|
![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Rummelighed
Uddannelse til alle. Det har været den overordnede målsætning for de senere års
uddannelsespolitik. Og det er stadig én af de største udfordringer, vi står overfor.
Den individuelle uddannelsesvelfærd er omdrejningspunktet for al uddannelse. Mennesket
går forud for systemet. At tage udgangspunkt i det enkelte menneskes ressourcer og finde
frem til styrker, der skal udvikles, frem for at fokusere på faglige svagheder, der skal
forbedres, er vigtigt for at gøre uddannelse til en positiv oplevelse for så mange som
muligt.
Alle kan ikke lære det samme eller lære på samme måde. Men alle kan tilegne sig
kundskaber og færdigheder, der styrker deres personlighed, selvværd og faglige kunnen.
Og dermed forbedrer deres grundlag for at være aktive medlemmer af fællesskabet.
Uddannelsessystemet skal give rum for, at hver enkelt udvikler sig både fagligt,
personligt og socialt.
Men at tage udgangspunkt i den enkeltes behov betyder ikke, at der skal oprettes en
masse særtilbud, der blot udskiller nye grupper ved at stemple dem som anderledes. Det
nuværende uddannelsessystem må i stedet gøres mere rummeligt, så det har plads til
flere og kan give meningsfulde udfordringer til alle.
Initiativer, der skal give større rummelighed i
uddannelsessystemet
Reformen af de tekniske erhvervsuddannelser har ført til en mere fleksibel
struktur. Uddannelsesforløbet kan nu tilrettelægges individuelt, og der er indført
personlige uddannelsesplaner. De uddannelsesmæssigt svageste unge kan opnÅ
erhvervskompetence enten ved at få delkompetence af en eksisterende uddannelse eller
gennemføre et individuelt tilrettelagt kompetenceforløb.
Målet med den nye 10. klasse er at styrke de personlige og faglige kompetencer
hos de elever, der ikke er klar til at gå i gang med en ungdomsuddannelse lige efter 9.
klasse. Undervisningen skal tilrettelægges med udgangspunkt i den enkelte elevs
personlige og faglige behov og potentialer. En forbedret individuel vejledning starter
allerede fra 6. klassetrin og munder i 9. og 10. klasse ud i en personlig uddannelsesplan,
der beskriver elevens kvalifikationer, interesser, fremtidsplaner og uddannelsesønsker.
For at imødekomme, at manglende sprog- og kulturkendskab bliver en barriere for at
gennemføre en kompetencegivende ungdomsuddannelse, er der afsat en pulje på 125 mio. kr.
over de næste 5 år til forsøg med særligt tilrettelagte uddannelsestilbud for unge
tosprogede. Uddannelsesforløbene har karakter af ordinære uddannelsestilbud, der
tager hensyn til elevernes særlige behov for sprogundervisning, kulturforståelse mv.
Også voksenuddannelser, der ikke direkte giver erhvervskompetence, skal være mere
rummelige. Der er taget initiativ til at udvide daghøjskolelovens formålsbeskrivelse
med kurser, der skal forbedre deltagernes muligheder for flex-, pulje- og skånejob.
Målet er at give en gruppe af voksne, der er uvante med uddannelse, et måske afgørende
personligt og fagligt løft på vejen mod beskæftigelse.
Social arv spiller en afgørende rolle for det enkelte menneskes muligheder for at
udnytte sit uddannelsesmæssige potentiale. Socialministeren, sundhedsministeren og jeg
har i fællesskab sat et udvalgsarbejde i gang, der skal give viden om, hvordan en negativ
social arv kan brydes.
Rummeligheden i uddannelserne var i øvrigt udgangspunktet for dette års Sorø-møde
under temaet:
"Hvordan skaber vi rum til alles potentialer?". |
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |
|