|
Kompetenceudvikling og læring til alle
Vi ved, at vi alle har forskellige evner, lærer på forskellige måder og får
forskellige resultater ud af at uddanne os. Men vi ved ikke nok om, hvordan vi lærer, og
hvilke effekter uddannelse har. Der er derfor brug for meget mere viden om disse ting,
specielt hvordan der skabes læringsmiljøer, der giver de bedste muligheder til alle.
Fremover vil læring antage nye former og være mindre bundet til tid og sted end i
dag. Kompetenceudvikling og læring foregår ikke kun på uddannelsesinstitutionerne, men
også i fritiden og i forbindelse med arbejdet. En væsentlig opgave er derfor at sikre
samspillet mellem den enkeltes læring under uddannelse og i arbejdslivet og mellem
uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet.
Udviklingen går i retning af, at vores arbejde i stigende grad både giver mulighed
for, men også kræver en stadig læringsproces, hvor vi hele tiden tilegner os ny viden.
Det betyder, at vores identitet i større grad end tidligere bliver knyttet til arbejdet
frem for arbejdspladsen, og at vi ønsker et arbejde, der rummer muligheder for
videreudvikling af egne kompetencer.
Den barriere, der nogle gange stilles op mellem uddannelse for erhvervslivets skyld og
uddannelse for vores egen skyld, er dermed uinteressant. De kompetencer, den enkelte
opnår ved at uddanne sig, bliver forudsætningen for at kunne begå sig på
arbejdsmarkedet og i samfundet i øvrigt.
Initiativer, der skal give mulighed for kompetenceudvikling og
læring til alle
Centralt for kompetenceudvikling og læring er viden om, hvordan mennesker og
organisationer lærer, og formidling af denne viden. Både uddannelsesinstitutioner og
virksomheder er med forskelligt udgangspunkt optaget af opgaven. Men der er ikke nogen
systematisk opsamling af erfaringer og formidling af viden mellem institutioner og
virksomheder.
For at råde bod på dette og forbedre mulighederne for forskning i uddannelse arbejdes
der med planer om etablering af Danmarks Pædagogiske Universitet, der skal udføre
forskning og give undervisning til kandidat- og Ph.D.-niveau inden for det pædagogiske
område. Danmarks Pædagogiske Universitet tænkes etableret ved en fusion af Danmarks
Lærerhøjskole, Danmarks Pædagogiske Institut og Danmarks Pædagoghøjskole og skal have
samarbejdsrelationer til andre universiteter. Der arbejdes med planer om at fremsætte
lovforslag om den ny institution.
Undervisningsministeriet arbejder også sammen med Erhvervsministeriet og
Forskningsministeriet med planer om at etablere et "lærende laboratorium", et
"Learning Lab Denmark". Learning Lab skal bygge bro mellem teori og
praksis ved at forbinde forsøg på uddannelses- og forskningsinstitutioner og forsøg på
virksomheder. Det skal rette sig mod alle niveauer og områder i uddannelsessektoren og
mod læring i virksomheder og organisationer, herunder også se på læreprocesser i
vekselvirkning mellem uddannelse og arbejde. Learning Lab er ikke tænkt som et
traditionelt forskningsinitiativ, men som en helhedsorienteret videnskab om læring med
deltagelse af forskere, uddannelsesinstitutioner, virksomheder og organisationer.
I tilknytning til Learning Lab's forsknings- og forsøgsaktiviteter er det planen at
udbyde og udvikle Ph.D.- og masteruddannelser og moduler i kandidatuddannelser. Med dette
initiativ har Danmark mulighed for at etablere et lærende laboratorium, der kan
tiltrække global interesse og dermed give de bedste forudsætninger for læring og
kompetenceudvikling til alle.
|
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |
|