|
|
4. Lærerens begrundelse for evaluering
Erhvervsskolelærerne har erfaring i at evaluere eleverne fagligt og i at vurdere deres
egen daglige undervisning. Det er noget, lærerne gør hele tiden. Læreren høster ny
viden og omsætter det dag for dag til ændring af praksis. Men lærerne gør det
sjældent systematisk, og læreren delagtiggør sjældent andre i sine overvejelser. Set
ude fra opleves lærerne på erhvervsskolerne som privatpraktiserende lærere for egen
klasse! Flere undersøgelser (bl.a. Christensen, Albert A.: Tag hånd om skolekulturen -
en vej til skoleudvikling på erhvervsskoler, Undervisningsministeriet, 1999) peger
imidlertid på, at lærerne på erhvervsskolerne i alt for ringe grad evaluerer og
vejleder hinanden eller samarbejder om evalueringen af undervisningen og elevernes
læring, og i meget ringe omfang foretager afdelingsbaserede eller skolebaserede
evalueringer af undervisningen og elevernes læring. Undersøgelserne og erfaringerne fra
dette projekt peger samtidigt på, at mange lærere ønsker at komme i gang med en fælles
evaluering. Lærernes begrundelse for et øget samarbejde om evalueringen er, at det
eksempelvis vil være hensigtsmæssigt at give eleverne ensartede tilbagemeldinger på
deres præstationer og skabe sammenhæng i måden at evaluere eleverne på hos de
forskellige lærere, som eleverne møder i dagligdagen på skolen og på de forskellige
skoleperioder, som eleven bevæger sig "op" igennem.
Et overordnet sigte med at skabe en fælles
evalueringspraksis handler derfor om at skabe en fælles forståelse for såvel
lærerrollen som elevrollen. |
Erfaringerne fra dette projekt peger desuden på, at lærerarbejdet kan gøres langt
mere spændende og inspirerende og bidrage til, at de enkelte lærere bedre mestrer de
daglige udfordringer og føler større tryghed. En tryghed og inspiration, som kan blive
et resultat af det systematiske arbejde med evalueringsmetoderne og af det tætte
samarbejde med kollegaer og ledelse. Et samarbejde, som kan føre til større pædagogisk
indsigt hos den enkelte lærer og til en nemmere måde at prioritere og planlægge sit
arbejde på. Erfaringerne peger imidlertid også på, at lærerne må tildeles ansvar og
autonomi ift. opgaven, hvis kvaliteten skal udvikles.
Men et lærersamarbejde om udvikling af undervisning og forbedring af elevernes
muligheder for læring forudsætter, at lærerne er afklarede om, hvordan undervisning
defineres, og hvad god undervisning er. Lidt om dette i næste kapitel.
Denne side indgår i
publikationen "Selvevaluering" som kapitel 4 af 13
© Undervisningsministeriet 2000 |
|