![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 3. Eksempler på beskrivelse af handlekompetencer
Arbejdsdisciplin-beskrivelserne vil derimod altid høre til i den lokale undervisningsplan. Punkterne a) - c) vedrører de målformuleringer, som det er dette hæftes opgave at beskrive. For nogle af de uddannelser, eksemplerne drejer sig om, er der tillige tale om overordnede eksempler, på hvordan undervisningen kan tilrettelægges, gennemføres og evalueres:
Beskrivelserne jf pkt. d) og e) hører også til i den lokale undervisningsplan. De er medtaget her for at vise, at det øgede tidsforbrug ved udarbejdelsen af handlekompetencebeskrivelser i vid udstrækning vil kunne »hentes hjem« i forbindelse med den efterfølgende tilrettelæggelse af undervisningen. Tilrettelæggelsen bliver simpelthen mere enkel, når undervisningens mål er gjort så tydelige, som tilfældet er i handlekompetencebeskrivelserne. 1. Teknisk assistent - uddannelsen
|
Arbejdsproces | Arbejdsfunktioner | Arbejdsdiscipliner |
Virke som teknisk assistent | Udarbejde teknisk dokumentation | Rentegne konstruktionstegninger Rentegne salgs-/tilbudstegninger Udarbejde vedligeholdelsestegninger Udarbejde tegninger Udføre beregninger Udarbejde skriftlig dokumentation |
Varetage salgsmæssige opgaver | Udarbejde tilbud Rådgive kunder Foretage ordrebehandling Udarbejde præsentationsmateriale |
|
Medvirke ved konstruktions- og udviklings- projekter hhv. ordreforløb | Planlægge og gennemføre projekt- eller
ordreforløb Udarbejde driftsbudgetter Varetage indkøb |
|
Varetage administrative opgaver | Forestå praktiske gøremål ved møder Udføre almindeligt kontorarbejde |
De fremhævede handlekompetencer indgår i et undervisningsforløb i 2. skoleperiode, der er beskrevet nærmere på de efterfølgende sider. Undervisningsforløbet starter i den 4. uge og har en varighed på 25 - 30 lektioner = 1 uge.
Undervisningsforløbet er projektorganiseret (ppu) og er centreret om en case »Karl Gustavsen, Tegningsdokumentation«. (side 34).
b) Overordnet handlekompetencebeskrivelse
(arbejdsproces)
Virke som teknisk assistent |
Den tekniske assistent skal under hensyntagen til
eget arbejdsmiljø og under anvendelse af tidssvarende og relevante edb-programmer
selvstændigt og i samarbejde med andre kunne udarbejde teknisk dokumentation, varetage
salgsmæssige opgaver, medvirke ved konstruktions- og udviklingsprojekter samt varetage
administrative opgaver i følgende virksomhedstyper: Fremstilling, El, Bygge og anlæg,
Rådgivning, Landinspektører, Arkitekt og IT samt offentlige forvaltninger. Endvidere skal den tekniske assistent løbende kunne følge med udviklingen inden for de nævnte brancher samt udvise initiativ og komme med løsningsforslag i sit daglige arbejde. |
c) Detaljerede handlekompetencebeskrivelser
Handlekompetencebeskrivelserne er her ændret fra »svendeprøveniveau« til 2. skoleperiode ved kursivering af dét, der ikke gælder og tilføjelser med understreget skrift:
Arbejdsfunktioner | Arbejdsdiscipliner |
Udarbejde teknisk
dokumentation Den tekniske assistent Eleven skal under anvendelse af tidssvarende og relevante edb-programmer kunne udarbejde teknisk dokumentation herunder udføre beregninger. Tegningerne skal udføres efter gældende standarder. |
Rentegne konstruktionstegninger Den tekniske assistent Eleven skal ud fra egne opmålinger samt andres og egne skitseoplæg kunne udarbejde arbejds- og samlingstegninger med tilhørende styklister. |
Udarbejde tegninger Den tekniske assistent Eleven skal selvstændigt kunne udarbejde samt ændre tegninger og styklister i henhold til gældende standarder f.eks. DS/ISO og under hensyntagen til div. love/direktiver. I forbindelse hermed skal den tekniske assistent eleven selvstændigt eller med hjælp fra andre opsøge de relevante standarder bestemmelser mv. og vurdere deres gyldighed i forbindelse med den aktuelle opgave. |
|
Medvirke ved konstruktions- og
udviklingsprojekter hhv. ordreforløb Den tekniske assistent Eleven skal under anvendelse af tidssvarende og relevante edb-programmer i skiftende arbejdsgrupper kunne medvirke ved projektforløb herunder planlægge forløbet, udarbejde driftsbudgetter og varetage indkøb. |
Planlægge og gennemføre projekt-
eller ordreforløb Den tekniske assistent Eleven skal i samarbejde med andre kunne planlægge og gennemføre og afrapportere et (projekt)forløb. Herunder bl.a. beregne tidsterminer og planlægge rækkefølgen af arbejdsopgaverne. |
d) Case-beskrivelse:
Karl Gustavsen Til:
Vedr. Tegningsdokumentation Jeg var på messe i sidste måned, hvor jeg udstillede forskellige knagerækker og stumtjenere, som jeg selv har fremstillet hjemme i min kælder. Dette var en stor succes. Der var specielt én type knagerække og to typer stumtjenere, som der var stor efterspørgsel på. Disse bliver jeg nødt til at få produceret på et maskinværksted i Glostrup, da jeg ikke selv kan nå at producere dem. Men jeg bliver nødt til at levere nogle tegninger til værkstedet, som de kan producere knagerækker og stumtjenere efter. De tegninger har jeg heller ikke tid til at udarbejde, da jeg endnu ikke har nogle medarbejdere. Jeg håber på jeres assistance og medsender de relevante typer, som jeres elever skal måle op efter. Jeg har brug for både arbejdstegninger med materialeangivelse, mål og svejsesymboler, samlingstegninger og styklister. Jeg vil bede om at få dokumentationen udarbejdet på ACAD, så jeg udover papirkopier kan få tegningerne på disketter og lægge dem ind på min egen computer. Jeg har brug for tegningerne senest d. xx.xx.xx, da jeg allerede skal levere de første knagerækker og stumtjenere d. xx.xx.xx, og maskinværkstedet skal bruge to uger til at producere min ordre. Med venlig hilsen |
e) Andre detaljer vedr. undervisningsforløbet
Projektgrupperne
Tre-fire elever i hver gruppe, som er dannet under hensyntagen til elevernes forudgående undervisning: enten sådan som eleverne har været vant til at arbejde sammen eller ud fra den grad af selvstændighed, den enkelte har lyst til, mod på, at lægge for dagen (»gruppen arbejder tæt sammen med læreren«, »gruppen arbejder med nogen støtte fra læreren« eller »gruppen arbejder meget selvstændigt«.) Supplerende undervisning Udarbejdelse af samlingstegninger og styklister diskuteres på det tidspunkt, hvor eleverne har spørgsmål hertil, eller kort tid efter. Det er altså eleverne, der skal få øje på »problemet« - og ønske at gøre noget ved det.
Evaluering
Eleverne kopierer deres eget projekt og deler det ud til de øvrige grupper. Grupperne vurderer to - tre af de andre gruppers projekter, og fremlægger deres vurderinger. Læreren supplerer om nødvendigt vurderingerne.
Evalueringen tager udgangspunkt i, hvordan eleverne (gruppen)
Handlekompetencebeskrivelser, case mv. vedr. Teknisk assistent uddannelsen (nu Teknisk designer) er udarbejdet af Anne-Marie Sørensen, der er faglærer ved TA-uddannelsen på Københavns tekniske Skole.
Til overvejelse:
Hvilket billede får du selv af det beskrevne
undervisningsforløb? Hvordan vil du som kontaktlærer kunne anvende Karl Gustavsens brev til en samtale om "uddannelsen" midt i dette forløb? |
De handlekompetencer, der er fremhævet i oversigten, indgår i et undervisningsforløb i 2. skoleperiode, som er beskrevet nærmere på de efterfølgende sider. Undervisningsforløbet starter i den 6. uge og har en varighed på 320 lektioner = 10 uger. Det er gennemført i foråret 1999 med 36 elever og to lærere. Undervisningsforløbet er projektorganiseret og er centreret om casen »Fru Pind«.
a) Handlekompetencer, oversigt
Arbejdsproces | Arbejdsfunktioner | Arbejdsdiscipliner |
Opføre et mindre træhus | Planlægge byggearbejde | Analysere byggearbejde Tilrettelægge byggearbejdet Udføre materialebestilling Udføre kvalitetskontrol |
Udføre anlægsarbejde | Indrette byggeplads Udføre afsætning af grund Udføre opstilling af fundament Udføre betonforskalling |
|
Udføre gulvarbejde | Udføre bjælkelag Udføre gulvbelægning Udføre trægulve |
|
Udføre facadearbejde | Udføre facade og gavlkonstruktioner Udføre døre og vinduer Opsætte facade og gavlbeklædning |
|
Udføre tagarbejde | Opsnøre spær, grat, kehl og skiftespær Opstille spær Udføre beregning af spærlængder Udføre oplægning af tagbeklædninger |
|
Udføre indretningsarbejder | Udføre vægbeklædninger Udføre indretning af baderum Udføre indretning af køkken Udføre trætrapper Udføre afslutningsarbejder |
b) Overordnet handlekompetencebeskrivelse (arbejdsproces)
Alle de efterfølgende handlekompetencebeskrivelser er udarbejdet, så de gælder for 2. skoleperiode. Der foreligger ikke beskrivelser vedr. »svendeprøvekravene«.
Opføre et mindre træhus |
Tømrereleven skal alene eller sammen med andre kunne
planlægge, udføre og vurdere arbejdsdiscipliner vedrørende fremstilling og opsætning
af et mindre træhus med vinduer og døre. Huset skal kunne opsættes på en grund, uden at der skal indhentes byggetilladelse. Alt arbejde skal udføres efter de til enhver tid gældende love, regler, forskrifter og anvisninger samt evt. specielle miljø- og sikkerhedskrav og inden for forsvarlige økonomiske og æstetiske rammer. Tømrereleven skal endvidere kunne yde grundlæggende førstehjælp i overensstemmelse med de til enhver tid givne bestemmelser i Røde Kors undervisningsplan samt kunne slukke mindre brande og forhindre, at disse spreder sig. |
c) Detaljerede handlekompetencebeskrivelser
(2. skoleperiode)
Arbejdsfunktioner | Arbejdsdiscipliner |
Udføre
anlægsarbejde Tømrereleven skal kunne udføre afsætning af grunden og opstilling af huset samt være istand til at indrette en mindre byggeplads. |
Indrette byggeplads Tømrereleven skal kunne indrette en mindre byggeplads, sådan at den er hensigtsmæssigt indrettet og opfylder de til enhver tid gældende forskrifter, specielt hvad angår miljø og sikkerhed. |
Udføre afsætning af grund Tømrereleven skal kunne afsætte den grund, som huset skal stå på ved hjælp af de trigonometriske funktioner, der er nødvendige, for at dette kan gøres korrekt. |
|
Udføre opstilling af fundament Tømrereleven skal ved hjælp af water og nivelleringsapparat afsætte og opstille et hus i water, lod og vinkel. Endvidere skal han kunne udføre de nødvendige trigonometriske funktioner og andre beregninger, der evt. måtte være nødvendige for at kontrollere, om det er udført korrekt. |
|
Udføre gulvarbejde Tømrereleven skal kunne udføre bjælkelag og gulvbelægning. |
Udføre bjælkelag Tømrereleven skal selvstændigt opsnøre og udføre en elementær bjælkelagskonstruktion i hel- og halvtømmer efter tegninger, der er udarbejdet af arkitekt, mester eller af eleven selv. Arbejdet skal overholde gældende forskrifter. Eleven skal selvstændigt opsøge de forskrifter, der til enhver tid er gældende samt efter udført arbejde kontrollere, at konstruktionen er lovlig og overholder gældende forskrifter. |
Udføre gulvbelægning Tømrereleven skal kunne udføre de mest elementære gulvbelægningsarbejder inden for linoleum, nålefilt, kokos og tuftede tæpper. Herunder kunne svejse gulvbelægning samt montere dør og trappetrin. |
|
Udføre facadearbejde Tømrereleven skal kunne udføre facadekonstruktioner, isætte døre og vinduer samt beklæde facaden. |
Udføre facadekonstruktioner Tømrereleven skal opsnøre og udføre elementære facade- og vægkonstruktioner i hel- og halvtømmer efter tegninger fremstillet af arkitekt, mester eller af eleven selv. Arbejdet skal overholde gældende forskrifter. Eleven skal selvstændigt opsøge de forskrifter, der til enhver tid er gældende samt efter udført arbejde kontrollere, at konstruktionen er lovlig og overholder gældende forskrifter. Tømrereleven skal kunne begrunde sit valg af konstruktion. |
Udføre døre og vinduer Tømrereleven skal tegne og udføre elementære vindues- og dørkonstruktioner samt være istand til at sætte glas i disse og kunne isætte vinduer/døre korrekt i en facadekonstruktion. Arbejdet skal udføres på en sikkerhedmæssig og faglig korrekt måde. Værkstedsarbejdet skal udføres vha. almindelige stationære maskiner (båndsav, afretter, tykkelseshøvl, rundsav og fræser) og opstillingen vha. almindelige håndmaskiner (rundsav, stik-sav, bore- og skruemaskiner). |
|
Opsætte facadebeklædning Tømrereleven skal endvidere kunne vælge og opsætte korrekt facadebeklædning samt kunne begrunde sit valg. |
|
Udføre tagarbejde Tømrereleven skal kunne udføre grundlæggende tagarbejder. |
Opsnøre spær Tømrereleven skal udføre grundlæggende tagarbejder efter tegninger fremstillet enten af arkitekt, mester eller af eleven selv. Eleven skal selvstændig kunne tegne i målestoksforhold samt opsnøre og udføre elementære tagkonstruktioner i hel- og halvtømmer, samt være istand til at opsøge og finde de forskrifter, der til enhver tid er gældende med henblik på at kontrollere, om konstruktionen er lovlig og overholder gældende forskrifter. |
Opstille spær Tømrereleven skal kunne opsætte og inddele spær, således at de opfylder de til enhver tid gældende forskrifter og normer. |
|
Udføre beregning af spærlængder Tømrereleven skal kunne udføre beregning af spærlængder og inddeling af godkendte taglægter ud fra et givet tagdækningsmateriale. |
|
Varetage
sikkerhedsarbejde Tømrereleven skal kunne yde grundlæggende indsats ved ulykker. |
Yde førstehjælp Tømrereleven skal kunne yde grundlæggende førstehjælp i overensstemmelse med de til enhver tid givne bestemmelse i Røde Kors undervisningsplan. |
Udføre brandbekæmpelse Tømrereleven skal kunne slukke mindre brande samt kunne forhindre disse i at sprede sig. |
d) Casebeskrivelse
Mundtlig introduktion til projektet »fru Pind«
Forleden blev vi ringet op af fru Pinds datter, der ville høre, om vi mon kunne hjælpe hende med at løse en opgave, hun havde påtaget sig på vegne af familien.
Enhver, der har bestået svendeprøve som tømrer i København og omegn, ved, hvem fru Pind er, men det kan man jo ikke forlange af jer, så her er lige et par linier, så I også kan vide lidt om, hvem hun er.
Fru tømrermester Pind er enke efter den legendariske tømrermester Hans Pind, der var Oldermand i Københavns Tømrerlaug og tillige formand for svendeprøvekommissionen i en årrække.
Enkefruen har stadig meget gode forbindelser i hele tømrerlauget, og mange nybagte svende husker, hvordan de har måttet stå skoleret for fruen og forklare, hvordan de dog havde båret sig ad med at bestå svendeprøven.
Hun er en skrap dame, men det opdager I nok hen ad vejen.
Efter det vi har hørt, er datteren ikke meget bedre, men lad os nu se. Hvis man udfører et godt stykke arbejde, så er de fleste mennesker meget flinke. Sidst fru Pind var her på skolen, fik vi for resten begge to et kys på kinden af hende, men det er en helt anden historie, som I kan få en anden god gang, nu tilbage til nutiden.
Altså. Datteren ringede forleden og bad om hjælp. Hun præsenterede sig kun som frøken Pind (så stod vi ret begge to!).
Frøken Pind bor i Frankrig, så hun er ikke sådan lige at få fat i. Derfor bliver I nødt til at planlægge på en mere hensigtsmæssig måde, end I måske er vant til.
For øvrigt har hun lovet os, at hun snart vil oprette en e-mail adresse, så det kan blive lidt lettere at komme i kontakt med hende.
Hun vil nemlig gerne have alting på skrift, for som hun sagde i telefonen: "Der er en del fusk i byggebranchen". Vi prøvede selvfølgelig at sige til hende, at det var tømrerlærlinge på Københavns tekniske Skole, vi snakkede om, og at vi i hvert fald ikke havde "fuskere" i blandt os, men lige meget hjalp det, hun ville have alt skriftligt.
Indtil hun har fået oprettet sin e-mail adresse, kan I bruge jtn@kts.dk
Nå, men tilbage til det, hun ville ha vores hjælp til: Enkefruen bliver 90 år den 26. december, og familien har bestemt, at fødselsdagen skal holdes i hendes sommerhus i Hornbæk.
Opførelse af seks-syv små huse til fru Pind |
For at der kan blive plads til familien og alle deres
børn, skal der opføres seks-syv små huse, som man jo ikke skal søge om byggetilladelse
for at opføre. Nu er det sådan, at hverken familien eller fruen har så meget forstand på det praktiske, men hun og familien ved godt, hvordan man vurderer kvaliteten på det, de skal betale for. Der er en for resten en anden ting, som datteren lige nåede at fortælle, inden mobiltelefonen løb tør for strøm: De har stadig Tømrermester Pinds gamle lastbil fra 1930, og de synes, det vil være rigtigt at mindes den gamle herre ved at transportere husene op til Hornbæk på den. Nu er det jo altså en gammel lastbil, og den er ikke mere end 1,5 m i bredden, så hvert hus skal kunne pakkes sammen, så det kan være på lastbilen, ét ad gangen. Huset skal være opsat inden jul. Hun ønsker selvfølgelig at få nogle arbejdstegninger (efter Dansk Standard, DS) og et prisoverslag, som hun kan godkende, før hun giver sit endelige ja. Så det er nok smart komme i gang med analysere projektet i en fart. Det er også meget muligt, at hun vil forlange at få nogle kvalitetsbeskrivelser fra jer, så hun kan være sikker på, at det ikke er en sildekasse, I bygger til hende. |
e) Andre detaljer vedr. undervisningsforløbet
Gruppeinddeling
Projektgrupperne er sammensat i henhold til den grad af selvstændighed, eleverne har ønsket:
»Læreren skal
Formelt er valget mellem de tre former sket efter, at gruppemedlemmerne har fundet sammen. Denne form, mener vi, er den bedste, idet vi har den erfaring, at elever, der kender hinanden i forvejen som hovedregel, uanset hvilke kriterier for gruppesammensætningen læreren evt. foreslår, går sammen med dem, de gerne vil arbejde sammen med. Til gengæld tyder meget på, at bl.a. spørgsmål om selvstændighed o.l. reelt indgår i deres valg. Herved opnår vi, at grupperne bliver så homogene som muligt.
Det er der flere fordele ved. Dels kan der så reelt være tale om, at »gruppe 3« arbejder næsten selvstændigt og derved ikke hele tiden skal »serviceres« af læreren. Dels vil alle medlemmerne af »gruppe 1« have stort set det samme behov for lærercentreret undervisning: instruktion, demonstration osv.
Handlekompetencebeskrivelser, case mv. vedr. Træfagenes byggeuddannelse er udarbejdet af Jørn Nielsen og Lone Thrane, der er faglærere på Københavns tekniske Skole, Nørrebro.
Til overvejelse:
Hvordan ville det spænde af i din undervisning, hvis du lagde op til, at nogle grupper skulle vælge at arbejde meget selvstændigt (gr. 3) og andre tæt sammen med dig (gr. 1)? |
a) Handlekompetencer, oversigt
Arbejdsproces | Arbejdsfunktioner | Arbejdsdiscipliner |
Arbejde som tandklinikassistent | Assistere ved tandbehandling | Tilrettelægge assistancen Udføre firehændig assistance Udføre afrydning Udføre røntgenoptagelse |
Udføre forebyggende arbejde og tværfagligt samarbejde | Udføre profylaktisk arbejde Foretage instrumentel behandling |
|
Varetage patientomsorg og administrative opgaver | Varetage patientomsorg Varetage administrative opgaver |
|
Varetage tandregulerings- opgaver | Foretage tandregulering Udføre aftrykstagning |
b) Overordnet handlekompetencebeskrivelse
(arbejdsproces)
Arbejde som tandklinikassistent |
Tandklinikassistenten kan selvstændigt planlægge,
gennemføre og vurdere assistance ved enhver form for tandbehandling. Ligeledes kan tandklinikassistenten udføre begrænset instrumentel behandling. Tandklinikassistenten respekterer tavshedspligten og udviser i hele sit arbejde loyalitet over for klinikkens arbejdsgange og principper. Tandklinikassistenten udviser den største omhu mht. overholdelse af de gældende hygiejnekrav. Tandklinikassistenten kan udføre administrative opgaver forbundet med klinikkens drift, opretholde serviceniveau over for tandklinikkens brugere, varetage daglig pleje af driftsmateriel og tilgodese miljø- og sikkerhedshensyn samt minimere de daglige arbejdsbelastninger. |
a) Detaljerede handlekompetence-beskrivelser
Arbejdsfunktioner | Arbejdsdiscipliner |
