|
|
5. Udviklingen på
erhvervsskolerne
Hele uddannelsessektoren gennemgår i disse år omfattende omlægninger. Selve
undervisningsformen er under omlægning, og samspillet med - og anvendelsen af -
informations- og kommunikationsteknologi indgår i dag som et centralt element i de fleste
uddannelsestyper. Denne udvikling påvirker også de forskellige ungdomsuddannelser, som
gennemføres på handelsskolerne og de tekniske skoler.
Udviklingen påvirker alle dele af uddannelsesinstitutionen: Det faglige indhold af
uddannelserne, de pædagogiske metoder, de fysiske rammer og naturligvis også skolens
biblioteksfunktion.
Den øgede anvendelse af IT og anvendelsen af projektorganiserede undervisningsformer
stiller mange nye krav til biblioteksfunktionen på disse skoler. Bibliotekernes opbygning
og udvikling er, og skal være, tæt knyttet til de uddannelser, der tilbydes, og det vil
være opbygningen og udviklingen af uddannelserne, der er bestemmende for udviklingen af
disse biblioteker.
Som omtalt i afsnit 3.2 blev erhvervsskolernes generelle udfordringer diskuteret på
visionsseminaret. Resultatet af denne diskussion blev en bruttoliste over de væsentligste
muligheder/ udfordringer, som erhvervsskolerne, ifølge seminardeltagerne, skal takle i de
kommende år. I det efterfølgende er emnerne fra denne bruttoliste kort beskrevet.
- Globalisering/Internationalisering og relation til erhvervslivet Erhvervsuddannelserne
er selvsagt af natur meget erhvervsrettede, og det vil derfor altid være en udfordring at
udvikle og tilpasse uddannelserne, så de modsvarer erhvervslivets behov. Mange
virksomheder bliver mere og mere internationale i deres organisation og virke, og det vil
derfor også være nødvendigt at uddanne elever, som er kvalificerede til at arbejde
internationalt i et internationalt miljø.
- Anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi I fremtiden vil det være ligeså
naturligt at anvende Internet, e-post, nyhedsgrupper og pc-programmer, som det tidligere
var at anvende stilehæfter og blyanter. Eleverne vil anvende disse faciliteter som
naturlige værktøjer i forbindelse med undervisningen, gruppearbejde, opgaveløsning osv.
Skolernes udfordring vil derfor først og fremmest være at lære eleverne at anvende
disse værktøjer på en effektiv og rationel vis, og at gøre denne uddannelse til en
naturlig og integreret del af undervisningen. Specielt i forbindelse med
informationssøgning på Internettet vil der være behov for råd og vejledning. Eleverne
skal stadig uddannes i traditionelle discipliner som for eksempel kildekritik, men
uddannelsen og vejledningen skal relateres til de nye medier.
Det vil samtidigt være en udfordring at etablere og vedligeholde de nødvendige
IT-faciliteter. Skolerne skal (fysisk) indrettes, så der er plads til det nødvendige
antal arbejdsstationer, og således at disse er tilgængelige i forbindelse med
undervisning og opgaveløsning. Der vil også være behov for en omfattende
efteruddannelse af lærerkorpset og øvrigt personale på skolerne, således at disse er
kvalificerede til at integrere IT i uddannelsesforløbet og samtidigt kan give de
fornødne råd og vejledninger i forbindelse med anvendelse heraf.
- Etablering af nye læringsmiljøer Den helt store udfordring vil være etablering og
drift af nye læringsmiljøer, blandt andet Open Learning Centers. Dette vil først og
fremmest betyde, at der er behov for en række fysiske ombygninger, men samtidigt også at
skolens forskellige faggrupper skal etablere nye samarbejdsformer og i fællesskab
etablere et frugtbart læringsmiljø på skolen. Dette betyder kompetenceudvikling og nye
roller til alle, herunder i høj grad biblioteket og bibliotekets personale, da det ofte
er biblioteket, som er centrum for etablering af disse nye miljøer.
- Udvikle og tilbyde undervisning til nye og differentierede elevgrupper - fastholde
elevandel Skolen vil skulle modtage elever, som har forskellige baggrunde, og som har
forskellige behov og forventninger til undervisningen. Der vil være mange to-sprogede
elever. Samtidig vil der være et behov for at kunne tilbyde efteruddannelse til personer,
som befinder sig i erhvervslivet, da der vil være behov for efteruddannelse med jævne
mellemrum. Skolerne vil derfor skulle udvikle og tilpasse uddannelserne, således at de
matcher det aktuelle behov, og således at skolen kan fastholde sin elevandel.
Denne side indgår i
publikationen "Uddannelsesbibliotek - Informations- og læringscenter" som
kapitel 5 af 13
© Undervisningsministeriet 2000 |
|