Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

4. De væsentligste resultater af evaluringen





I det følgende beskrives først en række baggrundsdata om henholdsvis respondenterne (afsnit 4.1) og projekterne (afsnit 4.2).

Dernæst beskrives evalueringens resultat, hvad angår gennemførelsen af projekterne (afsnit 4.3) - fx om projekterne er gennemført i henhold til planerne, om de opstillede mål for projektet er nået, og om eventuelle problemer i projektforløbet.

Endelig beskrives evalueringens resultat, hvad angår projektets effekt i form af opnåede gevinster som oplevet af henholdsvis elever, lærere og bibliotekarer (afsnit 4.4).

4.1 Respondenternes karakteristika

Foruden institutionstype og uddannelsesområde (jf. afsnit 3.1.2) blev respondenterne bedt om at beskrive henholdsvis deres biblioteks- og IT-situation inden starten af projektet.

Svarene viser, at skolerne (respondenterne) spænder bredt, hvad angår biblioteksfunktion: Fra ingen egentlig biblioteksfunktion til opfyldelsen af alle fire elementer ved en grundfunktion for biblioteker på erhvervsskoler 4 - samt eventuelt enkelte yderligere funktioner og services.

Svarene, hvad angår IT-situationen peger ligeledes på en stor bredde: Fra ingen IT-muligheder til flere forskellige typer af IT-støtte.

Følgende biblioteksfunktioner understøttes (udgangssituationen):
  • Godt 80% har en håndbogssamling og tidsskrifter (læsesal)
  • Godt 60% har adgang til en registreret og formidlet mate-rialesamling
  • Ca. 55% har
    - En specifik vejledningsfunktion efter behov
    - En almen biblioteksundervisningsfunktion over for elever og lærere
    - En søge- og bestillingsfunktion ud i det offentlige bibliotekssystem
  • Ca. 10% har ikke nogen egentlig biblioteksfunktion

Bibliotekets IT-situation (udgangssituationen):

  • 61% har Internetadgang
  • 56% har elektronisk adgang til andre biblioteker
  • 47% har adgang til CD-ROM baserede databaser
  • 34% har et standard bibliotekssystem
    - 21% Micromarc
    - 13% Mikromaster
    - 8% Bibliomatic
    - 2% Bibdia
    - 10% Andet system
  • 27% har slet ingen IT-støtte og -muligheder

4.2 Projekternes karakteristika

Respondenterne blev endvidere bedt om at svare på en række spørgsmål, hvad angår projekternes karakteristika, dvs. projektets type, størrelse, målgruppe og om et standard bibliotekssystem var blevet indført i forbindelse med projektet.

Svarene viser:

  • at alle typer af projekter er bredt repræsenteret
  • at alle størrelser af projekter er repræsenteret
  • at stort set alle projekter har haft eleverne som den primære målgruppe
  • at over 2/3 af projekterne har indført et standard bibliotekssystem i forbindelse med projektet (ca. 1/3 havde som nævnt et standard bibliotekssystem i udgangssituationen).
Projekttype (flere projekter sat kryds ved flere projekttyper):
  • 66% omhandlet elektronisk registrering af materiale samtetablering af database over beholdning
  • 56% omhandlet øget instruktion i informationssøgning
  • 38% omhandlet øget anvendelse af Internettet
  • 30% omhandlet henholdsvis
    - Øget samarbejde (fx med andre skolers biblioteker, med lokale biblioteker, etc.)
    - Udvikling af modeller
  • 23% omhandlet udarbejdelse af vejledninger

Projektets størrelse (opgjort i oprindeligt totalbudget ifølge projektplan, dvs. ansøgt beløb + eget bidrag)

  • 27%: Stort (>300.000 kr.)
  • 43%: Mellem (mellem 100-300.000 kr.)
  • 30%: Lille (<100.000 kr.)

Projektets målgruppe

  • 94% eleverne
  • 77% lærerne
  • 28% bibliotekarerne
  • 3% andre biblioteker

70% har indført standard bibliotekssystem i forbindelse med projektet

  • Flest har indført Micromarc (33%) og Bibliomatic (22%)
  • Nogle har indført Mikromaster (10%)
  • Færrest har indført Bibdia (3%)
  • 7% har indført et andet system

4.3 Hvordan er projekterne gået?

Der var også en række spørgsmål, hvad angik gennemførelsen af projekterne - fx om projekterne blev gennemført i henhold til planerne, om de opstillede mål for projektet blev nået, og om de væsentligste problemområder i projektforløbet.

