Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

9. Samtaleskema efter Likert-metoden





Likert

I stedet for at anvende et traditionelt skema, der har som forudsætning, at man kan formulere sig skriftligt, kan vi komme mange unge med skrivevanskeligheder i møde ved at anvende såkaldte likert-skalaer, hvor et udsagn kan be- eller afkræftes med et kryds på en skala, der går fra enig til uenig.

Det følgende eksempel på en likert-skala er suppleret med opfølgende spørgsmål og et tekstfelt til yderligere kommentarer, evt. fra vejlederen. Skemaet, i den her viste afkortede udgave, må ikke betragtes som værende tilstrækkeligt til at blive anvendt i praksis, men tjener alene det formål at vise, hvordan opbygningen er tænkt.

Likert-metoden kan anvendes både til den første udviklingssamtale og til de efterfølgende. Det følgende eksempel viser uddrag af et skema til den første udviklingssamtale.


1. Udviklingssamtale

Navn:
Dato:

Vejleder:
Næste samtale, dato:


Faglige mål
Jeg vil først og fremmest opnå nogle faglige kvalifikationer.
0 —————–—––—1 ————–—————2 —————–———— 3
nej

lidt

i nogen grad

i høj grad


Hvis ja,
hvilke?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________

Personlige mål
Jeg skal få styr på min tilværelse. Skabe ro og overblik, så jeg kan komme videre på en god måde
0 ———–———––—1 ————–—————2 ———————–—— 3
nej

lidt

i nogen grad

i høj grad


Hvis ja,
hvordan?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________

Sociale mål
Jeg vil skabe kontakt til andre unge og få en omgangskreds af jævnaldrende
0 ——————–––—1 ————–—————2 ——–———–——— 3
nej

lidt

i nogen grad

i høj grad


Hvordan kunne det ske?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________

Uddannelses- eller erhvervsmål
Det drejer sig om at komme i gang med en uddannelse eller arbejde.
0 ——————–––—1 ————–––———2 —–———————— 3
nej

lidt

i nogen grad

i høj grad


Hvilken uddannelse eller arbejde?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________

Evt. aftaler eller kommentarer
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________

Et tilsvarende skema til de efterfølgende samtaler kan udvikles efter samme princip. Udsagnene i de viste eksempler er generelle og langt fra fyldestgørende. De skal - i de endelige skemaer - rette sig meget mere direkte mod deltagernes handlinger.


Udviklingssamtale - opfølgning
Navn:
Dato:

Vejleder:
Næste samtale, dato:


Faglig udvikling
Jeg har lært de ting, som jeg havde sat mig for, jeg ville lære.
0 ——————–––—1 ————––————2 ———–——–——— 3
nej

lidt

i nogen grad

i høj grad


Evt. kommentar__________________________________________

Personlig udvikling
Jeg er tilfreds med den måde, jeg udvikler mig på for tiden, det går den rette vej.
0 ———–———––—1 ————–––———2 ——–—————–— 3
nej

lidt

i nogen grad

i høj grad


Evt. kommentar__________________________________________

Social udvikling
Jeg har formået at skabe god kontakt til de andre unge på skolen.
0 ———–———––—1 ——–––—————2 ———–——–——— 3
nej

lidt

i nogen grad

i høj grad


Evt. kommentar__________________________________________

Sammenlignet med sidste gang 53, hvor er forskellene? Hvis der er forskelle, prøv at forklare hvorfor. Hvis der ikke er forskel, prøv at forklare hvorfor.
_______________________________________________________
_______________________________________________________

__________
53) Den direkte sammenligning kan naturligvis først ske efter at deltageren tidligere har svaret på spørgsmålene i dette skema, altså fra 3. udviklingssamtale og frem
Tilbage...

Denne side indgår i publikationen "Logbog og forløbsplan" som kapitel 9 af 19
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top