Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

3. Eksempler på beskrivelse af handlekompetencer





Beskrivelserne er udarbejdet af lærere ved tekniske skoler og følger denne hovedskabelon:

a) En hierarkisk oversigt over de handlekompetencer, der karakteriserer den faglærte i det pågældende erhverv som helhed.
b) Beskrivelse af den sammenfattende, overordnede handlekompetence (arbejdsprocessen). Der vil formentlig kunne være stor lighed mellem denne beskrivelse og uddannelsesbekendtgørelsens beskrivelse af uddannelsens formål.
c) Beskrivelse af et antal mere detaljerede handlekompetencer (arbejdsfunktioner og -discipliner). Heraf vil de førstnævnte kunne være sammenfaldende med uddannelsesbekendtgørelsens beskrivelser af slutmål for område- og specialefag.

Arbejdsdisciplin-beskrivelserne vil derimod altid høre til i den lokale undervisningsplan.

Punkterne a) - c) vedrører de målformuleringer, som det er dette hæftes opgave at beskrive. For nogle af de uddannelser, eksemplerne drejer sig om, er der tillige tale om overordnede eksempler, på hvordan undervisningen kan tilrettelægges, gennemføres og evalueres:

d) Beskrivelse af et undervisningsoplæg, en case, der supplerer målene, samt
e) Supplerende oplysninger vedr. tilrettelæggelsen, gennemførelsen og evalueringen af det pågældende undervisningsforløb.

Beskrivelserne jf pkt. d) og e) hører også til i den lokale undervisningsplan.

De er medtaget her for at vise, at det øgede tidsforbrug ved udarbejdelsen af handlekompetencebeskrivelser i vid udstrækning vil kunne »hentes hjem« i forbindelse med den efterfølgende tilrettelæggelse af undervisningen. Tilrettelæggelsen bliver simpelthen mere enkel, når undervisningens mål er gjort så tydelige, som tilfældet er i handlekompetencebeskrivelserne.

1. Teknisk assistent - uddannelsen
(Nu: Teknisk designer)

a) Handlekompetencer, oversigt

Arbejdsproces Arbejdsfunktioner Arbejdsdiscipliner
Virke som teknisk assistent Udarbejde teknisk dokumentation Rentegne konstruktionstegninger
Rentegne salgs-/tilbudstegninger
Udarbejde vedligeholdelsestegninger
Udarbejde tegninger
Udføre beregninger
Udarbejde skriftlig dokumentation
Varetage salgsmæssige opgaver Udarbejde tilbud
Rådgive kunder
Foretage ordrebehandling
Udarbejde præsentationsmateriale
Medvirke ved konstruktions- og udviklings- projekter hhv. ordreforløb Planlægge og gennemføre projekt- eller ordreforløb
Udarbejde driftsbudgetter
Varetage indkøb
Varetage administrative opgaver Forestå praktiske gøremål ved møder
Udføre almindeligt kontorarbejde

De fremhævede handlekompetencer indgår i et undervisningsforløb i 2. skoleperiode, der er beskrevet nærmere på de efterfølgende sider. Undervisningsforløbet starter i den 4. uge og har en varighed på 25 - 30 lektioner = 1 uge.

Undervisningsforløbet er projektorganiseret (ppu) og er centreret om en case »Karl Gustavsen, Tegningsdokumentation«. (side 34).

b) Overordnet handlekompetencebeskrivelse
(arbejdsproces)

Virke som teknisk assistent
Den tekniske assistent skal under hensyntagen til eget arbejdsmiljø og under anvendelse af tidssvarende og relevante edb-programmer selvstændigt og i samarbejde med andre kunne udarbejde teknisk dokumentation, varetage salgsmæssige opgaver, medvirke ved konstruktions- og udviklingsprojekter samt varetage administrative opgaver i følgende virksomhedstyper: Fremstilling, El, Bygge og anlæg, Rådgivning, Landinspektører, Arkitekt og IT samt offentlige forvaltninger.

Endvidere skal den tekniske assistent løbende kunne følge med udviklingen inden for de nævnte brancher samt udvise initiativ og komme med løsningsforslag i sit daglige arbejde.

c) Detaljerede handlekompetencebeskrivelser

Handlekompetencebeskrivelserne er her ændret fra »svendeprøveniveau« til 2. skoleperiode ved kursivering af dét, der ikke gælder og tilføjelser med understreget skrift:

Arbejdsfunktioner Arbejdsdiscipliner
Udarbejde teknisk dokumentation
Den tekniske assistent Eleven skal under anvendelse af tidssvarende og relevante edb-programmer kunne udarbejde teknisk dokumentation herunder udføre beregninger.
Tegningerne skal udføres efter gældende standarder.
Rentegne konstruktionstegninger
Den tekniske assistent Eleven skal ud fra egne opmålinger samt andres og egne skitseoplæg kunne udarbejde arbejds- og samlingstegninger med tilhørende styklister.
Udarbejde tegninger
Den tekniske assistent Eleven skal selvstændigt kunne udarbejde samt ændre tegninger og styklister i henhold til gældende standarder f.eks. DS/ISO og under hensyntagen til div. love/direktiver. I forbindelse hermed skal den tekniske assistent eleven selvstændigt eller med hjælp fra andre opsøge de relevante standarder bestemmelser mv. og vurdere deres gyldighed i forbindelse med den aktuelle opgave.
Medvirke ved konstruktions- og udviklingsprojekter hhv. ordreforløb
Den tekniske assistent Eleven skal under anvendelse af tidssvarende og relevante edb-programmer i skiftende arbejdsgrupper kunne medvirke ved projektforløb herunder planlægge forløbet, udarbejde driftsbudgetter og varetage indkøb.
Planlægge og gennemføre projekt- eller ordreforløb
Den tekniske assistent Eleven skal i samarbejde med andre kunne planlægge og gennemføre og afrapportere et (projekt)forløb. Herunder bl.a. beregne tidsterminer og planlægge rækkefølgen af arbejdsopgaverne.

 

[Billede: Jeg håber på jeres assistance og medsender de relevante typer, som jeres elever skal måle op efter.]

 

d) Case-beskrivelse:

Karl Gustavsen
Hvidovre Alle 5, 2650 Hvidovre, tlf. nr. 4352 7589

Til:
Københavns tekniske Skole
Rebslagervej 11
2400 Kbh. NV
TA-Afdelingen

Dato

Vedr. Tegningsdokumentation
Jeg henvender mig til jer, da jeg selv blev uddannet som teknisk assistent på Københavns tekniske Skole for fem år siden. Jeg er lige startet som selvstændig og ville høre, om det er muligt at få hjælp til udarbejdelse af nogle tegninger.

Jeg var på messe i sidste måned, hvor jeg udstillede forskellige knagerækker og stumtjenere, som jeg selv har fremstillet hjemme i min kælder. Dette var en stor succes. Der var specielt én type knagerække og to typer stumtjenere, som der var stor efterspørgsel på. Disse bliver jeg nødt til at få produceret på et maskinværksted i Glostrup, da jeg ikke selv kan nå at producere dem.

Men jeg bliver nødt til at levere nogle tegninger til værkstedet, som de kan producere knagerækker og stumtjenere efter. De tegninger har jeg heller ikke tid til at udarbejde, da jeg endnu ikke har nogle medarbejdere.

Jeg håber på jeres assistance og medsender de relevante typer, som jeres elever skal måle op efter. Jeg har brug for både arbejdstegninger med materialeangivelse, mål og svejsesymboler, samlingstegninger og styklister. Jeg vil bede om at få dokumentationen udarbejdet på ACAD, så jeg udover papirkopier kan få tegningerne på disketter og lægge dem ind på min egen computer.

Jeg har brug for tegningerne senest d. xx.xx.xx, da jeg allerede skal levere de første knagerækker og stumtjenere d. xx.xx.xx, og maskinværkstedet skal bruge to uger til at producere min ordre.

Med venlig hilsen
Karl Gustavsen

 

e) Andre detaljer vedr. undervisningsforløbet

Projektgrupperne

Tre-fire elever i hver gruppe, som er dannet under hensyntagen til elevernes forudgående undervisning: enten sådan som eleverne har været vant til at arbejde sammen eller ud fra den grad af selvstændighed, den enkelte har lyst til, mod på, at lægge for dagen (»gruppen arbejder tæt sammen med læreren«, »gruppen arbejder med nogen støtte fra læreren« eller »gruppen arbejder meget selvstændigt«.) Supplerende undervisning Udarbejdelse af samlingstegninger og styklister diskuteres på det tidspunkt, hvor eleverne har spørgsmål hertil, eller kort tid efter. Det er altså eleverne, der skal få øje på »problemet« - og ønske at gøre noget ved det.

Evaluering

Eleverne kopierer deres eget projekt og deler det ud til de øvrige grupper. Grupperne vurderer to - tre af de andre gruppers projekter, og fremlægger deres vurderinger. Læreren supplerer om nødvendigt vurderingerne.

Evalueringen tager udgangspunkt i, hvordan eleverne (gruppen)

  1. har opfyldt Karl Gustavsens ønsker, og i hvilken grad eleverne
  2. har opnået de handlekompetencer, som hører til den specifikke opgave.

Handlekompetencebeskrivelser, case mv. vedr. Teknisk assistent uddannelsen (nu Teknisk designer) er udarbejdet af Anne-Marie Sørensen, der er faglærer ved TA-uddannelsen på Københavns tekniske Skole.

Til overvejelse:

Hvilket billede får du selv af det beskrevne undervisningsforløb?

Hvordan vil du som kontaktlærer kunne anvende Karl Gustavsens brev til en samtale om "uddannelsen" midt i dette forløb?

2. Træfagenes byggeuddannelse

De handlekompetencer, der er fremhævet i oversigten, indgår i et undervisningsforløb i 2. skoleperiode, som er beskrevet nærmere på de efterfølgende sider. Undervisningsforløbet starter i den 6. uge og har en varighed på 320 lektioner = 10 uger. Det er gennemført i foråret 1999 med 36 elever og to lærere. Undervisningsforløbet er projektorganiseret og er centreret om casen »Fru Pind«.

a) Handlekompetencer, oversigt

Arbejdsproces Arbejdsfunktioner Arbejdsdiscipliner
Opføre et mindre træhus Planlægge byggearbejde Analysere byggearbejde
Tilrettelægge byggearbejdet
Udføre materialebestilling
Udføre kvalitetskontrol
Udføre anlægsarbejde Indrette byggeplads
Udføre afsætning af grund
Udføre opstilling af fundament
Udføre betonforskalling
Udføre gulvarbejde Udføre bjælkelag
Udføre gulvbelægning
Udføre trægulve
Udføre facadearbejde Udføre facade og gavlkonstruktioner
Udføre døre og vinduer
Opsætte facade og gavlbeklædning
Udføre tagarbejde Opsnøre spær, grat, kehl og skiftespær
Opstille spær
Udføre beregning af spærlængder
Udføre oplægning af tagbeklædninger
Udføre indretningsarbejder Udføre vægbeklædninger
Udføre indretning af baderum
Udføre indretning af køkken
Udføre trætrapper
Udføre afslutningsarbejder

 

b) Overordnet handlekompetencebeskrivelse (arbejdsproces)

Alle de efterfølgende handlekompetencebeskrivelser er udarbejdet, så de gælder for 2. skoleperiode. Der foreligger ikke beskrivelser vedr. »svendeprøvekravene«.

Opføre et mindre træhus
Tømrereleven skal alene eller sammen med andre kunne planlægge, udføre og vurdere arbejdsdiscipliner vedrørende fremstilling og opsætning af et mindre træhus med vinduer og døre.

Huset skal kunne opsættes på en grund, uden at der skal indhentes byggetilladelse.

Alt arbejde skal udføres efter de til enhver tid gældende love, regler, forskrifter og anvisninger samt evt. specielle miljø- og sikkerhedskrav og inden for forsvarlige økonomiske og æstetiske rammer.

Tømrereleven skal endvidere kunne yde grundlæggende førstehjælp i overensstemmelse med de til enhver tid givne bestemmelser i Røde Kors’ undervisningsplan samt kunne slukke mindre brande og forhindre, at disse spreder sig.

 

c) Detaljerede handlekompetencebeskrivelser

(2. skoleperiode)

Arbejdsfunktioner Arbejdsdiscipliner
Udføre anlægsarbejde
Tømrereleven skal kunne udføre afsætning af grunden og opstilling af huset samt være istand til at indrette en mindre byggeplads.
Indrette byggeplads
Tømrereleven skal kunne indrette en mindre byggeplads, sådan at den er hensigtsmæssigt indrettet og opfylder de til enhver tid gældende forskrifter, specielt hvad angår miljø og sikkerhed.
Udføre afsætning af grund
Tømrereleven skal kunne afsætte den grund, som huset skal stå på ved hjælp af de trigonometriske funktioner, der er nødvendige, for at dette kan gøres korrekt.
Udføre opstilling af fundament
Tømrereleven skal ved hjælp af water og nivelleringsapparat afsætte og opstille et hus i water, lod og vinkel. Endvidere skal han kunne udføre de nødvendige trigonometriske funktioner og andre beregninger, der evt. måtte være nødvendige for at kontrollere, om det er udført korrekt.
Udføre gulvarbejde
Tømrereleven skal kunne udføre bjælkelag og gulvbelægning.
Udføre bjælkelag
Tømrereleven skal selvstændigt opsnøre og udføre en elementær bjælkelagskonstruktion i hel- og halvtømmer efter tegninger, der er udarbejdet af arkitekt, mester eller af eleven selv. Arbejdet skal overholde gældende forskrifter. Eleven skal selvstændigt opsøge de forskrifter, der til enhver tid er gældende samt efter udført arbejde kontrollere, at konstruktionen er lovlig og overholder gældende forskrifter.
Udføre gulvbelægning
Tømrereleven skal kunne udføre de mest elementære gulvbelægningsarbejder inden for linoleum, nålefilt, kokos og tuftede tæpper. Herunder kunne svejse gulvbelægning samt montere dør og trappetrin.
Udføre facadearbejde
Tømrereleven skal kunne udføre facadekonstruktioner, isætte døre og vinduer samt beklæde facaden.
Udføre facadekonstruktioner
Tømrereleven skal opsnøre og udføre elementære facade- og vægkonstruktioner i hel- og halvtømmer efter tegninger fremstillet af arkitekt, mester eller af eleven selv. Arbejdet skal overholde gældende forskrifter. Eleven skal selvstændigt opsøge de forskrifter, der til enhver tid er gældende samt efter udført arbejde kontrollere, at konstruktionen er lovlig og overholder gældende forskrifter. Tømrereleven skal kunne begrunde sit valg af konstruktion.
Udføre døre og vinduer
Tømrereleven skal tegne og udføre elementære vindues- og dørkonstruktioner samt være istand til at sætte glas i disse og kunne isætte vinduer/døre korrekt i en facadekonstruktion. Arbejdet skal udføres på en sikkerhedmæssig og faglig korrekt måde. Værkstedsarbejdet skal udføres vha. almindelige stationære maskiner (båndsav, afretter, tykkelseshøvl, rundsav og fræser) og opstillingen vha. almindelige håndmaskiner (rundsav, stik-sav, bore- og skruemaskiner).
Opsætte facadebeklædning
Tømrereleven skal endvidere kunne vælge og opsætte korrekt facadebeklædning samt kunne begrunde sit valg.
Udføre tagarbejde
Tømrereleven skal kunne udføre grundlæggende tagarbejder.
Opsnøre spær
Tømrereleven skal udføre grundlæggende tagarbejder efter tegninger fremstillet enten af arkitekt, mester eller af eleven selv. Eleven skal selvstændig kunne tegne i målestoksforhold samt opsnøre og udføre elementære tagkonstruktioner i hel- og halvtømmer, samt være istand til at opsøge og finde de forskrifter, der til enhver tid er gældende med henblik på at kontrollere, om konstruktionen er lovlig og overholder gældende forskrifter.
Opstille spær
Tømrereleven skal kunne opsætte og inddele spær, således at de opfylder de til enhver tid gældende forskrifter og normer.
Udføre beregning af spærlængder
Tømrereleven skal kunne udføre beregning af spærlængder og inddeling af godkendte taglægter ud fra et givet tagdækningsmateriale.
Varetage sikkerhedsarbejde
Tømrereleven skal kunne yde grundlæggende indsats ved ulykker.
Yde førstehjælp
Tømrereleven skal kunne yde grundlæggende førstehjælp i overensstemmelse med de til enhver tid givne bestemmelse i Røde Kors’ undervisningsplan.
Udføre brandbekæmpelse
Tømrereleven skal kunne slukke mindre brande samt kunne forhindre disse i at sprede sig.

 

d) Casebeskrivelse

Mundtlig introduktion til projektet »fru Pind«

Forleden blev vi ringet op af fru Pind’s datter, der ville høre, om vi mon kunne hjælpe hende med at løse en opgave, hun havde påtaget sig på vegne af familien.

Enhver, der har bestået svendeprøve som tømrer i København og omegn, ved, hvem fru Pind er, men det kan man jo ikke forlange af jer, så her er lige et par linier, så I også kan vide lidt om, hvem hun er.

Fru tømrermester Pind er enke efter den legendariske tømrermester Hans Pind, der var Oldermand i Københavns Tømrerlaug og tillige formand for svendeprøvekommissionen i en årrække.

 

[Billede: Efter det vi har hørt, er datteren ikke meget bedre, men lad os nu se.]

 

Enkefruen har stadig meget gode forbindelser i hele tømrerlauget, og mange nybagte svende husker, hvordan de har måttet stå skoleret for fruen og forklare, hvordan de dog havde båret sig ad med at bestå svendeprøven.

Hun er en skrap dame, men det opdager I nok hen ad vejen.

Efter det vi har hørt, er datteren ikke meget bedre, men lad os nu se. Hvis man udfører et godt stykke arbejde, så er de fleste mennesker meget flinke. Sidst fru Pind var her på skolen, fik vi for resten begge to et kys på kinden af hende, men det er en helt anden historie, som I kan få en anden god gang, nu tilbage til nutiden.

Altså. Datteren ringede forleden og bad om hjælp. Hun præsenterede sig kun som frøken Pind (så stod vi ret begge to!).

Frøken Pind bor i Frankrig, så hun er ikke sådan lige at få fat i. Derfor bliver I nødt til at planlægge på en mere hensigtsmæssig måde, end I måske er vant til.

For øvrigt har hun lovet os, at hun snart vil oprette en e-mail adresse, så det kan blive lidt lettere at komme i kontakt med hende.

Hun vil nemlig gerne have alting på skrift, for som hun sagde i telefonen: "Der er en del fusk i byggebranchen". Vi prøvede selvfølgelig at sige til hende, at det var tømrerlærlinge på Københavns tekniske Skole, vi snakkede om, og at vi i hvert fald ikke havde "fuskere" i blandt os, men lige meget hjalp det, hun ville have alt skriftligt.

Indtil hun har fået oprettet sin e-mail adresse, kan I bruge jtn@kts.dk

Nå, men tilbage til det, hun ville ha’ vores hjælp til: Enkefruen bliver 90 år den 26. december, og familien har bestemt, at fødselsdagen skal holdes i hendes sommerhus i Hornbæk.

Opførelse af seks-syv små huse til fru Pind
For at der kan blive plads til familien og alle deres børn, skal der opføres seks-syv små huse, som man jo ikke skal søge om byggetilladelse for at opføre.

Nu er det sådan, at hverken familien eller fruen har så meget forstand på det praktiske, men hun og familien ved godt, hvordan man vurderer kvaliteten på det, de skal betale for.

Der er en for resten en anden ting, som datteren lige nåede at fortælle, inden mobiltelefonen løb tør for strøm: De har stadig Tømrermester Pinds gamle lastbil fra 1930, og de synes, det vil være rigtigt at mindes den gamle herre ved at transportere husene op til Hornbæk på den.

Nu er det jo altså en gammel lastbil, og den er ikke mere end 1,5 m i bredden, så hvert hus skal kunne pakkes sammen, så det kan være på lastbilen, ét ad gangen.

Huset skal være opsat inden jul.

Hun ønsker selvfølgelig at få nogle arbejdstegninger (efter Dansk Standard, DS) og et prisoverslag, som hun kan godkende, før hun giver sit endelige ja.

Så det er nok smart komme i gang med analysere projektet i en fart.

Det er også meget muligt, at hun vil forlange at få nogle kvalitetsbeskrivelser fra jer, så hun kan være sikker på, at det ikke er en sildekasse, I bygger til hende.

 

e) Andre detaljer vedr. undervisningsforløbet

Gruppeinddeling

Projektgrupperne er sammensat i henhold til den grad af selvstændighed, eleverne har ønsket:

»Læreren skal

  1. være meget tæt på - hele tiden,
  2. være lidt på afstand, men ikke for langt væk og må gerne blande sig, eller
  3. holde sig langt væk og kun komme, når vi be’r om det«

Formelt er valget mellem de tre former sket efter, at gruppemedlemmerne har fundet sammen. Denne form, mener vi, er den bedste, idet vi har den erfaring, at elever, der kender hinanden i forvejen som hovedregel, uanset hvilke kriterier for gruppesammensætningen læreren evt. foreslår, går sammen med dem, de gerne vil arbejde sammen med. Til gengæld tyder meget på, at bl.a. spørgsmål om selvstændighed o.l. reelt indgår i deres valg. Herved opnår vi, at grupperne bliver så homogene som muligt.

Det er der flere fordele ved. Dels kan der så reelt være tale om, at »gruppe 3« arbejder næsten selvstændigt og derved ikke hele tiden skal »serviceres« af læreren. Dels vil alle medlemmerne af »gruppe 1« have stort set det samme behov for lærercentreret undervisning: instruktion, demonstration osv.

Handlekompetencebeskrivelser, case mv. vedr. Træfagenes byggeuddannelse er udarbejdet af Jørn Nielsen og Lone Thrane, der er faglærere på Københavns tekniske Skole, Nørrebro.

Til overvejelse:

Hvordan ville det spænde af i din undervisning, hvis du lagde op til, at nogle grupper skulle vælge at arbejde meget selvstændigt (gr. 3) og andre tæt sammen med dig (gr. 1)?

 

3. Tandklinikassistentens handlekompetencer

a) Handlekompetencer, oversigt

Arbejdsproces Arbejdsfunktioner Arbejdsdiscipliner
Arbejde som tandklinikassistent Assistere ved tandbehandling Tilrettelægge assistancen
Udføre firehændig assistance
Udføre afrydning
Udføre røntgenoptagelse
Udføre forebyggende arbejde og tværfagligt samarbejde Udføre profylaktisk arbejde
Foretage instrumentel behandling
Varetage patientomsorg og administrative opgaver Varetage patientomsorg
Varetage administrative opgaver
Varetage tandregulerings- opgaver Foretage tandregulering
Udføre aftrykstagning

 

b) Overordnet handlekompetencebeskrivelse
(arbejdsproces)

Arbejde som tandklinikassistent
Tandklinikassistenten kan selvstændigt planlægge, gennemføre og vurdere assistance ved enhver form for tandbehandling.

Ligeledes kan tandklinikassistenten udføre begrænset instrumentel behandling. Tandklinikassistenten respekterer tavshedspligten og udviser i hele sit arbejde loyalitet over for klinikkens arbejdsgange og principper.

Tandklinikassistenten udviser den største omhu mht. overholdelse af de gældende hygiejnekrav.

Tandklinikassistenten kan udføre administrative opgaver forbundet med klinikkens drift, opretholde serviceniveau over for tandklinikkens brugere, varetage daglig pleje af driftsmateriel og tilgodese miljø- og sikkerhedshensyn samt minimere de daglige arbejdsbelastninger.

a) Detaljerede handlekompetence-beskrivelser

Arbejdsfunktioner Arbejdsdiscipliner
Assistere ved tandbehandling
Tandklinikassistenten kan selvstændigt planlægge assistance til enhver form for tandbehandling, herunder udvælge materialer og instrumenter og varetage daglig pleje heraf, vurdere hygiejnehensyn samt foretage afrydning. Tandklinikassistenten kan optage, fremkalde og montere røntgenbilleder. Endvidere kan klinikassistenten tage stilling til miljømæssige problemer, der kan være forbundet med materialer, der anvendes på en tandklinik.
Tilrettelægge assistancen
Tandklinikassistenten kan efter instruktion fra tandlægen/ tandplejeren selvstændigt udføre tilrettelægning af hensigtsmæssig arbejdsgang til tandbehandling samt foretage afvejet vurdering af det praktiske forløb. Tandklinikassistenten kan varetage daglig pleje af klinikudstyret og betjene dette. Endvidere selvstændig udvælge instrumenter og klargøre materialer på faglig, sundheds-, sikkerheds- og hygiejnemæssig forsvarlig måde.
Udføre firehændig assistance
Tandklinikassistenten kan selvstændigt og i samarbejde med tandlægen/tandplejeren udvælge og udføre betjening af instrumenter og materialer ud fra løbende vurdering af assistancens helhed.
Tandklinikassistenten arbejder på faglig, sundheds- og hygiejnemæssig forsvarlig måde ud fra gældende love og regler og tilstræber herunder at minimere de daglige arbejdsbelastninger.
Udføre afrydning
Tandklinikassistenten kan, med løbende vurdering af arbejdets tilstrækkelighed, udføre klinikhygiejne efter gældende toxikologiske og bakteriologiske forskrifter, således at smitterisici minimeres. Tandklinikassistenten kan varetage håndtering af affald, således at sikkerheds- og miljøhensyn overholdes.
Udføre røntgenoptagelse
Tandklinikassistenten kan selvstændigt optage røntgenbillede med overholdelse af regler for strålebeskyttelse og gældende love og bekendtgørelser.
Udføre forebyggende behandling og tværfagligt samarbejde
Tandklinikassistenten kan foretage kontrol af mundhygiejen, give instruktion i hjemmetandplejemidler og elementær kostvejledning. Endvidere kan tandklinikassistenten foretage fissurforsegling og fluoridbehandling samt afpudsning af bløde og farvede tandbelægninger. Arbejdet udføres i nært samarbejde med tandlæge eller tandplejer.
Udføre profylaktisk arbejde
Tandklinikassistenten kan efter instruktion fra tandlægen/ tandplejeren selvstændigt udføre profylaktisk arbejde såsom kontrol af mundhygiejne samt give instruktion i hjemmetandpleje og elementær kostvejledning.
Foretage instrumentel behandling
Tandklinikassistenten kan efter instruktion fra tandlægen/ tandplejeren selvstændigt udføre hensigtsmæssig arbejdsgang ved fissurbehandling, afpudsning og fluorbehandling.
Varetage patientomsorg og administrative opgaver
Tandklinikassistenten kan selvstændigt planlægge, udføre og vurdere administrative opgaver forbundet med klinikkens drift samt opretholde serviceniveau over for tandklinikkens brugere.
Varetage patientomsorg
Tandklinikassistenten kan indhente information, som er af betydning for patientens almene sundhedstilstand. Tandklinik-assistenten kan med situationsfornemmelse varetage kundepleje under overholdelse af tavshedspligten og under respekt for patientens integritet og selvbestemmelsesret, vise forståelse for patientens smerter og angst samt vurdere den individuelle patients behov.
Udføre administrative opgaver
Tandklinikassistenten kan udføre de administrative opgaver, der er forbundet med tandklinikkens drift.
Varetage tandreguleringsopgaver
Tandklinikassistenten kan påsætte og aftage tandreguleringsapparatur. Endvidere kan tandklinikassistenten tage aftryk til studiemodeller og udstøbe disse.
Foretage tandregulering
Tandklinikassistenten kan efter instruktion, i begrænset omfang, påsætte og aftage tandreguleringsapparatur.
Udføre aftrykstagning
Tandklinikassistenten kan efter instruktion foretage aftrykstagning. Tandklinikassistenten kan selvstændigt varetage opbevaring og udstøbning af tandaftryk på faglig korrekt måde.

