Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

4. Styring





Der opbygges en projektorganisation bestående af en overordnet styringsgruppe samt en projektgruppe med følgende sammensætning og arbejdsopgaver.

Styringsgruppen

Styringsgruppen sammensættes af repræsentanter fra undervisningsministeriet med ansvar for merkonom- og teknonomuddannelserne samt uddannelsesledere ved handelsskoler og tekniske skoler med tilsvarende ansvarsområde.

Styringsgruppen har det overordnede ansvar for systemets vedligeholdelse og udvikling.

Endvidere skal styringsgruppen udpege indsatsområder med henblik på at styrke effektiviteten og kvaliteten i uddannelsessystemet.

Endelig skal gruppen følge udviklingen på voksenuddannelsesområdet med henblik på at kunne vurdere behovet for ajourføring og udvikling af merkonom- og teknonomuddannelserne.

Projektgruppen

Projektgruppen skal efter styringsgruppens anvisninger stå for den praktiske gennemførelse af undersøgelserne og udarbejdelse af rapportudkast.

Evalueringsrapport

Der udarbejdes årligt en samlet evalueringsrapport, der viser resultaterne af de gennemførte undersøgelser samt beskriver forhold, der kan have betydning for ajourføring og udvikling af merkonom- og teknonomuddannelserne. I rapporten gives der samtidigt oplysninger om planen for det kommende års undersøgelser og eventuelle indsatsområder.

I rapporten indgår der også oplysninger om udviklingen på arbejdsmarkedet og uddannelsesområdet, som kan få betydning for ændringer i merkonom- og teknonomuddannelserne.

Rapporten udleveres til rådgivende forum, skoler og fagledere.

Samtidigt lægges rapporten ind i VDI-systemet, der administreres af Tietgenskolen i Odense. Heri lægges også delanalyser fx vedrørende bestemte fag, så snart de foreligger.

VDI er et vidensdelingssystem vedr. voksenuddannelsesområdet, hvor ministerium, skoler, fagledere, lærere, m.fl. har adgang til udveksling af oplysninger om fag, undervisning, opgaver og evalueringer mv.

 

Denne side indgår i publikationen "Håndbog for udvikling af kvalitet og effektivitet" som kapitel 4 af 4
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top