Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

2. Grundskolen





Landets største uddannelsesaktivitet

Danmark har undervisningspligt svarende til 9 skoleår. For stort set alle danskere bliver denne varetaget i grundskolen. I grundskolen tilbydes undervisning fra børnehaveklasse til 10. kl., og der kan vælges mellem folkeskolen, private skoler og for de ældste klassetrin også efterskolen (8. -10. klasse).

Der er i øjeblikket over 600.000 elever fordelt på mere end 2.000 grundskoler. Grundskolen er således klart den største uddannelsesaktivitet. På landsplan er godt 70 procent af grundskolerne folkeskoler, næsten 20 procent er private skoler, mens 10 procent er efterskoler. Samlet underviser folkeskolen 85 procent af eleverne, de private skoler knapt 12 procent og efterskolerne godt 3 procent.

Der er traditionelt stor forskel på, hvilke grundskoler der er fremtrædende i de enkelte amter (se bilagstabel 2.3). De højeste privatskolefrekvenser findes i hovedstadsområdet, Vestsjællands amt, Frederiksborg amt og Fyns amt, hvor ca. 15-17 procent af elever går i private skoler, mens det samme kun er tilfældet for 5-6 procent af eleverne i Ribe amt og Viborg amt.

Antallet af elever pr. skole varierer meget. Der er skoler på de små øer med ned til tre elever og store skoler i byerne med 700-800 elever. Næsten halvdelen af eleverne går dog i skoler af størrelsesorden 300-500 elever.

Kort 2.1
Andel af grundskoleelever der går i privatskole målt i skoleåret 97/98
[Billede: Kort 2.1. Andel af grundskoleelever der går i privatskole målt i skoleåret 97/98. Laveste frekvens; Viborg og Ribe amter. Højest; Fyns, Vestsjællands og Frederiksborg amter samt Hovedstadsområdet.]

Generelt er antallet af elever pr. skole højest for folkeskolerne, hvor det gennemsnitlige elevtal er 320, mod 163 i privatskolerne og 92 for efterskolerne. (se bilagstabel 2.2)

10. klasse er et frivilligt skoleår. Samlet valgte 66 procent af 9. klasseeleverne i 1996/97 at fortsætte i 10. klasse. Heraf valgte 56 procent en folkeskole, 33 procent en efterskole og 11 procent en privatskole. Der er tendens til at privatskoleeleverne hyppigere vælger efterskolen end eleverne fra folkeskolen (se bilagstabel 2.7).

Der er meget store traditionsbetingede, regionale forskelle på netop 10. klassevalget. 10. klassefrekvensen er generelt lavest på Sjælland og højest på Fyn og i Jylland. I Frederiksborg Amt fortsatte 46 procent i 10. klasse, mens det tilsvarende tal i Fyns amt var 79 procent.

Kort 2.2
Andel af ungdomsårgang der tog 10. klasse i skoleåret 97/98
[Billede: Kort 2.2. Andel af ungdomsårgang der tog 10. klasse i skoleåret 97/98. Laveste frekvens; Storstrøms og Frederiksborg amter. Højest; Fyns amt.]

Hos de, der fortsætter i 10. klasse er der også store svingninger i, på hvilken skoletype dette ekstra skoleår tilbringes i. I hovedstadsområdet vælger 67 procent folkeskolen, mens omkring 16 procent vælger henholdsvis private skole og efterskoler. I Ringkøbing amt vælger 44 procent folkeskolen, 3 procent en privat skole og hele 53 procent en efterskole (se bilagstabel 2.4-2.6, hvor også 9. klasses fordeling på skoletyper fremgår).

Kort 2.3
Andelen af en ungdomsårgang der tog 10. klasse på efterskole i skoleåret 97/98
[Billede: Kort 2.3. Andelen af en ungdomsårgang der tog 10. klasse på efterskole i skoleåret 97/98. Laveste frekvens; Århus, Frederiksborg og Roskilde amter, samt Hovedstadsområdet.]

Denne side indgår i publikationen "Regionale uddannelsesmønstre i Danmark" som kapitel 2 af 10
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top