Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

7. Vurdering af praktikken og samarbejdet herom




Skolernes vurdering af praktikken og samarbejdet herom

Skolerne vurderer generelt, at kommunernes og amternes samarbejde om etableringen af praktikpladser fungerer rimeligt.

Dog fremhæves nogle områder, hvor der efter skolernes mening særligt kan være problemer:

  • En række skoler fremhæver, at amtet ikke har etableret praktikpladser.
  • Nogle skoler nævner også, at manglende samarbejde på tværs af kommunegrænser og mellem amt og kommuner sætter grænser for udnyttelsen af praktikpladser. Der opleves at være en tendens til, at praktikpladser forbeholdes egne elever. Dette begrænser i hvor høj grad praktikken i uddannelsen kan omfatte både normalområdet og specialområdet.
  • Af skolernes svar fremgår det, at der ikke er en entydig opfattelse af placeringen af ansvaret for koordineringen af de to praktikperioder, så eleverne får både en "normal" og en "sær"-praktik. Nogle skoler oplever således, at kommuner og amter vælter koordineringsbyrden over på dem, mens andre skoler ser det som en naturlig del af deres praktikplanlægning.

Med hensyn til de praktikforløb, kommuner og amter tilbyder, svarer skolerne derimod generelt, at kvaliteten er tilfredsstillende.

Det er opfattelsen, at institutionerne tager deres ansvar meget seriøst, selv om der enkelte steder er behov for at få afklaret de faglige mål og forventningerne til praktikken. Dette opfattes typisk som et opstartsproblem.

Et meget stort flertal af skolerne mener i forlængelse heraf, at samarbejdet mellem skole og praktiksted er velfungerende.

Indtrykket er som nævnt, at der er en god dialog, og at institutionerne tager deres ansvar seriøst. Enkelte beklager dog, at der ikke er afsat midler til at understøtte samarbejdet i forbindelse med uddannelsen.

Skal skolerne pege på områder, hvor der er muligheder for udvikling af skole-praktik samspillet, peges der på, at dette kan opnås:

  • Gennem erfaringsopbygning og -udveksling. Herved forventes samspillet at udvikles med tiden.
  • Gennem uddannelse og kontakt. En del skoler nævner således, at det ville være ønskeligt, hvis der blev afsat midler til gratis praktikvejlederkurser og faglæreres besøg i praktikken.
  • Gennem temadage, hvor undervisere og praktikvejledere kunne mødes og gennem øget anvendelse af gæstelærere.
    Endelig nævnes anvendelsen af institutionspersonale som gæstelærere og/eller i et censorkorps.

Tilfredsheden med kvaliteten i praktikforløbene genfindes, når man på elevplan vurderer målopfyldelsen i praktikforløbene og koblingen mellem teori og praksis.

Skolerne vurderer generelt, at de faglige mål, der opstilles for praktikken, i langt de fleste tilfælde bliver indfriet. Det er således opfattelsen, at eleverne tilegner sig handleberedskab i forhold til det praktiske pædagogiske og omsorgsrettede arbejde.

Det er også opfattelsen, at eleven lærer at arbejde selvstændigt og får indsigt i egne styrker, svagheder og udviklingsmuligheder, og at eleven opnår indsigt, i hvordan pædagogisk praksis planlægges, begrundet i en institutions forudsætninger og mål.

På følgende områder vurderer et mindre antal dog, at målene kun delvis indfries:

  • Elevernes tilegnelse af handleberedskab i forhold til det sundhedsfremmende arbejde. Der er bred enighed om, at målene i højere grad bør konkretiseres, så de bedre kan relateres konkret til det daglige arbejde i institutionen.
  • Samarbejdet med andre faggrupper og med forældre.
    Halvdelen af skolerne mener, at eleverne lærer at samarbejde med disse grupper, mens den anden halvdel svarer "både og". En del af institutionerne vurderer, at den korte praktikperiode (3 måneder) kan hæmme involvering af praktikanter i samarbejdet med eksterne faggrupper omkring institutionen samt involvering i samarbejdet med forældre.

Skolerne vurderer generelt, at der er en tilfredsstillende sammenhæng mellem praktikuddannelsen og den teoretiske uddannelse.

Ud over den praktikforberedelse og -evaluering, som næsten alle skoler har etableret, sikres koblingen typisk ved:

  • Bevidst arbejde med elevernes erfaringsbilleder. På mange skoler nævnes, at elevernes erfaringer anvendes som udgangspunkt for undervisning og diskussion. Herved skabes en aktiv refleksion hos eleverne, der ser deres erfaringer i en ny teoretisk belysning.
  • Tæt kontakt mellem skole og praktiksted. Herved får man ifølge en del skoler kendskab til målene og dagligdagen i "den anden del" af uddannelsen, så samarbejdet bliver så godt som muligt.

