Initiativer, der sigter på øget kvalitet i uddannelsessystemet Danmark
har med lov om Danmarks Evalueringsinstitut, der trådte i kraft 1. juni i år, som
det første land i verden fået et nationalt evalueringsinstitut, der skal evaluere
uddannelse og undervisning. Evalueringsområdet omfatter al undervisning og uddannelse fra
grundskoleniveau til de videregående uddannelser. Instituttets virksomhed vil blive et
meget vigtigt redskab i skolernes og uddannelsesinstitutionernes arbejde med fortsat
udvikling af uddannelseskvaliteten. Det kvalitetsudviklende perspektiv understreges bl.a.
ved, at selvevaluering skal indgå som fast bestanddel i en evaluering.
En hovedhjørnesten i arbejdet med at etablere evalueringsinstituttet har været, at
dets virksomhed skal være fremadrettet og udviklingsorienteret. Instituttet skal implicit
også udøve kontrol, men grundsynspunktet er, at "lys og gennemskuelighed" på
én gang er kontrol og den bedste forudsætning for at videreudvikle undervisning og
uddannelsessektoren. Evalueringsinstituttet er etableret som en selvstændig institution
under Undervisningsministeriet med en bestyrelse som overordnet ansvarlig for ledelsen af
instituttet.
Ministeriet har i længere tid arbejdet med kvalitetsudviklingsprojekter inden for de
enkelte uddannelses- og institutionsområder. Eksempler er "Folkeskolen År 2000"
- en fælles aktivitet mellem Kommunernes Landsforening, Danmarks Lærerforening og
Undervisningsministeriet, som giver skoler, kommuner og ministeriet redskaber til at
evaluere og udvikle skolernes kvalitet; "Standarder og Profiler", som
involverer alle gymnasier og hf-kurser i uddannelses- og institutionsudvikling; og "Q-strategi
i erhvervsskolesektoren", der har samme formål for erhvervsskolesektoren.
I ministeriet er der også på tværs af uddannelsesområderne søgt udviklet en
fælles overordnet kvalitetssystematik på systemniveau gennem projektet "Kvalitet
der kan ses".
Alle kvalitetsudviklingsprojekterne bygger bl.a. på anvendelse af indikatorer, ikke
som et mål i sig selv, men som redskab til at kunne give et nogenlunde dækkende billede
af en tilstand ved hjælp af få udsagn. I det lys er der fra dansk side taget initiativ
til at udbygge de indikatorer, der anvendes internationalt, fx af OECD, til at bedømme og
sammenligne forskellige lande. Det danske udspil lægger større vægt på såkaldt bløde
kvalifikationer end de eksisterende internationale sammenligninger.
På baggrund af de indvundne erfaringer med kvalitetsudviklingsprojekter følger
ministeriet nu op med yderligere redskaber til udvikling på institutionsniveau.
Ledelsesudvikling og udvikling af lærerkræfterne spiller en meget vigtig rolle for en
institutions evne til udvikling og forandring, og begge aspekter vil være med i en
afdækning af udviklingsbehovene. |