![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 4. Kommunernes rekruttering til uddannelsen
Kommuners og amters oprettelse af elevpladserKommuner og amter er blevet stillet en række spørgsmål, om hvor mange elevpladser de har oprettet til den ordinære uddannelse og fra hvornår m.v. Det skal fremhæves, at de følgende resultater, der sammenfatter svarene på disse spørgsmål, ikke kan betragtes som eksakt, faktuel statistik, men som resultater, der viser det omtrentlige omfang af rekrutteringen. Undersøgelsen viser, at 49% af de adspurgte kommuner og 9 ud af de 14 amtskommuner har oprettet elevpladser til den ordinære uddannelse. De største andele af de amter og kommunerne, der har oprettet pladser, har gjort det fra 1998 (49%) mens 36% af kommunerne/amterne har oprettet elevpladserne fra 1997. 15% amter og kommunerne har oprettet pladser fra 1999. Tabel 4.1: Kommuner og amters tidspunkt for oprettelse pgu-elevpladser. (N=121)
I undersøgelsen angiver de adspurgte kommuner og amter, at de indtil nu tilsammen har oprettet 951 elevpladser til den ordinære uddannelse. Heraf har kommunerne forestået oprettelse af de 839 pladser, og amterne 112 pladser. Det svarer til, at hver af de kommuner/amtskommuner, der har oprettet pladser, har oprettet 7,7 pladser fra etableringen af pgu og til nu. Søgningens omfang i forbindelse med sidste optag Antallet af ansøgere til den ordinære pgu-uddannelse er langt større end det optagne antal. De adspurgte kommuner svarer, at de samlet modtog 3108 ansøgninger, og amterne 804 ansøgninger, dvs. at i alt 3912 personer søgte elevplads i forbindelse med sidste optag. Når antallet af ansøgere sammenholdes med optaget, svarer det til, at kommunerne sammenlagt har optaget cirka 16% af deres ansøgere, og amterne omkring 7% af ansøgerne. Det fælles indgangsårs betydning Kommunerne har i undersøgelsen svaret på, hvilken betydning det fælles indgangsår har som forberedelse til pgu-uddannelsen. Meningerne er delte blandt de adspurgte amter og kommuner med hensyn til hvor stor betydning, det fælles indgangsår har for ansøgere, der kommer fra 9. klasse. 46% vurderer således, at indgangsåret har "stor" eller "en vis betydning", mens de resterende 54% tilkendegiver, at indgangsåret har "begrænset" eller "ingen betydning". Svarfordelingen blandt amterne peger på, at betydningen af indgangsåret generelt vurderes som lidt større blandt amterne end blandt kommunerne - men der må naturligvis tages forbehold for det lille antal amter. Tabel 4.2: Hvilken betydning har det fælles indgangsår som forberedelse til pgu-uddannelsen for de ansøgere, der kommer fra 9. klasse?
I en gennemgang af amternes og kommunernes kommentarer til spørgsmålet om indgangsårets betydning er følgende vurderinger typiske:
Kommuners og amters oplevelse af barrierer for at oprette af pguelevpladser Amterne og kommunerne er blevet spurgt om, hvorvidt de har oplevet barrierer for at oprette pgu-elevpladser. Tabel 4.3: Har kommunen/amtet oplevet barrierer for at oprette pgu-elevpladser
Svarene viser, at kommuner og amter er delte med hensyn til, hvorvidt de oplever barrierer for oprettelsen af pguelevpladser, idet 54% finder, at dette "i høj" eller "nogen grad" er tilfældet, mens 32% svarer, at de slet ingen barrierer har oplevet. Fordelingen mellem de, der oplever barrierer, og de, der ikke gør, er ca. den samme for amter og kommuner, omend amternes svar er en smule mere polariserede. En nærmere analyse af data viser, at der er en klar sammenhæng mellem oplevelsen af barrierer og oprettelsen af pgu-elevpladser. Der er således en tendens til, at de, der har oplevet barrierer, ikke har oprettet pladser. I deres kommentarer til spørgsmålet giver amter og kommuner udtryk for, at det især er følgende barrierer, der opleves:
I forlængelse heraf anføres det også, at udgiften til eleverne er større end det udbytte, man får ud af at have dem.
Herudover angiver kommuner og amter følgende barrierer for oprettelsen af elevpladser:
Finansiering af elevpladser PLS Consult har gennemført en række supplerende, kvalitative interview blandt kommuner og amter, og herunder særligt fået uddybet, hvorledes de har valgt at tilrettelægge finansieringen. Udsagn fra interviewene viser sammenfattende følgende: Pladserne på pgu-uddannelsen finansieres typisk enten ved en tillægsbevilling til området eller ved etablering af forskellige former for rotationsordninger i forbindelse med merituddannelsen. Enkelte kommuner angiver, at de finder midlerne i eget budget på anden vis, eller at en del af pladserne finansieres ved, at der følger midler med elever, der er revalidenter eller på kontanthjælp. En række kommuner angiver, at udgifterne til finansiering af pladser på den ordinære uddannelse findes gennem rotationsordninger. Der er typisk tale om større kommuner. Enkelte omtaler et samarbejde med omegnskommuner. De små kommuner i undersøgelsen finansierer typisk pgupladser gennem en ekstrabevilling til området. Dette er som regel hovedårsagen til, at man ikke oplever de gældende regler og vilkår som hæmmende for rekrutteringen. Der er typisk ikke tale om rotationsordninger i de mindre kommuner I de kommuner, hvor man har etableret rotationsordninger, angives det, at man herved kan finansiere 1 plads på den ordinære uddannelse gennem deltagelse i en rotationsordning af 1-2 personer på merituddannelsen. Dette fremgår også af de eksempler, der beskrives i Budgetvejledning 2000, udgivet af Kommunernes Landsforening i foråret 1999. Rotationsmodellen er typisk tilrettelagt således, at den ansatte tager uddannelsesorlov et år med fuld løn, mens kommunen modtager orlovsydelse/VUS-støtte. I institutionen ansættes en person, der er berettiget til jobtræning/puljejob. Personen gennemgår op til 16 ugers kursus, 7 måneders jobtræning, hvorefter den resterende del af tiden er ordinær beskæftigelse. En enkelt kommune tilbyder efterfølgende en plads på pguuddannelsen. Flere kommuner fremhæver helhedstankegangen og den positive effekt af aktiveringen for de personer, der ansættes i institutionen i forbindelse med rotationsprojektet. En kommune beskriver, at rotationsprojektet også finansierer visse uddannelsestiltag på dagplejeområdet - "ellers kunne vi lave overskud på ordningen". Flere af de kommuner, der har finansieret pladser gennem rotationsordninger oplever dog, at behovet for uddannelse blandt de ansatte pædagogmedhjælpere er faldende. En kommune angiver ligefrem, at det har ødelagt økonomien i projektet, der må underskudsdækkes gennem tillægsbevillinger. I forlængelse heraf angiver en anden kommune, at man ikke har ønsket at etablere rotationsordninger, da de ledige, der kunne indgå i en sådan ordning ikke efterspørges i institutionerne. Argumenterne er, at der ikke er tilstrækkelig mange kvalificerede ledige/man kan ikke tilbyde dem beskæftigelse bagefter. Et sted har man oplevet, at et forsøg på at etablere et rotationsprojekt, der involverede rotation blandt pædagoger, mislykkedes på grund af manglende tilslutning. Vurderingen er, at i hvert fald en del af årsagen var modvilje mod pguuddannelsen I forbindelse med den oven for oplyste faldende tilslutning til rotationsordninger blandt de ansatte pædagogmedhjælpere i nogle kommuner, angiver en kommune endvidere, at man må acceptere, at der i institutionerne er en gruppe unge pædagogmedhjælpere, der er på vej et andet sted hen, og som følge deraf ikke har behov for pguuddannelsen. Det fremgår også af undersøgelsen, at det for meget store kommuner kan være mere besværligt at opnå fordelene ved en rotationsordning pga. "kassetænkning" i de enkelte forvaltningsgrene. Andre kommuner angiver "mæthed" i institutionerne i forhold til rotationsordninger og modvilje fra KL og det pædagogiske personale (jf. også ovenstående). Manglende viden om rotationsprojekter angives også som en mulig barriere af en af de kommuner, der har erfaring på området. I den forbindelse efterlyses en mere udfarende rolle til amtets VUS-konsulenter, der opleves at sidde inde med stor viden på området. Kommuners og amters etablering af praktiksteder Kommuner og amter har ligeledes besvaret, i hvilken grad de har oplevet barrierer i forbindelse med at skaffe praktiksteder til eleverne. Undersøgelsen viser, at der opleves mindre markante barrierer end i forbindelse med oprettelsen af pgu-elevpladserne. Hele 67% svarer således, at de kun i "begrænset grad" eller "slet ikke" har oplevet barrierer ved at skulle skaffe praktiksteder, mens 33% vurderer, at der i "høj" eller "nogen grad" har været sådanne barrierer. Oplevelsen af barrierer er dog større blandt amterne. Her oplever seks ud af ti barrierer for oprettelsen af praktikpladser - fire endog i "høj grad". Tabel 4.4: Har kommuner/amter oplevet barrierer for at skaffe praktiksteder?
Af kommuner og amters kommentarer fremgår det, at de oplevede barrierer for at skaffe praktiksteder er de samme som opleves i forbindelse med at oprette pguelevpladser:
Kommuner og amter, der har oprettet pladser, har endvidere svaret på, hvorvidt de kan tilbyde, at de to praktikperioder har forskelligt indhold. (Eksempelvis sådan at 1. praktikperiode er i et dagtilbud til børn, mens 2. praktikperiode er i et dag- eller døgntilbud til børn, unge eller voksne med socialpædagogiske behov.) Tabel 4.5: Andel af kommuner og amter, der har oprettet pladser og har kunnet tilbyde, at de to praktikperioder har forskelligt indhold
Resultaterne viser, at kommuner og amter på dette punkt deler sig i to relativt store ydergrupper. 39% har således kunnet tilbyde forskelligt indhold til "alle elever", mens ligeledes 39% ikke har kunnet tilbyde dette til nogen elever overhovedet. Blandt amterne angiver fire ud af ni, at de har kunnet tilbyde forskelligt indhold i de to praktikperioder til alle elever, to svarer "under halvdelen" og to angiver, at de ikke har kunnet tilbyde det til nogen af deres elever. Kommunernes visitering og udvælgelse af ansøgere Undersøgelsen viser, at kommuner og amter typisk rekrutterer deres elever gennem offentligt opslag, mens kun en mindre del af kommunerne angiver, at man rekrutterer fra kommunens revalideringsafdeling. Tabel 4.6: Hvorvidt anvendes følgende rekrutteringsformer til elevpladserne på den ordinære pgu-uddannelse?
83% af de amter og kommuner, der har oprettet pgu-elevpladser svarer således, at de "i stort omfang" eller "i et vist omfang" benytter sig af offentligt opslag. Omvendt svarer 79%, at de "slet ikke" eller kun "i begrænset omfang" gør brug af revalideringsafdelingen, når der skal rekrutteres. 40% af kommunerne anfører, at de "i stort" eller i et "vist omfang" rekrutterer fra kommunens beskæftigelsesforvaltning, og 48% udtrykker, at de i samme omfang benytter sig af "andre former". Undersøgelsen viser endvidere, at langt hovedparten (90%) af de amter og kommuner, der har oprettet pguelevpladser benytter sig af skriftlig ansøgning kombineret med individuel samtale, som visiterings- og udvælgelsesmetode til elevpladserne. Kun 6% baserer deres udvælgelse på skriftlig ansøgning alene. Tabel 4.7: Typisk visiterings- og udvælgelsesform til elevpladserne på den ordinære pgu (N=118)
Kommunernes svar viser, at det er ret forskelligt, hvor visiteringen til pgu organisatorisk placeres i forvaltningen. Kommunerne lader typisk enten socialforvaltningen, børne- og unge-forvaltningen, eller kulturforvaltningen gennemføre visiteringen til pgu. En mindre del af kommunerne overlader udvælgelsen af elever til lederne af de institutioner, der fungerer som praktiksteder. Kommuner og amter er blevet bedt om at karakterisere, hvilke kriterier de lægger vægt på ved udvælgelsen af ansøgere. De angiver typisk at lægge vægt på følgende:
Alderens betydning bekræftes af de kvantitative data: 71% af kommunerne og amterne tilkendegiver således, at alderen har en "stor" eller "en vis" betydning i udvælgelsen af ansøgerne. Andre kommuner angiver, at de lægger vægt på at tilbyde uddannelsen til "svage unge". Eksempelvis ansøgere, der ikke er bogligt stærke, og som derfor ville have problemer med at gennemføre en anden uddannelse. Skolernes vurdering af kommunernes rekrutteringSkolernes vurdering af kommuners og amters rekruttering kan overordnet sammenfattes således: Skolerne vurderer, at rekrutteringen sker nogenlunde hensigtsmæssigt i de kommuner og amter, der har oprettet pgu-pladser, men at der på den anden side oprettes for få pladser i forhold til søgningen til uddannelsen. De fremhæver kort sagt, at en stor del af kommunerne og amterne slet ikke har oprettet pladser, og at de, der har gjort det, har oprettet for få. Skolernes vurderinger af kommuners og amters rekruttering angår herudover især, at de regler og vilkår, der er for finansieringen af uddannelsen resulterer i, at en del kommuner ansætter mange personer fra kommunens "interne system". Her tænkes bl.a. på personer i revalidering, unge i aktivering, kontanthjælpsmodtagere mfl. En sådan rekruttering opfattes som uhensigtsmæssig på flere måder. Dels for eleverne, der for nogles vedkommende har fysiske, psykiske eller sociale problemer, der kan gøre det svært for dem at gennemføre uddannelsen, og dels for uddannelsen i den udstrækning, at andelen af svagere elever bliver for stor. Nogle skoler fremhæver dog samtidig, at det er et af målene med pgu at give svagere grupper en uddannelsesmulighed. En del af skolerne har det indtryk, at kommunernes rekruttering har ændret sig over tid, og at man nu har et mere afbalanceret optag. De vurderer, at man ved første optag primært har ansat personer fra kommunens eget system, mens man ved andet optag i højere grad har rekrutteret gennem offentlig annoncering. Skolerne har generelt følgende indtryk af, hvorfor så stor en del af kommunerne ikke opretter elevpladser:
Det er generelt skolernes opfattelse, at rekrutteringen til uddannelsens hæmmes meget af den måde, uddannelsen er organiseret på. Særligt opfattes det som et problem, at optaget ligger hos kommunerne. Skolernes forslag til forbedring af rekrutteringen til den ordinære pgu-uddannelse er:
Pgu-elevernes baggrund ved optagelsenI det følgende gives en nærmere beskrivelse af baggrundsdata for elevers og færdiguddannedes fordeling på pgu-uddannelsen, deres alder, køn m.v. Hovedparten (61%) af eleverne i undersøgelsen er/har været optaget på merituddannelsen, mens de resterende 39% er/har været elever på den ordinære grunduddannelse. Blandt eleverne på den ordinære uddannelse har 19% gennemført det fælles indgangsår. Der tegner sig endnu ikke noget klart mønster med hensyn til udviklingen i antalsfordelingen mellem merituddannelsen og den ordinære uddannelse. Af samtlige adspurgte elever i undersøgelsen er 41% færdige med uddannelsen, mens 58% stadig er i gang. Kun 2% af respondenterne har afbrudt uddannelsen. Sammenlignet med andre uddannelser har pgu-uddannelsen således et meget begrænset frafald. Undersøgelsen viser, at 91% af de optagne på pgu-uddannelsen er kvinder. Når de optagne opdeles på køn, viser det sig, at hovedparten af mændene (56%) går på den ordinære uddannelse, mens en lidt højere andel (63%) af kvinderne i stedet uddannes på merituddannelsen. Ser man på aldersfordelingerne for de to uddannelser 3) viser det sig, at der på merituddannelsen er højere andele i de ældre aldersgrupper sammenlignet med den ordinære uddannelse. Dog er aldersfordelingen for den ordinære uddannelse karakteriseret ved, at der også er relativt store andele i aldersgrupperne over 25 år. Den ordinære pgu har således ikke nogen særlig "ung" profil. Den ordinære uddannelse fungerer således både som ungdomsuddannelse og som uddannelsesmulighed for personer, der ønsker at skifte erhverv eller som evt. ikke tidligere har fået en uddannelse. Tabel 4.8: Aldersfordelinger på merituddannelsen og den ordinære uddannelse.
