Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Resumé





Denne erfaringsopsamling fra valgfaget Faglig læsning og skrivning dokumenterer, hvordan Undervisningsministeriets initativer på læse-skriveområdet har udmøntet sig på erhvervsskolerne.

Samtidig skal temahæftet inspirere til videreudvikling af valgfaget ved at beskrive den gode praksis og formidle eksempler herpå.

Hæftet viser, at Undervisningsministeriets initiativer er slået igennem på skolerne i en mangfoldighed af vellykkede initiativer i forbindelse med læsning og skrivning. I alt 20 erhvervsskoler havde i foråret 1997 oprettet valgfaget Faglig læsning og skrivning, og i alt 74 skoler havde aktiviteter for den målgruppe, som faget og initiativerne henvender sig til. Disse initiativer har været betegnet som lektiecafeer, skrive- og læseværksteder, kurser i retstavning og grammatik, bedre dansk med videre.

Skolerne har optaget alle tilmeldte elever, og alle tilbagemeldinger tyder på, at initiativerne og valgfaget er blevet positivt modtaget fra både lærer- og elevside, som et synligt og seriøst tilbud.

Med hensyn til undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse har lærerne generelt fulgt og videreudviklet de intentioner, som beskrives i "Faglig læsning og skrivning - en vejledning til valgfaget". Lærerne har udviklet materialer, aktiviteter og øvelser, der har en procesorienteret tilgang til læse- og skriveundervisningen - ofte således at mindst to af de tre hovedområder at læse om, skrive om eller tale om faglige og almene emner tilgodeses ved de enkelte aktiviteter. I undervisningen arbejdes der med, at eleverne trænes i at afprivatisere læse- og skriveprocessen, og undervisningen tilrettelægges, så eleverne i stor udstrækning også kan arbejde selvstændigt med udviklingen af deres læse-, skrive- og kommunikationsfærdigheder.

Lærerne efterlyser materiale, der er specielt udviklet til valgfagets målgruppe. Lærernes behov for materiale og faglig videreudvikling centrerer sig om skrivning og mundtlig kommunikation.

En stadig og løbende kvalitetsudvikling af valgfaget kan foregå ved at imødekomme lærernes behov for erfaringsudveksling og udarbejdelse af materiale til målgruppen og i forhold til valgfagets særlige metodiske tilgang til læse- og skrive-undervisningen.

Denne side indgår i publikationen "Jeg læste en hel bog og nu tør jeg også skrive" som resumé
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top