[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Kompetenceudvikling og læring til alle

Vi ved, at vi alle har forskellige evner, lærer på forskellige måder og får forskellige resultater ud af at uddanne os. Men vi ved ikke nok om, hvordan vi lærer, og hvilke effekter uddannelse har. Der er derfor brug for meget mere viden om disse ting, specielt hvordan der skabes læringsmiljøer, der giver de bedste muligheder til alle.

Fremover vil læring antage nye former og være mindre bundet til tid og sted end i dag. Kompetenceudvikling og læring foregår ikke kun på uddannelsesinstitutionerne, men også i fritiden og i forbindelse med arbejdet. En væsentlig opgave er derfor at sikre samspillet mellem den enkeltes læring under uddannelse og i arbejdslivet og mellem uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet.

Udviklingen går i retning af, at vores arbejde i stigende grad både giver mulighed for, men også kræver en stadig læringsproces, hvor vi hele tiden tilegner os ny viden. Det betyder, at vores identitet i større grad end tidligere bliver knyttet til arbejdet frem for arbejdspladsen, og at vi ønsker et arbejde, der rummer muligheder for videreudvikling af egne kompetencer.

Den barriere, der nogle gange stilles op mellem uddannelse for erhvervslivets skyld og uddannelse for vores egen skyld, er dermed uinteressant. De kompetencer, den enkelte opnår ved at uddanne sig, bliver forudsætningen for at kunne begå sig på arbejdsmarkedet og i samfundet i øvrigt.

Initiativer, der skal give mulighed for kompetenceudvikling og læring til alle

Centralt for kompetenceudvikling og læring er viden om, hvordan mennesker og organisationer lærer, og formidling af denne viden. Både uddannelsesinstitutioner og virksomheder er med forskelligt udgangspunkt optaget af opgaven. Men der er ikke nogen systematisk opsamling af erfaringer og formidling af viden mellem institutioner og virksomheder.

For at råde bod på dette og forbedre mulighederne for forskning i uddannelse arbejdes der med planer om etablering af Danmarks Pædagogiske Universitet, der skal udføre forskning og give undervisning til kandidat- og Ph.D.-niveau inden for det pædagogiske område. Danmarks Pædagogiske Universitet tænkes etableret ved en fusion af Danmarks Lærerhøjskole, Danmarks Pædagogiske Institut og Danmarks Pædagoghøjskole og skal have samarbejdsrelationer til andre universiteter. Der arbejdes med planer om at fremsætte lovforslag om den ny institution.

Undervisningsministeriet arbejder også sammen med Erhvervsministeriet og Forskningsministeriet med planer om at etablere et "lærende laboratorium", et "Learning Lab Denmark". Learning Lab skal bygge bro mellem teori og praksis ved at forbinde forsøg på uddannelses- og forskningsinstitutioner og forsøg på virksomheder. Det skal rette sig mod alle niveauer og områder i uddannelsessektoren og mod læring i virksomheder og organisationer, herunder også se på læreprocesser i vekselvirkning mellem uddannelse og arbejde. Learning Lab er ikke tænkt som et traditionelt forskningsinitiativ, men som en helhedsorienteret videnskab om læring med deltagelse af forskere, uddannelsesinstitutioner, virksomheder og organisationer.

I tilknytning til Learning Lab's forsknings- og forsøgsaktiviteter er det planen at udbyde og udvikle Ph.D.- og masteruddannelser og moduler i kandidatuddannelser. Med dette initiativ har Danmark mulighed for at etablere et lærende laboratorium, der kan tiltrække global interesse og dermed give de bedste forudsætninger for læring og kompetenceudvikling til alle.


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel