![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 8. En observationsopgave
I forbindelse med interviewene blev det mere og mere tydeligt, at eleverne ikke opfattede grundfagene som noget, der havde med deres uddannelse at gøre. De kunne ikke forbinde grundfagene med det daglige arbejde i virksomheden. Spurgte man dem på en mere dagligdags måde, om de havde brug for at kunne skrive meddelelser, anvende engelsk eller tysk i det daglige, svarede de stort set alle ja. Spurgte man dem, om de ikke talte om miljø, løfteteknik, virksomhedens drift og økonomi, kundeservice, svarede de "nå jo, det er da vigtigt for virksomheden." Da vi så fortalte dem, at det var jo det, grundfagene handlede om, så de meget uforstående ud. Derfor fik vi ideen til en observationsopgave, hvor eleverne konkret skal finde ud af, hvordan de forskellige grundfag indgår i virksomhedens dagligdag. Vi spurgte eleverne, om de kunne tænke sig at have en sådan opgave med hjem og løse den i den mellemliggende praktikperiode. Alle eleverne syntes, det ville være en god idé, "bare de ikke skulle skrive store rapporter om det, så var det ok." Flere mente også, at undervisningen ville blive mere spændende, hvis det var deres egne erfaringer, der blev anvendt som udgangspunkt for disse emner. Flere elever foreslog også andre typer af opgaver inden for områdefagene, opgaver, som skulle løses i praktikken. De uddannelsesansvarlige i virksomhederne var ligeledes positive: "I perioder vil der altid være en time tilovers. Vi har tid til meget, hvis eleven er interesseret. Elevens indstilling til arbejdet er afgørende." To lærere med stor erfaring mente umiddelbart, at det kunne være en god idé. Så kunne eleverne være forberedt på, hvilke emner, grundfagene handler om. Forudsætningen for, at det kan lykkes at arbejde med en observationsopgave i praktikken er, at opgaven ikke fylder for meget (tid). Det er ligeledes vigtigt, at virksomhederne ikke opfatter det som kontrol. Emnerne skal være overordnede som affaldssortering, organisering af arbejdsopgaver, kvalitetsforståelse. Observation som metode til at skabe sammenhængObservationsopgaven er tænkt som et undervisningsmiddel for lærerne til at sikre, at uddannelsen i virksomheden og på skolen hænger sammen. Det er først og fremmest i de almene fag, grundfagene, at eleven kan finde det problematisk at skabe forbindelse med det, han foretager sig i virksomheden. Undervisningen i grundfagene opleves som teoretisk og løsrevet fra praksis. Læreren giver i observationsopgaven eleven nogle fokuspunkter, som han skal iagttage i praktikperioden. Det kan f.eks. være en observationsopgave i grundfaget salg og service: Hvordan er kundebetjeningen i jeres virksomhed? Har man faste rutiner, hvis kunden f.eks. skal vente? Hvad gør man, for at kunderne kommer igen? Den proces, der dermed igangsættes hos eleven, medfører, at eleven opdager, at medarbejderne i virksomheden faktisk lægger stor vægt på disse forhold. Observationen giver eleven konkrete erfaringer, som kan være det omdrejningspunkt, som undervisningen på skolen tager udgangspunkt i på det efterfølgende skoleophold. Forudsætningerne for, at den oven for omtalte proces igangsættes hos eleverne, og der sker den forventede læring, er to ting: dels, at elevernes erfaringer konkret anvendes som eksempler i undervisning i de forskellige grundfag - at man tager deres erfaringer og eksempler alvorligt - og dels, at lærerne tilrettelægger undervisningen fleksibelt og åbent, så der bliver plads til elevernes individuelle erfaringer. Det giver mulighed for, at elevernes udsagn bliver en del af indholdet i undervisningen. Lærerens opgave er at styre erfaringerne frem mod en fælles erkendelse og dermed nå målene for undervisningen.
Observationsopgaven består af et A4 ark med i alt sekssyv spørgsmål inden for et eller to emner, som er undervisningsstof i grundfagene i den kommende skoleperiode. Spørgsmålene er fokuspunkter, som lægger op til refleksion, snak med kollegerne eller mester. Der er altså ikke tale om et spørgeskema, hvor eleverne kan svare med ja/nej eller sætte kryds. Eleverne skriver stikord ned om fokuspunkterne blot for at kunne fastholde egne erfaringer, eksempler og viden om, hvordan man i virksomheden forholder sig til de forskellige emner. De skal ikke skrive nogen rapport! Det er langt vigtigere, at de arbejder aktivt med at forstå sammenhængene og forholde sig hertil, end det er at lære dem at skrive i denne sammenhæng. Observationsopgaver er en form for brobygger mellem oplæringen i virksomheden og undervisningen på skolen. Det er lærerne, der er initiativtagere til at beskrive fokuspunkterne og introducere eleverne til, hvad ideen med opgaven er, hvilke forventninger og krav, der stilles til deres indsats, og ikke mindst at tale med eleverne om, hvad resultaterne af elevernes anstrengelser skal bruges til. Men dette kan ikke ske uden et samarbejde med det lokale uddannelsesudvalg og de faglige udvalg, fordi observationsopgaven jo griber ind i oplæringstiden i virksomheden.
|
![]() |
|
![]() ![]() ![]() Til sidens top |