Vi har spurgt eleverne, hvad de lavede, inden de blev optaget på pgu. Undersøgelsen viser, at 50% var i arbejde, mens 32% var arbejdsløse eller i gang med et revaliderings- eller beskæftigelsesprojekt. 11% af eleverne var under uddannelse - typisk en ungdomsuddannelse. Kun 4% af eleverne var på folkeskoleniveau umiddelbart inden optaget på pgu. Hovedparten (64%) af eleverne på merituddannelsen var før optaget i arbejde, mens dette kun er tilfældet for 27% af eleverne på den ordinære uddannelse. Omvendt fremgår det, at 24% af optaget på den ordinære uddannelse førend optaget på pgu var i gang med en ungdomsuddannelse eller anden uddannelse. Tabel 4.9: Beskæftigelse inden optaget på pgu - alle elever (N=1497)
Vi har også spurgt eleverne, hvad den højeste uddannelse er, som de har afsluttet inden de startede på pgu. Resultaterne viser, at halvdelen af eleverne har afsluttet folkeskolen, mens 19% tilkendegiver, at de har en kort erhvervsfaglig uddannelse. 21% angiver, at de har en "anden uddannelse" som højeste, mens 9% har en gymnasial uddannelse. Der er på dette punkt ingen særlige forskelle på eleverne fra merituddannelsen og den ordinære uddannelse. Blandt de elever og færdiguddannede, der har angivet, at de har en "anden uddannelse" viser en gennemgang af svarene, at disse typisk er kontor- eller butiksuddannede, samt sygehjælpere, social- og sundhedshjælpere eller tekniske assistenter. Andre har en håndværksmæssig uddannelse. Tabel 4.10: Højeste uddannelse, som eleverne har afsluttet inden starten på pgu (N=1548)
Elevernes oplevelse af rekrutteringenHovedparten af eleverne (54%) har søgt ind på pgu ved offentligt opslag, mens 13% er anvist gennem kommunens beskæftigelsesforvaltning. En ret stor del (34%) angiver, at de er rekrutteret på anden vis. Dette er primært sket ved, at de har fået et skema og rådgivning af deres fagforening, typisk PMF eller FOA. Mange andre har hørt om uddannelsen, og har dernæst selv taget initiativ til at anskaffe sig et ansøgningsskema. Tabel 4.11: Hvordan søgte du ind på pgu?
Tabel 4.12 nedenfor viser, at de optagne typisk har fået deres kendskab til pgu gennem uformaliseret information. Således angiver 27% af svarpersonerne, at de har fået information om pgu gennem dagspressen, mens 23% angiver venner/bekendte som kilder til information. Henholdsvis 18% og 16% har fået information gennem fagforening og skole, mens lidt lavere andele (7-12%) angiver AF, beskæftigelsesforvaltninger og skolevejleder som informationskilder. En ret stor andel (23%) af eleverne og de færdiguddannede tilkendegiver at have fået information om uddannelsen fra "andre kilder". Disse har typisk fået information via pjecer om pgu-uddannelsen, gennem artikler i PMF-bladet "Job og Børn" eller andre fagblade. En del andre angiver at have fået information gennem deres fællestillidskvinde eller A-kasse, og endelig har en mindre del fået information via AMU kurser. Tabel 4.12: Hvorfra fik du information om pgu inden optagelse?
*) Procentandele summerer til mere end 100%, da respondenterne har kunnet afkrydse flere svarmuligheder. Hovedparten (74-76%) af pgu-eleverne svarer, at de er tilfredse med den tilbudte information om pgu og andelen af tilfredse er stort set den samme på både merituddannelsen og den ordinære uddannelse. Tabel 4.13: Synes du, at du fik tilstrækkelig information om pgu-uddannelsen, inden du blev optaget? (N=1541)
På spørgsmålet om, hvilke forhold man gerne ville have haft mere information om, svarer elever og færdiguddannede på merituddannelsen typisk, at de gerne ville have vidst mere om følgende:
De forhold, som optagne på den ordinære pguuddannelse gerne ville have haft mere information om, er i store træk de samme som dem, de optagne på merituddannelsen giver udtryk for. Blandt eleverne fra den ordinære uddannelse er der dog også en del, der udtrykker, at de gerne ville have fået mere information om uddannelsens efterfølgende anvendelsesmuligheder herunder om forholdet mellem pgu-uddannelsen og optagelse på seminariet. Flere elever giver også udtryk for, at de helt grundlæggende manglede oplysninger om uddannelsen - dens formål og perspektiverne efter den. Kommunernes finansiering af elevernes lønAmter og kommuner har i undersøgelsen vurderet, om de eksisterende regler og vilkår for finansieringen af elevernes løn på den ordinære uddannelse er hensigtsmæssige. Resultaterne viser, at 38% af respondenterne mener, at reglerne er hensigtsmæssige, mens 43% finder, at de ikke er hensigtsmæssige. Blandt amterne vurderer seks ud af elleve, at reglerne er hensigtsmæssige, mens tre vurderer, at reglerne ikke er hensigtsmæssige. Tabel 4.14: Oplever kommunen/amtet, at de eksisterende regler og vilkår for finansiering af elevernes løn på den ordinære uddannelse er hensigtsmæssige
De kommuner/amter, der finder, at vilkårene for finansiering af elevernes løn ikke er hensigtsmæssig, angiver typisk følgende forhold:
Problemet ved dette er, at man ikke kan erstatte en fast stilling med praktikanter. I de perioder, hvor man ikke har praktikanter, vil institutionen således mangle arbejdskraft. Vi har også spurgt amter og kommuner, om de eksisterende regler for finansiering af elevernes løn hæmmer eller fremmer rekrutteringen til den ordinære uddannelse. Hertil svarer 36%, at reglerne hæmmer rekruttering, mens 27% vurderer, at reglerne har en neutral betydning. Der er ikke nævneværdige forskelle på svarfordelingerne for amter og kommuner. I kommuner og amters kommentarer til spørgsmålet angives typisk, at det opfattes som et problem, at uddannelsen ikke er udgiftsneutral. En del kommuner anfører, at man med lethed kunne optage flere elever, blot ikke under de eksisterende regler for finansiering. De vurderer, at den store søgning til uddannelsen til dels skyldes, at det er muligt at få løn under uddannelsen fremfor SU. Tabel 4.15: Vurdering af, om de eksisterende regler og vilkår for finansiering af elevernes løn hæmmer eller fremmer rekrutteringen til den ordinære uddannelse
Vi har yderligere spurgt amter og kommuner, om reglerne for finansiering af elevernes løn på merituddannelsen er hensigtsmæssig. Hovedparten (57%) finder, at reglerne er hensigtsmæssige. Blandt amterne finder syv ud af ti, at reglerne er hensigtsmæssige. Ser man på forskellen mellem de kommuner og amter, der har oprettet pladser, og de, der ikke har, fremgår det, at andelen, der finder, at reglerne hæmmer rekrutteringen, er ca. den samme (33% og 39%), mens en betydelig større andel af de, der ikke har oprettet pladser, svarer "ved ikke" (47% mod 23%) blandt de, der har oprettet pladser. Tabel 4.16: Oplevelse af, om de eksisterende regler og vilkår for finansiering af elevernes løn på merituddannelsen er hensigtsmæssige
De kommuner og amter, som ikke finder, at reglerne for finansieringen af merituddannelsen er hensigtsmæssige fremhæver typisk følgende:
Endelig er amter og kommuner også blevet spurgt, om reglerne for finansieringen af elevernes løn hæmmer eller fremmer rekrutteringen til merituddannelsen. Hertil udtrykker 20%, at de hæmmer rekrutteringen, mens 28% finder, at reglerne har neutral betydning. Ca. 10% finder omvendt, at reglerne fremmer rekrutteringen til merituddannelsen, mens 43% svarer "ved ikke". Det lidt større kendskab til uddannelsen generelt hos de kommuner og amter, der har oprettet pladser, betyder færre "ved ikke" svar (36% mod 49%). Svarfordelingerne iblandt de, der udtrykker en egentlig vurdering, er den samme. Blandt de adspurgte amter er svarfordelingen ca. den samme som i den overordnede fordeling blandt alle kommuner og amter, blot finder lidt flere tre ud af 12 - at reglerne fremmer rekrutteringen. Tabel 4.17: Kommuners/amters vurdering af, om de eksisterende regler og vilkår for finansiering af elevernes løn fremmer eller hæmmer rekrutteringen til merituddannelsen
De kommuner, der finder, at reglerne hæmmer rekrutteringen nævner typisk følgende:
Undersøgelsen viser, at kun 6% af de adspurgte kommuner/ amter har etableret jobrotation som led i finansieringen af elevpladser på den ordinære pgu-uddannelse. Tabel 4.18: Andel af amter/kommuner, som har etableret jobrotation som led i finansieringen af elevpladser på den ordinære pgu-uddannelse
Kommunerne kommenterer typisk, at en jobrotationsordning kan være svær at gennemføre i samspil med pguuddannelsen. Dette begrundes dels med, at praktikforløbet er relativt kort, dels at det er svært at finde kvalificerede ledige til rotationen. Undersøgelsen viser endvidere, at 37% af amter og kommuner bruger merituddannelsen til opkvalificering af medarbejdere. Blandt de kommuner, der bruger merituddannelsen som opkvalificering, svarer 52%, at de også yder tilskud til deltagerbetaling. Billedet er ca. det samme blandt amter og kommuner, dog yder lidt flere amter end kommuner tilskud til deltagerbetaling. Tabel 4.19: Bruger amtet/kommunen pgumerituddannelsen til opkvalificering af personale på institutions- og dagplejeområdet?
De anførte kommentarer viser, at nogle kommuner ikke alene giver tilskud til deltagerbetaling, men betaler hele beløbet samt transport, bøger og andre udgifter. Andre angiver, at de på dette område følger overenskomsten.
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |