Mediekulturen på skolen og skolebibliotekets
medieværkstedsfunktion
For børn og unge er medier en integreret del af hverdagen. De har meget elektronisk
medieudstyr til rådighed i hjemmet og på deres værelser. De bruger medier i et omfang,
der ikke tidligere er set. Alene og sammen med kammerater skaffer de sig frirum, udvikler
kompetencer og etablerer deres egne kulturelle rum. Der tales direkte om mediernes
parallelle skole, som for tidens børn og unge har en særlig status og betydning ved
siden af den officielle skole.
Arbejdet med udvikling af mediekulturen på skolen og skolebibliotekets
medieværkstedsfunktion er et bevidst forsøg på at møde tidens børn og unge og bygge
bro mellem to kulturer: fritidskulturen og skolekulturen. En bevidst og velbegrundet
pædagogisk udformning af skolens mediekultur er af afgørende betydning for at støtte
elevernes læreproces og udvikle deres mediekulturelle kompetencer. Med medier menes både
gamle og nye medier, både trykte bøger og elektroniske medier som lyd/radio,
video/fjernsyn og computere/multimedier. Med skolens mediekultur menes den måde elever og
lærere bruger medierne på, og hvorledes de indgår i skolens arbejde.
I alle udviklingsarbejder er der blevet fokuseret på hvilke traditioner, der er på
skolen for at arbejde med medier. Det er blevet belyst, hvorledes medier indgår som
materiale i undervisningen, som værktøj til registrering og som produktionsredskab i
forbindelse med elevers egen produktion.
Det er blevet undersøgt i hvilket omfang og på hvilken måde mediearbejdet håndteres
i faglige, tværfaglige og projektorganiserede sammenhænge. Den undervisningsmæssige og
vejledningsmæssige funktion i forhold til elever og lærere er blevet belyst: Hvordan
undervises og vejledes om medier og med medier? Hvem underviser og vejleder hvem og
i hvad? Er der for eksempel på skolen en tradition for en mere formel eller uformel form
for erfaringsudveksling om brugen af medier på skolen?
Den fysiske udformning af mediearbejdet er blevet belyst. Det er blevet undersøgt
hvilke medier, der arbejdes med på skolen, og hvor de er placeret. Er der for eksempel
tale om en decentralisering, eller er medierne placeret centralt? Er der tale om et
decideret værksted eller mere om en funktion? Er det tekniske apparatur opdelt og
placeret ud fra nogle bestemte funktionelle principper, som for eksempel simpelt og
avanceret udstyr, klassesæt og enkeltmandsudstyr? Er der et samarbejde med pædagogisk
central/amtscentraler?
Sammenhængen mellem mediekultur og skolekultur er blevet belyst. Der er blevet sat
fokus på hvilke traditioner for arbejdsdelinger og beslutningsprocedurer, der er
gældende på skolen. Hvem beslutter hvad og hvordan? Hvordan sikres den gensidige
opkvalificering lærere imellem og hvem er ansvarlige for tilrettelæggelsen og
afviklingen af den? Hvordan træffes beslutninger med hensyn til fysisk indretning,
indkøb af nyt udstyr og nye undervisningsmidler?
Det er blevet undersøgt, hvorledes skolebibliotekets medie-værkstedsfunktion kan
medvirke til at skabe en mere målrettet indsats for at udvikle skolens mediepædagogiske
område. Det vil sige sikre, at de faciliteter og funktioner, der indrettes ogdet udstyr,
der indkøbes er velegnet til at understøtte mediearbejde tilrettelagt som læreproces
og som skolefaglig aktivitet.
En central synsvinkel er en analyse og en vurdering af skolebibliotekets
medieværkstedsfunktion og den rolle og betydning den kan få i forhold til den
samlede skoleudvikling. Der er i særlig grad blevet fokuseret på, hvorledes
skolebibliotekets medieværkstedsfunktion kan udvikles som en integreret del af skolens
samlede udvikling.
De enkelte skoler stod ved projektets begyndelse foran nogle forskellige
udviklingsprocesser:
Nogle skoler skulle først til at tage stilling til: Hvad er startpunktet for udvikling
af mediearbejdet på vores skole? De skulle først til at indkøbe udstyr og indrette de
simpleste medieværkstedsfunktioner og dermed overveje: Hvad kommer først: indkøb af
udstyr eller overvejelser om, hvilke læreprocesser mediearbejdet skal rumme og
hvilket udstyr vi har brug for til dette formål? Hvordan tilrettelægges den gensidige
opkvalificering af hinanden?
Andre skoler var godt i gang med processen, men oplevede, at der var brug for at stoppe
op, gå i dybden og sætte fokus på nogle bestemte faglige indhold og temaer: Hvordan
forankres det nye i skolehverdagen og bliver til rutiner, der præger de manges hverdag?
