|
11. Nordisk overblik
Den gennemsnitlige nordiske klassekvotient i den offentlige skole er 19,8. Elevtallet i de nordiske grundskoler, forventes i gennemsnit at stige med ca.6% de næste 5 år. Grundskoler i Norden Grundskolestrukturen i Norden er kendetegnet ved, at der er relativt mange skoler i forhold til det samlede elevtal. I Norden er der i alt ca.14.700 grundskoler, 1/3 af disse findes i Sverige, som også har mere end 1/3 af det samlede elevtal (tabel 22). Antallet af skoler afspejler bl.a.de geografiske og befolkningsmæssige forhold. Især i Finland, men også i Norge og Island er befolkningstætheden mindre end i Danmark, og det stiller større krav til et bredmasket net af grundskoler. I et geografisk stort land med mange kommuner, er skolestrukturen nødvendigvis anderledes end i et land med kortere afstande. Klassekvotienter I Danmark er klassekvotienten stort set uafhængig af klassetrinnet, mens der i Island er en mindre stigning fra de mindste klassetrin til de største. I Norge er der en markant forøgelse fra 8. klassetrin, hvor den gennemsnitlige klassestørrelse stiger med 3 elever (tabel 23). Det hænger sammen med, at der sker en koncentration af eleverne efter 7.klassetrin. I Sverige findes ingen officiel statistik om klassestørrelser, og der foreligger ingen tal fra Finland. I stadig større omfang foregår undervisningen i de nordiske lande i varierende grupperinger, som tillader større fleksibilitet. Grupperinger skal afspejle det indhold og den arbejdsmetode, der anvendes i skolen. Elevtalsudvikling I de kommende år forventes elevtallet i de nordiske lande fortsat at stige. Med en stigning på 16% frem til år 2009/10 har Danmark den største stigning i Norden (figur V). For at rumme denne vækst bliver det nødvendigt for skoleejerne, at bygge nye skoler eller udbygge eksisterende skoler. Alternativt kan den nuværende bygningsmasse øges eller elevtallet i de enkelte klasser forøges. Tabel 22 Oversigt over grundskoler (private og offentlige) i de nordiske lande efter skolestørrelse.
Tabel 23 Oversigt over klasser og klassekvotienter i de offentlige skoler i de nordiske lande. DEL 1:
DEL 2:
NB:Der foreligger ikke tal for Finland og Sverige
Figur V Elevprognose indeks i de Nordiske lande. Denne side indgår i
publikationen "Folkeskolen i tal" som kapitel 11 af 12 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til sidens top |