|
3. Metoden for projektet
Den anvendte metode for hver del er beskrevet i det følgende. 3.1 Evalueringen: SpørgeskemaundersøgelseEvalueringen af biblioteksprojekterne på erhvervsskoleområdet er primært baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt samtlige projekter, der har modtaget støtte. 3.1.1 SpørgeskemaetDet primære formål med spørgeskemaet var at få afdækket hvilken effekt, de mange projekter har haft. Specielt blev følgende mulige gevinstområder søgt afdækket:
Endvidere skulle spørgeskemaet afdække, hvordan selve projektforløbet var gået, fx:
Spørgeskemaet (Bilag B) var inddelt i fem dele:
Hver del skulle så vidt muligt udfyldes af den/de personer, som havde været tættest på informationen og oplevelserne. Spørgeskemaet var primært baseret på lukkede spørgsmål med henblik på statistisk bearbejdning af svarene. Da ét spørgeskema blev udarbejdet til brug for samtlige projekter - uanset hvilken type projekt, der havde været tale om, var nogle af spørgsmålene selvsagt mere relevante end andre for et givet biblioteksprojekt. Men fordelen ved at anvende ét og samme skema til samtlige projekter er, at resultaterne er sammenlignelige på tværs af projekterne. Foruden spørgeskemaundersøgelsen er følgende materiale blevet inddraget i evalueringen:
3.1.2 Svarprocenten og -fordelingen af undersøgelsenDer blev udsendt ét spørgeskema for hvert projekt, der havde modtaget støtte (i alt 96) 2 . Vi modtog 66 svar, hvilket giver en umiddelbar svarprocent på 69. Den reelle svarprocent er dog nærmere de 100, da 20 af projekterne først er startet i 1998, og flere af de resterende 10 har meldt om udskydelser/forsinkelser. Tæt ved 30 af projekterne har således af naturlige årsager ikke set sig i stand til at besvare spørgsmål om projektets effekt på tidspunktet for undersøgelsen. De 66 respondenter repræsenterer endvidere et bredt udsnit af skolerne og projekterne, fx hvad angår institutionstype, projekttype og projektstørrelse. Dette fremgår dels af nedenstående boks, dels af afsnit 4.1 (Respondenternes karakteristika) og afsnit 4.2 (Projekternes karakteristika).
De væsentligste resultater af evalueringen er beskrevet i kapitel 4. 3.2 Fremtidscenarierne: VisionsseminarMed første del af projektet vel overstået blev anden del af projektet sat i gang. Hvor første del havde kigget bagud, var det nu tid til at se ud i fremtiden. Til dette formål blev det besluttet at gennemføre et visionsseminar med deltagelse af:
Formålet med seminaret var at få udledt de fremtidige krav til erhvervsskolernes biblioteksfunktion. Seminaret blev bygget op omkring følgende model: Indledningsvis blev udviklingstendenserne inden for henholdsvis erhvervsskolerne, bibliotekssektoren generelt og IT diskuteret - tre områder med væsentlig betydning for fremtidens erhvervsskolebiblioteker (se henholdsvis kapitel 5, 6 og 7). Med afsæt i de identificerede tendenser blev spørgsmålet om erhvervsskolebibliotekernes væsentligste opgaver i fremtiden søgt opstillet (se kapitel 8). Udgangspunktet for besvarelsen af spørgsmålet har været, at det nødvendigvis er erhvervsskolernes behov i form af fx ændrede undervisningsformer, der skal være styrende for udformningen af skolens biblioteksfunktion. Biblioteksfunktionen skal udgøre en støttefunktion til læringsmiljøet. Endelig blev der arbejdet videre med tre af de identificerede opgaver. Med inspiration fra Leavitt's model 3 skulle det for hver opgave vurderes, hvilken struktur og teknologi og hvilke aktører, der skal til for at udføre den givne opgave. Seminaret blev baseret på en blanding af præsentationer, diskussioner og strukturerede øvelser/gruppearbejde. På baggrund af resultaterne fra seminaret er opstillet bud på tre mulige biblioteksscenarier/modeller for erhvervsskolerne i fremtiden (se kapitel 9).
2) Derfor modtog enkelte skoler flere spørgeskemaer. Denne side indgår i
publikationen "Uddannelsesbibliotek - Informations- og læringscenter" som
kapitel 3 af 13 |
|||
Til sidens top |