|
|
4. De
væsentligste resultater af evaluringen
I det følgende beskrives først en række baggrundsdata om henholdsvis respondenterne
(afsnit 4.1) og projekterne (afsnit 4.2).
Dernæst beskrives evalueringens resultat, hvad angår gennemførelsen af projekterne
(afsnit 4.3) - fx om projekterne er gennemført i henhold til planerne, om de opstillede
mål for projektet er nået, og om eventuelle problemer i projektforløbet.
Endelig beskrives evalueringens resultat, hvad angår projektets effekt i form af
opnåede gevinster som oplevet af henholdsvis elever, lærere og bibliotekarer (afsnit
4.4).
4.1 Respondenternes karakteristika
Foruden institutionstype og uddannelsesområde (jf. afsnit 3.1.2) blev respondenterne
bedt om at beskrive henholdsvis deres biblioteks- og IT-situation inden starten af
projektet.
Svarene viser, at skolerne (respondenterne) spænder bredt, hvad angår
biblioteksfunktion: Fra ingen egentlig biblioteksfunktion til opfyldelsen af alle fire
elementer ved en grundfunktion for biblioteker på erhvervsskoler 4 - samt eventuelt
enkelte yderligere funktioner og services.
Svarene, hvad angår IT-situationen peger ligeledes på en stor bredde: Fra ingen
IT-muligheder til flere forskellige typer af IT-støtte.
Følgende biblioteksfunktioner understøttes
(udgangssituationen):
- Godt 80% har en håndbogssamling og tidsskrifter (læsesal)
- Godt 60% har adgang til en registreret og formidlet mate-rialesamling
- Ca. 55% har
- En specifik vejledningsfunktion efter behov
- En almen biblioteksundervisningsfunktion over for elever og lærere
- En søge- og bestillingsfunktion ud i det offentlige bibliotekssystem
- Ca. 10% har ikke nogen egentlig biblioteksfunktion
Bibliotekets IT-situation (udgangssituationen):
- 61% har Internetadgang
- 56% har elektronisk adgang til andre biblioteker
- 47% har adgang til CD-ROM baserede databaser
- 34% har et standard bibliotekssystem
- 21% Micromarc
- 13% Mikromaster
- 8% Bibliomatic
- 2% Bibdia
- 10% Andet system
- 27% har slet ingen IT-støtte og -muligheder
|
4.2 Projekternes karakteristika
Respondenterne blev endvidere bedt om at svare på en række spørgsmål, hvad angår
projekternes karakteristika, dvs. projektets type, størrelse, målgruppe og om et
standard bibliotekssystem var blevet indført i forbindelse med projektet.
Svarene viser:
- at alle typer af projekter er bredt repræsenteret
- at alle størrelser af projekter er repræsenteret
- at stort set alle projekter har haft eleverne som den primære målgruppe
- at over 2/3 af projekterne har indført et standard bibliotekssystem i forbindelse med
projektet (ca. 1/3 havde som nævnt et standard bibliotekssystem i udgangssituationen).
Projekttype (flere projekter sat kryds ved
flere projekttyper):
- 66% omhandlet elektronisk registrering af materiale samtetablering af database over
beholdning
- 56% omhandlet øget instruktion i informationssøgning
- 38% omhandlet øget anvendelse af Internettet
- 30% omhandlet henholdsvis
- Øget samarbejde (fx med andre skolers biblioteker, med lokale biblioteker, etc.)
- Udvikling af modeller
- 23% omhandlet udarbejdelse af vejledninger
Projektets størrelse (opgjort i oprindeligt totalbudget ifølge projektplan,
dvs. ansøgt beløb + eget bidrag)
- 27%: Stort (>300.000 kr.)
- 43%: Mellem (mellem 100-300.000 kr.)
- 30%: Lille (<100.000 kr.)
Projektets målgruppe
- 94% eleverne
- 77% lærerne
- 28% bibliotekarerne
- 3% andre biblioteker
70% har indført standard bibliotekssystem i forbindelse med projektet
- Flest har indført Micromarc (33%) og Bibliomatic (22%)
- Nogle har indført Mikromaster (10%)
- Færrest har indført Bibdia (3%)
- 7% har indført et andet system
|
4.3 Hvordan er projekterne gået?
Der var også en række spørgsmål, hvad angik gennemførelsen af projekterne - fx om
projekterne blev gennemført i henhold til planerne, om de opstillede mål for projektet
blev nået, og om de væsentligste problemområder i projektforløbet.
Svarene viser:
- at projekterne har haft en del vanskeligere ved at overholde tidsplaner end ved at
overholde budgetter og mål
- at projekterne ikke synes at have løbet ind i mange forskellige problemområder
undervejs. De fleste respondenter har kun nævnt et-to problemområder (selv om de kunne
nævne op til tre)
- at de væsentligste problemer i forbindelse med gennemførelsen af projekterne har
været knyttet til teknologien/IT samt indkøringen af denne. Sidstnævnte skyldes, at
indkøringen typisk skal ske samtidig med den daglige drift uden ekstra
personaleressourcer
- at over 80% vurderer, at (alle eller de fleste) af målene for projektet er nået
- at graden af målopfyldelse er størst for de største projektermindst for de mindste
projekter.
Er projekterne gennemført i henhold til de oprindelige
planer?
- 54% er gennemført inden for den forventede tidsramme (+/- 10%)
- 89% er gennemført inden for budgettet (+/- 10%)
- 85% er gennemført inden for de ønskede, oprindelige mål
Svarene korreleret med projektstørrelse viser, at
- specielt de store og de små projekter har skoret højt, hvad angår overholdelse af
budgettet (henholdsvis 93 og 100%)
- de små projekter har haft vanskeligst ved at leve op til de ønskede, oprindelige mål
(kun 63% mod 90-100% for de mellemstore og store projekter)
De tre væsentligste problemområder:
- tekniske/IT-problemer (26 af de 66 respondenter peget på dette problemområde)
- indkøringsproblemer (20 af de 66 respondenter peget på dette problemområde)
- manglende ressourcer (15 af de 66 respondenter peget på dette problemområde)
Respondenterne har gennemsnitligt peget på 1,5 problemområder (blev bedt om at krydse
højst tre problemområder af ) Er målene for projektet nået?
- 82% vurderer, at alle/de fleste af målene for projektet er nået (42/40%)
- 14% mener, at nogle af målene er nået
- Kun 4% mener, at målene ikke er nået Svarene korreleret med projektstørrelse viser,
at graden af målopfyldelse er størst for de største projekter - mindst for de mindste
projekter.
|
4.4 Projekternes effekt
Den største andel af spørgeskemaet omhandlede effekten af biblioteksprojektet. Her
blev der skelnet mellem den effekt, der blev oplevet af henholdsvis eleverne, lærerne og
bibliotekarerne.
Eleverne, der som nævnt for langt størsteparten af projekterne har været den
primære målgruppe, har skullet tage stilling til dels brugen af biblioteket generelt,
dels til bibliotekets integration i undervisningen.
Svarene viser,
- at den overvejende del af eleverne (ca. 2/3) finder, at deres generelle brug af
biblioteket er blevet (klart/delvis) bedre: Dels er biblioteksfunktionen på skolen blevet
bedre (bedre assistance og instruktion, flere serviceydelser), dels er eleverne selv
blevet bedre og mere fortrolige med brugen af biblioteket.
- at endnu flere elever (godt 80%) vurderer, at biblioteket i relation til undervisningen
er blevet (klart/delvis) bedre. Dels vurderes flere elever at gøre brug af
biblioteksfunktionen i forbindelse med projekter/i undervisningen, end før projektet blev
gennemført, dels vurderes den biblioteksfaglige støtte efter projektets gennemførelse
at være blevet bedre. Om eleverne som følge af biblioteksprojektet er blevet bedre til
at løse deres skoleprojekter, er der hele 65% af eleverne, der tør pege på.
Generelt om brugen af biblioteket
- Ca. 2/3 vurderer, at eleverne er blevet (klart/delvis) bedre og mere fortrolige med
brugen af biblioteket (bedre til informationssøgning og mere fortrolige med forskellige
informationsdatabaser)
- Godt 2/3 vurderer, at biblioteksfunktionen i sig selv er blevet (klart/delvis) bedre
(bedre assistance, flere serviceydelser og bedre instruktion)
- 61% vurderer, at Internet-vejledningerne er blevet (klart/delvis) bedre (22/39%)
- 44% vurderer, at adgangen til andre biblioteker er blevet (klart/delvis) bedre (20/24%)
Bibliotekets integration i undervisningen
- 84% vurderer, at (klart/delvis) flere elever benytter biblioteket ifm.
projekter/undervisningen (57/27%)
- 80% vurderer, at de får (klart/delvis) mere kvalificeret støtte ifm.
projekter/undervisningen (33/47%)
- 65% vurderer, at de er blevet (klart/delvis) bedre til at løse deres skoleprojekter
(24/41%)
- 57% vurderer, at lærerne benytter biblioteket (klart/delvis) oftere (14/43%)
|
Lærerne, der har været den sekundære målgruppe for størsteparten af projekterne,
har ligeledes skulle tage stilling til dels brugen af biblioteket generelt, dels til
bibliotekets integration i undervisningen.
Svarene viser,
- at også den overvejende del af lærerne (ca. 70%) mener, at den generelle
biblioteksfunktion på skolen er blevet (klart/delvis) bedre efter biblioteksprojektets
gennemførelse, ligesom ca. 60% vurderer, at de selv er blevet bedre og mere fortrolige
med at bruge biblioteket.
- at ligesom eleverne, vurderer størsteparten af lærerne, at biblioteksfunktionen er
blevet bedre integreret i undervisningen. Dels vurderer 80%, at eleverne er blevet bedre
og mere flittige til at benytte biblioteksfunktionen i forbindelse med projekter og anden
undervisning, dels vurderer ca. 70%, at de selv er blevet bedre til at udnytte
biblioteksfunktionen i forbindelse med undervisningen (fx blevet mere opmærksomme på
mulighederne)
- at der også er stort sammenfald i elevernes og lærernes vurdering af, om eleverne er
blevet bedre til at løse deres skoleprojekter (henholdsvis 65% og 63%).
Generelt om brugen af biblioteket
- Ca. 70% vurderer, at biblioteksfunktionen i sig selv er blevet (klart/delvis) bedre
(bedre assistance, flere serviceydelser og bedre instruktion)
- Ca. 60% vurderer, at Internet-vejledninger samt adgang til andre biblioteker er blevet
(klart/delvis) bedre
- Ca. 60% vurderer, at lærerne er blevet (klart/delvis med overvægt på delvis!)
bedre og mere fortrolige med brugen afbiblioteket (bedre til informationssøgning og mere
fortrolige med forskellige informationsdatabaser)
Bibliotekets integration i undervisningen/samarbejdet
- Godt 80% vurderer, at eleverne har fået et (klart/delvist) stort udbytte (flere elever
synes at anvende biblioteket i for-bindelse med projekter og anden undervisning, og de
synes at få mere kvalificeret biblioteksfaglig støtte)
- 63% vurderer, at eleverne er blevet (klart/delvis) bedre til at løse deres
skoleprojekter (20/43%)
- Ca. 70% vurderer, at lærerne er blevet bedre til at bruge biblioteket, og at
samarbejdet med bibliotekarerne er blevet bedre
- 55% vurderer, at rollefordelingen mellem bibliotekarer og lærere er blevet
(klart/delvis) mere klar (16/39%)
|
Endelig er bibliotekarerne blevet bedt om at tage stilling til, om projektet har
betydet en mere effektiv biblioteksfunktion, en kvalitativt bedre biblioteksfunktion, en
bedre integration af biblioteksfunktionen i undervisningen samt et bedre samarbejde med
andre biblioteker, skoler og lærerne.
Svarene viser,
- at også langt størstedelen af bibliotekarerne har oplevet en klar eller delvis effekt
af biblioteksprojektet
- at også bibliotekarerne vurderer, at både elever og lærere har fået et stort udbytte
- at bibliotekarerne endvidere vurderer, at de har fået et både mere effektivt og et
kvalitativt bedre bibliotek, der er blevet bedre integreret i undervisningen.
Effektiviteten
- 86% vurderer, at de eksisterende biblioteksressourcer udnyttes (klart/delvis) bedre
(68/18%)
- 79% vurderer, at organiseringen af biblioteksfunktionen er blevet (klart/delvis) bedre
(66/13%)
- 60-70% vurderer, at der er kommet (klart/delvis) flere brugere af henholdsvis
bibliotekets udlån, instruktion og vejledning, samt tidsskrifter og håndbogssamling
- 56% vurderer, at selvbetjeningen er (klart/delvis) øget (28/28%)
Kvaliteten
- 95% vurderer, at serviceringen af brugerne er blevet (klart/delvis) bedre (72/23%)
- 88% vurderer, at brugerne tilbydes (klart/delvis) flere serviceydelser (52/36%)
- 84% vurderer, at biblioteket er blevet bedre integreret i studiemiljøet (49/35%)
- 75% vurderer, at styringen af materialesamlingen er blevet bedre (54/21%)
- 60-70% vurderer, at brugere er blevet bedre og mere fortrolige med informationssøgning
og diverse informationsdatabaser
- 66% vurderer, at henholdsvis instruktion i anvendelsen af biblioteket og vejledning i
anvendelsen af Internettet er blevet bedre
Integrationen i undervisningen/samarbejdet
- ca. 85% peger på (klart/delvis) stort udbytte for eleverne (flere elever anvender
biblioteket, og de får mere kvalificeret støtte i forbindelse med projekter og anden
undervisning)
- ca. 70% peger på (klart/delvis) stort udbytte for lærerne og et bedre samarbejde med
lærerne
- ca. 50% peger på (klart/delvis) mere klar rollefordeling mellem bibliotekarer og
lærere (20/31%)
- 44-48% peger på (klart/delvis) bedre samarbejde med/adgang til andre biblioteker
|
4.5 Konklusion
Denne tværgående evaluering af biblioteksprojekterne viser, at langt hovedparten af
projekterne må betegnes som særdeles succesfulde, og støtten til projekterne må derfor
siges at være givet godt ud.
At langt størstedelen af projekterne har været en succes begrundes ved:
- at de fleste projekter (82%) har nået alle eller de fleste af projektmålene
- at projekterne i høj grad er gennemført i henhold til de oprindelige planer
- at der kun er peget på få problemområder (hvert projekt har i gennemsnit fremhævet
1,5 problemområder - flest har peget på problemer af teknisk karakter)
- at de fleste af projekterne har haft en klar eller delvis effektdels hvad angår
bibliotekets effektivitet og kvalitet, og dels hvad angår brugernes anvendelse, udbytte
og tilfredshed med (den nye, ændrede eller udvidede) biblioteksfunktion
- Tilfredsheden og effekten er stor blandt både elever, lærere og bibliotekarer
- Både elever, lærere og bibliotekarer vurderer dog, at udbyttet er en smule højere for
elevernes vedkommende end for lærerne
- Projekttype synes ikke umiddelbart at have været afgørende for effekten af projekterne
- der peges i alle typer projekter på "klar"/"delvis" effekt på alle
fronter
- Størrelsen af effekten synes at hænge en del sammen med størrelsen af projektet -
effekten er således størst blandt de største projekter - mindst blandt de mindste.
4.6 Vigtige budskaber til andre uddannelsesbiblioteker
I spørgeskemaet blev respondenterne også spurgt, om de kunne videregive de tre
væsentligste erfaringer fra deres projekt, som de mente kunne være vigtige budskaber for
andre uddannelsesbiblioteker.
Nedenfor er bragt et struktureret udpluk af nogle af de mange god råd og vink, der
blev givet.
Inden start af projekt
- Vigtigt at afdække skolens behov for biblioteksservice
- Vigtigt at erkende, at et bibliotek (og et biblioteksprojekt) kræver væsentlige
ressourcer
- Vigtigt at ledelsen forstår problemstillingen og støtter projektet
- Vigtigt at lærerne bakker op om projektet
Gennemførelse af projekt
- Opstil realistiske projekt- og tidsplaner ("ting tager tid")
- Projektet skal være konkret og målrettet
- Afsæt tid til at besøge beslægtede erhvervsskoler/biblioteker
- Projektgruppen bør sammensættes af personer med forskellig baggrund - sundt at arbejde
på tværs af fag - og med stor faglig ballast
- Stabile IT-systemer og tilgængelig IT-drift/brugerstøtte er kritiske succesfaktorer
- Uddannelse og oplæring af brugere er meget vigtig - men kræver meget tid (men betyder
effektivitet og sparet tid på lang sigt)
- Luk ikke biblioteket op, før alt er på plads (benyt evt. sommerferien)
Opfølgning på projekt
- Evaluering af projektets effekt/udbytte er vigtigt
|
4) "Råd og vink om biblioteksfunktionen på gymnasier, hf-kurser og
erhvervsskoler", UVM, 1997
Denne side indgår i
publikationen "Uddannelsesbibliotek - Informations- og læringscenter" som
kapitel 4 af 13
© Undervisningsministeriet 2000 |
|