Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

2. Om ansvar




2.1 Ansvarsfordeling

Den klassiske opdeling af ansvar i arbejdsmiljøloven er:

  • arbejdsgiveren/virksomhedslederen
  • arbejdslederen og
  • den ansatte

Loven skelner mellem et objektivt og et subjektivt ansvar.

Arbejdsgiveren/virksomhedslederen kan pålægges det objekti ve ansvar og dermed straf selv om, der ikke er handlet uagt somt eller forsætligt.

Alle kan pålægges det subjektive ansvar, hvis det skyldes uagt somhed eller forsæt.

2.1.1 Arbejdsgiver/virksomhedsleder

Da tekniske skoler er selvejende institutioner vil forstanderen opfattes som arbejdsgiver/virksomhedsleder.

Arbejdsgiveren/virksomhedslederen har de største pligter, men en del af disse vil i det daglige praktiske arbejde være uddelege ret til arbejdslederen.

Arbejdsgiveren/virksomhedslederen har bl.a. pligt til at:

  • sørge for at arbejdsforholdene er fuldt forsvarlige
  • der er udarbejdet en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV)
  • føre effektivt tilsyn med at arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt
  • gøre de ansatte bekendt med ulykkes- og sygdomsfarer, der er forbundet med arbejdet
  • ansatte får nødvendig oplæring i at kunne udføre arbejdet på farefri måde
  • når der skal arbejdes med kræftrisikable stoffer skal dette skriftligt begrundes over for sikkerhedsorganisationen inden stoffet tages i brug. I begrundelsen skal substitutionsover vejelserne indgå.

En del af de pligter virksomhedslederen har, vil i det daglige ofte varetages af arbejdslederen for området.

2.1.2 Arbejdsleder

En arbejdsleder er en person, hvis væsentligste funktion er på arbejdsgiverens vegne at lede og føre tilsyn med andre.

Det betyder, at det typisk er inspektører og afdelingsledere, der i følge arbejdsmiljøloven opfattes som arbejdsledere, mens ledende lærere varetager denne funktion mindre end 50 % af arbejdstiden, hvorfor de i lovens forstand er ansatte.

Når man ansættes som leder får man automatisk arbejdslede rens ansvar og pligter i arbejdsmiljøloven.

Arbejdslederen har pligt til at:

  • medvirke til at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige
  • afhjælpe fejl og mangler

2.1.3 Den ansatte

Den ansatte har pligt til at:

  • medvirke til at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige
  • sikre at sikkerhedsforanstaltninger virker efter deres hensigt
  • påtale fejl og mangler Alle skal samarbejde om sikkerhed og sundhed.

2.1.4 I undervisningen

De ovennævnte pligter skal ses i forhold til et almindeligt arbejdsforhold, men inden for det udvidede arbejdsmiljøområde, hvor loven gælder for eleverne, er det Arbejdstilsynets opfattelse, at der faktisk kun er to parter, nemlig skolen og eleverne.

Normalt vil det være en virksomhedsleder/arbejdsleder, der uddelegerer arbejdet og har pligten til at vurdere/planlægge etc. Arbejdslederen vil typisk være ansvarlig for fagfordeling, mens undervisningsindhold er overdraget til læreren eller ele verne og læreren i samarbejde. Denne uddelegering bevirker at arbejdslederen ikke har fuld indsigt i sit ansvarsområde, med mindre der sker en tilbagemelding fra læreren til arbejdslederen.

Eksempel: Vælger en underviser at arbejde med kræftrisikable stoffer, har arbejdslederen pligt til skriftligt at begrunde dette over for sikkerhedsorganisationen.

Indirekte sker tilbagemeldingen fra læreren til arbejdslederen i uddannelsesplanerne.

Ser man på lærerens funktion som underviser, ligner de funktioner læreren varetager mere arbejdslederens opgaver med at planlægge og tilrettelægge praktisk arbejde for eleverne.

Underviseren har ud over sine pligter i henhold til arbejdsmiljøloven også en forpligtigelse til at give instruktion og har til synspligt, d.v.s. læreren skal instruere og oplære i fornødent omfang og være til stede i lokalet og føre effektivt tilsyn.

Ved svigtende eller mangelfuld udførelse af dette effektive til syn er underviseren selvstændigt, personligt ansvarlig for skader på elever. Læreren bør derfor over for ledelsen gøre opmærksom på, hvor forholdene evt. ikke tillader effektivt opsyn.

2.1.5 Domme

En skole blev idømt en bøde for overtrædelse af arbejdsmiljøloven i forbindelse med en elevs arbejde med en farlig maskine.

Retten godtgjorde at:

  • eleven ikke havde brugt maskinen efter sikkerheds forskrifterne
  • der manglede information om, hvordan eleven var instrueret
  • den enkelte lærer kunne ikke føre effektivt tilsyn (den pågældende lærer havde undervisning i tre værksteder samtidigt)
Gode råd

Ved ansættelse af en arbejdsleder bør arbejdsgiveren informere den nyansatte om vedkommendes ansvarsområde i forhold til arbejdsmiljøloven, om hvordan sikkerhedsarbejdet er organiseret og om hvilke opgaver arbejdslederen har ansvar for.

Ved ansættelse af en lærer bør arbejdsgiveren sikre sig, at lære ren også kan varetage undervisningen i laboratorier/værkste der sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

Ved fastlæggelse af holdstørrelser i laboratorier/værksteder bør skolen vurdere hvor mange elever en underviser kan føre effektivt tilsyn med i forhold til lokalers indretning, placering etc. samt i forhold til de mål der er beskrevet i bekendtgørel sen.

Som lærer bør man vurdere om man kan leve op til sin pligt om at føre effektivt tilsyn og instruktion i forhold til lokalefor hold, elevernes alder, modenhed og uddannelsens mål. Kan man ikke det må man gøre skolen opmærksom på forholdet.

Den enkelte afdeling/skolen kan fastlægge en politik for området, hvor man forholder sig konkret til det praktiske arbejde.

En sådan politik kan være et styregrundlag for den enkelte lærer i forbindelse med planlægningen af det praktiske arbejde.

Man kan f.eks. indføre generelle begrænsninger såsom:

  • Flussyre må ikke hjemkøbes til afdelingen.
  • Det er kun elever på teknikfaget proces og levnedsmiddel, der må arbejde med kræftrisikable stoffer.
  • Let flygtige kræftrisikable stoffer må ikke bruges i synteser.
  • Ved arbejde med kodenummererede produkter, må der ikke arbejdes med koder over "X-Y".
  • Ved projektarbejde skal lksikkerhedsblanketl. (se bilag 1) være udfyldt af eleverne og godkendt af læreren før arbejdet må påbegyndes.

Man kan udarbejde generelle procedurer/instrukser, der sikrer at lovgivningen overholdes, f.eks. fastlæggelse af procedurer, der sikrer, at alt arbejdet med kræftrisikable stoffer meddeles sikkerhedsorganisationen og registreres.

Denne side indgår i publikationen "Vejledning om kemikaliehåndtering på htx" som kapitel 2 af 11
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top