|
2. Om ansvar
2.1 AnsvarsfordelingDen klassiske opdeling af ansvar i arbejdsmiljøloven er:
Loven skelner mellem et objektivt og et subjektivt ansvar. Arbejdsgiveren/virksomhedslederen kan pålægges det objekti ve ansvar og dermed straf selv om, der ikke er handlet uagt somt eller forsætligt. Alle kan pålægges det subjektive ansvar, hvis det skyldes uagt somhed eller forsæt. 2.1.1 Arbejdsgiver/virksomhedslederDa tekniske skoler er selvejende institutioner vil forstanderen opfattes som arbejdsgiver/virksomhedsleder. Arbejdsgiveren/virksomhedslederen har de største pligter, men en del af disse vil i det daglige praktiske arbejde være uddelege ret til arbejdslederen. Arbejdsgiveren/virksomhedslederen har bl.a. pligt til at:
En del af de pligter virksomhedslederen har, vil i det daglige ofte varetages af arbejdslederen for området. 2.1.2 ArbejdslederEn arbejdsleder er en person, hvis væsentligste funktion er på arbejdsgiverens vegne at lede og føre tilsyn med andre. Det betyder, at det typisk er inspektører og afdelingsledere, der i følge arbejdsmiljøloven opfattes som arbejdsledere, mens ledende lærere varetager denne funktion mindre end 50 % af arbejdstiden, hvorfor de i lovens forstand er ansatte. Når man ansættes som leder får man automatisk arbejdslede rens ansvar og pligter i arbejdsmiljøloven. Arbejdslederen har pligt til at:
2.1.3 Den ansatteDen ansatte har pligt til at:
2.1.4 I undervisningenDe ovennævnte pligter skal ses i forhold til et almindeligt arbejdsforhold, men inden for det udvidede arbejdsmiljøområde, hvor loven gælder for eleverne, er det Arbejdstilsynets opfattelse, at der faktisk kun er to parter, nemlig skolen og eleverne. Normalt vil det være en virksomhedsleder/arbejdsleder, der uddelegerer arbejdet og har pligten til at vurdere/planlægge etc. Arbejdslederen vil typisk være ansvarlig for fagfordeling, mens undervisningsindhold er overdraget til læreren eller ele verne og læreren i samarbejde. Denne uddelegering bevirker at arbejdslederen ikke har fuld indsigt i sit ansvarsområde, med mindre der sker en tilbagemelding fra læreren til arbejdslederen. Eksempel: Vælger en underviser at arbejde med kræftrisikable stoffer, har arbejdslederen pligt til skriftligt at begrunde dette over for sikkerhedsorganisationen. Indirekte sker tilbagemeldingen fra læreren til arbejdslederen i uddannelsesplanerne. Ser man på lærerens funktion som underviser, ligner de funktioner læreren varetager mere arbejdslederens opgaver med at planlægge og tilrettelægge praktisk arbejde for eleverne. Underviseren har ud over sine pligter i henhold til arbejdsmiljøloven også en forpligtigelse til at give instruktion og har til synspligt, d.v.s. læreren skal instruere og oplære i fornødent omfang og være til stede i lokalet og føre effektivt tilsyn. Ved svigtende eller mangelfuld udførelse af dette effektive til syn er underviseren selvstændigt, personligt ansvarlig for skader på elever. Læreren bør derfor over for ledelsen gøre opmærksom på, hvor forholdene evt. ikke tillader effektivt opsyn. 2.1.5 DommeEn skole blev idømt en bøde for overtrædelse af arbejdsmiljøloven i forbindelse med en elevs arbejde med en farlig maskine. Retten godtgjorde at:
Denne side indgår i
publikationen "Vejledning om kemikaliehåndtering på htx" som kapitel 2 af 11 |
|||
Til sidens top |