[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Beskrivelse af elevgruppen

 

Når elevgruppen bekrives, er det med det forbehold, at erfaringsgrundlaget stadigt er lille. Det er nu to år siden, at pgu'en blev en realitet og på baggrund af de elever, der har været gennem uddannelsen i den periode, har vi prøvet at udtrække nogle generelle betragtninger.

Elevernes skolemæssige baggrund:

  • Alle har mindst afsluttet 9. klasse (for de flerkulturelle elever tilsvarende skolebaggrund).
  • Nogle har studentereksamen eller hf.
  • Nogle har læst enkeltfag på hf.
  • Nogle elever kommer fra indgangsåret.
  • Nogle elever har stor kursuserfaring.

Elevernes erhvervsmæssige erfaring:

  • Flere af eleverne er i gang med deres anden erhvervsuddannelse.
  • Flere elever har en afbrudt erhvervsuddannelse bag sig.
  • Nogle elever har et bredt erfaringsgrundlag.
  • Nogle elever har erfaring med pædagogisk arbejde.
  • Nogle elever har ingen eller kun lidt erhvervserfaring.

Anden baggrund:

  • Enkelte elever har en flerkulturel baggrund.
  • Mange elever giver udtryk for negative oplevelser og erfaringer i deres tidligere skoleliv.
  • Mange elever udtrykker usikkerhed i forhold til at opfylde uddannelsesmålene.
  • En del af eleverne har været ude af uddannelsessystemet i en årrække.
  • Nogle elever har erfaringer fra foreningsarbejde/trænervirksomhed.
  • Enkelte elever har i samarbejde med deres sagsbehandler valgt at komme på pgu'en som deres sidste mulighed for uddannelse.

Andre kompetencer:

  • Langt de fleste elever sætter pris på og søger sociale relationer.
  • Mange elever er meget videbegærlige i forhold til deres kommende arbejdsområde.
  • Mange af eleverne giver udtryk for at opfatte sig selv som praktikere.

Eleverne har således meget forskellig baggrund og har meget forskellige forudsætninger for at lære og leve op til målene. Dette betyder også, at en stor del af eleverne kommer til skolen med forventninger om en lærerstyret undervisning. Dette betyder bl.a., at de ofte forventer, at det er læreren, der er den aktive part i undervisningen, den der forarbejder stoffet for eleverne og serverer det på en appetitlig måde, ligesom de ofte giver udtryk for at ønske løsninger frem for muligheder.

Der ligger derfor en stor pædagogisk opgave i at bevidstgøre om holdninger til:

  • Hvad er undervisning?
  • Hvad er læring?
  • Hvad er elevens ansvar?
  • Hvad er lærerens ansvar?

I vores uddannelsesforståelse her på skolen bygges der bl.a. på "ansvar for egen læring", hvilket bl.a. indebærer, at eleven:

  • på eget initiativ er opsøgende i forhold til uddannelsen.
  • selv arbejder med at forstå og tilegne sig stoffet. Læreren og praktikvejlederen kan udvælge og forelægge det for eleven, men selve forståelsen og tilegnelsen er en aktiv proces, som kun eleven kan sætte i gang.
  • selv foretager nogle valg i forhold til at sortere det stof/materiale, der præsenteres for ham. Så eleven selv er med til at styre sine egne læreprocesser.

Når det fremhæves her, er det fordi, disse pædagogiske holdninger til elevernes læringsproces er med til at skabe grundlaget for et godt praktikforløb. I samarbejde med Silkeborg kommune har vi i praktikhåndbogen (side 15•16) formuleret følgende om elevens ansvarsområder:

Elevens ansvar

Eleven har gennem teoriundervisning haft mulighed for at erhverve sig ny og aktuel viden. Eleven forventes at vise studieaktivitet ved at møde teoretisk velforberedt og parat til at dele sin viden.

Eleven har til opgave at udarbejde skriftlige individuelle mål, samt justere dem efter aftale med praktikvejlederen.

Alle elever forventes at vise studieaktivitet ved at møde på aftalte tidspunkter, være opsøgende i forhold til egne uddannelsesmål, vise engagement og nysgerrighed og tage initiativer til at søge vejledning.

Eleven skal deltage i vurdering af egnede metoder og redskaber til læring i praksis.

Det forventes, at eleven viser ansvar for samarbejdet på praktikstedet ved at være åben og imødekommende over for stedets kultur og ved at give en saglig respons til praktikvejleder og praktiksted.

Det er vigtigt, at vi i teoriundervisningen forbereder eleverne fagligt samt arbejder målrettet med elevernes tilegnelseskompetencer forud for praktikperioderne. Dette fremmer vi bedst, ved at såvel teori- som praktikundervisningen bygger på samme indlæringspædagogiske principper.

[Billede: Børnetegning]


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel