Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

6. Arbejdsmarkedets tilfredshed med de færdiguddannede





For at kunne vurdere arbejdsmarkedets tilfredshed med praktikanterne og de færdiguddannede fra pguuddannelsen omfatter evalueringen telefoninterviewundersøgelser blandt praktik- og ansættelsessteder.

PLS Consult har interviewet en landsdækkende stikprøve på 124 praktiksteder, der er udvalgt på baggrund af adresser indsamlet fra de 21 skoler.

Stikprøven på 111 ansættelsessteder er udvalgt blandt ansættelsessteder, der er oplyst af færdiguddannede fra pgu i spørgeskemaundersøgelsen.

Baggrundsoplysninger om deltagende institutioner i undersøgelsen blandt ansættelsessteder og praktiksteder

I undersøgelsen indgår i alt 195 4) forskellige praktik- og ansættelsessteder.

Hovedparten (67%) af de interviewede institutioner er daginstitutioner, mens skolefritidsordninger (SFO) udgør 10 procent. 14% falder under kategorien "anden institutionstype" - hvilket primært drejer sig om fritidshjem eller fritidsklub.

65% af institutionerne i undersøgelsen har haft praktikanter fra den ordinære pgu-uddannelse. 83% af praktikinstitutionerne har haft praktikanter i 1. praktikperiode, mens 67% har haft praktikanter i 2. praktikperiode. Langt hovedparten af praktikstederne har haft 1-2 praktikanter.

Tabel 6.1: Institutionstype

Procent i undersøgelsen (N=194)
Daginstitution 67%
SFO 10%
Dagpleje 6%
Dag-/døgntilbud for børn/unge/voksne med særlige socialpædagogiske behov 4%
Andet 14%

Tabel 6.2: Har institutionen haft praktikanter fra den ordinære pgu-uddannelse?

Andel institutioner, der har haft praktikanter fra den ordinære pgu–uddannelse (N=192)
65%
Hvis ja, i hvilke praktikperioder (N=126):
I praktikperiode 1 83%
I praktikperiode 2 67%
Ved ikke 3%

Note: en række institutioner har haft praktikanter i både 1. og 2. Praktikperiode

Undersøgelsen viser endvidere, at 34% af de deltagende institutioner har ansat medarbejdere, der er vendt tilbage efter endt merituddannelse. 23% af institutionerne har ansat færdiguddannede fra den ordinære pgu-uddannelse, og endelig har 15% ansat merituddannede. De fleste institutioner har ansat en enkelt færdiguddannet, mens ca. 20 procent af institutionerne angiver, at man har ansat to eller flere færdiguddannede.

Tabel 6.3: Har institutionen ansat medarbejdere, der har afsluttet den pædagogiske grunduddannelse (pgu)?

Ja Nej Ved ikke N
Den ordinære pgu? 23% 77% - 169
Merituddannelsen 15% 86% - 159
Medarbejdere, der er vendt tilbage efter endt merit uddannelse 34% 66% - 163

Hvis ja, hvor mange?

1 person 2 perso- ner 3 perso- ner 4 perso- ner (N)
Den ordinære pgu? 84% 14% 3% - 37
Merituddannelsen 83% 13% 4% - 24
Medarbejdere, der er vendt tilbage efter endt merit uddannelse 77% 16% 4% 4% 56

Det kan/bør således indledningsvis bemærkes/fremhæves, at hovedparten af de deltagerende praktik- og ansættelsessteder således indtil nu kun har haft erfaringer med et relativt begrænset antal færdiguddannede og praktikanter. Dette betyder, at de på en række områder kan have vanskeligt ved at generalisere om uddannelsen. En del institutioner fremhæver dette i deres supplerende bemærkninger.

Ansættelsesstedernes vurdering af færdiguddannede fra pgu

37% af ansættelsesstederne tilkendegiver, at institutionens erfaring som praktiksted har haft indflydelse på institutionens beslutning om at ansætte en pgu'er. Af kommentarerne fremgår det, at indflydelsen typisk har fundet sted, ved at man har været glad for den tidligere praktikant, som man så efterfølgende har ansat.

Tabel 6.4: Har jeres erfaringer som praktiksted haft indflydelse på ansættelsen af pgu’er?

Institutioner i procent (N=43)
Ja 37%
Nej 54%
Ved ikke 9%

Hovedparten (59%) af ansættelsesstederne vurderer, at pgu'erne generelt er mere kvalificerede end den arbejdskraft, institutionen ellers kan finde til de job, som pguuddannelsen retter sig mod. 30% svarer "både og", mens kun 3% svarer, at pgu'erne er mindre kvalificerede end andre ansøgere. I de åbne kommentarer fremhæves, at pgu'erne får en bredere faglig baggrund og en større teoretisk viden, særligt med hensyn til pædagogik og psykologi. En del respondenter tilkendegiver imidlertid, at der fra person til person er stor forskel på, hvor mange "ekstra kvalifikationer" pgu-uddannelsen har givet eleven.

Tabel 6.5: Betragter institutionen generelt pgu'ere som mere kvalificeret arbejdskraft end den arbejdskraft, institutionen ellers kan finde til de job, som pgu er rettet imod?

Institutioner i procent (N=111)
Ja, mere kvalificeret 59%
Både og 30%
Nej, mindre kvalificeret 3%
Ved ikke 9%

Ansættelsesstederne er blevet bedt om at vurdere, om elever fra den ordinære uddannelse eller merituddannelsen er mest attraktiv arbejdskraft. Hertil svarer 41 procent, at begge grupper er lige attraktive, mens 35 procent er usikre på, hvem de ville foretrække. 17 procent siger, at de foretrækker de merituddannede.

En del af disse ansættelsessteder kommenterer, at de foretrækker de merituddannede, fordi disse har mere erfaring.

Tabel 6.6: Vil institutionen foretrække at ansætte færdiguddannede fra den ordinære grunduddannelse eller merit-uddannelsen?

Institutioner i procent (N=111)
Merituddannelsen 17%
Den ordinære grunduddannelse 7%
Begge grupper er lige attraktive 41%
Ved ikke 35%

Vi har endvidere spurgt institutionerne, i hvilket omfang pguuddannelsen gør en forskel med hensyn til at styrke kvalifikationer og forudsætninger for at kunne varetage arbejdsopgaven som pædagogmedhjælper, dagplejer eller omsorgsmedhjælper.

Hertil svarer 36% af institutionerne, at pgu'en i "stort omfang" gør en forskel, mens 41% mener, at uddannelsen i "et vist omfang" gør en forskel. Vi har yderligere spurgt om, inden for hvilke områder pgu'en gør den største forskel.

Ansættelsesstederne vurderer, at det i særlig grad er den faglige baggrundsviden og de teoretiske kvalifikationer, herunder den pædagogiske og psykologiske indsigt, der øges. Ansættelsesstederne fremhæver også, at pgu-uddannelsen gør en stor forskel på det menneskelige plan, idet de færdiguddannede opleves at have gennemgået en betydelig personlig udvikling, ligesom de har fået har mere selvtillid.

På spørgsmålet, om inden for hvilke områder pgu'en gør den mindste forskel, fremgår det, at det især opleves at være inden for det kreative område - f.eks. lege - og inden for det praktiske område.

Tabel 6.7: I hvilket omfang "gør pgu'en en forskel", med hensyn til at styrke kvalifikationer og forudsætninger for at kunne varetage arbejdsopgaven som pædagogmedhjælper, dagplejer eller omsorgsmedhjælper?

Institutioner i procent (N=110)
I stort omfang 36%
I et vist omfang 41%
I begrænset omfang 11%
Slet ikke 6%
Ved ikke 6%

Vi har endvidere bedt institutionerne tilkendegive deres syn på de færdiguddannede pgu'eres kvalifikationer med hensyn til en lang række evner og færdigheder.

Undersøgelsen viser, at ansættelsesstederne er relativt mest tilfredse med pgu'ernes indsigt i pædagogik, deres forudsætninger for at kunne varetage praktisk pædagogisk og omsorgsrettet arbejde, samt med deres forudsætninger for at kunne medvirke i planlægningen af dagliglivet i institutionen og deres motivation for faglig udvikling.

Aftagerne er relativt mindst tilfredse med pgu'ernes forudsætninger for at kunne medvirke i sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende aktiviteter, samt med deres skriftlige formuleringsevner og den praktiske erfaring, de får gennem uddannelsen. De lavere andele tilfredse på disse områder skyldes dog primært, at der er større andele, der svarer "ved ikke".

Tabel 6.8: Har institutionen generelt et positivt indtryk af færdiguddannede pgu'eres kvalifikationer med hensyn til følgende?

Ja Både og Nej Ved ikke (N)
Deres praktiske erfaring i kraft af uddannelsen? 45% 10% 15% 30% 111
Deres mundtlige formuleringsevne? 64% 11% 12% 14% 111
Deres skriftlige formuleringsevne? 39% 15% 9% 37% 111
Deres indsigt i pædagogik? 72% 16% 3% 9% 111
Deres indsigt i psykologi? 66% 17% 5% 13% 111
Deres forudsætninger for at kunne medvirke i sundhedsfremmende og sygdomsforebyg- gende aktiviteter? 32% 16% 14% 38% 111
Deres viden om samfundsmæssige forhold vedr. den pædagogiske sektor f.eks. brugergrupper, regelgrundlag, kommunens organisation og lign.? 51% 14% 14% 22% 111
Deres forudsætninger for at kunne varetage praktisk pædagogisk og omsorgsrettet arbejde? 72% 12% 9% 7% 111
Deres forudsætninger for at iværksætte kreative og sociale aktiviteter? 59% 20% 9% 13% 111
Deres forudsætninger for at kunne medvirke i planlægningen af dagliglivet i institutionen? 72% 14% 8% 5% 111
Deres forudsætninger for at kunne samarbejde med forældre? 54% 21% 13% 13% 111
Deres forudsætninger for at kunne samarbejde med andre faggrupper (herunder pædagoger) 65% 20% 7% 8% 111
Deres evne til at være opsøgende og initiativrig i forhold til arbejdsopgaverne? 57% 20% 9% 15% 111
Deres forudsætninger for at kunne arbejde selvstændigt? 51% 21% 14% 14% 111
Deres motivation for faglig udvikling? 69% 15% 7% 9% 111

 

Denne side indgår i publikationen "Evaluering af pgu" som kapitel 6 af 9
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top