Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

4. Logbøger





[Billede: Person, som står ved en maskine.]

Den enkelte skole eller det enkelte værksted, hvor logbogen skal anvendes, påvirker naturligvis logbogens form og indhold. Især med henblik på udformning er forskellene markante, imens indholdet, undtagen de fagspecifikke dele, ligner hinanden på tværs af skolerne.

At forme redskabet

Et pædagogisk redskab, som der her er tale om - såvel som et redskab i ordets oprindelige betydning, er bedst, når det nøje er tilpasset sit formål.

Måske er det udtryk for produktionsskolernes forankring i håndværkskulturen, hvor det er tradition ikke alene at forme produktet, men også det værktøj, man bruger.

Vi ser alle verdenen fra forskellige positioner, og derfra konstruerer vi vores opfattelse af verdenen. På den baggrund har vi naturligvis forskellige måder at beskrive verdenen omkring os på. Overført til logbogsskrivning betyder det, at der ikke findes én logbog, som er "rigtig" for alle. Vores standpunkt er derfor: Fælles hensigter og mål men ad forskellige veje.

Organisering og struktur

Rammen om logbogen, som kan indeholde mange forskellige eller kun nogle få enkelte dele, præsenterer sig i de eksempler, vi oftest kender som et ringbind med plastlommer eller faneblade. Indholdet spænder fra nogle ark papir til en egentlig bog med op til 40-50 sider.

En logbog indeholder typisk:

A) Informationer fra skole til elev og omvendt:

Information

  • Indledning - evt. med en beskrivelse af skolen
  • Oplysninger om deltageren: navn, værksted, dato for indskrivning
  • En redegørelse for logbogen (hvorfor, hvordan, hvornår osv.)
  • En beskrivelse af det værksted, deltageren har valgt, eller nogle gange samtlige skolens værksteder (afhængig af skolens størrelse)
  • Praktiske oplysninger fra skolen til deltageren om mødetider, ugeskema, husregler, madordning, plan over ferier og fridage osv.
  • I forskelligt omfang oplysninger fra deltageren til skolen om den personlige og familiemæssige baggrund, skolegang, vurdering af egne evner, ønsker for fremtiden m.m.

B) En procesorienteret del til afklaring og registrering af udviklingen i forløbet:

Afklaring

  • Samtaleark til registrering af vejledningssamtaler, evt. aftaler i forbindelse dermed og dato for næste samtale
  • Handlingsplan med beskrivelse af formål med opholdet på produktionsskolen, forventninger, mål og ønsker samt evt. ønsker eller planer efter opholdet på skolen
  • Udslusningspapirer til intern eller ekstern brug 23(ungdomsvejledning, erhvervsskole, sagsbehandler)

C) Dokumentation af forløbets indhold, opnåede færdigheder, mål for det videre forløb (uddannelse eller arbejdsmarked):

Dokumentation

  • Skolebevis for opholdet med oplysninger om varighed, værksted, udtalelse, evt. praktik, modtaget undervisning i almene fag - og som desuden kan indeholde egentlig dokumentation af erhvervede kundskaber og færdigheder (enkelte skoler har endog særdeles detaljerede opgørelser over deltagerens erhvervede kompetencer).

Foruden disse mere generelle punkter er der eksempler på logbøger, som er udbygget i forskellige retninger. Det er ganske kendetegnende for de mere omfangsrige eksempler, at de enten er udviklet af en egentlig vejleder, der især fokuserer på afklaringsprocessen, eller af en ildsjæl af en faglærer, der udfolder sig ved at udrede de faglige muligheder i netop hans/hendes værksted.

I enkelte logbøger indgår en udredning af deltagerens talentprofil (MI metoden) 24, som har det formål at bevidstgøre den enkelte deltager om sine stærke og svage talenter. Det er metodens hensigt, at deltageren derved lærer at bruge denne viden til at "lære rigtigt", altså bruge sine stærke talenter.

I de kendte logbøger findes der desuden en række elementer, som afspejler den enkelte skoles eller det enkelte værksteds særpræg. For eksempel:

  • "Køreplan" med en oversigt over forløbet af den planlagte vejledning
  • Oplysninger om transportmuligheder til og fra skolen
  • Oversigtskort hvorpå skolen er markeret
  • Oversigt over værkstedets indretning
  • Historisk vinkel på værkstedets fag 25
  • Tjekliste for faglig "scoring" 26
  • Dannelsesidealet omsat til udsagn
  • Skolens målsætninger udtrykt i succeskriterier og husregler
  • Samarbejdsaftale (deltager - lærer) om hvordan en opgave skal løses
  • Evaluering af samarbejdsaftalen (proces og opgave vurderes)
  • Aktivitetskalender for måneden eller kvartalet
  • Deltagerens side (fx mine stærke og svage sider, selvportræt, eller: hvad har jeg deltaget i og i hvor lang tid, hvad var godt - hvad dårligt) 27
  • Dagbog, hvor deltageren skriver om sine personlige oplevelser
  • Erhvervs- og uddannelsesplan
  • Praktikaftaler
  • Ekskursioner.

Den form, de enkelte dele præsenteres i, er præget af den kendte A4 standard, hovedsagelig med ren tekst. Det har mange indlysende fordele: skemaet kan nemt ændres på pc'en, printes eller kopieres, opbevares i mapper eller ringbind, sendes med almindelig eller e-post. Desuden vil det uden videre kunne indgå i en anden skoleforms logbogssystem.

Alternative former

Vi er endnu ikke stødt på et reelt alternativ til den skriftlige form, som dog i større eller mindre omfang suppleres med billeder (fx fotos af produkter fremstillet af deltageren). Der er dog en klar tendens i udviklingen af systemerne: Fra den traditionelle tekstbaserede til mere illustrerede former, der bruger billeder, hvor det overhovedet er muligt. Et billede af værkstedet, skolen, læreren - med kort tekst i stedet for en lang beskrivelse. Et kort, der placerer skolen geografisk osv.

Nye måder at arbejde med logbøger på, i form af mere visuelle eller auditive medier, er stadigvæk på et eksperimentelt niveau. Der er imidlertid oplagte og anderledes muligheder for den gruppe unge, der har store vanskeligheder med skriftsproget. Metalværkstedet på Århus Produktionsskole 28 og musiklinien på Randers Produktionsskole 29 er eksempler på værksteder, der har udviklet deres helt eget billedsprog, hvor tekst og billeder supplerer hinanden på en spændende og let tilgængelig måde.

Et stort antal produktionsskoler ejer videoudstyr, et kamera eller udstyr, der kan optage lyd og billeder digitalt, så konkrete produktioner kan fastholdes i nutidens medier. Produktioner, der kan spænde over hele spektret af fag og værksteder fra køkken, tekstil og metal til IT, musik og video. En scrapbog med almindelige fotos af en deltagers produktion er ligeså værdifuld og desuden uafhængig af udstyr til at fremvise dokumentationen.

Billeder er velegnede til at dokumentere med, men kan sjældent stå alene. I videoen kan billedsiden suppleres med et lydspor, der giver billederne liv og historie. Alt det, der ikke handler om at vise, hvad den enkelte har præsteret i form af produkter, er afhængig af det skrevne ord. Her er der forskellige muligheder:

  • Deltagerne formulerer selv svarene på åbne spørgsmål som fx: "hvad vil du?", "hvordan vil du nå målene?" osv.
  • Afkrydsningsskemaer som "mit syn på mig selv" 30 eller "dannelsesidealet omsat til udsagn" 31
  • Deltageren kan udfylde skemaerne på en pc'er (en stor hjælp for mange, der har svært ved at skrive)
  • Likertskala 32
  • Aktant
  • Dagbog.

Afkrydsningsskemaer har den fordel, at de imødekommer deltagere, der har svært ved at skrive selv, men værdien af udsagnene vil i sådanne skemaer altid være begrænset. Likertskalaen har den fordel, at eleven kan markere sit synspunkt mere præcist, men også her er begrænsningen, at der kan mangle relevante udsagn. Et skema bør derfor suppleres med en mere åben del, hvor enten deltageren eller læreren kan beskrive det, som ikke er indeholdt i skemaet.

Endelig er det værd at erindre, at det ikke gælder om at få alt at vide, men at forstå at bruge den viden, man kan få. Den reelle indsigt i et ungt menneskes livsverden får vi ved at omgås vedkommende i hverdagen, arbejde sammen, dele oplevelser i et fællesskab med mening i.

__________
23) Kun med deltagerens accept
Tilbage...

24) Denne metode bygger bla. på Howard Gardners teori om de mange intelligenser. Testmetoden søger at skabe en profil for den enkeltes intelligenser - eller talenter om man vil. Metoden er beskrevet i: Talentprofil - metoden, af Barbara Day, Lis Holm og Jytte Murmann og udgivet af Ungdomspædagogisk Forsknings- og Udviklingscenter, DPU Odense
Tilbage...

25) Se bilag 2
Tilbage...

26) Se bilag 3 og 4
Tilbage...

27) Se bilag 5
Tilbage...

28) Velkommen til Metal shop 2000, af Ole Antonsen, bilag 6
Tilbage...

29) LOGBOG, af Lars Karmark og Torben Møhlenberg
Tilbage...

30) Se bilag 5
Tilbage...

31) Se bilag 7
Tilbage...

32) Se i afsnit kapitel 9 side 77
Tilbage...

Denne side indgår i publikationen "Logbog og forløbsplan" som kapitel 4 af 19
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top