Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. Indledning





"Det måske mest vidtrækkende i reformen er indførelsen af elevens personlige uddannelsesplan, fordi den enkelte elev hermed i princippet selv kan sammensætte sin uddannelse inden for de rammer, systemet sætter. På den måde peger erhvervsuddannelserne mod fremtidens uddannelsessystem." Undervisningsminister Margrethe Vestager (Foredrag på DELkonferencen "Moderne ungdom og moderne uddannelse" 2/12 1999 i Århus).

Dette hæfte handler om elevens personlige uddannelsesplan som det centrale begreb i erhvervsuddannelsesreform 2000 og som det væsentligste omdrejningspunkt for de nye initiativer i reformarbejdet.

Elevens personlige uddannelsesplan er en del af elevens uddannelsesbog.

Den indeholder de mål, eleven til enhver tid har for sit virke i løbet af uddannelsen. På den måde er den personlige uddannelsesplan udtryk for resultatet af overvejelser og samtaler mellem eleven og kontaktlæreren og eleven og praktikvirksomheden.

Inden planen finder vej til uddannelsesbogen i form af mål, reviderede mål og nye mål, foregår der et arbejde, hvor eleven har hovedrollen. Men et arbejde, der også kræver kontaktlærerens og praktikvirksomhedens vejledning, undervisning og støtte. Det er det metodiske arbejde med at opstille mål, finde metoder, beskrive, analysere, evaluere, reflektere og revidere.

Det arbejde skal finde sted i forhold til hele uddannelsen eller længere forløb i uddannelsen, i forhold til undervisningsmodulerne og i forhold til det daglige arbejde. Den bestræbelse skaber en ny elevrolle, nye opgaver og funktioner for eleven.

Og den ny elevrolle ændrer lærerens rolle og opgaver. Dette hæfte handler om de nye opgaver for elever og lærere.

Denne side indgår i publikationen "Elevens personlige uddannelsesplan" som kapitel 1 af 7
© Undervisningsministeriet 2000

  Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top