Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Resumé





Undervisningsministeriet har gennem de seneste tre år givet støtte til ca. 100 biblioteksprojekter på erhvervsskoleområdet.

En tværgående evaluering af projekterne viser, at langt hovedparten af projekterne har været en udtalt succes.

Målestokken for evalueringen har været slutbrugernes oplevelser af projekternes effekt - dvs. elevernes og lærernes vurdering af gevinsterne opnået ved projekterne.

Eleverne og lærerne har bl.a. peget på større tilfredshed med biblioteksfunktionens ydelser og tilbud samt større brug og udbytte af biblioteksfunktionen i relation til projektarbejde og anden undervisning.

Samtidig vurderer eleverne og lærerne, at den øgede integration af biblioteksfunktionen i undervisningen betyder, at eleverne er blevet bedre til at løse deres skoleprojekter. Dette er specielt interessant og tilfredsstillende set i lyset af, at undervisningen på erhvervsskolerne udvikler sig i retning af mere projektarbejde.

Resultatet af projekterne understreger, at der er gevinst ved at udvikle og styrke biblioteksfunktionen på erhvervsskolerne.

Udviklingen af biblioteksfunktionen skal ske med udgangspunkt i erhvervsskolernes udvikling, således at biblioteket indtager en væsentlig og aktiv rolle i forbindelse med de undervisningsformer, der anvendes. Det stiller nye krav til bibliotekets tilbud og ydelser, og der stilles nye krav til bibliotekarerne, der får andre roller i forbindelse med de nye læringsformer.

Den teknologiske udvikling - fx i form af de mange nye medier - er også med til at ændre kravene til erhvervsskolernes biblioteksfunktion, og teknologien åbner endvidere for mange alternative muligheder for bl.a. samarbejde med andre biblioteker og for at udvikle nye tilbud til brugerne.

Temahæftet opstiller tre modeller for fremtidige erhvervsskolebiblioteker: "Bibliotek integreret med Open Learning Center", "Det virtuelle bibliotek" og "Traditionelt bibliotek - integreret med andre biblioteker". Modellerne beskriver forskellige muligheder for at etablere et bibliotek, der opfylder erhvervsskolernes behov. Modellerne skal betragtes som modeltyper, der ved en konkret implementering kan kombineres på forskellig vis.

Et væsentligt element ved alle modellerne er muligheden for at etablere samarbejde med andre biblioteker. De nye behov og krav, som bibliotekerne skal opfylde, kombineret med de muligheder, teknologien giver, gør det meget fordelagtigt at etablere bibliotekssamarbejde med andre uddannelsesbiblioteker og med andre typer af biblioteker.

Udviklingen af uddannelsesbiblioteker bør være tæt forbundet med udviklingen på erhvervsskoleområdet. Kun derved kan biblioteket fungere som katalysator for erhvervsskoleudviklingen.

Denne side indgår i publikationen "Uddannelsesbibliotek - Informations- og læringscenter" som kapitel 1 af 13
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top