 |
 |
Valgkompetence
Af Lene Larsen, Roskilde Universitetscenter

Er moduler svar på individualisering?
Det er efterhånden en både generel og velkendt opfattelse, at det
moderne samfund stiller os over for langt flere og mere komplicerede
valgmuligheder end tidligere. Både børn, unge og voksne skal træffe
flere og anderledes valg end før. Især de unge står over for mange vigtige
og centrale valg bl.a. i forbindelse med valg af uddannelse og arbejde.
Mange uddannelser er også i sig selv blevet mere valgorienterede, hvilket
også med den seneste reform gør sig gældende for erhvervsuddannelserne.
Færre indgange og gradvis specialisering i modsætning til valg på forhånd
mellem retninger og uddannelser skal sikre disse uddannelser større
bredde, flere valgmuligheder og udskydelse af det endelige erhvervsvalg
med henblik på at gøre dette mere “sikkert”. For de unge, der har vanskeligheder
med at vælge i det hele taget eller at vælge inden for de eksisterende
muligheder, etableres der særlige uddannelses- og vejledningsforløb
f.eks. den frie ungdomsuddannelse (FUU) og produktionsskolerne.
Denne artikel forsøger at anskue de unges valgprocesser i en større
sammenhæng. Hvad er egentlig individualisering, hvad vil det sige at
være ung, og hvad er det, der kan være på spil i disse valgprocesser?
Temaet for artiklen er ikke, hvordan valgkompetence kan tilegnes på
lige fod med andre (erhvervs)- kvalifikationer, men derimod, hvorfor
nogle unge har vanskeligt ved at vælge - og måske især gennemføre det
valg, de har truffet vedrørende uddannelse og arbejde. Der er således
overvejende fokus på den gruppe af unge, der ikke af sig selv går den
hurtige og direkte vej gennem uddannelsessystemet - og som det nu er
intentionen at skabe bedre muligheder og betingelser for i erhvervsuddannelserne.
Der anvendes mange forskellige begreber og betegnelser for de processer
i den samfundsmæssige udvikling, der har skabt de - i hvert fald tilsyneladende
- mange valgmuligheder og krav om valg. Et af de begreber, der står
centralt i forskellige opfattelser og i diskussionen af de samfundsmæssige,
kulturelle og subjektive forandringsprocesser, som karakteriserer det,
vi kalder det moderne samfund, er begrebet individualisering74.
Som kulturel tendens betyder individualisering, at den enkelte selv
definerer og udfører sit livsprojekt, hvilket den såkaldte kulturelle
frisættelse principielt giver mulighed for75.
Individualiseringen betyder med andre ord, at biografierne løsrives
fra deres traditionelle fastlagte bindinger og bliver til den enkeltes
opgave og ansvar. Stadig flere aspekter af tilværelsen bliver åbne for
beslutninger og åbne for den enkeltes konstruktion af sit eget liv.
Hermed bliver den samfundsmæssigt givne biografi til en selvskabt og
derfor mere påvirkelig biografi - normalbiografien bliver til valgbiografi76.
Individualisering rummer dog en dobbelthed mellem på den ene side opløsningen
af traditioner, normer og rammer og den heraf følgende større frihed
og flere muligheder, og på den anden side en ny afhængighed f.eks. af
arbejdsmarkedet og konsumentrollen. Hermed bliver vi kastebolde for
trends, konjunkturer og markeder - betingelser, der netop ikke tillader
en individuel og uafhængig livsførelse og vanskeliggør individuel autonomi.
Denne dobbelthed går igen i biografierne, for samtidig med, at de løsrives
fra deres på forhånd fastlagte bindinger, og de bliver den enkeltes
ansvar, institutionaliseres de biografiske mønstre i form af f.eks.
begyndelse og afslutning af uddannelse, indog udtrædelse af arbejdsmarkedet,
pensionsalder mv. Men man skal selv træffe en række beslutninger vedrørende
disse forhold, hvilket umiddelbart kan opfattes som en form for frihed.
Det er heller ikke alle samfundsgrupper, der har lige meget frihed.
Især marginaliseringstruede grupper oplever ikke, at de har ret mange
valgmuligheder - og det har de reelt heller ikke.
Til forståelse af de forandringer, der sker både i samfundet og i
individerne, kan det være hensigtsmæssigt at skelne mellem individualisering
og individualitet. Begrebet individualisering skal ikke forbindes -
som det ofte sker - med ideologiske betragtninger, hvor individet har
forrang i forhold til samfundet. Individualiseringen er objektivt materielt
begrundet i de strukturelle samfundsmæssige forandringer, der betyder
en ændring i måden at være et samfundsmæssigt individ på - nemlig at
vi skal handle ud fra vores individualitet - dvs. handlinger foretages
mere ud fra bevidstheden om sig selv som individ end som tilhørende
en slægt, klasse eller andre former for fællesskaber. Livet er blevet
et personligt projekt. Der er således også sket ændringer i socialisationsprocesserne,
f.eks. er autoritetsstrukturerne, normbegreberne og behovsstrukturerne
forandrede, og der ligger et socialt krav om at forme sig selv og sit
eget liv.
Det kan derfor - og ikke mindst når vi taler om uddannelse og læreprocesser
- være frugtbart at anskue individualiseringen som en dobbelttydig proces,
der har både en samfundsmæssig og en subjektiv side (der gensidigt påvirker
hinanden, og den ene kan ikke forstås uden den anden), da det er et
spørgsmål om, hvilke muligheder forskellige sociale grupper og individer
har for at udvikle den individualitet og autonomi, det moderne samfund
stiller som krav og giver som mulighed. Eller sagt anderledes: Hvordan
lærer vi at blive subjekter for vores eget liv i en moderniseret verden?
- Hvilket er noget ganske andet end at forfølge spørgsmålet om, hvordan
uddannelserne kan skabe den fornødne individualisering (jf. informationsmaterialet
om erhvervsuddannelsesreform 2000).
Muligheden for i højere grad at tilpasse uddannelserne til den enkeltes
ønsker og behov er et af de uddannelsespolitiske svar på den svageste
gruppes uddannelsesbehov og modsvarer samtidig på mange måder det moderne
samfunds vægtning af individualitet. Individuelle forløb kan opfattes
som en organisatorisk størrelse, hvor der ikke er faste hold eller stamklasser,
forløbenes længde er varierende, og den enkelte elev sammensætter selv
sin uddannelse gennem valg af forskellige aktiviteter. Individuelle
forløb har dog også en pædagogisk begrundelse - hensynet til den enkelte
elevs forudsætninger, behov og mål. Endelig er det en måde at tænke
uddannelse på - som en sammenstykning af forskellige fag, moduler
og aktiviteter.
Reformen af erhvervsuddannelserne skal ses som et udtryk for ovennævnte
tendens i forsøget på at skabe rummelighed inden for de eksisterende
uddannelser fremfor udbygning af særlige ordninger og tilbud til særlige
målgrupper. En strategi, der kan være megen fornuft og sympatisk indhold
i. Den stiller dog særlige krav om ikke alene en fleksibel struktur
og større valgmuligheder mellem forskellige arbejdsformer, men stiller
også store krav til den indholdsmæssige tilrettelæggelse af den faglighed,
der skal tilegnes og evt. vælges gennem et erhvervsuddannelsesforløb.
Individuelle uddannelsesforløb kender vi især fra den fri ungdomsuddannelse
(FUU) og fra produktionsskolerne, hvor eleverne selv skal sammensætte
deres uddannelse. Trods disse uddannelsers succes viser det sig ikke
desto mindre, at det bl.a. er de mest modne og såkaldt stærke elever,
der er i stand til at designe deres egen uddannelse77.
Den fri ungdomsuddannelse rekrutterer i stor udstrækning en anden målgruppe
end den intenderede “svage” gruppe. En af forskellene på de to uddannelser
er da også, at FUU’en forudsætter en række valg og en forestilling om,
i hvilken retning uddannelsen skal gå, hvor produktionsskolen i højere
grad tager hånd om de unge, som på forskellig vis er uafklarede og mindre
“uddannelsesparate”. I praksis er der ofte sammenfald i nogle af de
to uddannelsers deltagergrupper, da der i mange FUU-forløb indgår et
produktionsskoleophold, eller der kan være tale om, at et produktionsskoleophold
danner afsæt for et FUUforløb.
Erfaringer - især fra produktionsskolen - viser f.eks., at for nogle
elever skaber det vanskeligheder at vælge og sammensætte deres egen
uddannelse. Nogle har en tendens til at vælge det, de finder trygt og
kender i forvejen, og som måske ikke bringer dem så meget videre. Det
gør det til tider vanskeligt for lærerne at tage tilstrækkelig hånd
om eleverne, da det jo er “elevernes eget ansvar og egen beslutning”,
at de f.eks. dropper ud. Det skaber også vanskeligheder i forhold til
planlægningen af undervisningen, da lærerne ikke ved, hvor mange elever
de har og hvornår. Dette kan skabe en holdning om, at det ikke er muligt
at forberede sig og (hermed) tænke nogle gode sammenhængende forløb
igennem på forhånd. Hermed overlades megen pædagogisk planlæg- ning
til ad hoc-planlægning, og det uddannelsesforløb, der bl.a. skulle bidrage
til, at eleverne fik skabt større sammenhæng i deres liv, risikerer
at blive til en række isolerede aktiviteter. Eleverne lærer forhåbentlig
og formentlig noget af disse forløb - men det bringer dem ikke nødvendigvis
så meget videre i forhold til deres fremtidsplaner og livsprojekter.
Dette rejser bl.a. spørgsmålet, om alle elever har forudsætninger
for og kompetencer til at vælge og sammensætte deres eget uddannelsesforløb?
Har de så at sige udviklet den individualitet, dette kræver og forudsætter?
Og er individuelle forløb vejen til at opfylde målsætningen om “Uddannelse
til Alle” unge? Vil (alle) elever være i stand til selv at kunne definere,
hvad de har brug for at lære hvornår og hvordan - og er det et rimeligt
krav at stille?
Kunne man ikke omvendt forestille sig, at kravet om og behovet for
at individualisere sig - gennem læreprocesser - bedst foregår gennem
veltilrettelagte sammenhængende forløb med stor plads og rummelighed
for den enkelte elev og med mulighed for fordybelse? Hvis fordybelse
og overskridende læreprocesser er et spørgsmål om “læringsstil”, skabes
der så plads til de elever, som ellers ville droppe ud - eller aldrig
kommer i gang - og er det sådanne typer af valg, der skaber læreprocesser
og udvikling af elevernes individualitet og autonomi?
Valgkompetence: resultat og/eller proces?
Mange husker fra deres skoletid bogen “Hvad kan jeg blive”, hvor der
jo i titlen er antydet, at man ikke kan blive hvad som helst, man måtte
have lyst til, og at uddannelsessystemet også har til opgave at sortere
os ind i den samfundsmæssige arbejdsdeling og de hertil hørende hierarkier.
Bogen har sin oprindelse i en tid, hvor forestillingen “skomager bliv
ved din læst” endvidere var intakt, hvorimod der i dag i større grad
eksisterer en opfattelse af, at man selv vælger inden for en række muligheder
- dvs. de muligheder man har forudsætninger for at realisere. De ovennævnte
samfundsmæssige forandringer betyder bl.a., at det ikke længere som
ung drejer sig om at finde sin rette hylde. De unge konstruerer i stedet
deres egne hylder og ændrer dem undervejs, og mange gange i livet. For
mange unge volder det overhovedet ingen vanskeligheder at træffe valg
vedrørende fremtiden - herunder uddannelse, og for andre er det en yderst
kompliceret og vanskelig sag. Som følge af de ændrede samfundsmæssige
strukturer, der som nævnt gør valg til både et krav og en mulighed,
øges vejledningsaktiviteter af forskellig slags ganske voldsomt.
Det er uddannelses- og erhvervsvejledningens centrale opgave at “matche”
ønsker, evner og kvalifikationer med de rette muligheder. Dette er dog
ingenlunde et statisk og på forhånd fastlagt forhold. Mere grundlæggende
drejer det sig om forholdet mellem den enkeltes ønsker og behov og de
samfundsmæssige behov, hvor uddannelsespolitikken og uddannelsesplanlægningen
bl.a. har til formål via lovgivningen at formidle mellem den enkelte
og samfundets behov. En formidling, der kun vanskeligt går op, da den
enkelte langt fra altid vælger den uddannelse og det arbejde, som er
mest hensigtsmæssigt i forhold til arbejdsmarkedet og samfundet i øvrigt.
Det er heller ikke altid, at der vælges “rigtigt” første gang, eller
at den hurtigste og mest direkte (effektive) vej er den mest hensigtsmæssige.
Der kan derfor let opstå et modsætningsforhold mellem de subjektive
og individuelle ønsker og behov på den ene side og arbejdsmarkedets
og samfundets behov på den anden side.
De forskellige uddannelser forsøger på hver deres måde at formidle
mellem den enkelte og samfundets behov, hvor erhvervsuddannelserne jo
fortrinsvis har til formål at kvalificere eleven til at kunne indgå
i et erhverv. Udover at føre til beskæftigelse har erhvervsuddannelserne
til formål at inspirere til videre uddannelse og bidrage til elevernes
personlige og sociale udvikling. “Formålet med erhvervsuddannelserne
er på én gang at sikre arbejdsmarkedet en tilgang af kvalificerede faglærte
medarbejdere og at give primært unge (og sekundært voksne) en uddannelsesmulighed78.
Uddannelsernes dobbeltformål som faglig kvalificering og uddannelse
som havende værdi i sig selv udtrykkes ved de øgede valgmuligheder inden
for erhvervsuddannelserne - der på den ene side skal tilgodese arbejdsmarkedets
behov for fleksible medarbejdere og på den anden side de unges individuelle
ønsker og behov.
For øjeblikket er “Uddannelse til Alle” et vigtigt uddannelsespolitisk
svar på denne vanskelige formidling, hvor centrale elementer er gennem
større rummelighed og fleksibilitet at få så mange unge som muligt ind
i det ordinære ungdomsuddannelsessystem. Hermed sættes der fokus på
elevernes evne til at træffe valg. Inden for især arbejdsmarkeds- og
beskæftigelsessystemet (men også uddannelsessystemet) er kravet om og
evnen til at kunne træffe et valg vedrørende uddannelse og arbejde ofte
blevet benævnt valgkompetence i forsøget på at skabe overensstemmelse
mellem den enkeltes og arbejdsmarkedets behov.
Begrebet valgkompetence anvendes ofte som betegnelse for den situation,
vi befinder os i, hvor det er vigtigt, at vi er i stand til at foretage
forskellige valg på forskellige tidspunkter. Valgkompetence er dog ikke
en almen kompetence, der kan tilegnes én gang for alle. Man vælger altid
noget eller nogen - valget har en genstand, der kræver forskellige former
for overvejelser afhængigt af situationen og valgets betydning og bindinger
til forskellige følelsesmæssige niveauer. Der er altså stor forskel
på, hvad der skal vælges og hvordan og hvornår og af hvem i hvilke situationer79.
De forskellige former for og typer af valg involverer naturligvis forskellige
følelsesmæssige lag, erfaringer og oplevelser afhængigt af valgets karakter
og betydning og den enkeltes livshistorie. Den modvilje og det ubehag,
f.eks. matematik kan fremkalde hos nogle elever, (hvorfor de om muligt
vælger det fra), rækker tilbage til livshistoriske erfaringer og er
derfor for nogle elever ikke blot et spørgsmål om at skulle vælge mellem
to forskellige fag. Sådanne livshistoriske erfaringer er også medvirkende
til, at elever ikke altid vælger det mest hensigtsmæssige og fornuftige
set med lærer-, vejleder- og forældreøjne. Og at skulle vælge mellem
rækkefølgen på tre moduler rører formentlig ikke ved samme grundlæggende
følelser og strukturer som at vælge den ene kæreste fremfor den anden
eller at skulle vælge uddannelse overhovedet. Derfor er evnen til at
træffe valg heller ikke noget, man enten har eller ikke har, men et
potentiale den enkelte kan udfolde i givne situationer under givne forudsætninger.
At træffe et valg kan opfattes som en handling: nogen gør noget med
nogen eller noget - dvs. der er både et subjekt og et objekt, og når
man gør noget, er der noget andet, man ikke gør - der er noget, man
vælger fra. Dette forudsætter som oftest, at man har truffet en beslutning
i forsøget på at skabe overensstemmelse mellem det, man kan kalde den
indre og ydre realitet - mellem sig selv og omverdenen. I nogle situationer
er den ydre realitet ikke i overensstemmelse med de indre ønsker og
behov, som når man f.eks. gerne vil være fotograf, men ikke kan finde
en praktikplads. Eller den omvendte situation: der er mange ydre muligheder,
men de stemmer ikke overens med ens indre drømme og forestillinger.
Sådanne processer bliver ikke mindre gennemskuelige og håndterlige af,
at man som regel ikke er særlig bevidst om, hvad de indre dynamikker
er styret af og bundet til, men de sidder i kroppen og følelserne80.
Inden for store dele af uddannelses- og vejledningssystemet er valg
traditionelt blevet opfattet som resultatet af rationelle og bevidste
beslutninger, hvor den enkelte gør, hvad der anses for at være mest
fornuftigt i den givne situation ud fra forskellige strategier. Forholdet
mellem subjekt og objekt opfattes som et mekanisk og lineært forhold,
hvor subjektet tendentielt forsvinder. F.eks. når man siger, at det
er på grund af manglende overblik81,
at nogle unge afbryder en uddannelse. Valgkompetence betegner dog ikke
nødvendigvis et snævert og udvendigt forhold mellem den enkelte og uddannelsessystemet
og arbejdsmarkedet, men betegner og beskriver den proces, det er at
blive subjekt for sit eget liv - herunder i forhold til uddannelsessystemet
og arbejdsmarkedet. Valgkompetence er således et potentiale i den enkelte
og resultat af en proces, der inddrager hele personen samt hele livssammenhængen
og de konkrete muligheder. Dvs. at man bliver i stand til at træffe
valg, der på den ene side forholder sig til objektive samfundsmæssige
realiteter, og på den anden side forholder sig til én selv, ens livshistorie
og livssammenhæng82.
Dette betyder, at valgkompetence har både en subjektiv og en objektiv
side, det er både en proces og et resultat, og at vælge uddannelse og
arbejde må (derfor) ses i sammenhæng med den enkeltes livshistorie og
livssammenhæng. Subjektiviteten og subjektdannelsen vedrører forholdet
mellem den enkelte og samfundet, og den grundlæggende subjektivitet
dannes gennem den tidlige socialisation. Dette betyder bl.a., at der
også er mange ubevidste og meget grundlæggende dynamikker på spil, når
der skal træffes uddannelsesog erhvervsvalg, og at disse valg træffes
gennem og i forlængelse af den enkeltes livshistorie. F.eks. kan der
bag usikkerheden hos dem, der har svært ved at vælge og sikkerheden
hos dem, der har valgt, ligge en livshistorie, der konkret binder henholdsvis
vægelsindet og sikkerheden til bestemte begivenheder og relationer i
barndommen83.
Når en af intentionerne bag reformen er at give eleverne flere valgmuligheder
med henblik på bl.a. at styrke deres evne til at træffe valg, er der
således heller ikke et automatisk og lineært forhold mellem det at give
eleverne valgmuligheder og deres beslutningsdygtighed. Resultatet af
valgmuligheder er altså ikke nødvendigvis større og mere valgkompetence,
da det kommer an på, hvilke bevidste og ubevidste overvejelser og dynamikker
der sættes i spil. Hvis man f.eks. har dårlige erfaringer med gruppearbejde
i folkeskolen, vil man måske være tilbøjelig til at vælge andre undervisningsformer
på erhvervsskolen - og hvad lærer man af det? Og hvis man er usikker
på, om det nu også er helt rigtigt og sikkert, at man gerne vil være
frisør, er det vel vigtigt at få lov både at “mærke” og formulere, hvad
dette valg og usikkerheden knytter sig til. En central udfordring bliver
derfor at sætte eleverne i reelle valgsituationer, hvor de involverer
sig og engagerer sig med mulighed for bearbejdning af tidligere erfaringer.
Rummeligheden i erhvervsuddannelserne opstår nemlig ikke kun og i sig
selv gennem flere valgmuligheder, men i kraft af et vedkommende og engagerende
indhold og miljø for den enkelte elev. Således at der ikke kun forsøges
skabt sammenhæng mellem struktur og pædagogik, men også mellem indhold,
pædagogik og struktur. Det er vel bl.a. det, der skaber god pædagogik!
Er ungdomsuddannelserne for de unge?
Set i forhold til ungdomsuddannelserne betyder ovenstående, at mange
af de valg, der skal træffes, indgår i en langt større og mere kompleks
sammenhæng, end man umiddelbart skulle tro, og at eleverne i ungdomsuddannelserne
er meget andet og mere end elever. De er unge, der befinder sig i en
venteposition uden for samfundets produktionsliv - i en umyndig position
- samtidig med, at de befinder sig i heftig udvikling både biologisk,
psykologisk, og hvad angår udvikling af sociale kompetencer84.
Den traditionelle udviklingspsykologiske opfattelse af ungdommen som
en periode for lystudfoldelse og fravær af pligtopfyldelse og som den
periode, hvor man finder sin rette hylde og får lagt sin identitet på
plads, er således ikke tilstrækkelig. Nogle af de mange forskellige
identitetsafprøvninger, orienteringsforsøg, livsstilseksperimenter mv.
er givetvis lystbetonede og lysttilfredsstillende og fyldt med morsomme
og glade oplevelser. På den anden side stilles der mange krav til ungdommen
- både manifeste og latente. Der er et krav om at forberede og kvalificere
sig til det senere voksen- og arbejdsliv - typisk gennem uddannelsessystemet,
da uddannelse giver adgang til det voksne arbejdsmarked. Dette indebærer
og forudsætter et krav om at vælge uddannelse og arbejde, og der er
et krav om at udvikle individualitet - med alt, hvad dette indebærer.
Ungdom opfattes generelt som en overgangsperiode mellem at være
barn og voksen. Karakteristisk for denne overgangsperiode er, at den
ikke længere er en overgang til noget kendt, i og med de unge ikke længere
skal gå i de voksnes fodspor, og det er en overgang til noget, der også
for de voksne er ukendt85.
Det er også blevet vanskeligere at definere og fastlægge ungdom som
hørende en bestemt alder til. Nogle børn bliver meget tidligt unge,
nogle voksne holder sent op med at være unge, og de samfundsmæssige
forandringer stiller en række nye krav og udfordringer til de unge,
ligesom der er nye og anderledes opgaver, der skal løses, når man er
ung, end der tidligere var. Traditionelt kan man sige, at ungdom har
været en overgangsperiode mellem ikke-arbejdende til arbejdende, fra
at bo hos sine forældre til at have sin egen bolig, fra at blive forsørget
til at være forsørger. Sådan er det ikke længere. Det er f.eks. i dag
muligt at få børn uden at have et job, de unge tjener deres egne penge,
men bor stadig hos deres forældre osv. Hertil kommer længere skolegang,
arbejdslivet starter senere, og medieudbudet er eksploderet86.
Ungdommen som en selvstændig livsfase er opstået i takt med udviklingen
af det borgerlige kapitalistiske samfund og den heraf følgende individualisering
med adskillelse af arbejde og familie og afstanden mellem barn og voksen.
Den naturlige og gradvise indføring i voksenlivet ophører - i hvert
fald delvis - med udviklingen af lønarbejdet, og ungdomsperioden bliver
central for kvalificeringen til det senere voksne (løn)arbejdsliv87.
Udover at være en overgangsperiode kan ungdom således også betragtes
som en forberedelsesperiode til voksenlivet. Denne forberedelse foregår
mange forskellige steder i skolen, i familien, i fritiden og sammen
med vennerne.
Herudover er ungdom en periode, hvor mange psykologiske processer udfolder
sig. Et led i det at blive voksen er forkortet og forenklet sagt, at
man frigør sig fra barndommens emotionelle relationer, typisk og fortrinsvis
til forældrene, og etablerer nye relationer til andre unge og voksne,
herunder at man udvikler sin kønsidentitet og bliver et autonomt individ,
der er istand til at indgå i tætte relationer til andre.
Ungdom er som nævnt også blevet en valgperiode, hvor der skal træffes
mange valg vedr. f.eks. uddannelse, arbejde, venner, livsstil - valg,
der indgår i den enkelte unges livskonstruktion(er). De unges valg af
uddannelse og arbejde må således ses som en kompliceret del af dette
konstruktionsarbejde. Dette gør, at de unge kommer til at befinde sig
i en slags paradokssituation, hvor den individualitet, der skal udvikles
i ungdomsperioden, forudsætter, at man faktisk har udviklet den. At
træffe de mange valg og f.eks. at sammensætte og designe sin egen uddannelse
forudsætter, at man har udviklet individualitet, hvilket som nævnt gør
det særligt vanskeligt for nogle unge.
En central opgave for ungdomsuddannelserne - og hermed også erhvervsuddannelserne
- er således at støtte de unge i udviklingen af individualitet - ikke
kun at forudsætte den. Og alt i alt betyder de mange opgaver, som de
unge står overfor i ungdomsperioden, at ungdomsuddannelserne både skal
forberede og kvalificere de unge ikke kun til et senere arbejdsliv,
men også til et kommende voksenliv. Og de skal være baggrund, støtte
og udfordring for de mange komplicerede valgprocesser og psykologiske
processer, der foregår. Hvilket er en stor udfordring, der bl.a. indebærer
en rummelighed i forhold til, at eleverne ikke kun er elever, men unge
der er travlt beskæftiget med deres livsprojekter. Et arbejde, der ikke
kun er henlagt til fritiden, og som uddannelsen for mange er et centralt
element i.
Skal alle unge have en uddannelse?
I den danske uddannelsestradition er uddannelse og demokrati knyttet
tæt sammen både historisk og aktuelt, konkret udmøntet gennem f.eks.
de brede uddannelsesmål og den principielle rummelighed. Demokrati indgår
som både et selvstændigt uddannelsesformål og som et gennemgående princip
for indflydelse (bestyrelser, lærer-, forældreog elevråd mv.) Endvidere
har folkeoplysningstraditionen haft og har stadig stor indflydelse også
inden for det ordinære uddannelsessystem, og den socialdemokratiske
lighedstankegang har spillet en central rolle i opbygningen af velfærdsstaten.
Ikke desto mindre er det selvsamme uddannelsessystem med til at synliggøre
og (re)producere sociale og kulturelle forskelle, hvilket bl.a. kommer
til udtryk gennem den såkaldte “restgruppe”. Denne gruppe er der nu
sat uddannelsespolitisk fokus på, idet som det hedder “en stor gruppe
unge uden uddannelse er måske frem for alt et problem for demokratiet88,
hvor uddannelse og arbejde anses for vigtige instrumenter i den sociale
integration.
Men skal alle unge have en uddannelse, kan man jo provokatorisk
spørge! Ingen er vel uenig i, at alle børn skal have en grundlæggende
skolegang svarende til 9. klasse, og ingen er vel heller uenig i, at
ikke alle midaldrende kortuddannede (mænd) absolut skal tvinges til
at deltage i (efter)uddannelse. Ungdomsuddannelserne udgør et mere uklart
område og er “kampplads” for mange forskellige interesser. Er en ungdomsuddannelse
et indiskutabelt velfærdsgode for alle unge, som de har både ret og
pligt til at tage imod? Er det arbejdsmarkedets behov for uddannet arbejdskraft,
der sætter “Uddannelse til Alle” unge på dagsordenen - eller er det,
fordi restgruppen er mindre synlig i uddannelsessystemet end på gadehjørnerne?
I store dele af den uddannelsespolitiske debat sættes der tilsyneladende
intet spørgsmålstegn ved det rigtige i “Uddannelse til Alle”-programmet
- udover fra nogle af de unge selv. Nemlig de unge, som af forskellige
årsager ikke bryder sig om at gå i skole, og som ofte mangler det, der
kaldes “grundlæggende skolekundskaber” og/eller hellere vil og kan “noget
praktisk”.
UTA-strategien (“Uddannelse til Alle”) og de heraf følgende initiativer
har fået begrebet om social arv til igen - efter 70’ernes konstateringer
om den fortsatte ulighed - at optræde på den politiske og pædagogiske
arena. Samtidig er begrebet om de såkaldte “mønsterbrydere” 89
blev et eksempel på, at det kan lykkes at bryde den sociale arv og andre
uheldige mønstre - hvis man ellers har viljen og evnen til det! Begrebet
social arv anvendes i flere forskellige betydninger og får ofte et mekanisk
og deterministisk præg over sig som forklaring på vanskelige og uforklarlige
forhold. Anvendt præcist og med omtanke90
kan begrebet dog vise, at samfundsmæssige uligheder reproduceres (det
var det, der var afsæt for 60’ernes og 70’ernes kamp for lighed), at
strukturelle samfundsmæssige ændringer skaber bevægelse inden for de
enkelte sociale klasser - ikke mellem dem. Tidens tendens til at individualisere
problematikken bl.a. gennem mønsterbryderbegrebet og en reduktion af
problematikken til et spørgsmål om den enkeltes boglige evner og flid
betyder, at forholdet mellem socialt tilhørsforhold og uddannelse nemt
- og fejlagtigt - kan forstås som en direkte indre årsagssammenhæng
og et lineært forløb for den enkelte unge: “Oprindeligt kom hun fra
en familie med lav husstandsindkomst, men fordi hun egentlig var godt
begavet/virkelig tog sig sammen og var flittig, så blev hun dygtig til
at læse, skrive og regne. Derfor kom hun på teknisk skole og gennemførte
en ungdomsuddannelse”. På denne måde kommer boglige forudsætninger og
evner til at være et resultat af naturgivne individuelle forskelle,
og der ses f.eks. bort fra skolens vægtning af bestemte vidensformer,
normer og væremåder og den heraf følgende udgrænsning af andre. Ligeledes
ses der bort fra, at evnen til at læse, skrive og regne er kontekstbundet.
Således findes der eksempler på elever, der sagtens kan foretage beregninger
i praksis, men som ikke kan løse disse som abstrakte regneopgaver i
et undervisningslokale. Og det er ikke ligegyldigt, hvordan man definerer
og omgås restgruppebegrebet. Er det de sociale udstødningsmekanismer,
der danner grundlag og udgangspunkt for forståelsen, eller er det de
mangler, personer i restgruppen er i besiddelse af 91?
Ovenstående tankegang trives også i det forskningsprojekt om forholdet
mellem de unge og ungdomsuddannelserne, som Undervisningsministeriet
iværksatte som et led i “Uddannelse til Alle”-strategien92.
Her fremstår det som et vigtigt resultat, at den sociale arv eksisterer
i bedste velgående, da der stadig er tæt sammenhæng mellem forældrenes
sociale tilhørsforhold og uddannelse og børnenes/de unges uddannelsesniveau.
En af undersøgelserne i projektet93
konstaterer således, at unge fra familier med god indkomst går i gymnasiet,
dem fra familier med lave indkomster går på en erhvervsrettet uddannelse
- eller kommer aldrig i gang. Men den sociale arv kan brydes, hvis man
har gode boglige resultater i folkeskolen. En ting er nemlig social
arv, noget andet er, hvad de unge selv formår, konkluderes der. Der
indføjes så at sige en faktor mellem oprindelsesfamilie og de unge selv
- nemlig boglige forudsætninger, defineret som evnen til at skrive,
regne, læse og passe skolearbejdet. Undersøgelsen viser samtidig, at
der ikke er en tæt sammenhæng mellem social baggrund og de unges boglige
færdigheder opnået i folkeskolen. Boglige forudsætninger bliver således
først en selvstændig faktor efter folkeskolen. Hvorfor vides ikke, men
kan det f.eks. skyldes, at folkeskolen løser sin opgave bedre, end den
ofte får ry for og/eller, at ungdomsuddannelserne løser deres opgave
dårligere? Eller skyldes det, at boglige forudsætninger skriver sig
ind i en langt større kompleksitet for den enkelte unge, end uddannelsespolitikken,
socialforskningen og uddannelsessystemet er i stand til at indfange?
Jeg er ikke til det boglige!
Skellet mellem det praktiske og det boglige, og selvstændiggørelsen
af de boglige forudsætninger, som noget man kan lære, hvis man ellers
har evnerne og gider, fungerer således mange steder og på mange niveauer
også - i elevernes egne hoveder. I forbindelse med et forskningsprojekt
om produktionsskolen94
viser det sig, at mange af de elever, som umiddelbart opfattes som uafklarede
med hensyn til fremtiden, har truffet et uddannelses- og erhvervsvalg.
Til gengæld har de problemer med at realisere valget på grund af deres
manglende skolekundskaber og ringe evne og interesse for det boglige.
Derfor mener de, at de ikke kan gennemføre en erhvervsuddannelse - eller
er droppet ud fra en sådan - og har herefter vanskeligheder med enten
at finde eller at fastholde et alternativt uddannelsesønske. Det viser
sig nemlig gennem interview med disse produktionsskoleelever, at deres
første og oprindelige uddannelsesog erhvervsønske kun vanskeligt lader
sig erstatte af et andet, hvilket ikke er et spørgsmål om umodenhed,
mangel på overblik eller moderne unges kræsenhed. Det er snarere et
spørgsmål om, for det første ønske og valgets bindinger til barndommens
emotionelle relationer, og for det andet et spørgsmål om, hvad boglige
forudsætninger og vanskeligheder egentlig er, og hvilken betydningssammenhæng
og kompleksitet det indgår i for den enkelte elev.
Michael er 19 år og produktionsskoleelev og arbejder på interviewtidspunktet
i skolens træværksted. Efter folkeskolen gik han på efterskole, hvorefter
han havde forskellige job inden for landbruget. En kort overgang var
han bagerlærling, og han har endvidere arbejdet på en møbelfabrik. Umiddelbart
før han kom på produktionsskolen, arbejdede han på en gård, hvor det
kneb med lønudbetalingen, og han holdt derfor op. Michaels største ønske
er at blive landmand, og han lægger især vægt på arbejdet med dyrene.
Som barn har han boet sammen med sine forældre på en gård, som de flyttede
fra, da forældrene blev skilt. Michael var på dette tidspunkt 6 år.
Michael har således både fra sit barndomshjem og de forskellige job
inden for landbruget konkrete erfaringer med dette arbejde, som bekræfter
ham i ønsket om at blive landmand. Han har dog opgivet dette ønske,
og om sine fremtidsplaner siger han:
| “Det er at blive pedel”....”Det skal være på en skole. Jeg
tænkte også på landmand, men så skal jeg jo ind og have det grønne
bevis” .... “fordi lige skolegang, det er ikke mit det største”.....
”Så skal du jo kunne både det ene og det andet, for at...både dansk
og matematik, der er sgu meget, du skal kunne.” |
Michaels modvilje mod skolegang er ikke kun knyttet til det at lære
nogle konkrete færdigheder, men også - og måske i højere grad - til
skolen som institution. Han omtaler således ikke egentlige “indlæringsvanskeligheder”,
men at han nemt kommer ind i en ond cirkel:
| “Fordi skolegang, det er ikke mig. For så bliver jeg negativ,
og så gider jeg ikke lave det, og så kommer jeg bagefter.” |
Generelt kan man sige, at Michael har dårlige erfaringer med at gå
i skole, og han har skiftet folkeskole adskillige gange på grund af
slagsmål med både lærere og andre elever. Herom fortæller han:
| “Det var sådan set mit temperaments skyld”...“Der var nogle,
der løb på gangen ned til klasselokalet, og så tænkte jeg, at når
de andre kunne løbe, så kunne jeg vel også. Så var der en kvindelig
lærer, der holdt mig tilbage i kraven og ødelagde min halskæde,
så vendte jeg mig om, så smaskede jeg hende sådan en, så endte jeg
oppe på kontoret, så ved jeg ikke, hvad det var, han sagde til mig,
men så fik han også en, så blev det udgang fra skolen med det samme.”
|
Michael nævner selv sit temperament som årsag til de mange slagsmål
og fortæller, at han slog fra sig, hver gang noget gik ham imod, og
at han indgik i en gruppe elever, der yndede slagsmål:
| “Det var bare ude i hjørnet af skolegården. Så udpegede vi
bare nogle, og så var det bare hen og så....Jeg vil skyde på, at
en fjerdedel af al min skoletid, det er gået på kontoret.” |
Hvad han ikke selv reflekterer over, eller i hvert fald ikke fortæller,
er, hvorfor det har været nødvendigt for ham at reagere lige præcis
på denne måde, og at temperament ikke (kun) er naturgivent. De voldsomme
reaktioner kan nemlig også ses som en reaktion på ret dramatiske begivenheder,
han fortæller om som et gennemgående træk i sin barndom og hermed skolegang.
Forældrenes skilsmisse, hans stedfar bliver dræbt ved en ulykke, hvorefter
moren er alene med tre børn. I en årrække har han ingen kontakt med
sin far osv. Han mener dog også at være “vokset fra” at være en slagsbror:
| “Kan jeg undgå slagsmål, så gør jeg det. Det er ikke lige min
stærke side.” |
På denne (skole)baggrund kan Michael ikke forestille sig at skulle
tilbringe flere år på en landbrugsskole, og derfor vil han i stedet
gerne være pedel - allerhelst på en efterskole. Lige så meget han har
sat sig ind i, hvordan man bliver landmand, lige så lidt har han sat
sig ind i, hvordan man bliver pedel:
| “Jeg ved det faktisk ikke. Man skal på pedelskole, tror jeg
nok, der er noget der hedder. Så videre derfra, det ved jeg ikke.”
|
At det også kræver skolegang og såkaldte boglige forudsætninger at
blive pedel, overvejer han tilsyneladende ikke. Han fortæller, at ideen
om at blive pedel kommer fra en ældre kammerat, der er pedel, og som
han ind i mellem har hjulpet. Og han har prøvet at være hjælpepedel
på den efterskole, han har gået på:
| “Ja, jeg har prøvet at være hjælpepedel, det var på efterskolen.
Med at sætte lamper op og lave stiger og alt muligt. Sætte nye vinduer
i.”....“Hvis nu det er på en skole, så skal han jo, hvis der er
noget, der går i stykker eller billeder falder ned, eller hænges
op, så er det ham der gør det. Det er sådan set vedligeholdelse.”
|
Michaels forestillinger om pedelarbejdet koncentrerer sig således om
reparation og vedligeholdelse. Hans ældre kammerat har fortalt ham,
at man ikke skal være for ung, når man arbejder som pedel:
| “Han siger, man skal ikke blive pedel for ung, for så gør man
bare lige, som han, siger: “det der, det kan lige vente til i morgen”,
så læner han sig lidt længere tilbage. Og så dagen efter: “nej,
det kan godt lige vente til i morgen”. Så laver han kun det mest
nødvendige med det samme.” |
Ønsket og valget af pedelarbejdet er således knyttet til - og resultatet
af - en modningsproces - da det kræver modenhed at blive pedel og at
forvalte arbejdet ordentligt. Det er heller ikke tilfældigt, at Michael
gerne vil være pedel på en efterskole. De eneste gode skoleerfaringer,
han har, er fra efterskolen:
| “Det var lækkert. Det var de to bedste år af mit liv.” |
En af efterskolernes særlige karakteristika er deres store grad af
rummelighed i forhold til forskellige elever, aktiviteter og fællesskaber.
På efterskolen var der plads og rum til Michael og mange andre aktiviteter
end lige de rent boglige og skemamæssige, og hans glæde knytter sig
både til skolen som helhed og til det sociale. På spørgsmålet om, hvad
der var specielt godt, siger han:
| “Det ved jeg sgu ikke, det var det hele. Madkampene og natterend
og sådan noget”....“Hvis man nu sad ovre i spisesalen, så kiggede
man bare på hinanden, så hvis man nu spiste kartoffelmos, så lige
over til naboen. Så måtte den kvindelige lærer over efter forstanderen,
så han kunne komme ned og råbe lidt højt. Når først to starter,
så er der flere, der løber på.” |
Michaels deltagelse i folkeskolens mere voldsomme og voldelige udskejelser
er på efterskolen afløst af deltagelse i mere “uskyldig”, sjov og ballade.
Det mere skolemæssige har ifølge Michael også foregået under friere
rammer:
| “Der var faste timer om formiddagen og nogle gange lidt om
eftermiddagen. Kom du, så kom du, og kom du ikke, så kom du ikke.
Så spurgte de, hvorfor du ikke kom. Ja, enten sov jeg for længe
eller sov over eller faldt søreme i søvn. Så om eftermiddagen var
der noget, der hed friluftslinjen, så var de i Sverige og klatre,
eller surfe. Det var lidt forskelligt. Landbrugslinjen, der, hvor
jeg var, havde med heste at gøre. Så havde vi en enkelt ko. Så var
der noget, der hed krea-medie, det er noget i retning af det her,
hvor de bare laver tørklæder. Og film og sådan. Musiklinjen, hvor
de spillede musik.” |
De gode oplevelser på efterskolen, de konkrete erfaringer med pedelarbejdet
og den mere symbolske modenhed og parathed til - og behovet for - at
reparere, får således betydning for Michaels valg af uddannelse og arbejde.
Hans ønske om at blive pedel kan ses som et resultat af - og i forlængelse
af - hans livshistorie, hvor mange ting, som nævnt, så at sige er gået
i stykker. Og han har selv ødelagt mange fysiske ting gennem de mange
slagsmål i skolen. Valget er således både et resultat af hans livshistorie
og en proces, der er fortløbende, og det er et udtryk for både bevidste
og ubevidste beslutninger og dynamikker.
Ønsket om at blive pedel er dog ikke stærkere, end Michael i slutningen
af interviewet formulerer en vis form for tvivl:
| “Det ved jeg sgu ikke rigtig, kommer der et godt job på en
gård, så...” |
- samtidig med at han fastholder, at han har opgivet uddannelsen til
landmand på grund af sin modvilje mod skolegang. Landmandsarbejdet trækker
således stærkere end ønsket om at blive pedel og kommer på den måde
til at stå i vejen for, at han kommer videre med pedelønsket, hvis det
er det, han skal?
På produktionsskolen arbejder Michael som nævnt i træværkstedet, hvor
der er noget, han synes er kedeligt, og andet, der er mere sjovt:
| “Det er nok, når vi er ude og lave et eller andet. For nu kan
jeg godt selv lide at gå ude. For eksempel nu er vi ved at lave
legeplads ovre i x-by. Og det kan jeg godt lide.”.....“Ja, og så
det, at der sker ikke rigtig noget ved lige at løbe fem minutter,
og lige gå op og snakke med en af de andre. Det sker der ikke noget
ved. Selvfølgelig, man skal ikke gøre det for tit. Jeg er slem til
selv at falde i snak sådan rundt omkring.” |
Han lægger således vægt på, at arbejdet foregår udendørs og dets mere
sociale aspekter frem for f.eks. glæden ved og fascinationen af at arbejde
med træet som materiale.
Som det er fremgået, vil Michael altså allerhelst være landmand, dernæst
pedel, og som et tredje ønske kunne han godt tænke sig at blive fisker
og få sin egen fiskerkutter. Dette anser han dog ikke som en realistisk
mulighed “det koster sgu for meget”, siger han. Michaels morbror er
fisker og har ofte taget Michael med ud at fiske i sommerferien.
Det, vi altså kan se er, at alle Michaels tre ønsker er knyttet til
relationer og interaktioner til henholdsvis forældrene, kammeraten og
morbroren. Interessen for landmandsarbejdet er herudover knyttet til
omgang med og omsorg for dyrene:
| “Ja, jeg kan godt lide at have med dyr at gøre. Men det er
sgu ikke så nemt at blive landmand”....“Men nu havde mine far og
min mor jo dyr, da vi boede ude på gården, så man kendte jo noget
til det alligevel.” |
Michaels ønske om at blive landmand kommer således til at indgå i et
modsætningsforhold mellem de gode barndomserindringer og erfaringer
med landmandsarbejdet og hans dårlige skoleerfaringer - et modsætningsforhold,
der tilsyneladende og indtil videre har fået lov at stå uformidlet og
ubearbejdet hen.
Produktionsskoleeleven her kan ses som et eksempel på en af de unge,
som “Uddannelse til Alle”- programmet skal forsøge at få til at gennemføre
en ordinær ungdomsuddannelse. Michaels såkaldte boglige vanskeligheder
står som en alvorlig barriere for, at han kommer i gang med en sådan.
Som det forhåbentlig fremgår af brudstykkerne fra interviewet, skriver
disse sig ind i en kompleks livs- og skolehistorie, der ikke kun har
boglige vanskeligheder som resultat, men også vanskeligheder med at
træffe det “rigtige” valg. På baggrund af Michaels mange forskellige
småjob, inden han kom på produktionsskolen og hans tre forskellige arbejdsønsker,
ville en nærliggende vejledningstankegang formentlig være at forsøge
at få ham til at vælge mellem de tre muligheder og træffe en beslutning.
I forsøget på at få ham “på rette hylde” ville man så støtte ideen
om at blive pedel, da den måske umiddelbart ser ud til at være den mest
realistiske. Men fremfor at få ham til at vælge, er det måske snarere
et spørgsmål om at forfølge, hvad de tre ønsker og ideer har til fælles.
Og det er et spørgsmål om, at han får bearbejdet sine erfaringer med
de forskellige typer arbejde, og hvad hans ønsker og drømme er knyttet
og bundet til. Og det er et spørgsmål om betydningen af de forskellige
former for interaktioner. Hvad samler og skaber sammenhæng i de tre
forskellige ønsker - og hvordan kan han binde dem sammen - i alle deres
modsætninger og ambivalenser? Alt sammen et led i udviklingen af autonomi,
individualitet og valgkompetence.

Rum i rummeligheden
At sætte fokus på en bestemt gruppe af unge betyder naturligvis, at
nogle andre forbliver ubeskrevne, i denne forbindelse de bogligt stærke
som erhvervsuddannelsesreformen jo også omfatter i sit rummelighedsbegreb.
Ærindet her har været - med udgangspunkt i den gruppe af unge, der har
vanskeligt ved at gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse - at rejse
nogle både konkrete og generelle pædagogiske og uddannelsespolitiske
spørgsmål om, hvad valg og valgkompetence egentlig er, og hvilken kompleksitet
det indgår i.
Begreberne individualisering og individualitet har været brugt til
at anskueliggøre, at den samfundsmæssige proces, vi kalder individualisering,
ændrer måderne at være og blive samfundsmæssige individer på - individualitet
forstået som en socialisationsproces. En socialisationteoretisk tilgang
til læreprocesser giver blik for, at disse har et subjektivt udgangspunkt,
og at uddannelse og undervisning ikke kun er et møde mellem de objektive
samfundsmæssige krav, formuleret som kvalifikationskrav og uddannelsesmål,
og den enkeltes forudsætninger og motivation. Det, der i allerhøjeste
grad også er på færde, er de subjektive betydninger og tolkninger, som
de unge møder op med. Disse er livshistorisk produceret og bundet og
indgår som både bevidste og ubevidste dynamikker og processer. Derfor
er valgkompetence heller ikke en kompetence, man enten har eller ikke
har, og de valg, man foretager, er ikke kun resultatet af bevidste og
rationelle overvejelser. Eksemplet med Michael skal bl.a. vise, at det
også er en proces at blive i stand til at træffe et valg med hensyn
til uddannelse og arbejde.
Med Michael som eksempel skulle det ligeledes være tydeliggjort, at
det, vi kalder boglige vanskeligheder, i høj grad knytter sig til modvilje
mod skolegang som sådan og mod skolen som institution. Boglige vanskeligheder
er heller ikke (kun) et spørgsmål om manglende kognitive færdigheder,
men et spørgsmål om, hvilken tolkning og betydningstilskrivning den
enkelte elev giver det på baggrund af de livshistorisk producerede erfaringer.
Gode erfaringer fra produktionsskolen viser da også, at det praktiske
arbejde sætter eleverne i nye situationer, der gør det muligt også at
arbejde med læse- og regnefærdigheder. De unge i produktionsskolen fremhæver
i særlig grad skolernes rummelighed i forhold til dem og deres situation,
de forpligtende fællesskaber, og at de føler, de bliver taget alvorligt.
De i denne artikel beskrevne vanskeligheder, nogle unge har med at
blive voksne, ofte kombineret med boglige vanskeligheder, stiller store
krav og udfordringer til erhvervsuddannelserne, både med hensyn til
struktur, indhold og pædagogik. Den spejling af det omgivende samfund
og dets individer, uddannelsessystemet udgør, er ikke kun en direkte
genspejling. Den samfundsmæssige tendens, vi kalder individualisering,
skal derfor imødekommes og imødegås med en forståelse af dens kompleksitet
og dobbelthed: Der er måske i ligeså høj grad behov for nye former for
nærvær og fællesskaber som for individualisering, snævert forstået.
Ligesom at opfatte de unge som individualister indebærer andet og mere
end at være “zappere” - nemlig, at de udvikler individualitet og handler
ud fra den. De krav om afveksling og hastighed, eleverne umiddelbart
møder med, skal måske snarere mødes med udfordrende forandring, fordybelse
og refleksion end et forsøg på at imødekomme disse umiddelbare krav
og forventninger.
Den intenderede større rummelighed i erhvervsuddannelserne betyder,
at de fremover skal kunne uddanne de elever, der tidligere ikke påbegyndte
eller afbrød en erhvervsuddannelse. Dette sætter naturligvis disse uddannelser
på en alvorlig prøve - ikke kun som erhvervsfaglig (veksel)uddannelse,
men også som uddannelser, der forfølger de i formålsparagraffen bredere
og mere personlige uddannelsesmål. Skal denne udfordring tages op, er
det ikke tilstrækkeligt at forsøge at skabe overensstemmelse mellem
struktur og pædagogik forstået som moduler, der skal tilgodese den enkelte
elevs læringsstil. Rummelighed er ikke kun en organisatorisk størrelse,
hvor eleverne selv planlægger deres personlige vej gennem uddannelsen.
Rummelighed og plads til alle som pædagogisk størrelse består af forpligtende
fællesskaber med elevernes læreprocesser i centrum - som vi f.eks. kender
det fra projektarbejdet, når det er godt.
At få flere unge til at gennemføre en ungdomsuddannelse er derfor ikke
kun et isoleret spørgsmål om at give flere elever de boglige forudsætninger
i demokratiets, individualiseringens og effektivitetens hellige navn.
Udfordringen består snarere i, at ungdomsuddannelsessystemet udvikler
sig til at være uddannelser for unge, hvilket ikke (kun) er et spørgsmål
om rummelighed og plads til alle, men i allerhøjeste grad også et spørgsmål
om mulighed for gennem et relevant fagligt indhold i bred forstand at
bearbejde og udvikle relationerne mellem sig selv og omverdenen, for
hermed at kunne træffe de nødvendige valg!
74) Beck, Ulrich: Risikosamfundet
- på vej mod en ny modernitet, Reitzel, 1997. Negt, Oskar: Individualisering
og frigørelse, Grus nr. 35, 1991. Ziehe, Thomas: Ambivalens og
mangfoldighed, Politisk Revy, 1989.
75) Begrebet om den kulturelle
frisættelse anvendes her i forlængelse af Thomas Ziehes
teorier om det moderne samfund, som det f.eks. er beskrevet i Ny ungdom
og usædvanlige læreprocesser, Politisk Revy, 1983.
76) Beck, Ulrich: Risikosamfundet
- på vej mod en ny modernitet, Reitzel, 1997.
77) Larsen, Lene og Larsen,
Kirsten: Produktionsskolen mellem uddannelse og arbejde, RUC, 1997.
78) Fakta om erhvervsuddannelsesreform
2000, Undervisningsministeriet, 1999.
79) Unge og ungdom i
1990’erne, Konferencerapport, DEL, 1998.
80) Larsen, Lene og Larsen,
Kirsten: Arbejde som pædagogik, Dansk Pædagogisk Tidsskrift nr. 4, 1998.
81) Andreasen, Lars
Birch m.fl.: Veje til forbedring og fornyelse af ungdomsuddannelserne,
AKF, 1998.
82) Larsen, Lene, Larsen,
Kirsten, og Rafn, Jørgen: Udkast til Generel pædagogisk vejledning for
EI-uddannelserne, RUC, 1994.
83) Denne tankegang bygger
teoretisk på Alfred Lorenzers socialisationsteori, som den er beskrevet
i Lorenzer, Alfred: Materialistisk Socialisationsteori, Rhodos, 1975.
84) Nielsen, Henrik
Kaare: Kulturel modernitet og ungdomskultur, i Unge og ungdom i 1990’erne,
Konferencerapport, DEL, 1998, s. 29.
85) Borgnakke, Karen:
Ikke rigtig børn, ikke rigtig voksne, Clausen, Claus (red): Barndommens
historie, Tiderne Skifter, 1981.
86) Fuchs, Werner: Jugendliche
Statuspassagen oder individualisierte Jugendbiographie?, Soziale Welt,
Jahrgang XXXIV, 1983.
87) Mørch, Sven: At forske
i ungdom. Et socialpsykologisk essay, Rubikon, 1985.
88) Undervisningsministeriets
redegørelse til Folketinget: Uddannelse til alle unge, 1993, s. 3.
89) Elsborg, Steen m.fl.:
Den sociale arv og mønsterbrydere, DPI, 1999.
90) Hansen, Erik Jørgen:
Perspektiver og begrænsninger i studiet af den sociale rekruttering
til uddannelserne, SFI, 1997.
91)Mathiesen, Anders:
UTA - og restgruppeproblemerne i 90’erne, Dansk Pædagogisk Tidsskrift
nr. 4, 1998.
92) UTA-forskningsprojektet
blev iværksat i 1995 og består af fem delrapporter og en sammenfattende
rapport.
93) Jensen, Torben Pilegaard
m.fl.: Valg og veje i ungdomsuddannelserne, AKF, 1997.
94) Projektets første
fase er afrapporteret i Larsen, Lene og Larsen, Kirsten: Produktionsskolen
mellem uddannelse og arbejde, RUC, 1997. Projektets hovedlinjer er beskrevet
i Larsen, Lene: The Production School. An alternative Means for Modern
Youth?, Lifelong Learning and Experience, Papers and Perspectives of
the 1st International Summerschool, RUC, 1999.
Denne side indgår
i publikationen "Tanker om eud-reformen" som indhold som kapitel 6 af
7
© Undervisningsministeriet 2001
|
 |