Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

10. Opsamling på de fire forløb





Præsentationen af de fire forskellige kurser anskueliggør, hvor forskellige forløb for elever med anden etnisk baggrund end dansk kan være. Alligevel er der visse fællestræk, som gør sig gældende.

Alle skoler påpeger, at det er afgørende for kursets succes, at deltagerne er motiverede og har et reelt ønske om at påbegynde et uddannelsesforløb, hvilket understreger vigtigheden af en grundig visitation. Desuden er alle fire skoler enige om, at det er nødvendigt at vurdere danskniveauet. Der er således elever, som klarer den daglige kommunikation fint, men oplever problemer i forhold til fagbegreberne. På alle skolerne vurderes det, at det sproglige niveau er udslagsgivende for det videre forløb.

I forhold til det krævede danskniveau adskiller de fire kurser sig. Mens der ikke stilles formelle sprogkrav af sosu-skolen i København, er der optagelseskrav såvel som krav om en afsluttende prøve på sosu-skolen i Herning. Dog lægger alle skolerne en sproglig bedømmelse til grund for vurderingen af det videre forløb for eleven.

For alle fire skoler gælder det, at der er flydende faggrænser, og at danskundervisningen er en integreret del af hele forløbet. Undervisningen forestås af en mindre gruppe af lærere. På grund af de forholdsvis små hold opnår læreren et kendskab til den enkelte, der lægges til grund for den daglige undervisning.

Den daglige undervisning lægger generel vægt på at præsentere eleverne for forskellige undervisningsmetoder som gruppearbejde, det tematiske arbejde osv. De fleste af eleverne har intet eller kun lidt kendskab til disse metoder. For skolerne er det vigtigt, at eleverne har stiftet kendskab med metoderne inden starten på den ordinære uddannelse, hvor der erfaringsmæssigt skal bruges energi på det faglige.
Skolerne fremhæver generelt fordelene ved, at indslusningsforløbene placeres på selve sosu-skolen. Under forløbet får eleverne mulighed for at lære skolen og dens tilbud at kende samtidig med, at skolens øvrige lærere og elever får mulighed for at få en større kontakt og dermed forståelse for de flerkulturelle elever.

Skolerne ønsker gennemgående, at eleverne er garanteret optag på den ordinære uddannelse efter et gennemført forløb. Ved en garanti undgås det, at velkvalificerede elever forhindres i at fortsætte på den ordinære uddannelse, fordi de ikke har formået at tegne en elevkontrakt. Samtidig er en garanti med til at understrege forløbets kompetencegivende karakter.

Det nævnes under flere af besøgene som frustrerende, at forløbenes finansiering er kortsigtet. I de fleste tilfælde kendes forløbenes fremtid ud over det igangværende kursus ikke. De økonomiske bevillinger er afgørende for kursets rammer, og det opleves som frustrerende for lærerne og ledelsen, når disse pludselig ændres, sådan at strukturen i kurset må ændres.

For at forløbene skal have den ønskede virkning, er det nødvendigt med et kursus af en vis længde. Sosu-skolen i København vurderer, at de korte kurser kun giver mulighed for en noget overfladisk præsentation af områderne. Det er således kun muligt for kursisterne at få en fornemmelse af, om det er et område, de har lyst til at fortsætte indenfor.

Ovenstående kritikpunkter til trods er skolerne enige om, at indslusningsforløb er anbefalelsesværdige. Sådanne forløb henvender sig til en gruppe, som ellers ikke havde haft mulighed for at påbegynde sosu eller pgu. Forløbet giver desuden målgruppen mulighed for at blive præsenteret for og efterfølgende søge optagelse på enten sosu eller pgu. Endelig vurderes forløbene at give eleverne bedre mulighed for at gennemføre den ordinære uddannelse.

Denne side indgår i publikationen "Indslusningsforløb for flerkulturelle elever på sosu og pgu" som kapitel 10 af 10
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top