[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Sammenhæng

Uddannelsessystemet skal være bygget op, så der er en naturlig sammenhæng mellem forskellige uddannelsesniveauer og inden for uddannelsesområder. Det sikrer den nødvendige faglige progression hos den enkelte elev eller studerende og giver mulighed for at bygge videre på de opnåede kvalifikationer. Samtidig skal systemet være så fleksibelt, at det er nemt at bevæge sig fra et niveau eller område til et andet.

Derfor er det en væsentlig uddannelsespolitisk opgave at skabe klare profiler for de forskellige uddannelsesniveauer og smidige overgange mellem niveauerne. Men det kan kun ske i et samarbejde med de enkelte skoler og uddannelsesinstitutioner, som har et selvstændigt ansvar for at udfylde de rammer og nå de overordnede mål, som fastlægges centralt.

Indsatsen for at give bedre sammenhæng mellem uddannelsesniveauer fordrer en tilpasning af institutionsstrukturerne helt fra grunduddannelse til videre- og efteruddannelse. Udgangspunktet er, at institutionsstrukturer skal være med til at understøtte uddannelsernes kvalitet og udvikling. Og løsningerne skal nås i dialog med uddannelsesinstitutionerne og skal give plads til forskellige måder at organisere sig på, afstemt efter de lokale behov.

Sammenhæng i uddannelsessystemet handler også om vekselvirkning mellem uddannelse og arbejdsliv. Det kan være i form af et praktikophold i et uddannelsesforløb eller muligheden for tilbagevenden til uddannelsessystemet via efter- og videreuddannelse, der er særligt rettet mod voksne uddannelsessøgende.

Initiativer, der skal føre til bedre sammenhæng i uddannelserne

Med reformen af de tekniske erhvervsuddannelser kan unge både få erhvervs- og studiekompetence (dobbeltkompetence). Ved at tage elementer, der giver studiekompetence, bliver det lettere at skifte til en erhvervsgymnasial uddannelse og også til en videregående uddannelse.

Loven om de korte videregående uddannelser er ved at blive gennemført, så de nye KVU-uddannelser, der normalt varer to år, får en klar niveauprofil. De tilrettelægges, så de både tilgodeser studerende med en erhvervsuddannelse og med en gymnasial uddannelse. Der bliver færre indgangsveje, og kvalitetskriterier for at godkende og løbende udvikle KVU-uddannelser er ved at blive opstillet.

Inden for de mellemlange videregående uddannelser arbejdes også med planer om en lov, der gør det muligt at udvikle nye uddannelser pÅ MVU-niveau og har bestemmelser om udbud og kvalitetssikring som i KVU-loven. Der arbejdes også med at definere et niveau for en professionsbachelor som pendant til en universitetsbachelor.

I februar i år blev Redegørelse om merit og fleksibilitet i de videregående uddannelser afgivet til Folketinget. Den kommer med forslag til at "kitte" de forskellige uddannelsesniveauer sammen og lette vekslen mellem uddannelse og arbejde. Redegørelsen foreslår bl.a. tæt sammenhæng mellem den ordinære uddannelsesvirksomhed og de øverste niveauer inden for videreuddannelse for voksne, diplom- og masteruddannelserne. I maj måned afholdtes en bred høring om redegørelsen, som nu følges op af en konkret handlingsplan for det videre arbejde.

Bag planerne om at danne Centre for videregående uddannelse ligger et ønske om et fortsat geografisk spredt uddannelsesudbud. Unge skal kunne få en videregående uddannelse i deres lokalområder, og uddannelsesinstitutioner skal også fortsat være lokale omdrejningspunkter. Der arbejdes med planer om et lovforslag herom.

Sammenhæng i det danske uddannelsessystem er nødvendigt, men ikke tilstrækkeligt. Det er også vigtigt at udbrede kendskabet til og forståelsen for andre normer og kulturer end de hjemlige. Der er mange forskellige veje til dette mål: Elev- og lærerudvekslinger på tværs af landegrænser; institutions- og lærersamarbejde over grænserne; brug af IKT etc. Forskellige redskaber kan tages i brug: Information, gensidig anerkendelse af uddannelser og eksamensbeviser og indretning af uddannelsesstrukturer. Et eksempel på en række initiativer, der er sat i gang for at lette international forståelse og mobilitet, er et center til vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer.


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel