Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Kapitel 4 - Udviklingsprocessen





Det er skolerne, der har initiativforpligtelsen med hensyn til etablering af samarbejderne, deres organisering og afdækning af relevante indsatsområder. Men Undervisningsministeriet vil i dialog med institutionerne indkredse de optimale løsninger under hensyn til de regionale forskelligheder. Afhængigt af de regionale forudsætninger, vil der kunne tænkes flere måder at opfylde kravet til brede og alsidige uddannelsesmiljøer.

Der vil være samarbejder, der allerede i dag vil kunne opfylde de opstillede mål for dannelsen af et regionalt erhvervsakademi. Men generelt må det forventes, at det vil kræve nogen længere tid til at indfri målene.

Samarbejde om etablering af et regionalt akademi, der kan løfte udviklingsforpligtelsen, forudsætter samarbejdsfora, som kan koordinere og rådgive om varetagelsen af opgaverne, herunder ikke mindst de nye opgaver i relation til efter- og videreuddannelse samt viden- og udviklingsfunktionen. I sådanne samarbejdsorganer bør både skolerne og det lokale erhvervsliv være repræsenteret.

Flerårsaftalemidlerne til kvalitetsudvikling udløses til anvendelse som led i netværkssamarbejde. For at få del i disse midler, skal erhvervsskoler – som er godkendt til erhvervsakademiuddannelser – beskrive, hvordan de i et bredt samarbejde i regionen vil opfylde de fire kvalitetsmål og arbejde med indsatsområder indenfor flerårsaftalens rammer. Flerårsaftalemidlerne dækker en 4-årig periode. I løbet af den 4-årige periode skal det årligt dokumenteres, hvordan indsatsområderne løftes, og kravene til et regionalt erhvervsakademi indfries.

Da udviklingen af de regionale akademier er en kvalitetsudviklingsproces, skal skolerne kunne dokumentere, at de sammen kan løfte de udviklingsopgaver, som er grundlaget for en akademidannelse. Udmøntningen af såvel flerårsaftalen som udviklingen af erhvervsskolernes akademimiljøer er således et parallelforløb.

Regeringens fremtidige initiativer med hensyn til akademimiljøerne på erhvervsskolerne vil afhænge af udviklingen under den 4-årige proces. Som led i udviklingsprocessen vil der blive taget stilling til behovet for lovgivningsinitiativer for at fremme målsætningerne. Foruden spørgsmålet om en lovfæstet godkendelse af erhvervsakademierne, kan lovgivningsinitiativerne omfatte regulering af forpligtelser og rettigheder for erhvervsskoler med akademimiljøer, herunder mulighederne for at regulere udlagt undervisning. Lovgivningsinitiativer kan også omfatte etablering af koordinerende og rådgivende samarbejdsfora. Endelig må det vurderes, om de eksisterende rammer for erhvervsskolernes økonomiforvaltning kan danne barrierer for udvikling af akademisamarbejdet og hvilke lovinitiativer, der evt. kan være påkrævet for at understøtte fx etablering af fælles faciliteter.

Udviklingen af erhvervsakademier er en proces, som vil løbe over en 4-årig periode med inddragelse af flerårsaftalens indsatsområder i akademisamarbejdet og midlerne fra flerårsaftalen til at understøtte udviklingsprocessen, der f.eks. vil kunne omfatte:
  • Organisering af netværk med henblik på udvikling af et regionalt erhvervsakademi.
  • Etablering af samarbejdsfora.
  • Udarbejdelse af indsatsområdeprogram.
  • Udløsning af flerårsaftalemidler (medio 2001).
  • Rapportering om og evaluering af processen i 2001 (første halvdel af 2002).
  • Eventuel lovgivning om godkendelse af erhvervsakademier (2002/03).
  • Rapportering om 2002 og første ansøgninger om akademigodkendelser (første halvdel af 2003).
  • Evalueringer med henblik på erhvervsakademigodkendelser (2003/04).
  • Rapportering om 2003 og nye ansøgninger om erhvervsakademigodkendelser (første halvdel af 2004).
  • Evalueringer med henblik på akademidannelser og samlede evalueringsinitiativer vedrørende flerårsaftalens indsatsområder ( 2004/05).
  • Rapportering om 2004 og samlet evaluering af flerårsaftalens resultater (2005).



Denne side indgår i publikationen "
Redegørelse om erhvervsakademier som led i udvikling af erhvervsskoler" som kapitel 4 af 6 © Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top