 |
 |
11. Litteratur
Forslag til fortsat læsning
Andersen, Ole D.
Kontaktlærerens arbejde - lærerroller og helhed,
Undervisningsministeriet, UVM 7-297, 1999
Publikationen sætter fokus på kontaktlæreren. Dennes betydning, opgaver og funktioner i
forhold til erhvervsuddannelsesreform 2000
Andersson, John m.fl.
Byg din egen erhvervsuddannelse.
Undervisningsministeriet, UVM 7-262, 1998
To erhvervsskoler beskriver her deres erfaringer med at praktisere individualiseret
uddannelse, hvor arbejdet med personlige uddannelsesplaner og praksisprojekter er centrale
aspekter.
Armstrong, Thomas
Mange intelligenser i klasseværelset,
Adlandia, 1999
I bogen præsenteres en række konkrete undervisningsmetoder og læringsmiljøer, der kan
tilgodese forskellige intelligenser.
Portfolioen og brugen af denne har en væsentlig placering, og man kan få gode ideer til,
hvad man bør overveje, og hvordan man kan komme igang
Have, C
Fleksibel Læring,
Erhvervsskolernes Forlag, 1999
Publikationen rummer centrale overvejelser med henblik på at udvikle et fleksibelt
læringsmiljø. Erfaringer fra erhvervsskolernes arbejde med udvikling af læringsmiljøet
giver et godt indblik i feltet.
Nielsen, Klaus (red)
Mesterlære - læring som social praksis,
Hans Reitzels forlag, 1999
En antologi, der kan give et overblik over de mest centrale praksislæringsteorier.
Antologien indeholder desuden også bidrag fra væsentlige kritikere.
Danielsen, Oluf (red)
Læring og multimedier, Aalborg Universitetsforlag, 1997
Ellmin, R. m.fl.
Elevportfolio. Pedagogisk dokumentation för ökad framgång för
alla. Kommunförbundet, Kommetus förlag, 1999
Klewe, Lars
Voksenuddannelse og samfund, DPI, 1998
Kolb, A. David
Experiental Learning, Prentice Hall, 1984
Knudsen, Hans Jørgen
Strategisk kompetenceudvikling,
Undervisningsministeriet,
UVM 7-268, 1998
Lave, J. m.fl
Situated Learning, Cambridge, 1991
Senge, Peter
The Fifth Disciple, Doubleday 1995
Taube, Karin
Portfoliometoden. Undervisningsstrategi og evalueringsværktøj,
Kroghs forlag, 1999
Tiller, Tom
Det didaktiske møde, Kroghs forlag, 1998
Tiller, Tom
Læring i hverdagen, Kroghs forlag, 1998
Aarkrog, Vibe
Samspillet mellem teori og praktik i detailhandelsuddannelsen,
DEL 70390, 1997
Andersen, Klaus B. m.fl.
Kvalitetsudvikling af skole-virksomhedssamspillet,
Undervisningsministeriet, UVM 7-200, 1997
Christensen, Albert (red)
Undervisning og demokratisering i erhvervsuddannelser,
Undervisningsministeriet, UVM 7-086, 1995
Christensen, Albert
Eleverne som medarbejdere på egne læreprocesser,
Undervisningsministeriet, UVM 7-043, 1994
Christensen, Albert
I lære for at lære,
Undervisningsministeriet, UVM 7-187, 1997
Christensen, Albert (red)
Lærested og værested,
Undervisningsministeriet, UVM 7-211, 1997
Gerken, Sven
Eleverne og skolemiljøet,
Undervisningsministeriet, UVM 7-062, 1995
Matzon S. Ea m.fl.
Reform og udviklingsarbejde - i de merkantile erhvervsuddannelser.
Undervisningsministeriet, UVM 7-249, 1998
Porse, Kirsten
Kompetenceudvikling i værkstedet,
Undervisningsministeriet, UVM 7-261, 1998
Vejledning til grundfaget samfundslære niveau D og C,
Undervisningsministeriet, UVM 7-265, 1998
Ikke publicerede FoU-rapporter
Den globale landsby
ESA FoU-projekt nr. 60782
Denne side indgår i
publikationen "Læring i samspil" som kapitel 11 af 11
© Undervisningsministeriet 2000
|
 |