Svarene viser:

  • at projekterne har haft en del vanskeligere ved at overholde tidsplaner end ved at overholde budgetter og mål
  • at projekterne ikke synes at have løbet ind i mange forskellige problemområder undervejs. De fleste respondenter har kun nævnt et-to problemområder (selv om de kunne nævne op til tre)
  • at de væsentligste problemer i forbindelse med gennemførelsen af projekterne har været knyttet til teknologien/IT samt indkøringen af denne. Sidstnævnte skyldes, at indkøringen typisk skal ske samtidig med den daglige drift uden ekstra personaleressourcer
  • at over 80% vurderer, at (alle eller de fleste) af målene for projektet er nået
  • at graden af målopfyldelse er størst for de største projektermindst for de mindste projekter.
Er projekterne gennemført i henhold til de oprindelige planer?
  • 54% er gennemført inden for den forventede tidsramme (+/- 10%)
  • 89% er gennemført inden for budgettet (+/- 10%)
  • 85% er gennemført inden for de ønskede, oprindelige mål

Svarene korreleret med projektstørrelse viser, at

  • specielt de store og de små projekter har skoret højt, hvad angår overholdelse af budgettet (henholdsvis 93 og 100%)
  • de små projekter har haft vanskeligst ved at leve op til de ønskede, oprindelige mål (kun 63% mod 90-100% for de mellemstore og store projekter)

De tre væsentligste problemområder:

  • tekniske/IT-problemer (26 af de 66 respondenter peget på dette problemområde)
  • indkøringsproblemer (20 af de 66 respondenter peget på dette problemområde)
  • manglende ressourcer (15 af de 66 respondenter peget på dette problemområde)

Respondenterne har gennemsnitligt peget på 1,5 problemområder (blev bedt om at krydse højst tre problemområder af ) Er målene for projektet nået?

  • 82% vurderer, at alle/de fleste af målene for projektet er nået (42/40%)
  • 14% mener, at nogle af målene er nået
  • Kun 4% mener, at målene ikke er nået Svarene korreleret med projektstørrelse viser, at graden af målopfyldelse er størst for de største projekter - mindst for de mindste projekter.

4.4 Projekternes effekt

Den største andel af spørgeskemaet omhandlede effekten af biblioteksprojektet. Her blev der skelnet mellem den effekt, der blev oplevet af henholdsvis eleverne, lærerne og bibliotekarerne.

Eleverne, der som nævnt for langt størsteparten af projekterne har været den primære målgruppe, har skullet tage stilling til dels brugen af biblioteket generelt, dels til bibliotekets integration i undervisningen.

Svarene viser,

  • at den overvejende del af eleverne (ca. 2/3) finder, at deres generelle brug af biblioteket er blevet (klart/delvis) bedre: Dels er biblioteksfunktionen på skolen blevet bedre (bedre assistance og instruktion, flere serviceydelser), dels er eleverne selv blevet bedre og mere fortrolige med brugen af biblioteket.
  • at endnu flere elever (godt 80%) vurderer, at biblioteket i relation til undervisningen er blevet (klart/delvis) bedre. Dels vurderes flere elever at gøre brug af biblioteksfunktionen i forbindelse med projekter/i undervisningen, end før projektet blev gennemført, dels vurderes den biblioteksfaglige støtte efter projektets gennemførelse at være blevet bedre. Om eleverne som følge af biblioteksprojektet er blevet bedre til at løse deres skoleprojekter, er der hele 65% af eleverne, der tør pege på.
Generelt om brugen af biblioteket
  • Ca. 2/3 vurderer, at eleverne er blevet (klart/delvis) bedre og mere fortrolige med brugen af biblioteket (bedre til informationssøgning og mere fortrolige med forskellige informationsdatabaser)
  • Godt 2/3 vurderer, at biblioteksfunktionen i sig selv er blevet (klart/delvis) bedre (bedre assistance, flere serviceydelser og bedre instruktion)
  • 61% vurderer, at Internet-vejledningerne er blevet (klart/delvis) bedre (22/39%)
  • 44% vurderer, at adgangen til andre biblioteker er blevet (klart/delvis) bedre (20/24%)

Bibliotekets integration i undervisningen

  • 84% vurderer, at (klart/delvis) flere elever benytter biblioteket ifm. projekter/undervisningen (57/27%)
  • 80% vurderer, at de får (klart/delvis) mere kvalificeret støtte ifm. projekter/undervisningen (33/47%)
  • 65% vurderer, at de er blevet (klart/delvis) bedre til at løse deres skoleprojekter (24/41%)
  • 57% vurderer, at lærerne benytter biblioteket (klart/delvis) oftere (14/43%)

Lærerne, der har været den sekundære målgruppe for størsteparten af projekterne, har ligeledes skulle tage stilling til dels brugen af biblioteket generelt, dels til bibliotekets integration i undervisningen.

Svarene viser,

  • at også den overvejende del af lærerne (ca. 70%) mener, at den generelle biblioteksfunktion på skolen er blevet (klart/delvis) bedre efter biblioteksprojektets gennemførelse, ligesom ca. 60% vurderer, at de selv er blevet bedre og mere fortrolige med at bruge biblioteket.
  • at ligesom eleverne, vurderer størsteparten af lærerne, at biblioteksfunktionen er blevet bedre integreret i undervisningen. Dels vurderer 80%, at eleverne er blevet bedre og mere flittige til at benytte biblioteksfunktionen i forbindelse med projekter og anden undervisning, dels vurderer ca. 70%, at de selv er blevet bedre til at udnytte biblioteksfunktionen i forbindelse med undervisningen (fx blevet mere opmærksomme på mulighederne)
  • at der også er stort sammenfald i elevernes og lærernes vurdering af, om eleverne er blevet bedre til at løse deres skoleprojekter (henholdsvis 65% og 63%).
Generelt om brugen af biblioteket
  • Ca. 70% vurderer, at biblioteksfunktionen i sig selv er blevet (klart/delvis) bedre (bedre assistance, flere serviceydelser og bedre instruktion)
  • Ca. 60% vurderer, at Internet-vejledninger samt adgang til andre biblioteker er blevet (klart/delvis) bedre
  • Ca. 60% vurderer, at lærerne er blevet (klart/delvis – med overvægt på delvis!) bedre og mere fortrolige med brugen afbiblioteket (bedre til informationssøgning og mere fortrolige med forskellige informationsdatabaser)

Bibliotekets integration i undervisningen/samarbejdet

  • Godt 80% vurderer, at eleverne har fået et (klart/delvist) stort udbytte (flere elever synes at anvende biblioteket i for-bindelse med projekter og anden undervisning, og de synes at få mere kvalificeret biblioteksfaglig støtte)
  • 63% vurderer, at eleverne er blevet (klart/delvis) bedre til at løse deres skoleprojekter (20/43%)
  • Ca. 70% vurderer, at lærerne er blevet bedre til at bruge biblioteket, og at samarbejdet med bibliotekarerne er blevet bedre
  • 55% vurderer, at rollefordelingen mellem bibliotekarer og lærere er blevet (klart/delvis) mere klar (16/39%)

Endelig er bibliotekarerne blevet bedt om at tage stilling til, om projektet har betydet en mere effektiv biblioteksfunktion, en kvalitativt bedre biblioteksfunktion, en bedre integration af biblioteksfunktionen i undervisningen samt et bedre samarbejde med andre biblioteker, skoler og lærerne.

Svarene viser,

  • at også langt størstedelen af bibliotekarerne har oplevet en klar eller delvis effekt af biblioteksprojektet
  • at også bibliotekarerne vurderer, at både elever og lærere har fået et stort udbytte
  • at bibliotekarerne endvidere vurderer, at de har fået et både mere effektivt og et kvalitativt bedre bibliotek, der er blevet bedre integreret i undervisningen.
Effektiviteten
  • 86% vurderer, at de eksisterende biblioteksressourcer udnyttes (klart/delvis) bedre (68/18%)
  • 79% vurderer, at organiseringen af biblioteksfunktionen er blevet (klart/delvis) bedre (66/13%)
  • 60-70% vurderer, at der er kommet (klart/delvis) flere brugere af henholdsvis bibliotekets udlån, instruktion og vejledning, samt tidsskrifter og håndbogssamling
  • 56% vurderer, at selvbetjeningen er (klart/delvis) øget (28/28%)

Kvaliteten

  • 95% vurderer, at serviceringen af brugerne er blevet (klart/delvis) bedre (72/23%)
  • 88% vurderer, at brugerne tilbydes (klart/delvis) flere serviceydelser (52/36%)
  • 84% vurderer, at biblioteket er blevet bedre integreret i studiemiljøet (49/35%)
  • 75% vurderer, at styringen af materialesamlingen er blevet bedre (54/21%)
  • 60-70% vurderer, at brugere er blevet bedre og mere fortrolige med informationssøgning og diverse informationsdatabaser
  • 66% vurderer, at henholdsvis instruktion i anvendelsen af biblioteket og vejledning i anvendelsen af Internettet er blevet bedre

Integrationen i undervisningen/samarbejdet

  • ca. 85% peger på (klart/delvis) stort udbytte for eleverne (flere elever anvender biblioteket, og de får mere kvalificeret støtte i forbindelse med projekter og anden undervisning)
  • ca. 70% peger på (klart/delvis) stort udbytte for lærerne og et bedre samarbejde med lærerne
  • ca. 50% peger på (klart/delvis) mere klar rollefordeling mellem bibliotekarer og lærere (20/31%)
  • 44-48% peger på (klart/delvis) bedre samarbejde med/adgang til andre biblioteker

4.5 Konklusion

Denne tværgående evaluering af biblioteksprojekterne viser, at langt hovedparten af projekterne må betegnes som særdeles succesfulde, og støtten til projekterne må derfor siges at være givet godt ud.

At langt størstedelen af projekterne har været en succes begrundes ved:

  • at de fleste projekter (82%) har nået alle eller de fleste af projektmålene
  • at projekterne i høj grad er gennemført i henhold til de oprindelige planer
  • at der kun er peget på få problemområder (hvert projekt har i gennemsnit fremhævet 1,5 problemområder - flest har peget på problemer af teknisk karakter)
  • at de fleste af projekterne har haft en klar eller delvis effektdels hvad angår bibliotekets effektivitet og kvalitet, og dels hvad angår brugernes anvendelse, udbytte og tilfredshed med (den nye, ændrede eller udvidede) biblioteksfunktion
  • Tilfredsheden og effekten er stor blandt både elever, lærere og bibliotekarer
  • Både elever, lærere og bibliotekarer vurderer dog, at udbyttet er en smule højere for elevernes vedkommende end for lærerne
  • Projekttype synes ikke umiddelbart at have været afgørende for effekten af projekterne - der peges i alle typer projekter på "klar"/"delvis" effekt på alle fronter
  • Størrelsen af effekten synes at hænge en del sammen med størrelsen af projektet - effekten er således størst blandt de største projekter - mindst blandt de mindste.

4.6 Vigtige budskaber til andre uddannelsesbiblioteker

I spørgeskemaet blev respondenterne også spurgt, om de kunne videregive de tre væsentligste erfaringer fra deres projekt, som de mente kunne være vigtige budskaber for andre uddannelsesbiblioteker.

Nedenfor er bragt et struktureret udpluk af nogle af de mange god råd og vink, der blev givet.

Inden start af projekt
  • Vigtigt at afdække skolens behov for biblioteksservice
  • Vigtigt at erkende, at et bibliotek (og et biblioteksprojekt) kræver væsentlige ressourcer
  • Vigtigt at ledelsen forstår problemstillingen og støtter projektet
  • Vigtigt at lærerne bakker op om projektet

Gennemførelse af projekt

  • Opstil realistiske projekt- og tidsplaner ("ting tager tid")
  • Projektet skal være konkret og målrettet
  • Afsæt tid til at besøge beslægtede erhvervsskoler/biblioteker
  • Projektgruppen bør sammensættes af personer med forskellig baggrund - sundt at arbejde på tværs af fag - og med stor faglig ballast
  • Stabile IT-systemer og tilgængelig IT-drift/brugerstøtte er kritiske succesfaktorer
  • Uddannelse og oplæring af brugere er meget vigtig - men kræver meget tid (men betyder effektivitet og sparet tid på lang sigt)
  • Luk ikke biblioteket op, før alt er på plads (benyt evt. sommerferien)

Opfølgning på projekt

  • Evaluering af projektets effekt/udbytte er vigtigt

 

4) "Råd og vink om biblioteksfunktionen på gymnasier, hf-kurser og erhvervsskoler", UVM, 1997

Denne side indgår i publikationen "Uddannelsesbibliotek - Informations- og læringscenter" som kapitel 4 af 13
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top