Hvordan får vi mediearbejdet til at spille sammen med de andre faglige aktiviteter?
Hvordan får vi fx matematiklæreren til at bruge medier i sin undervisning? Hvad er en
medielæseplan, og hvordan kan den kvalificere mediearbejdet?
Nogle valgte i første omgang at bruge penge på indkøb af nyt udstyr og nye
materialer. Der blev eksperimenteret med det indkøbte udstyr og udviklet introducerende
kursusforløb for elever og lærere. Ofte kursusforløb, der rettede sig mod at lære
udstyret at kende; de såkaldte tænd-og-sluk-kurser. Andre købte ikke nyt udstyr, men
opkvalificerede hinanden med skolens udstyr for at oparbejde mediekompetencer, der gjorde
dem i stand til at tilbyde undervisningsforløb ude i klasserne.
Midtvejs i udviklingsprojektet var det en fælles erfaring, at udvikling af skolens
mediekultur og af skolebibliotekets medieværkstedsfunktion er en yderst tidskrævende og
omsiggribende proces, der virker ind på hele skolens kultur og læringsmiljø.
Den pædagogiske iscenesættelse af mediearbejdet og udvikling af skolens mediekultur
er direkte en udfordring for den pædagogiske dagsorden. Udviklingsarbejderne var således
anledning til fælles drøftelser af en lang række grundlæggende pædagogiske
spørgsmål.
Der er forskel på professionel medieproduktion og pædagogisk mediearbejde. Det var
der bred enighed om. Der var til gengæld debat om, hvilke grundlæggende principper, der
skal danne udgangspunkt for den pædagogiske iscenesættelse. Og hvilke metoder der er
hensigtsmæssige, når mediearbejdet skal fungere som læreproces.
Flere havde erfaringer med at introducere mediearbejdet for skolens lærere ved at
arrangere korte, tekniske lærerkurser, de såkaldte tænk-og-sluk-kurser. Kurserne var
tænkt som dåseåbnere og skulle fungere som hjælp til selvhjælp. Der var stor
diskussion om, hvorvidt denne type kurser i virkeligheden er i stand til at medtænke den
pædagogiske dimension.
I forbindelse med intern og gensidig opkvalificering var det ofte på dagsordenen at
kvalificere hinanden til "det grundlæggende".
Der var dog stor usikkerhed om, hvad man i virkeligheden forstår ved dette. Menes der
tekniske- og håndværksmæssige færdigheder, eller menes der også mediepædagogiske
kompetencer?
Skolebibliotekaren skal kunne håndtere en vejledning såvel i forhold til
elever som i forhold til kollegaer. Dette var alle enige om. Der var til gengæld debat
om, hvilke mediefaglige og mediepædagogiske kompetencer vejlederen skal besidde for at
kunne varetage en pædagogisk vejledning.
Der blev arbejdet med medielæseplaner og idékataloger. Nogle lagde vægt på at
udvikle beskrivelser, der i sin form og indhold er normative og dermed meget styrende (fx
læseplaner), andre betonede vigtigheden af eksemplariske forløb, der mere virker
motiverende og inspirerende (fx idékataloger).
Det var et tilbagevendende spørgsmål, hvorledes det sikres, at gamle og nye medier
til stadighed spiller sammen og gensidig befrugter hinanden i udviklingsprocessen. Hvordan
det sikres, at "medier" i skolen ikke blot bliver til "computer" i
skolen. Hvordan vi på den ene side holder fast i, at mediearbejdet i skolen er en
læreproces og samtidig er opmærksomme på, hvilke (nye) teknologier og medier,
der kan udfordre skolens læringsprincipper og dermed berige skolens
læringsmiljø.
Ved afslutningen af udviklingsarbejderne havde de deltagende skoler gennemløbet
forskellige udviklingsprocesser:
På én skole er mediearbejdet udviklet med en mediemæssig og pædagogisk progression.
Der er udviklet en mediepædagogisk platform for arbejdet. Der er arrangeret kurser for
elever og lærere. Mediearbejdet indgår nu som en del af lærernes tjenesteplan, og
skolebestyrelsen har godkendt medielæseplanen som en del af skolens lovgrundlag.
På en anden skole er blevet udarbejdet en medieplan, der dækker hele skoleforløbet.
Der er afviklet kursusforløb for elever og lærere; såkaldte Tænd-og-sluk-kurser som
vinkles pædagogisk. Praktiske øvelser i forbindelse med kurserne er blevet publiceret
på skolen. Der er lavet en mediecafé som et særligt tilbud til elever i overbygningen.