 

[Billede: Tandklinikassistenten respekterer tavshedspligten og udviser loyalitet over for klinikkens arbejdsgange og principper.]

 

Handlekompetencebeskrivelserne vedr. klinikassistentuddannelsen er udarbejdet af Susanne Ottesen og Lone Hall, der er faglærere ved Skolen for Klinikassistenter og tandplejere i København. Beskrivelserne er efterfølgende blevet revideret på grundlag af kommentarer fra to privatpraktiserende tandlæger.

Til overvejelse (især for lærere, der underviser i alle andre uddannelser):

Hvordan ville du udforme en case, der skulle bruges i starten af grundforløbet til at introducere (dele af ) tandklinikassistentuddannelsen?

Hvordan ville du, ved udformningen af casen, sikre, at miljø-, sikkerheds- og hygiejnekravene blev prioriteret højt?

 

4. Advokatsekretærens handlekompetencer

»Advokatsekretær« er et speciale inden for »Kontoruddannelse med specialer«. Arbejdsfunktionen »Varetage administrative rutiner« repræsenterer den generelle del af uddannelsen, HG-1 og 2. For specialets fire arbejdsfunktioner gælder, at eleven kun kan (og skal) opnå handlekompetence inden for de funktioner, der forekommer på det advokatkontor, eleven har praktikaftale med.

a) Handlekompetencer, oversigt

Arbejdsprocessen Arbejdsfunktioner Arbejdsdiscipliner
Gennemføre administrativ sagsbehandling Varetage personsager Udarbejde ægtepagter
Opstille testamenter
Varetage selskabssager Stifte anpartsselskaber
Oprette aktieselskaber
Foretage anmeldelse
Varetage inkassosager Udfærdige stævninger
Varetage pantebrevsinkasso
Udarbejde tvangsauktionsbegæring
Varetage ejendomssager Udfærdige udkast til skøde og pantebrev
Klargøre til tinglysning
Varetage administrative rutiner Udføre administrative arbejdsopgaver
Løse regnskabsmæssige opgaver
Medvirke ved kvalitetsudvikling

 

b) Overordnet handlekompetencebeskrivelse (arbejdsproces)

Gennemføre administrativ sagsbehandling
Advokatsekretæren kan udføre generelt forekommende kontortekniske funktioner på advokatkontoret, bl.a. ved anvendelse af edb-systemer og edb-værktøjer og en for et advokatkontor relevant kommunikationsteknologi. Advokatsekretæren kan formulere sig i et korrekt, sikkert og nuanceret sprog, der er afpasset efter modtager og situation.

Advokatsekretæren kan optræde venligt, men effektivt og bestemt i telefonsamtaler og på sikker vis modtage og videregive beskeder.

Advokatsekretæren kan endvidere selvstændigt vurdere informationer og instrukser og derved gennemføre en rationel administrativ sagsbehandling af forskellige sagstyper:

person-, selskabs-, inkasso-, ejendoms- og andre sager samt medvirke til ajourføring af advokatkontorets instrukser og arbejdsgange.

I hele sit arbejde viser advokatsekrætæren respekt for tavshedspligten og kendskab til det offentlige retssystem, dets opbygning, indretning og behandling.

 

c) Detaljerede handlekompetencebeskrivelser

Arbejdsfunktioner Arbejdsdiscipliner
Varetage personsager
Advokatsekretæren kan ud fra kendskabet til ægteskabets retsvirkninger, separation og skilsmisse mv. selvstændigt vurdere informationer og derved gennemføre en rationel administrativ sagsbehandling med relation til person-, familie- og arveret.
Udarbejde ægtepagter
Advokatsekretæren kan udfylde felterne vedr. personoplysninger, underskriftsforhold og vitterlighedspåtegninger. Den øvrige administrative sagsbehandling udfører advokatsekretæren på baggrund af diktat eller koncept.
Opstille testamenter
Advokatsekretæren kan …..
Varetage selskabssager
Advokatsekretæren kan ud fra sit kendskab til selskabsformer, heftelsesformer mv. selvstændigt vurdere informationer og givne instrukser og derved medvirke til at sikre gennemførelsen af en rationel administrativ sagsbehandling i forbindelse med oprettelse af aktie- og anpartsselskaber samt skriftligt og via PubliCom foretage anmeldelse til Erhvervs-og Selskabsstyrelsen.
Stifte anpartsselskaber
Advokatsekretæren kan efter diktat eller koncept udfylde anmeldelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. På samme måde kan advokatsekretæren udarbejde øvrige dokumenter i sagen.
Oprette aktieselskaber
Advokatsekretæren kan …..
Foretage anmeldelse
Advokatsekretæren kan …..
Varetage inkassosager
Advokatsekretæren kan selvstændigt vurdere informationer og givne instrukser og derved medvirke til at sikre gennemførelsen af en rationel administrativ sagsbehandling i forbindelse med behandling af inkassosager, udfærdigelse af stævninger, pantebrevsinkasso, udlæg, tvangsauktionsbegæring m.m.
Udfærdige stævninger
Advokatsekretæren kan i standardiserede inkassosager udfylde koncept til 1. rykker, frivilligt forlig, stævning, domsrykker, begæring til fogedretten og klientrapportering. Advokatsekretæren kan endvidere forestå opfølgning af afdragsordning.
På baggrund af nøje instruks kan advokatsekretæren møde ved forberedende retsmøder samt møder i fogedretten.
Varetage pantebrevsinkasso
Advokatsekretæren kan foretage opgørelse af sagen, udfylde paradigma på 1. rykker, påkrav, opsigelse og begæring til fogedretten.
Udarbejde tvangsauktionsbegæring
Advokatsekretæren kan på baggrund af instruks udfylde paradigma til tvangsauktionsbegæring. I samarbejde med den ansvarlige advokat kan advokatsekretæren udarbejde opstilling af tvangsauktionsbegæring. Advokatsekretæren kan selvstændigt foretage klientorientering og fremnotering af sagen.
Varetage ejendomssager
Advokatsekretæren kan selvstændigt vurdere informationer og givne instrukser og derved medvirke til at sikre gennemførelsen af en rationel administrativ sagsbehandling i forbindelse med overdragelse af fast ejendom.
Udfærdige udkast til skøde og pantebreve
Advokatsekretæren kan på baggrund af underskreven købsaftale/ slutseddel udfærdige udkast til skøde og pantebreve.
Klargøre til tinglysning
Advokatsekretæren kan gøre dokumenter klar til tinglysning, udfærdige genparter, udregne gebyrer og forestå fremsendelsen til tinglysning samt sørge for overholdelse af fristerne.
Varetage administrative rutiner
Advokatsekretæren kan varetage arbejdsopgaver i forhold til virksomhedens øvrige funktioner, herunder regnskabsmæssige opgaver, samt medvirke ved udviklingen af virksomhedens rutiner.
Udføre administrative arbejdsopgaver
Advokatsekretæren kan varetage mundtlige, skriftlige og visuelle arbejdsopgaver i forhold til virksomhedens øvrige funktioner og i forhold til virksomhedens inden- og udenlandske kunder, leverandører og samarbejdspartnere.
Løse regnskabsmæssige opgaver
Advokatsekretæren kan udføre funktioner i forbindelse med virksomhedens budgetlægning, regnskabsføring og økonomiske styring og medvirke ved løsningen af regnskabsmæssige opgaver i forbindelse med virksomhedens debitor- og kreditorbogholderi.
Medvirke ved kvalitetsudvikling
Advokatsekretæren kan medvirke ved udviklingen af virksomhedens administrative rutiner samt identificere, beskrive og udarbejde forslag til løsning af administrative problemer samt strukturere og planlægge arbejdsprocesser og medvirke ved virksomhedens service- og kvalitetsudvikling.

 

Handlekompetencebeskrivelserne vedr. advokatsekretærspecialet er udarbejdet på grundlag af den eksisterende uddannelsesbekendtgørelse fsv. angår arbejdsfunktionen »Varetage administrative rutiner«. Arbejdsdisciplinerne under de fire øvrige arbejdsfunktioner er udarbejdet i samarbejde med en praktiserende advokat.

Denne side indgår i publikationen "Mål og handlekompetence i erhvervsuddannelserne" som kapitel 3 af 6
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top