Skolerne vurderer ligeledes generelt, at samarbejdet i uddannelsesrådet fungerer godt. Mange er af den opfattelse, at uddannelsesrådet er engageret og arbejder for uddannelsen, snarere end for interessenternes egne interesser.

Sammenfattende er skolerne således meget tilfredse med indholdet af skole-praktik samspillet. Dog mener man, at de over ordnede rammer for uddannelsen er problematiske, særligt vedrørende etableringen af praktikpladser og samarbejdet herom mellem de kommunale forvaltninger. Skolerne finder som nævnt i afsnit 4.2, at kommunerne som samlet gruppe ikke er tilstrækkelig engagerede i pgu-uddannelsens etablering.

Praktikstedernes vurdering af praktikken og samarbejdet herom

I det følgende beskrives praktikken og den konkrete gennemførelse heraf samt samarbejdsrelationerne med hhv. skole og kommune/amt.

Praktikken og den konkrete gennemførelse

De deltagende praktiksteder har taget stilling til, om de generelt mener, at der er en god sammenhæng mellem skole- og praktikundervisningen. 57% finder, at sammenhængen er god - mens 14% svarer "både og". 13 procent mener ikke, at der generelt er en god sammenhæng mellem skole- og praktikundervisning.

Tabel 7.1: Er der generelt en god sammenhæng mellem skole- og praktikundervisningen?

Institutioner i procent (N=126)
Ja 57%
Både og 14%
Nej 18%
Ved ikke 10%

Vi har også bedt praktikstederne vurdere, om de mener, at skoleundervisningen har givet eleverne en tilstrækkelig god forberedelse til praktikken.

I forbindelse med 1. praktikperiode tilkendegiver 50% af praktikstederne, at de mener, at eleverne har fået tilstrækkelig god forberedelse til praktikken. 18% svarer "både og", mens 12% ikke finder, at eleverne i tilstrækkelig grad blev forberedt til praktikken.

På spørgsmålet om, inden for hvilke områder undervisningen kunne have givet eleven en bedre forberedelse, svarer mange respondenter, at eleverne har for dårlig indsigt i, hvordan det praktiske liv ser ud på en institution, dvs. at eleverne har en ringe forestilling om, hvad det er, de skal ud at lave.

I forbindelse med vurderingen af den forberedelse, eleverne har fået til 2. praktikperiode, tilkendegiver 58% af aftagerne, at eleverne er blevet godt nok forberedt, mens 12% svarer "både og". Institutionerne har så få erfaringer med disse elever, at der ingen generaliserbare udsagn kan findes med hensyn til, hvilke områder eleven kunne være bedre forberedt inden for.

Tabel 7.2: Vurderer du, at skoleundervisningen har givet eleverne en tilstrækkelig god forberedelse til praktikken i forbindelse med…

1. praktikperiode? Institutioner i procent (N=118)
Ja 50%
Både og 18%
Nej 12%
Ved ikke 20%
2. praktikperiode? Institutioner i procent (N=111)
Ja 58%
Både og 12%
Nej 1%
Ved ikke 30%

47% af deltagerne angiver, at der er forskel på de opgaver, som praktikanterne beskæftiges med i hhv. 1. og 2. praktikperiode.

27% svarer, at dette ikke er tilfældet. Af kommentarerne kan man læse, at der i anden praktikperiode stilles flere krav til praktikanten. Man forventer mere selvstændighed og giver mere ansvar til praktikanterne, der således fungerer mere som almindelige (gode) pædagogmedhjælpere i 2. praktikperiode, hvor mange i 1. praktikperiode har en mere observerende rolle. Mange nævner også, at forskellen til dels ligger i de praktikopgaver, som skolerne stiller eleverne.

Tabel 7.3: Er der forskel på de opgaver, praktikanter beskæftiges med i 1. og 2. praktikperiode?

Institutioner i procent (N=126)
Ja 47%
Nej 27%
Ved ikke 26%

Vi har endvidere spurgt deltagerne, om det generelt er lykkedes at opfylde en række mål, der betragtes som centrale for praktikforløbene. Undersøgelsen viser på dette punkt, at de mål, som flest deltagere finder er opfyldt, er, at eleven lærer at samarbejde med andre faggrupper, at eleven får øvelse i, hvorledes pædagogisk praksis planlægges og begrundes ud fra et praktiksteds forudsætninger og mål, samt at eleven opnår indsigt i egne styrker og svagheder samt personlige og faglige udviklingsmuligheder.

De mål, der i følge deltagerne har opnået den mindste grad af opfyldelse, er, at eleven tilegner sig handleberedskab i forhold til det sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende arbejde, samt at eleven lærer at samarbejde med forældre. Mange af kommentarerne går i øvrigt på, at det er meget individuelt, hvorvidt eleverne opfylder de forskellige mål med praktikken, og flere tilkendegiver da også, at der er stor forskel på eleverne.

Tabel 7.4: Er det generelt lykkedes at opfylde følgende mål med praktikforløbene?

Ja Både og Nej Ved ikke (N)
At eleven tilegner sig handle- beredskab i forhold til det praktiske pædagogiske arbejde? 84% 12% 2% 2% 126
At eleven tilegner sig handle- beredskab i forhold til det sundheds- fremmende og sygdoms- forebyggende arbejde? 33% 18% 33% 7% 126
At eleven tilegner sig handle- beredskab i forhold til det omsorgs- rettede arbejde? 82% 11% 2% 4% 125
At eleven lærer at arbejde selvstændigt? 74% 19% 6% 2% 125
At eleven lærer at sam- arbejde med andre faggrupper (herunder pædagoger)? 88% 6% 3% 2% 126
At eleven lærer at sam- arbejde med forældre? 53% 26% 18% 3% 126
At eleven får øvelse i, hvorledes pædagogisk praksis planlægges og begrundes ud fra et praktiksteds forudsæt- ninger og mål? 86% 11% 2% 1% 126
At eleven opnår indsigt i egne styrker og svag- heder samt personlige og faglige udviklings- muligheder? 85% 11% 1% 3% 125

Vi har også spurgt praktikstederne, om de har faste procedurer på en række områder, der vedrører praktikken. Undersøgelsen viser på dette punkt, at hovedparten (84%) af praktikstederne har faste procedurer i forbindelse med den løbende, faglige tilbagemelding til praktikanten, samt i forbindelse med vejledningen i forbindelse med praktikken og velkomst og information til praktikanten. To tredjedele af praktikstederne har faste procedurer for den overordnede tilrettelæggelse af praktikken, mens lidt under halvdelen har faste procedurer for samarbejdet mellem skole og praktiksted.

Tabel 7.5: Har I som praktiksted faste procedurer for følgende?

Ja Nej (N)
Overordnet tilrettelæggelse af praktikken? 68% 32% 125
Velkomst og introduktion, herunder hvilke forventninger der stilles til praktikanten? 84% 16% 124
Vejledning i forbindelse med praktikken? 85% 15% 124
Løbende faglig tilbagemelding til praktikanten? 88% 12% 126
Samarbejdet mellem skole og praktiksted? 47% 53% 120

Af kommentarerne kan man læse, at den overordnede tilrettelæggelse af praktikken typisk består i, at man som udgangspunkt har nedskrevet nogle retningslinier, eller nogle krav og forventninger, som man har talt med skole og praktikant om.

Mange praktiksteder tilkendegiver også at have en fast kontaktperson på skolen. Eleven bliver også typisk præsenteret i institutionen - for medarbejdere og forældre, og mange institutioner holder et introduktionsmøde med eleven, eller giver denne en folder. Mange institutioner har procedurer for vejledning, eksempelvis ved at have en fast ugentlig vejledningstid, eller ved at eleven har en fast tilknytning til en bestemt person.

De samme regler synes at gælde for den faglige tilbagemelding, eleven får. Med hensyn til samarbejdet mellem skole og praktiksted fremgår det, at det primært foregår gennem de 1-2 møder, som skolen arrangerer i forbindelse med praktikken.

En del praktiksteder fremhæver således, at samarbejdet må være skolens ansvar. I nogle tilfælde kommer skolens praktikansvarlige desuden på besøg under praktikken.

Vi har spurgt deltagerne, om der er vanskeligheder forbundet med, at eleven samtidig er både praktikant og arbejdskraft.

Kun 15% svarer ja til dette spørgsmål, mens 78% ikke mener, at der er problemer forbundet hermed. Af kommentarerne kan man læse, at det største problem forbundet med denne elevens dobbeltrolle er, at man i institutionerne kan komme til at "glemme", at eleven ikke indgår i normeringen.

Tabel 7.6: Kan der være vanskeligheder forbundet med, at eleven samtidig er både elev og arbejdskraft?

Institutioner i procent (N=126)
Ja 15%
Både og 7%
Nej 78%

76% tilkendegiver, at de er tilfredse med elevernes evne til at udfylde deres rolle i praktikforløbet. 17% svarer "både og", og kun 7% af deltagerne svarer, at de ikke er tilfredse. Af kommentarerne fremgår det, at det er svært for institutionerne at generalisere over de få erfaringer, de har med praktikanterne.

Enkelte udtrykker stor tilfredshed med elevernes motivation og engagement, mens andre siger, at deres praktikanter har været lidt for unge og uerfarne.

Tabel 7.7: Er du generelt tilfreds med elevernes evne til at udfylde deres rolle i praktikforløbet?

Institutioner i procent (N=123)
Ja 76%
Både og 17%
Nej 7%

På spørgsmålet om, hvorvidt institutionerne i fremtiden vil foretrække at ansætte en pgu'er, når den skal ansætte personale, svarer 20% bekræftende. 53% siger, at de "måske" vil foretrække en pgu'er, mens 27% svarer klart nej. I begrundelserne til dette svar kan man læse, at langt de fleste institutioner anlægger en individuel bedømmelse af ansøgerne, og at det her overvejende er de personlige kvalifikationer, der tæller. Dette forklarer den store del af respondenterne, der har svaret, at de måske vil foretrække en pgu'er. I andre kommentarer kan man læse, at institutionerne lægger vægt på at ansætte folk, der har ambitioner om at læse videre til pædagog. Endelig siger nogle, at pgu'eren ikke er kvalificeret nok i forhold til den løn, vedkommende skal have.

Tabel 7.8: Når institutionen i fremtiden skal ansætte nye pædagogmedhjælpere, vil I da foretrække en pgu’er?

Institutioner i procent (N=124)
Ja 20%
Måske 53%
Nej 27%

Skolepraktiksamarbejdet

Vi har spurgt praktikstederne, om der er områder, hvor ansvarsfordelingen mellem praktiksted og skole er uklar. Hertil svarer 20%, at dette er tilfældet. Respondenterne har i kommentarerne svaret, at det særligt er spørgsmålet om, hvor meget de skal blande sig i elevens opgaveskrivning samt i vedkommendes fravær, der er problemet. En del skriver også, at de ingen kontakt har til skolen.

Tabel 7.9: Er der områder vedrørende pguuddannelsen, hvor du oplever det som uklart, om det er praktikstedet eller skolen, der har ansvaret?

Institutioner i procent (N=119)
Ja 20%
Nej 80%

42% finder, at skolen følger op på den kritik/de forslag til forbedringer, der kommer fra praktikstedets side. Kun 10% siger, at skolen ikke følger op på forslag eller kritik, mens 45% ikke ved, hvad de skal svare hertil.

Tabel 7.10: Oplever du, at skolen følger op på jeres evt. kritik og forslag til forbedringer?

Institutioner i procent (N=125)
Ja 42%
Både og 4%
Nej 10%
Ved ikke 45%

66% af praktikstederne vurderer, at der generelt er et velfungerende samarbejde med skolen. Kun 13% mener ikke, at dette er tilfældet. I de åbne kommentarer er det mest de skoler, der ikke finder samarbejdet tilfredsstillende, der har svaret. Nogle af disse siger, at det manglende samspil er et problem, andre, at der ikke er behov for noget samarbejde.

Tabel 7.11: Er der generelt et velfungerende samarbejde mellem praktikstedet og skolen?

Institutioner i procent (N=125)
Ja 66%
Både og 14%
Nej 13%
Ved ikke 8%

På spørgsmålet om, inden for hvilke områder, der er plads til forbedring i skole-praktiksamarbejdet, svarer mange respondenter, at de godt kunne tænke sig, at skolen lidt hyppigere aflagde besøg på institutionen, og at de blev bedre til at informere/ kommunikere med institutionen.

Samarbejdet med kommunen/amtet

På spørgsmålet, om der er områder vedrørende pgu-uddannelsen, hvor det opleves som uklart, om det er praktikstedet eller kommunen/amtet, der har ansvaret, svarer 14% af praktikstederne, at dette er tilfældet. Der er efter kommentarerne at dømme særligt problemer i forbindelse med selve ansættelsesforholdet.

Tabel 7.12: Er der områder vedrørende pguuddannelsen, hvor det opleves som uklart, om det er praktikstedet eller kommunen/amtet, der har ansvaret?

Institutioner i procent (N=119)
Ja 14%
Nej 86%

75% af praktikstederne mener, at der generelt er et velfungerende samarbejde mellem praktikstedet og kommunen/amtet.

7% svarer "både og", mens ligeledes 7% finder, at der ikke er et velfungerende samarbejde. Det er kun få forslag, praktikstederne har til forbedringer i samarbejdet med kommunen/ amtet. Det hyppigste forslag går på, at kommunerne i højere grad bør gøre sig klart, hvad de vil med pgu'erne, og dernæst indgå i en dialog med institutionerne herom.

Tabel 7.13: Er der generelt et velfungerende samarbejde mellem praktikstedet og kommunen/amtet?

Institutioner i procent (N=124)
Ja 75%
Både og 7%
Nej 7%
Ved ikke 11%

Denne side indgår i publikationen "Evaluering af pgu" som kapitel 7 af 9
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top