|
5. Hvad er god undervisningskvalitet?
Undervisningens overordnede formål er at skabe læring hos eleverne. Dette sker ikke nødvendigvis, ved at der bare undervises. Den læringsproces, der består i, at eleven lader undervisningsstoffet trænge ind eller kommer det imøde, er nemlig til syvende og sidst ikke noget, underviseren reelt er herre over. Det er elevens ansvar at udføre den mentale aktivitet, der forvandler underviserens aktiviteter og undervisningens indhold til læring. Den "gode" underviser - og undervisning - er således karakteriseret ved, at underviseren er bevidst om fem forhold:
Der vil altid være kvalificeret uenighed om, hvad "god" undervisning er: Om det, der undervises i, er væsentligt? Hvad er vigtigt at lære og for hvem? Hvilke kompetencer og kvalifikationer skal undervisningen udvikle? Hvilken viden og hvilke færdigheder er det vigtigt at formidle? Det er vigtigt at skabe en dialog mellem alle erhvervsskolens aktører (elever, lærere, ledere og brugere af systemet) om, hvad "god" undervisning er. Den eksisterende undervisning i erhvervsuddannelserne bør hele tiden udforskes med henblik på at opstille nye idealer og krav til undervisningens indhold, struktur, form og metoder set i lyset af samfundsudviklingen, erhvervslivets og de unges behov. Det bliver grundlaget for et bud på, hvad "kvalitet" er. Kvalitet i undervisningen er en enhed, der består af følgende fire forhold:
ad 1. Kvalitet i undervisningen på en erhvervsskole må primært dreje sig om,
at eleverne lærer det, der er nødvendigt for at klare et job i et håndværk, på en
videregående uddannelsesinstitution og set i forhold til fremtidens erhvervsliv. Men
undervisningens kvalitet drejer sig også om, at eleverne udvikles som hele mennesker, så
de kan magte de krav, der stilles i det øvrige samfundsliv, politiske liv og personlige
liv. ad 2. Den objektive definition af, hvad kvalitet i undervisningen er, må naturligvis suppleres med et mere subjektivt aspekt: Hvordan oplever eleverne undervisningen på netop den eller den skole/afdeling? Får den enkelte elev opfyldt sine specifikke ønsker? Er undervisningen og dens aktiviteter vedkommende set ud fra et elevsynspunkt? ad 3. Er undervisningen i overensstemmelse med skolens mål og værdier? Ved skolen, hvad den vil med sin pædagogik? Hvilke værdier lægges der vægt på? Er samarbejdet mellem elever og lærere f.eks. karakteriseret ved medbestemmelse? Hvordan tilgodeser undervisningen udvikling af kompetencer og kvalifikationer, som opfylder de lokale virksomheders og lokale brugeres ønsker? Har eleverne indflydelse på valg af indhold og arbejdsform? ad 4. Udnyttes skolens ressourcer hensigtsmæssigt? Kvalitet vil altid skulle vurderes i relation til f.eks. lærerressourcer, bygninger, materialer, ledelseskapacitet, efteruddannelsesmuligheder. Er der et tilstrækkeligt tæt samspil mellem teori og praktik? Fokuspunkterne vedrørende udvikling af kvalitet i undervisningen vil være forskellige afhængig af, om det er elevens, lærerens, lederens eller brugerrepræsentantens synsvinkel, der vælges, når kvaliteten i undervisningen skal udvikles. Følgende eksempler for at illustrere dette. Hvordan tilgodeses f.eks. den elev, som er ved at uddanne sig til elektriker, og som nu går på 4. skoleperiode? Vurderes kvaliteten af undervisningen på, om han har lært noget, han vil kunne bruge i sit arbejde i virksomheden? Eller hvordan tilgodeses den elev i begyndelsen af grundforløbet, som ønsker at udvikle selvtillid og mod på at starte en erhvervsuddannelse? Hvordan tilgodeses lærerens oplevelse af, om undervisningen havde kvalitet? Afhænger det måske af, om han syntes undervisningen forløb godt, eller om eleverne opnåede høje karakterer ved eksamen? Hvordan tilgodeses ledernes ønsker om, at undervisningen også medvirker til at tiltrække nye elevgrupper til skolen, og at eleverne ikke falder fra? Politikerne og repræsentanter fra de store interesseorganisationer karakteriserer ofte undervisning af høj kvalitet som en undervisning, der medvirker til, at eleverne har de kvalifikationer og kompetencer, der kræves for at kunne klare sig i samfundet og i fremtidens erhvervsliv. Det, der lægges vægt på, når man taler om kvalitet, er afhængigt af interesse og synsvinkel. Om undervisningen har høj kvalitet eller ej vil derfor afhænge af:
Det er derfor vigtigt, at der som udgangspunkt for en vurdering af undervisningens kvalitet på skolerne dels skabes et grundlag for, hvad "VI" mener, undervisning af høj kvalitet er, dels opstilles nogle kriterier eller fokusfelter, som søgelyset skal rettes imod, og som vi erfaringsmæssigt ved, fremmer kvalitet i undervisningen, og dels afklares, hvordan kvaliteten udvikles gennem f.eks. evaluering. Det er vigtigt, at dette grundlag og disse kriterier skabes gennem dialog alle parter imellem. Et sådant grundlag skal altid sættes i forhold til de formål og mål, der er nedfældet i gældende lovgivning og bekendtgørelser. Lærere, ledere og elever skal evaluere og undersøge undervisningen på en sådan måde, at det fører til en fortsat udvikling af undervisningen, anskuet i forhold til om "effekten" af undervisningsaktiviteterne opfylder de målsætninger og formål, der er fastlagt for de enkelte uddannelsesområder og erhvervsuddannelserne i almindelighed.
Denne side indgår i
publikationen "Selvevaluering" som kapitel 5 af 13 |
|||||||||||||||||||||
Til sidens top |