|
|
7. Hvordan inddrages eleverne i evalueringen?
Et væsentligt spørgsmål for lærere og elever bliver at evaluere, hvordan forholdet er
mellem arbejdsmåder, organiseringen af undervisningen, aktiviteter og elevens læring.
Hvordan virker det, vi gør, i forhold til det, vi søger at opnå, nemlig læring og
udvikling hos eleverne? Hvordan oplever eleverne undervisningen på den eller den
skole/afdeling? Skaber undervisningen læring for netop den eller den elev? Hvordan
inddrager vi eleverne i evalueringen af f.eks. projektarbejde? Hvordan kan skolen og
lærerne skabe gode rammer for elevernes læringsarbejde og skabe gode læringssituationer
for eleverne? Det kan bl.a. gøres ved:
- at indrette et læringsmiljø på skolen, der skaber plads til den enkelte således, at
han kan yde en særlig indsats på baggrund af lyst og interesse og således, at eleverne
kan lære at lære på deres egen måde. Det betyder, at arbejdsformerne, organiseringen
af undervisningen, relationen mellem teori- og praktikfaciliteter m.m. skal være
indrettet fleksibelt og rummeligt
- at opbygge procedurer og fora, som kan støtte eleverne i deres læring. Først og
fremmest kvalificeret formel og uformel vejledningsbistand fra kontaktlærer, faglærer og
mester. Dernæst opbygning af faste, planlagte samtaler mellem elev og kontaktlærer med
omdrejningspunkt i elevens personlige uddannelsesplan
- at inddrage eleverne i den systematiske evaluering af undervisningen. En
undervisningsevaluering, som er mere optaget af proces end resultat, og en evaluering, som
sikrer, at der skabes et bedre samspil mellem evalueringsprincipper,
undervisningsprincipper og aktiviteter.
Elevens
ansvar for evaluering af undervisningen og egen læring |
Hvis eleven skal være med til at evaluere
undervisningen, er det nødvendigt at lære eleven at se sig selv som en del af
undervisningsprocessen og at evaluere sig selv. Det er ikke noget, eleven kan fra den ene
dag til den anden. Eleven skal reflektere over:
- Hvad har jeg brug for at lære? (Eleven skal have mulighed for at kunne få overblik
over uddannelsens mål, - og i et sprog, eleven forstår)
- Hvordan lærer jeg noget? (Lærer jeg bedst, når jeg får tingene mellem hænderne,
eller foretrækker jeg at få et teoretisk overblik?)
- Hvad kan jeg gøre for at lære noget? (Har jeg nogle dårlige læringsvaner? Er jeg
f.eks. slem til at standse arbejdet, før det egentligt er færdigt? Har jeg en tendens
til at kalde på hjælp fra læreren, når jeg egentlig godt kunne have løst problemet
selv?)
- Hvor er mine stærke og svage sider?
- Hvad kan jeg gøre for at forbedre min arbejdsindsats?
|
Når man skal udvikle elevens bevidsthed om sin egen læringsstil, er individuelle
elevsamtaler et godt redskab med støtte fra kontaktlæreren.
Denne side indgår i
publikationen "Selvevaluering" som kapitel 7 af 13
© Undervisningsministeriet 2000 |
|