Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

7. Hvordan inddrages eleverne i evalueringen?





Et væsentligt spørgsmål for lærere og elever bliver at evaluere, hvordan forholdet er mellem arbejdsmåder, organiseringen af undervisningen, aktiviteter og elevens læring. Hvordan virker det, vi gør, i forhold til det, vi søger at opnå, nemlig læring og udvikling hos eleverne? Hvordan oplever eleverne undervisningen på den eller den skole/afdeling? Skaber undervisningen læring for netop den eller den elev? Hvordan inddrager vi eleverne i evalueringen af f.eks. projektarbejde? Hvordan kan skolen og lærerne skabe gode rammer for elevernes læringsarbejde og skabe gode læringssituationer for eleverne? Det kan bl.a. gøres ved:

  • at indrette et læringsmiljø på skolen, der skaber plads til den enkelte således, at han kan yde en særlig indsats på baggrund af lyst og interesse og således, at eleverne kan lære at lære på deres egen måde. Det betyder, at arbejdsformerne, organiseringen af undervisningen, relationen mellem teori- og praktikfaciliteter m.m. skal være indrettet fleksibelt og rummeligt
  • at opbygge procedurer og fora, som kan støtte eleverne i deres læring. Først og fremmest kvalificeret formel og uformel vejledningsbistand fra kontaktlærer, faglærer og mester. Dernæst opbygning af faste, planlagte samtaler mellem elev og kontaktlærer med omdrejningspunkt i elevens personlige uddannelsesplan
  • at inddrage eleverne i den systematiske evaluering af undervisningen. En undervisningsevaluering, som er mere optaget af proces end resultat, og en evaluering, som sikrer, at der skabes et bedre samspil mellem evalueringsprincipper, undervisningsprincipper og aktiviteter.

Elevens ansvar for evaluering af undervisningen og egen læring

Hvis eleven skal være med til at evaluere undervisningen, er det nødvendigt at lære eleven at se sig selv som en del af undervisningsprocessen og at evaluere sig selv. Det er ikke noget, eleven kan fra den ene dag til den anden. Eleven skal reflektere over:
  • Hvad har jeg brug for at lære? (Eleven skal have mulighed for at kunne få overblik over uddannelsens mål, - og i et sprog, eleven forstår)
  • Hvordan lærer jeg noget? (Lærer jeg bedst, når jeg får tingene mellem hænderne, eller foretrækker jeg at få et teoretisk overblik?)
  • Hvad kan jeg gøre for at lære noget? (Har jeg nogle dårlige læringsvaner? Er jeg f.eks. slem til at standse arbejdet, før det egentligt er færdigt? Har jeg en tendens til at kalde på hjælp fra læreren, når jeg egentlig godt kunne have løst problemet selv?)
  • Hvor er mine stærke og svage sider?
  • Hvad kan jeg gøre for at forbedre min arbejdsindsats?

Når man skal udvikle elevens bevidsthed om sin egen læringsstil, er individuelle elevsamtaler et godt redskab med støtte fra kontaktlæreren.

Denne side indgår i publikationen "Selvevaluering" som kapitel 7 af 13
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top