På en tredie skole er der blevet udviklet og afviklet elev- og lærerkurser. Kurserne
er udviklet i relation til projektarbejdets implementering i kommunen. Det
projektorganiserede mediearbejde introduceres ved hjælp af spotkurser gennem hele
skoleforløbet.
På en fjerde skole er udarbejdet en konkret medielæseplan, som tager udgangspunkt i
de aktuelle kompetencer, eleverne er i besiddelse af. Medielæseplanen indgår i
virksomhedsplanen.En mediegruppe med repræsentanter fra de forskellige team sikrer den
faglige kobling. Der er samtidig udarbejdet funktionsbeskrivelser for skolens
ressourcepersoner.
Udviklingsarbejderne har kastet nyt lys over en række mediepædagogiske temaer og
spørgsmål, der er vigtige at forholde sig til, når der skal udvikles et helhedssyn på
skolens mediearbejde.
Med et helhedssyn mener vi nogle mediepædagogiske principper, der sikrer en
sammenhæng mellem:
- de faglige aktiviteter og mediearbejdet. Arbejdet om og med medier skal gøres til en
integreret del af de faglige aktiviteter,
- elevers og lærers håndværksmæssige kunnen og den pædagogiske iscenesættelse.
Håndværksmæssig kunnen er afgørende for at håndtere mediearbejdet som læreproces,
- valg af teknik og udstyr og de læreprocesser, der skal understøttes. Der vælges så
simpel teknik og udstyr som muligt, så arbejdet med udtrykket(indholdet) sikres.
Først og fremmest er det vigtigt at fokusere på det overordnede formål med
mediearbejde i skolen: Hvad er baggrunden for at inddrage medier som værktøjer i skolens
undervisning? Hvilken betydning kan de elektroniske medier få i skolen?
På en af skolerne skelnes i den udarbejdede medielæseplan mellem hårde og bløde
mål for mediearbejdet; mellem mere tekniske/håndværksmæssige færdigheder og
holdningsmæssige kompetencer. Denne skelnen er et signal om, at der er brug for at
udvikle mere holdningsprægede begrundelser for at arbejde med medier i skolen.
Vi mener, at der er behov for at udvikle begrundelser, der udspringer af lærernes syn
på mediekulturen og som er et udtryk for, hvilke værdier lærerne i særlig grad
er optagede af og ønsker at prioritere. Fremfor at skelne mellem hårde og bløde
mål, kan man måske med fordel skelne mellem formelle og reelle mål. Under alle
omstændigheder er der brug for at vælge ud og vælge fra i den teknologiske og
mediemæssige jungle og lægge mellemregningerne frem til debat. Det er en måde at
udvikle et grundlag for skolens mediearbejde, en mediepædagogisk platform.
Der skal arbejdes med at udvikle den pædagogisk iscenesættelse af mediearbejdet.
Centralt i denne forbindelse står begrebet progression. Vi anlægger tre synsvinkler på
begrebet: Vi taler om den mediemæssige progression, der omhandler rækkefølgen af de
medier, der inddrages. Om den mediefaglige progression, som fokuserer på rækkefølgen af
de enkelte medieudtryk, og er udtryk for et genrekendskab og et kendskab til mediet som
æstetisk udtryk. Endelig er der den pædagogiske progression, som drejer sig om at
tilrettelægge mediearbejdet så det passer til børns alderstrin og modenhed.
Med pædagogisk iscenesættelse mener vi procesorienterede læringsforløb, hvor
mediearbejdet tilrettelægges som en vekslen mellem øvelse, analyse og produktion. Der
arbejdes med såvel elevers egenproduktion som med professionel medieproduktion.
I den forbindelse kan der med fordel skelnes mellem:
- Grundaktiviteter: Det grundlæggende mediearbejde på skolen. Udtryk for en
udvælgelse/prioritering. Tilrettelægges med en mediemæssig, mediefaglig og pædagogisk
progression. Brede aktiviteter tilrettelagt for alle.
- Udviklingsaktiviteter: Det videregående mediearbejde på skolen, der bygger ovenpå det
grundlæggende arbejde. Tilrettelægges med en mediemæssig, mediefaglig og pædagogisk
progression. Brede aktiviteter tilrettelagt for alle.
- Eksperimenter: En måde at gå på opdagelse i nye udtryk og ny teknologi. Smalle
aktiviteter tilrettelagt for få.
Når mediearbejde tilrettelægges med en progression, er det vigtigt at udvikle nye
former for praksis, der imødekommer de forskellige undervisningsmæssige behov, der hele
tiden opstår.
Vi mener, at der med fordel kan skelnes mellem grundkurser, spotkurser og
medievejledning (til elever og lærere):
- Grundkurser tilbydes alle gennem hele skoleforløbet. Tilrettelægges med udgangspunkt i
en medielæseplan og med en indbygget mediemæssig, mediefaglig og pædagogisk
progression.
- Spotkurser tilbydes efter behov og især på mellemtrinnet og i overbygningen.
Tilrettelægges med udgangspunkt i et idé-katalog og i forhold til den enkeltes
forudsætninger.
- Medievejledning tilbydes alle efter behov og interesse. Tilbydes gennem hele
skoleforløbet.
Der skal arbejdes med at gøre mediearbejdet til en integreret del af skolens kultur.
Først og fremmest i form af udvikling af medieplaner, som skal sikre arbejdet med medier
i alle fag og gennem hele skoleforløbet.
Vi kan se, at der er en klar tendens til, at medie- og handleplaner får meget
opmærksomhed i begyndelsen af udviklingsarbejderne. Forslag til aktiviteter og
idékatalog er nærmest fraværende i begyndelsen. Gennem udviklingsprocessen er det
bemærkelsesværdigt, at medie- og handleplaner bliver mere usynlige (overflødige)
og forslag til aktiviteter og idékatalog udvikles i takt hermed.
I den forbindelse kan der med fordel fokuseres på:
- Sammenhængen mellem medier og fag, medier og tværfaglige forløb samt medier og
projektorganiserede forløb. Hvordan sikres det, at medier indgår i faglige sammenhænge
som deciderede værktøjer, der understøtter bestemte læreprocesser? Og ikke blot får
karakter af enkeltstående, udefrakommende og oplevelsesprægede indslag?
- Sammenhængen mellem statslige, kommunale og lokale medielæseplaner og idékataloger.
Den kommunale og lokale medielæseplan kan med fordel betragtes som paraply for den
fælles indsats/koordinering. Den er mere normativ i sin form og udtryk for nogle fælles
intentioner. I praksis er der samtidig brug for udvikling af idékataloger, der er rettede
mod konkrete aktiviteter og som er eksemplariske i sin form.
Opmærksomheden rettes mod at imødekomme og udvikle elevers udtryksbehov og arbejde
med deres selvproduktion. Arbejdet med medier bør udgøre en central del af
skolebibliotekets/ medieværkstedets kulturarbejde. I vores forståelse er begrebet kultur
nemlig tæt knyttet til hverdagslivets rutiner, ritualer og fortællinger. For langt de
fleste børn og unge er medier en integreret del af hverdagslivet, bl.a. som råstof til
deres egne fortællinger og egen kulturskaben. [3]
Medieværkstedet kan få betydning som det sted på skolen, hvor børn får mulighed for
selv at gøre noget, og selv lære noget om deres kultur, deres hverdagsliv. Et centralt
udgangspunkt for mediearbejdet er elevers selvproduktion.
Det kræver som tidligere understreget en pædagogisk iscenesættelse. Medielandskabet
og mediekulturen har en sådan karakter og et omfang, at der er behov for udvælgelse og
frasortering.
Der er i den forbindelse vigtigt at præcisere, hvad der forstås ved grundlæggende
mediekundskaber. Først og fremmest mener vi ikke, at de nye digitale medier har ændret
dette grundlag. Uafhængig af bestemte typer teknik og udstyr er der stadig tale om et
grundlæggende håndværk, der er afgørende for at udtrykke sig i og vurdere de
forskellige medieudtryk og de med tiden mere og mere sammensatte medieudtryk.
Det er indlysende, at den digitale teknologi rykker billedet og stiller krav om andre
mediekompetencer. Disse træder dog ikke i stedet for det grundlæggende. Medierne og
medieudviklingen skal ikke alene have lov til at sætte den pædagogiske dagsorden. Det
gør vi ud fra nogle forestillinger om, hvordan sammenhængen er mellem kultur, medier,
børn og læreprocesser. I eksperimentrum kan vi udfordres af medierne, men de
grundlæggende aktiviteter må være styret af vores pædagogiske visioner.
Sidst men ikke mindst er det afgørende at udvikle en pædagogisk vejledningsfunktion,
der er i stand til at tilbyde pædagogisk vejledning til elever og lærerkollegaer
og i alle medier.
[3] Disse synspunkter har vi udfoldet i forbindelse med
et forskningsprojekt, vi pt. arbejder på. Projektets titel er: Pigers og drenges
hverdagsliv og mediekultur i spændingsfeltet mellem det globale og det lokale. I
forskningsprojektet deltager endvidere Birgitte Tufte og Herdis Toft. (se nærmere Tufte
og Christensen 1998 og Kryger 2000 se også løbende omtale på vores hjemmesider: www.dpu.dk).
Denne side indgår i
publikationen "Skolebiblioteket" som kapitel 5 af 8
© Undervisningsministeriet 2000 |