[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Kvalitet

Kvalitet i uddannelserne kan både ses fra en individuel og en samfundsmæssig synsvinkel. I begge tilfælde er det væsentlige, om uddannelse har givet det ønskede udbytte. Har den enkelte færdiguddannede nået de mål, professionelle og personlige, som var udgangspunktet for at tage en uddannelse? Og har samfundet fået det bedst mulige ud af de menneskelige og økonomiske ressourcer, der er involveret i uddannelsesvirksomhed?

Kvalitet i uddannelsessystemet indgår dermed som et grundlæggende, overordnet formål i alle uddannelsespolitiske initiativer. En række konkrete initiativer er sat i gang under overskriften "Kvalitet" med det formål at bidrage til at afdække, hvad der kendetegner den gode uddannelse og den gode uddannelsesinstitution. Herunder om de centralt fastlagte mål er de rigtige. Resultatet af dette arbejde giver et godt grundlag for at justere på forholdene og gøre uddannelsesvirksomheden endnu bedre.

En rammebetingelse for god uddannelseskvalitet er de vilkår, den enkelte institution fungerer under. Institutionens evne til fornyelse og forandring afhænger nemlig i høj grad af intern organisering, ledelses- og medarbejderkompetencer og interne systemer til kvalitetssikring og -udvikling.

Initiativer, der sigter på øget kvalitet i uddannelsessystemet

Danmark har med lov om Danmarks Evalueringsinstitut, der trådte i kraft 1. juni i år, som det første land i verden fået et nationalt evalueringsinstitut, der skal evaluere uddannelse og undervisning. Evalueringsområdet omfatter al undervisning og uddannelse fra grundskoleniveau til de videregående uddannelser. Instituttets virksomhed vil blive et meget vigtigt redskab i skolernes og uddannelsesinstitutionernes arbejde med fortsat udvikling af uddannelseskvaliteten. Det kvalitetsudviklende perspektiv understreges bl.a. ved, at selvevaluering skal indgå som fast bestanddel i en evaluering.

En hovedhjørnesten i arbejdet med at etablere evalueringsinstituttet har været, at dets virksomhed skal være fremadrettet og udviklingsorienteret. Instituttet skal implicit også udøve kontrol, men grundsynspunktet er, at "lys og gennemskuelighed" på én gang er kontrol og den bedste forudsætning for at videreudvikle undervisning og uddannelsessektoren. Evalueringsinstituttet er etableret som en selvstændig institution under Undervisningsministeriet med en bestyrelse som overordnet ansvarlig for ledelsen af instituttet.

Ministeriet har i længere tid arbejdet med kvalitetsudviklingsprojekter inden for de enkelte uddannelses- og institutionsområder. Eksempler er "Folkeskolen År 2000" - en fælles aktivitet mellem Kommunernes Landsforening, Danmarks Lærerforening og Undervisningsministeriet, som giver skoler, kommuner og ministeriet redskaber til at evaluere og udvikle skolernes kvalitet; "Standarder og Profiler", som involverer alle gymnasier og hf-kurser i uddannelses- og institutionsudvikling; og "Q-strategi i erhvervsskolesektoren", der har samme formål for erhvervsskolesektoren.

I ministeriet er der også på tværs af uddannelsesområderne søgt udviklet en fælles overordnet kvalitetssystematik på systemniveau gennem projektet "Kvalitet der kan ses".

Alle kvalitetsudviklingsprojekterne bygger bl.a. på anvendelse af indikatorer, ikke som et mål i sig selv, men som redskab til at kunne give et nogenlunde dækkende billede af en tilstand ved hjælp af få udsagn. I det lys er der fra dansk side taget initiativ til at udbygge de indikatorer, der anvendes internationalt, fx af OECD, til at bedømme og sammenligne forskellige lande. Det danske udspil lægger større vægt på såkaldt bløde kvalifikationer end de eksisterende internationale sammenligninger.

På baggrund af de indvundne erfaringer med kvalitetsudviklingsprojekter følger ministeriet nu op med yderligere redskaber til udvikling på institutionsniveau. Ledelsesudvikling og udvikling af lærerkræfterne spiller en meget vigtig rolle for en institutions evne til udvikling og forandring, og begge aspekter vil være med i en afdækning af udviklingsbehovene.


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel