Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Erhvervsuddannelserne er vekseluddannelser og bygger på et samspil mellem erhvervsskole og virksomhed. Det er afgørende for elevernes oplevelse af uddannelsen som en helhed - og for uddannelsens kvalitet - at samspillet fungerer godt.

Med den netop gennemførte reform af erhvervsuddannelserne stilles der med elevens personlige uddannelsesplan og uddannelsesbogen nye elementer til rådighed til udvikling af skole/ virksomhedssamspillet.

Medarbejdere fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse har gennemført en undersøgelse inden for tre erhvervsuddannelser, kokke-, chauffør-/lager- og automekanikeruddannelserne. Elever, skoler og konkrete virksomheder medvirkede i undersøgelsen. De medvirkende elever er interviewet både under virksomhedsophold og under skoleophold.

Undersøgelsens temaer var den formelle og uformelle kommunikation mellem skolen og virksomheden, hvad lærer eleverne på skolen, hvad lærer eleverne i virksomheden, hvordan er sammenhængen, og hvilke muligheder og barrierer er der for at udvikle sammenhængen og samspillet?

I dette temahæfte præsenteres erfaringerne fra undersøgelsen. Hæftet henvender sig til ledelse og lærere på erhvervsskoler, til erhvervsuddannelsernes interessenter - både de lokale og de centrale - og til oplæringsansvarlige i praktikvirksomheder.

Efter vores opfattelse kan erfaringerne bidrage med inspiration i det fortsatte arbejde med at udvikle og forbedre skole/virksomhedssamspillet i erhvervsuddannelserne.

Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsarbejde og udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet står for forfatternes egen regning.

Sandra H. Ladegaard
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
Juni 2001


Denne side indgår i publikationen "Elever i erhvervsuddannelser" som forord
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top