SammenhængUddannelsessystemet skal være bygget op, så der er en naturlig sammenhæng mellem forskellige uddannelsesniveauer og inden for uddannelsesområder. Det sikrer den nødvendige faglige progression hos den enkelte elev eller studerende og giver mulighed for at bygge videre på de opnåede kvalifikationer. Samtidig skal systemet være så fleksibelt, at det er nemt at bevæge sig fra et niveau eller område til et andet. Derfor er det en væsentlig uddannelsespolitisk opgave at skabe klare profiler for de forskellige uddannelsesniveauer og smidige overgange mellem niveauerne. Men det kan kun ske i et samarbejde med de enkelte skoler og uddannelsesinstitutioner, som har et selvstændigt ansvar for at udfylde de rammer og nå de overordnede mål, som fastlægges centralt. Indsatsen for at give bedre sammenhæng mellem uddannelsesniveauer fordrer en tilpasning af institutionsstrukturerne helt fra grunduddannelse til videre- og efteruddannelse. Udgangspunktet er, at institutionsstrukturer skal være med til at understøtte uddannelsernes kvalitet og udvikling. Og løsningerne skal nås i dialog med uddannelsesinstitutionerne og skal give plads til forskellige måder at organisere sig på, afstemt efter de lokale behov. Sammenhæng i uddannelsessystemet handler også om vekselvirkning mellem uddannelse og arbejdsliv. Det kan være i form af et praktikophold i et uddannelsesforløb eller muligheden for tilbagevenden til uddannelsessystemet via efter- og videreuddannelse, der er særligt rettet mod voksne uddannelsessøgende.
|