![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 6. Arbejdsmarkedets tilfredshed med de færdiguddannede
PLS Consult har interviewet en landsdækkende stikprøve på 124 praktiksteder, der er udvalgt på baggrund af adresser indsamlet fra de 21 skoler. Stikprøven på 111 ansættelsessteder er udvalgt blandt ansættelsessteder, der er oplyst af færdiguddannede fra pgu i spørgeskemaundersøgelsen. Baggrundsoplysninger om deltagende institutioner i undersøgelsen blandt ansættelsessteder og praktikstederI undersøgelsen indgår i alt 195 4) forskellige praktik- og ansættelsessteder. Hovedparten (67%) af de interviewede institutioner er daginstitutioner, mens skolefritidsordninger (SFO) udgør 10 procent. 14% falder under kategorien "anden institutionstype" - hvilket primært drejer sig om fritidshjem eller fritidsklub. 65% af institutionerne i undersøgelsen har haft praktikanter fra den ordinære pgu-uddannelse. 83% af praktikinstitutionerne har haft praktikanter i 1. praktikperiode, mens 67% har haft praktikanter i 2. praktikperiode. Langt hovedparten af praktikstederne har haft 1-2 praktikanter. Tabel 6.1: Institutionstype
Tabel 6.2: Har institutionen haft praktikanter fra den ordinære pgu-uddannelse?
Note: en række institutioner har haft praktikanter i både 1. og 2. Praktikperiode Undersøgelsen viser endvidere, at 34% af de deltagende institutioner har ansat medarbejdere, der er vendt tilbage efter endt merituddannelse. 23% af institutionerne har ansat færdiguddannede fra den ordinære pgu-uddannelse, og endelig har 15% ansat merituddannede. De fleste institutioner har ansat en enkelt færdiguddannet, mens ca. 20 procent af institutionerne angiver, at man har ansat to eller flere færdiguddannede. Tabel 6.3: Har institutionen ansat medarbejdere, der har afsluttet den pædagogiske grunduddannelse (pgu)?
Hvis ja, hvor mange?
Det kan/bør således indledningsvis bemærkes/fremhæves, at hovedparten af de deltagerende praktik- og ansættelsessteder således indtil nu kun har haft erfaringer med et relativt begrænset antal færdiguddannede og praktikanter. Dette betyder, at de på en række områder kan have vanskeligt ved at generalisere om uddannelsen. En del institutioner fremhæver dette i deres supplerende bemærkninger. Ansættelsesstedernes vurdering af færdiguddannede fra pgu37% af ansættelsesstederne tilkendegiver, at institutionens erfaring som praktiksted har haft indflydelse på institutionens beslutning om at ansætte en pgu'er. Af kommentarerne fremgår det, at indflydelsen typisk har fundet sted, ved at man har været glad for den tidligere praktikant, som man så efterfølgende har ansat. Tabel 6.4: Har jeres erfaringer som praktiksted haft indflydelse på ansættelsen af pguer?
Hovedparten (59%) af ansættelsesstederne vurderer, at pgu'erne generelt er mere kvalificerede end den arbejdskraft, institutionen ellers kan finde til de job, som pguuddannelsen retter sig mod. 30% svarer "både og", mens kun 3% svarer, at pgu'erne er mindre kvalificerede end andre ansøgere. I de åbne kommentarer fremhæves, at pgu'erne får en bredere faglig baggrund og en større teoretisk viden, særligt med hensyn til pædagogik og psykologi. En del respondenter tilkendegiver imidlertid, at der fra person til person er stor forskel på, hvor mange "ekstra kvalifikationer" pgu-uddannelsen har givet eleven. Tabel 6.5: Betragter institutionen generelt pgu'ere som mere kvalificeret arbejdskraft end den arbejdskraft, institutionen ellers kan finde til de job, som pgu er rettet imod?
Ansættelsesstederne er blevet bedt om at vurdere, om elever fra den ordinære uddannelse eller merituddannelsen er mest attraktiv arbejdskraft. Hertil svarer 41 procent, at begge grupper er lige attraktive, mens 35 procent er usikre på, hvem de ville foretrække. 17 procent siger, at de foretrækker de merituddannede. En del af disse ansættelsessteder kommenterer, at de foretrækker de merituddannede, fordi disse har mere erfaring. Tabel 6.6: Vil institutionen foretrække at ansætte færdiguddannede fra den ordinære grunduddannelse eller merit-uddannelsen?
Vi har endvidere spurgt institutionerne, i hvilket omfang pguuddannelsen gør en forskel med hensyn til at styrke kvalifikationer og forudsætninger for at kunne varetage arbejdsopgaven som pædagogmedhjælper, dagplejer eller omsorgsmedhjælper. Hertil svarer 36% af institutionerne, at pgu'en i "stort omfang" gør en forskel, mens 41% mener, at uddannelsen i "et vist omfang" gør en forskel. Vi har yderligere spurgt om, inden for hvilke områder pgu'en gør den største forskel. Ansættelsesstederne vurderer, at det i særlig grad er den faglige baggrundsviden og de teoretiske kvalifikationer, herunder den pædagogiske og psykologiske indsigt, der øges. Ansættelsesstederne fremhæver også, at pgu-uddannelsen gør en stor forskel på det menneskelige plan, idet de færdiguddannede opleves at have gennemgået en betydelig personlig udvikling, ligesom de har fået har mere selvtillid. På spørgsmålet, om inden for hvilke områder pgu'en gør den mindste forskel, fremgår det, at det især opleves at være inden for det kreative område - f.eks. lege - og inden for det praktiske område. Tabel 6.7: I hvilket omfang "gør pgu'en en forskel", med hensyn til at styrke kvalifikationer og forudsætninger for at kunne varetage arbejdsopgaven som pædagogmedhjælper, dagplejer eller omsorgsmedhjælper?
Vi har endvidere bedt institutionerne tilkendegive deres syn på de færdiguddannede pgu'eres kvalifikationer med hensyn til en lang række evner og færdigheder. Undersøgelsen viser, at ansættelsesstederne er relativt mest tilfredse med pgu'ernes indsigt i pædagogik, deres forudsætninger for at kunne varetage praktisk pædagogisk og omsorgsrettet arbejde, samt med deres forudsætninger for at kunne medvirke i planlægningen af dagliglivet i institutionen og deres motivation for faglig udvikling. Aftagerne er relativt mindst tilfredse med pgu'ernes forudsætninger for at kunne medvirke i sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende aktiviteter, samt med deres skriftlige formuleringsevner og den praktiske erfaring, de får gennem uddannelsen. De lavere andele tilfredse på disse områder skyldes dog primært, at der er større andele, der svarer "ved ikke". Tabel 6.8: Har institutionen generelt et positivt indtryk af færdiguddannede pgu'eres kvalifikationer med hensyn til følgende?
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |