Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

7. Etik og logbøger





[Billede: Person, som står på en sten og kigger ud over vandet.]

Er hensigten med logbogen og de enkelte dele umiddelbar forståelig for den, der skal anvende den?
Læreren eller vejlederen bør give en rimelig begrundelse for at anvende logbogen og de enkelte dele. Der bør udvises åbenhed om hensigten og informeres om, at det er deltageren, der ejer logbogen og bestemmer over den.

Har deltagerne mulighed for at øve indflydelse på indhold og form af logbogen?
Det er vigtigt, at deltageren har mulighed for at medvirke ved udformningen af logbogen. Logbogen må anses som værende i løbende udvikling, hvilket giver nye elever mulighed for at påvirke redskabet.

Hvilke oplysninger bør vi indsamle?
Der bør kun indsamles informationer, der er relevante for vejledningen og dokumentation af erfaring og kompetence. Formålet er ikke at afprivatisere deltageren. Det er vigtigt at respektere de grænser for indsigt, som den enkelte sætter. Nogle gange kan det være vejlederens pligt at gøre den vejledningssøgende opmærksom på betydningen af sin egen integritet (at bevare et "privat rum").

Er de fortrolige oplysninger klart adskilt fra de ikke fortrolige?
Personlige informationer, som er beskyttet af reglerne om tavshedspligt, bør opbevares på betryggende vis. 52

Overholdes reglerne for videregivelse af personlige oplysninger?
Lærer eller vejleder skal sikre sig deltagerens samtykke forud for videregivelse af informationer fra logbogen.

__________
52) På Bjerndrup Produktionsskole har man gjort nogle gode erfaringer med at benytte forskelligt farvet papir til logbogens forskellige dele. Det er en udmærket måde at adskille private fra offentlige oplysninger, eller samtaleark fra informationer om skole eller værksted osv.
Tilbage...

Denne side indgår i publikationen "Logbog og forløbsplan" som kapitel 7 af 19
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top