![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Forord
januar 1999. Som led i styrkelsen af undervisningens kvalitet og effektivitet blev der bl.a. udviklet bindende regler for undervisningens indhold og tilrettelæggelse i bekendtgørelse nr. 689 af. 12. juli 2000 om undervisning i dansk som andetsprog for voksne udlændinge m.fl. og sprogcentre. Denne antologi om intern evaluering supplerer og uddyber bekendtgørelsens bestemmelser: § 5. Stk 2: Undervisningen opbygges og gennemføres på en sådan måde, at mål, delmål og sproglig udvikling er tydelige for kursisterne. Stk 3. Sproglæreren og den enkelte kursist skal løbende evaluere undervisningens form, indhold og tilrettelæggelse samt kursistens læreproces. Intern evaluering har gennem flere år været et udviklingsfelt i fremmed- og andetsprogsundervisningen, hvad enten det har drejet sig om test, der målte op til en ydre standard, eller der var tale om mere procesorienterede evalueringsformer. Interessen opstod i forlængelse af skiftet i læringssyn: hvor det tidligere var underviserens virke, der blev betragtet som det centrale, blev kursistens aktive læring det egentlige omdrejningspunkt og mål for undervisningen. Antologien kan betragtes som et første bidrag i retning af at udvikle og styrke den interne evaluering som et omdrejningspunkt i den pædagogiske praksis inden for området undervisning i dansk som andetsprog for voksne. Når fokus sættes på intern evaluering, er det ud fra et ønske om at etablere pædagogiske rammer, der fremmer og styrker den enkelte kursists læring - såvel på som uden for sprogcentret, efter undervisningsdagens ophør samt efter endt sprogcenterforløb. Antologien rummer en vifte af artikler, der tilsammen tegner et billede af det store og brogede evalueringsområde, hvor det er selve undervisningen og den enkelte kursists læring, der er i fokus. Antologien er redigeret af pædagogisk konsulent Gitte Østergaard Nielsen, Undervisningsministeriet, i samarbejde med Karen-Margrete Frederiksen (RUC), Maria Refer (Københavns Sprogcenter), Erik Engberg (Sprogcenter Horsens) og Britta Toft (Vejle/Fredericia Sprogcenter). Det er håbet, at antologien vil udgøre et brugbart og inspirerende pædagogisk redskab, hvor den enkelte underviser kan danne sig et overblik over evalueringsområdet samt hente ideer til sin egen evalueringspraksis i undervisningshverdagen, til gavn for kursisterne og uddannelsesområdet. Uddannelsesstyrelsen, januar 2001
|
![]() |
![]() ![]() Til sidens top |