![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 7. Faglig læsning og skrivning set i relation til det traditionelle danskfag
For lærerne centrerer denne forskel sig om, at valgfaget ikke i så høj grad bevæger sig på et analyseniveau i arbejdet med teksterne og ikke opfattes som et dannelsesfag i traditionel forstand. "Faget koncentrerer sig mere om metoder og elevernes selvlæring end danskfaget. Valgfaget skal primært give eleverne nogle redskaber, som er forudsætningen for arbejdet i danskfaget og uddannelsen i øvrigt - skal gøre eleverne uddannelses-egnede." For eleverne centrerer udtalelserne sig om den hjælp og den mere individuelle undervisning, de møder i valgfagsundervisningen. En elev udtaler, at der for hende er stor forskel på valgfaget og danskfaget. På valgfaget har lærer og elev i fællesskab sat ind i forhold til konkrete vanskeligheder. Læreren er en hjælp og støtte - stavetræning og de forskellige læseformer nævnes som noget, der kan bruges senere i uddannelsen og i andre sammenhænge. Nogle af de redskaber, som der ikke arbejdes med i det traditionelle danskfag, er grammatik og staveøvelser. Lærerne mener generelt, at valgfaget er langt mere færdighedsorienteret, end dansk er - dvs. at grammatik og sprogrigtighed er prioriteret samtidig med, at der netop lægges vægt på metoder og formål i såvel læsning som skrivning - noget der måske i det traditionelle danskfag forudsættes bekendt, hvilket det dog i følge mange lærere ikke er. Valgfaget lægger endvidere vægt på fonetik - med rim, remser, ordsprog og mundheld trænes sprogets melodi og rytme. At valgfaget fokuserer på metoder og færdigheder, som forudsættes bekendt i arbejdet i det traditionelle danskfag, betyder også, at lærerne opfatter, at de med læselæreruddannelsen har fået en særlig faglighed. En faglighed hvor behovet for erfarings og materialeudveksling er meget stor. Lærernes behov Lærerne udtrykker generelt, at de har brug for mindst et årligt fagmøde og løbende efteruddannelseskurser eller temadage. Som tidligere nævnt er det mest presserende for lærerne mangel på materialer, især inden for skrivetræningen såvel i forbindelse med den grammatiske træning som i forbindelse med aktiviteter og øvelser til procesorienteret skrivning. For en del lærere udgør den mundtlige kommunikation også et problem på den måde, at de her mangler materiale og ideer til nye og spændende øvelser, der kan understøtte elevernes opfattelse af, at det at tale om faglige og almene emner er andet end blot at snakke løs inden for et givet emne. Gode aktiviteter og øvelser, som virkelig fokuserer på den metodiske vinkel, og som er sjove og motiverende samtidig med, at de træner de forskellige sproglige færdigheder, er derfor fortsat et væsentligt indsatsområde i udviklingen af faglig læsning og skrivning.
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |