Forrige kapitel Forsiden Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indledning





Forsøgs- og udviklingsprojektet "Læring i praktikken i social- og sundhedsassistentuddannelsen" er gennemført i efteråret 1998 og foråret 1999 i samarbejde mellem to social- og sundhedsskoler og DEL.

Projektdeltagerne: Helle Nyhuus, Social- og Sundhedsskolen i Københavns Amt, Lisbeth Røhr, Vibeke Henriksen og Else Marie Sølgaard, Skolen i Hammer Bakker, Nordjyllands Amt og Jane Olesen, DEL, projektleder. Sussi Neergaard, DEL, medvirkede ved et internt FoU-projekt om "læring i praktikken".

Projektets baggrund

I forlængelse af et tidligere FoU-projekt om social- og sundhedshjælpernes praktikuddannelse, se Uddannelsesstyrelsens temahæfte nr. 3 - 1999, har projektgruppen ønsket at undersøge læringen i praktikken i social- og sundhedsassistentuddannelsen. Uddannelsen varer 11/2 år, og 2/3 af uddannelsen består af praktik, der foregår på somatiske afdelinger, psykiatriske afdelinger og i primærkommunalt regi. For at eleverne kan tilegne sig de kvalifikationer, der er beskrevet i uddannelsens mål, er kvaliteten af praktikuddannelsen af helt afgørende betydning.

Praktikuddannelsen foregår mange steder inden for meget snævre ressourcemæssige rammer. Det kan medføre, at eleverne kun i ringe omfang har mulighed for at være sammen med praktikvejlederen og følge hende og andre kollegaer i arbejdet.

På grund af det relativt lille antal uddannede social- og sundhedsassistenter kan det være svært at finde social- og sundhedsassistentuddannede praktikvejledere. Et andet problematisk forhold kan være praktikvejledere, der mangler praktikvejlederuddannelse og forudsætninger for at opbygge et vejledningsforløb med progression og evaluering. Nogle steder eksisterer der en vis skepsis mod de nye social- og sundhedsassistenter og elever, men det er ved at vende.

Dette projekt skal ikke evaluere praktikuddannelsen, men skal ses som et bidrag til udvikling af kvaliteten i praktikken ved netop at anerkende den som en væsentlig og uundværlig del af uddannelsen.

Formål

Formålet har været at undersøge, hvordan praktikuddannelsen foregår på udvalgte praktiksteder og på den baggrund at udvælge/udvikle materialer og redskaber, der kan støtte praktikstederne, de praktikansvarlige, praktikvejledere og eleverne i praktikuddannelsen.

Målgruppen

Målgruppen er primært de praktikansvarlige og praktikvejledere i social- og sundhedsassistentuddannelsen, som forhåbentligt vil kunne anvende de materialer, der foreligger i id‚kataloget. Derudover vil sosu-skoler og beslutningstagere inden for området måske også kunne lade sig inspirere af materialerne som eksempler på "den gode praktik".

Udvælgelse af praktiksteder og materialer

De praktiksteder, der indgår i projektet, er udvalgt blandt flere mulige som "gode praktikuddannelser" og bruges som eksemplariske for en veltilrettelagt og seriøs praktik. Ved udvælgelsen af praktiksteder lagde projektgruppen vægt på, at der var social- og sundhedsassistenter ansat, meget gerne også som praktikvejledere. Praktikstederne repræsenterer en vis bredde med hensyn til specialer, størrelse og geografisk beliggenhed, men da det primærkommunale område blev grundigt beskrevet i FoU-projektet "Læring i praktikken i social- og sundhedshjælperuddannelsen", har projektgruppen denne gang nedprioriteret det område. I en tidligere undersøgelse om læring i praktikken på social- og sundhedshjælperuddannelsen brugte man i København en evaluering af praktiksteder som udvælgelsesgrundlag for stederne, hvilket ikke har været muligt denne gang. Derfor har udvælgelsen fra begge skoler beroet på et kvalificeret skøn blandt lærere, der har praktikken som arbejdsfelt og på elevers tilbagemeldinger. Vores erfaring fra det forrige projekt var, at mange praktiksteder havde en så indarbejdet rutine for social- og sundhedshjælperuddannelsen, at de egentligt ikke var klar over, hvor gode de var. Mange af de ideer, der blev brugt i id‚kataloget, kom først frem, da vi interviewede dem. Derfor valgte vi også denne gang at interviewe udvalgte praktikvejledere, -ansvarlige og elever samtidig med, at vi kontaktede flere afdelinger med henblik på id‚materiale uden at gøre så meget ud af interview.

Praktikstederne har beredvilligt stillet op til en kvalitativ undersøgelse af deres måde at organisere praktikken på og har stillet såvel personale som lokaler til rådighed for interview mv. De har udleveret planer, funktionsbeskrivelser, elev- og undervisningsmaterialer mv., og overalt er vi blevet modtaget meget positivt på trods af et tydeligvis stort arbejdspres. Det vil projektgruppen gerne benytte lejligheden til at takke for.

Udvælgelseskriterier for materialerne til idékataloget har været, at de skal være konkrete, brugbare for praktikmedarbejderne, og at de skal indgå i en bred vifte af forslag, der kan vælges imellem på tværs af specialer, afdelinger og geografisk placering.

Denne side indgår i publikationen "Ideer til læring i praktikken
- i social- og sundhedsassistentuddannelsen" som kapitel 1 af 7
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden Næste kapitel
Til sidens top