Assistere ved
tandbehandling Tandklinikassistenten kan selvstændigt planlægge assistance til enhver form for tandbehandling, herunder udvælge materialer og instrumenter og varetage daglig pleje heraf, vurdere hygiejnehensyn samt foretage afrydning. Tandklinikassistenten kan optage, fremkalde og montere røntgenbilleder. Endvidere kan klinikassistenten tage stilling til miljømæssige problemer, der kan være forbundet med materialer, der anvendes på en tandklinik. |
Tilrettelægge assistancen Tandklinikassistenten kan efter instruktion fra tandlægen/ tandplejeren selvstændigt udføre tilrettelægning af hensigtsmæssig arbejdsgang til tandbehandling samt foretage afvejet vurdering af det praktiske forløb. Tandklinikassistenten kan varetage daglig pleje af klinikudstyret og betjene dette. Endvidere selvstændig udvælge instrumenter og klargøre materialer på faglig, sundheds-, sikkerheds- og hygiejnemæssig forsvarlig måde. |
Udføre firehændig assistance Tandklinikassistenten kan selvstændigt og i samarbejde med tandlægen/tandplejeren udvælge og udføre betjening af instrumenter og materialer ud fra løbende vurdering af assistancens helhed. Tandklinikassistenten arbejder på faglig, sundheds- og hygiejnemæssig forsvarlig måde ud fra gældende love og regler og tilstræber herunder at minimere de daglige arbejdsbelastninger. |
|
Udføre afrydning Tandklinikassistenten kan, med løbende vurdering af arbejdets tilstrækkelighed, udføre klinikhygiejne efter gældende toxikologiske og bakteriologiske forskrifter, således at smitterisici minimeres. Tandklinikassistenten kan varetage håndtering af affald, således at sikkerheds- og miljøhensyn overholdes. |
|
Udføre røntgenoptagelse Tandklinikassistenten kan selvstændigt optage røntgenbillede med overholdelse af regler for strålebeskyttelse og gældende love og bekendtgørelser. |
|
Udføre forebyggende
behandling og tværfagligt samarbejde Tandklinikassistenten kan foretage kontrol af mundhygiejen, give instruktion i hjemmetandplejemidler og elementær kostvejledning. Endvidere kan tandklinikassistenten foretage fissurforsegling og fluoridbehandling samt afpudsning af bløde og farvede tandbelægninger. Arbejdet udføres i nært samarbejde med tandlæge eller tandplejer. |
Udføre profylaktisk arbejde Tandklinikassistenten kan efter instruktion fra tandlægen/ tandplejeren selvstændigt udføre profylaktisk arbejde såsom kontrol af mundhygiejne samt give instruktion i hjemmetandpleje og elementær kostvejledning. |
Foretage instrumentel behandling Tandklinikassistenten kan efter instruktion fra tandlægen/ tandplejeren selvstændigt udføre hensigtsmæssig arbejdsgang ved fissurbehandling, afpudsning og fluorbehandling. |
|
Varetage patientomsorg
og administrative opgaver Tandklinikassistenten kan selvstændigt planlægge, udføre og vurdere administrative opgaver forbundet med klinikkens drift samt opretholde serviceniveau over for tandklinikkens brugere. |
Varetage patientomsorg Tandklinikassistenten kan indhente information, som er af betydning for patientens almene sundhedstilstand. Tandklinik-assistenten kan med situationsfornemmelse varetage kundepleje under overholdelse af tavshedspligten og under respekt for patientens integritet og selvbestemmelsesret, vise forståelse for patientens smerter og angst samt vurdere den individuelle patients behov. |
Udføre administrative opgaver Tandklinikassistenten kan udføre de administrative opgaver, der er forbundet med tandklinikkens drift. |
|
Varetage
tandreguleringsopgaver Tandklinikassistenten kan påsætte og aftage tandreguleringsapparatur. Endvidere kan tandklinikassistenten tage aftryk til studiemodeller og udstøbe disse. |
Foretage tandregulering Tandklinikassistenten kan efter instruktion, i begrænset omfang, påsætte og aftage tandreguleringsapparatur. |
Udføre aftrykstagning Tandklinikassistenten kan efter instruktion foretage aftrykstagning. Tandklinikassistenten kan selvstændigt varetage opbevaring og udstøbning af tandaftryk på faglig korrekt måde. |
Handlekompetencebeskrivelserne vedr. klinikassistentuddannelsen er udarbejdet af Susanne Ottesen og Lone Hall, der er faglærere ved Skolen for Klinikassistenter og tandplejere i København. Beskrivelserne er efterfølgende blevet revideret på grundlag af kommentarer fra to privatpraktiserende tandlæger.
Til overvejelse (især for lærere, der underviser i alle andre uddannelser):
Hvordan ville du udforme en case, der skulle bruges i
starten af grundforløbet til at introducere (dele af ) tandklinikassistentuddannelsen? Hvordan ville du, ved udformningen af casen, sikre, at miljø-, sikkerheds- og hygiejnekravene blev prioriteret højt? |
»Advokatsekretær« er et speciale inden for »Kontoruddannelse med specialer«. Arbejdsfunktionen »Varetage administrative rutiner« repræsenterer den generelle del af uddannelsen, HG-1 og 2. For specialets fire arbejdsfunktioner gælder, at eleven kun kan (og skal) opnå handlekompetence inden for de funktioner, der forekommer på det advokatkontor, eleven har praktikaftale med.
a) Handlekompetencer, oversigt
Arbejdsprocessen | Arbejdsfunktioner | Arbejdsdiscipliner |
Gennemføre administrativ sagsbehandling | Varetage personsager | Udarbejde ægtepagter Opstille testamenter |
Varetage selskabssager | Stifte anpartsselskaber Oprette aktieselskaber Foretage anmeldelse |
|
Varetage inkassosager | Udfærdige stævninger Varetage pantebrevsinkasso Udarbejde tvangsauktionsbegæring |
|
Varetage ejendomssager | Udfærdige udkast til skøde og pantebrev Klargøre til tinglysning |
|
Varetage administrative rutiner | Udføre administrative arbejdsopgaver Løse regnskabsmæssige opgaver Medvirke ved kvalitetsudvikling |
b) Overordnet handlekompetencebeskrivelse (arbejdsproces)
Gennemføre administrativ sagsbehandling |
Advokatsekretæren kan udføre generelt
forekommende kontortekniske funktioner på advokatkontoret, bl.a. ved anvendelse af
edb-systemer og edb-værktøjer og en for et advokatkontor relevant
kommunikationsteknologi. Advokatsekretæren kan formulere sig i et korrekt, sikkert og
nuanceret sprog, der er afpasset efter modtager og situation. Advokatsekretæren kan optræde venligt, men effektivt og bestemt i telefonsamtaler og på sikker vis modtage og videregive beskeder. Advokatsekretæren kan endvidere selvstændigt vurdere informationer og instrukser og derved gennemføre en rationel administrativ sagsbehandling af forskellige sagstyper: person-, selskabs-, inkasso-, ejendoms- og andre sager samt medvirke til ajourføring af advokatkontorets instrukser og arbejdsgange. I hele sit arbejde viser advokatsekrætæren respekt for tavshedspligten og kendskab til det offentlige retssystem, dets opbygning, indretning og behandling. |
c) Detaljerede handlekompetencebeskrivelser
Arbejdsfunktioner | Arbejdsdiscipliner |
Varetage personsager Advokatsekretæren kan ud fra kendskabet til ægteskabets retsvirkninger, separation og skilsmisse mv. selvstændigt vurdere informationer og derved gennemføre en rationel administrativ sagsbehandling med relation til person-, familie- og arveret. |
Udarbejde ægtepagter Advokatsekretæren kan udfylde felterne vedr. personoplysninger, underskriftsforhold og vitterlighedspåtegninger. Den øvrige administrative sagsbehandling udfører advokatsekretæren på baggrund af diktat eller koncept. |
Opstille testamenter Advokatsekretæren kan .. |
|
Varetage selskabssager Advokatsekretæren kan ud fra sit kendskab til selskabsformer, heftelsesformer mv. selvstændigt vurdere informationer og givne instrukser og derved medvirke til at sikre gennemførelsen af en rationel administrativ sagsbehandling i forbindelse med oprettelse af aktie- og anpartsselskaber samt skriftligt og via PubliCom foretage anmeldelse til Erhvervs-og Selskabsstyrelsen. |
Stifte anpartsselskaber Advokatsekretæren kan efter diktat eller koncept udfylde anmeldelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. På samme måde kan advokatsekretæren udarbejde øvrige dokumenter i sagen. |
Oprette aktieselskaber Advokatsekretæren kan .. |
|
Foretage anmeldelse Advokatsekretæren kan .. |
|
Varetage inkassosager Advokatsekretæren kan selvstændigt vurdere informationer og givne instrukser og derved medvirke til at sikre gennemførelsen af en rationel administrativ sagsbehandling i forbindelse med behandling af inkassosager, udfærdigelse af stævninger, pantebrevsinkasso, udlæg, tvangsauktionsbegæring m.m. |
Udfærdige stævninger Advokatsekretæren kan i standardiserede inkassosager udfylde koncept til 1. rykker, frivilligt forlig, stævning, domsrykker, begæring til fogedretten og klientrapportering. Advokatsekretæren kan endvidere forestå opfølgning af afdragsordning. På baggrund af nøje instruks kan advokatsekretæren møde ved forberedende retsmøder samt møder i fogedretten. |
Varetage pantebrevsinkasso Advokatsekretæren kan foretage opgørelse af sagen, udfylde paradigma på 1. rykker, påkrav, opsigelse og begæring til fogedretten. |
|
Udarbejde tvangsauktionsbegæring Advokatsekretæren kan på baggrund af instruks udfylde paradigma til tvangsauktionsbegæring. I samarbejde med den ansvarlige advokat kan advokatsekretæren udarbejde opstilling af tvangsauktionsbegæring. Advokatsekretæren kan selvstændigt foretage klientorientering og fremnotering af sagen. |
|
Varetage ejendomssager Advokatsekretæren kan selvstændigt vurdere informationer og givne instrukser og derved medvirke til at sikre gennemførelsen af en rationel administrativ sagsbehandling i forbindelse med overdragelse af fast ejendom. |
Udfærdige udkast til skøde og
pantebreve Advokatsekretæren kan på baggrund af underskreven købsaftale/ slutseddel udfærdige udkast til skøde og pantebreve. |
Klargøre til tinglysning Advokatsekretæren kan gøre dokumenter klar til tinglysning, udfærdige genparter, udregne gebyrer og forestå fremsendelsen til tinglysning samt sørge for overholdelse af fristerne. |
|
Varetage administrative
rutiner Advokatsekretæren kan varetage arbejdsopgaver i forhold til virksomhedens øvrige funktioner, herunder regnskabsmæssige opgaver, samt medvirke ved udviklingen af virksomhedens rutiner. |
Udføre administrative
arbejdsopgaver Advokatsekretæren kan varetage mundtlige, skriftlige og visuelle arbejdsopgaver i forhold til virksomhedens øvrige funktioner og i forhold til virksomhedens inden- og udenlandske kunder, leverandører og samarbejdspartnere. |
Løse regnskabsmæssige opgaver Advokatsekretæren kan udføre funktioner i forbindelse med virksomhedens budgetlægning, regnskabsføring og økonomiske styring og medvirke ved løsningen af regnskabsmæssige opgaver i forbindelse med virksomhedens debitor- og kreditorbogholderi. |
|
Medvirke ved kvalitetsudvikling Advokatsekretæren kan medvirke ved udviklingen af virksomhedens administrative rutiner samt identificere, beskrive og udarbejde forslag til løsning af administrative problemer samt strukturere og planlægge arbejdsprocesser og medvirke ved virksomhedens service- og kvalitetsudvikling. |
Handlekompetencebeskrivelserne vedr. advokatsekretærspecialet er udarbejdet på grundlag af den eksisterende uddannelsesbekendtgørelse fsv. angår arbejdsfunktionen »Varetage administrative rutiner«. Arbejdsdisciplinerne under de fire øvrige arbejdsfunktioner er udarbejdet i samarbejde med en praktiserende advokat.
Denne side indgår i
publikationen "Mål og handlekompetence i erhvervsuddannelserne" som kapitel 3
af 6
© Undervisningsministeriet 2000