![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Forord
For eksempel kravet om, at hver elev skal lægge sin egen personlige plan og sætte sine egne mål for uddannelsen. Med den personlige uddannelsesplan kan den enkelte elev i princippet selv sammensætte sin egen erhvervsuddannelse. Planen er måske det element i erhvervsuddannelsesreformen, der stiller størst krav til skolernes og lærernes pædagogiske nytænkning. Den er et omdrejningspunkt for en ny måde at tænke uddannelse og undervisning på og kalder derfor på alles aktive medvirken i omstillingsprocessen. Dette hæfte handler om, hvordan eleven, læreren og kontaktlæreren sammen kan arbejde metodisk med uddannelsesplanen, om sammenhængen med uddannelsesbogen - og om elevens og lærerens nye roller, opgaver og funktioner. Hæftet bygger bl.a. på erfaringer fra skoler, der har deltaget i forsøgene i 1999 og 2000, og indgår i Undervisningsministeriets serie af inspirationshæfter til lærerne i forbindelse med reformen. Undervisningsministeriet har i samarbejde med projektlederen, lektor Albert A. Christensen, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse tilrettelagt den særlige serie af pædagogiske inspirationshæfter til erhvervsuddannelsesreformen, der træder endelig i kraft 1. januar 2001, men som allerede inden kører som forsøg på en lang række skoler. I alle hæfter indgår mange eksempler og metodiske overvejelser i sammenhæng med inddragelse af den nødvendige pædagogiske og didaktiske teori. Hæfterne handler om nytænkning af begrebet helheds- og praksisorienteret undervisning og hænger sammen både med hensyn til design, omfang, opbygning og i valg af temaer. Det er vores opfattelse, at seriens hæfter indeholder en mængde god inspiration, konkrete forslag og eksempler, som kan inspirere skolerne til at udvikle deres organisering af undervisning og pædagogik - meget gerne i samspil og samarbejde med eleverne. Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte - og de øvrige hæfter i inspirationsserien. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet naturligvis står for forfatternes egen regning. Henrik Friediger
|
![]() |
![]() ![]() Til sidens top |