 |
 |
9. Samtaleskema
efter Likert-metoden
Likert
I stedet for at anvende et traditionelt skema, der har som forudsætning, at man kan
formulere sig skriftligt, kan vi komme mange unge med skrivevanskeligheder i møde ved at
anvende såkaldte likert-skalaer, hvor et udsagn kan be- eller afkræftes med et kryds på
en skala, der går fra enig til uenig.
Det følgende eksempel på en likert-skala er suppleret med opfølgende spørgsmål og
et tekstfelt til yderligere kommentarer, evt. fra vejlederen. Skemaet, i den her viste
afkortede udgave, må ikke betragtes som værende tilstrækkeligt til at blive anvendt i
praksis, men tjener alene det formål at vise, hvordan opbygningen er tænkt.
Likert-metoden kan anvendes både til den første udviklingssamtale og til de
efterfølgende. Det følgende eksempel viser uddrag af et skema til den første
udviklingssamtale.
1. UdviklingssamtaleNavn:
Dato:
Vejleder:
Næste samtale, dato: |
Faglige mål
Jeg vil først og fremmest opnå nogle faglige kvalifikationer. |
0
1
2
3 |
nej |
lidt |
i nogen grad |
i høj grad |
Hvis ja,
hvilke?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________ |
Personlige mål
Jeg skal få styr på min tilværelse. Skabe ro og overblik, så jeg kan komme
videre på en god måde |
0
1
2
3 |
nej |
lidt |
i nogen grad |
i høj grad |
Hvis ja,
hvordan?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________ |
Sociale mål
Jeg vil skabe kontakt til andre unge og få en omgangskreds af jævnaldrende |
0
1
2
3 |
nej |
lidt |
i nogen grad |
i høj grad |
Hvordan kunne det ske?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________ |
Uddannelses- eller erhvervsmål
Det drejer sig om at komme i gang med en uddannelse eller arbejde. |
0
1
2
3 |
nej |
lidt |
i nogen grad |
i høj grad |
Hvilken uddannelse eller arbejde?
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________ |
Evt. aftaler eller kommentarer |
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________ |
Et tilsvarende skema til de efterfølgende samtaler kan udvikles efter samme princip.
Udsagnene i de viste eksempler er generelle og langt fra fyldestgørende. De skal - i de
endelige skemaer - rette sig meget mere direkte mod deltagernes handlinger.
Udviklingssamtale - opfølgning
Navn:
Dato:Vejleder:
Næste samtale, dato: |
Faglig udvikling
Jeg har lært de ting, som jeg havde sat mig for, jeg ville lære. |
0
1
2
3 |
nej |
lidt |
i nogen grad |
i høj grad |
Evt. kommentar__________________________________________ |
Personlig udvikling
Jeg er tilfreds med den måde, jeg udvikler mig på for tiden, det går den rette
vej. |
0
1
2
3 |
nej |
lidt |
i nogen grad |
i høj grad |
Evt. kommentar__________________________________________ |
Social udvikling
Jeg har formået at skabe god kontakt til de andre unge på skolen. |
0
1
2
3 |
nej |
lidt |
i nogen grad |
i høj grad |
Evt. kommentar__________________________________________ |
Sammenlignet med sidste gang 53, hvor er forskellene? Hvis der er forskelle, prøv at forklare
hvorfor. Hvis der ikke er forskel, prøv at forklare hvorfor. |
_______________________________________________________
_______________________________________________________ |
__________
53) Den direkte sammenligning kan naturligvis først ske efter at
deltageren tidligere har svaret på spørgsmålene i dette skema, altså fra 3.
udviklingssamtale og frem
Tilbage...
Denne side indgår i
publikationen "Logbog og forløbsplan" som kapitel 9 af 19
© Undervisningsministeriet 2000
|
 |