|
Forord
På erhvervsskolerne har man fulgt op med forskellige initiativer og aktiviteter. Flere skoler har f.eks. dannet læse- og skrivecentre med uddannede læselærere. Man gennemfører samtidig valgfagsundervisning i form af både Faglig læsning og skrivning og lokalt udviklede varianter af dette fag. Dette temahæfte indeholder en erfaringsopsamling og fokuserer på den gode praksis på skolerne med sigte på at bidrage og give inspiration til en kvalitetsudvikling af valgfagsundervisningen. Hæftet indeholder endvidere en beskrivelse af den procesorienterede tilgang til læse- og skriveundervisningen i valgfaget. Gennem eksempler på materialer og aktiviteter fra udvalgte valgfagshold giver hæftet ideer til, hvordan dansklærere og læselærere kan arbejde med valgfagets hovedområder: læsning, skrivning og mundtlig kommunikation. Der er også forslag til, hvordan elevernes selvværd og selvtillid kan styrkes gennem undervisningen, så de selvstændigt kan arbejde videre med at udvikle deres færdigheder. Det fremgår af hæftet, at den foreløbige indsats på området har betydet en positiv faglig udvikling. Det fremgår dog også, at der stadig er væsentlige spørgsmål at arbejde videre med. Både spørgsmål af generel karakter og spørgsmål, der relaterer sig særligt til erhvervsuddannelsesreform 2000. Undervisningsministeriet har finansieret den undersøgelse, der er gennemført, og udgivelsen af dette temahæfte. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet naturligvis står for forfatternes egen regning. Steen Albertsen Denne side indgår i
publikationen "Jeg læste en hel bog og nu tør jeg også
skrive" som forord |
||
Til sidens top |