Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

11. Litteratur





Forslag til fortsat læsning

Andersen, Ole D.
Kontaktlærerens arbejde - lærerroller og helhed,
Undervisningsministeriet, UVM 7-297, 1999
Publikationen sætter fokus på kontaktlæreren. Dennes betydning, opgaver og funktioner i forhold til erhvervsuddannelsesreform 2000

Andersson, John m.fl.
Byg din egen erhvervsuddannelse.
Undervisningsministeriet, UVM 7-262, 1998
To erhvervsskoler beskriver her deres erfaringer med at praktisere individualiseret uddannelse, hvor arbejdet med personlige uddannelsesplaner og praksisprojekter er centrale aspekter.

Armstrong, Thomas
Mange intelligenser i klasseværelset,
Adlandia, 1999
I bogen præsenteres en række konkrete undervisningsmetoder og læringsmiljøer, der kan tilgodese forskellige intelligenser.
Portfolioen og brugen af denne har en væsentlig placering, og man kan få gode ideer til, hvad man bør overveje, og hvordan man kan komme igang

Have, C
Fleksibel Læring,
Erhvervsskolernes Forlag, 1999
Publikationen rummer centrale overvejelser med henblik på at udvikle et fleksibelt læringsmiljø. Erfaringer fra erhvervsskolernes arbejde med udvikling af læringsmiljøet giver et godt indblik i feltet.

Nielsen, Klaus (red)
Mesterlære - læring som social praksis,
Hans Reitzels forlag, 1999
En antologi, der kan give et overblik over de mest centrale praksislæringsteorier. Antologien indeholder desuden også bidrag fra væsentlige kritikere.

Sekundær litteratur

Danielsen, Oluf (red)
Læring og multimedier, Aalborg Universitetsforlag, 1997

Ellmin, R. m.fl.
Elevportfolio. Pedagogisk dokumentation för ökad framgång för
alla.
Kommunförbundet, Kommetus förlag, 1999

Klewe, Lars
Voksenuddannelse og samfund, DPI, 1998

Kolb, A. David
Experiental Learning, Prentice Hall, 1984

Knudsen, Hans Jørgen
Strategisk kompetenceudvikling,
Undervisningsministeriet,
UVM 7-268, 1998

Lave, J. m.fl
Situated Learning, Cambridge, 1991

Senge, Peter
The Fifth Disciple, Doubleday 1995

Taube, Karin
Portfoliometoden. Undervisningsstrategi og evalueringsværktøj,
Kroghs forlag, 1999

Tiller, Tom
Det didaktiske møde, Kroghs forlag, 1998

Tiller, Tom
Læring i hverdagen, Kroghs forlag, 1998

Publicerede FoU-projekter:

Aarkrog, Vibe
Samspillet mellem teori og praktik i detailhandelsuddannelsen,
DEL 70390, 1997

Andersen, Klaus B. m.fl.
Kvalitetsudvikling af skole-virksomhedssamspillet,
Undervisningsministeriet, UVM 7-200, 1997

Christensen, Albert (red)
Undervisning og demokratisering i erhvervsuddannelser,
Undervisningsministeriet, UVM 7-086, 1995

Christensen, Albert
Eleverne som medarbejdere på egne læreprocesser,
Undervisningsministeriet, UVM 7-043, 1994

Christensen, Albert
I lære for at lære,
Undervisningsministeriet, UVM 7-187, 1997

Christensen, Albert (red)
Lærested og værested,
Undervisningsministeriet, UVM 7-211, 1997

Gerken, Sven
Eleverne og skolemiljøet,
Undervisningsministeriet, UVM 7-062, 1995

Matzon S. Ea m.fl.
Reform og udviklingsarbejde - i de merkantile erhvervsuddannelser.
Undervisningsministeriet, UVM 7-249, 1998

Porse, Kirsten
Kompetenceudvikling i værkstedet,
Undervisningsministeriet, UVM 7-261, 1998

Vejledning til grundfaget samfundslære niveau D og C,
Undervisningsministeriet, UVM 7-265, 1998

Ikke publicerede FoU-rapporter

Den globale landsby
ESA FoU-projekt nr. 60782

Denne side indgår i publikationen "Læring i samspil" som kapitel 11 af 11
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top