![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Forord
Erhvervsuddannelserne er vekseluddannelser og bygger på et samspil mellem erhvervsskole og virksomhed. Det er afgørende for elevernes oplevelse af uddannelsen som en helhed - og for uddannelsens kvalitet - at samspillet fungerer godt. Med den netop gennemførte reform af erhvervsuddannelserne stilles der med elevens personlige uddannelsesplan og uddannelsesbogen nye elementer til rådighed til udvikling af skole/ virksomhedssamspillet. Medarbejdere fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse har gennemført en undersøgelse inden for tre erhvervsuddannelser, kokke-, chauffør-/lager- og automekanikeruddannelserne. Elever, skoler og konkrete virksomheder medvirkede i undersøgelsen. De medvirkende elever er interviewet både under virksomhedsophold og under skoleophold. Undersøgelsens temaer var den formelle og uformelle kommunikation mellem skolen og virksomheden, hvad lærer eleverne på skolen, hvad lærer eleverne i virksomheden, hvordan er sammenhængen, og hvilke muligheder og barrierer er der for at udvikle sammenhængen og samspillet? I dette temahæfte præsenteres erfaringerne fra undersøgelsen. Hæftet henvender sig til ledelse og lærere på erhvervsskoler, til erhvervsuddannelsernes interessenter - både de lokale og de centrale - og til oplæringsansvarlige i praktikvirksomheder. Efter vores opfattelse kan erfaringerne bidrage med inspiration i det fortsatte arbejde med at udvikle og forbedre skole/virksomhedssamspillet i erhvervsuddannelserne. Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsarbejde og udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet står for forfatternes egen regning. Sandra H. Ladegaard
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |