[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Beskrivelse af projektet

 

Projektet er gennemført under titlen:

Udvikling af samarbejdet i pgu'en mellem skole og praktiksteder med henblik på at få sammenhæng mellem skole- og praktikuddannelsen.

Formålet med udviklingsarbejdet:

  • At afskaffe brugen af mottoet: "ét er teori og et andet er praksis" til at undskylde manglende relation til teori i praktikuddannelsen og manglende relation til praksiserfaringer i skoleundervisningen.
  • At arbejde aktivt med at udvikle metoder og aktiviteter, der styrker samarbejdet, og som samtidig giver bedre muligheder for at synliggøre, informere om og dokumentere resultaterne af arbejdet.
  • At skabe størst mulig helhed i pgu'en.
  • At udvikle procedurer for samspillet mellem de enkelte praktiksteder og skoleuddannelsen, således at teori og praksis kommer til at hænge bedst mulig sammen.
  • At bringe praksis ind i centrum af, hvad der foregår og arbejdes med.
  • At få teoretiske refleksioner til at spille sammen med praksis og omvendt.
  • At gøre uddannelsen til en fælles proces, hvor alle parter bliver aktører i elevens læringsproces.
  • At synliggøre læring gennem praksis.
  • At gøre passiv viden til aktiv praksis.
  • At forbedre kvaliteten af elevernes læring og læringsmuligheder.

 

Indhold i projektet

Projektet har arbejdet på flere niveauer. Dels i forhold til Silkeborg Kommune for at afstikke fælles retningslinier for praktikuddannelsen og dels i forhold til de enkelte praktiksteder for at evaluere skole• og praktikundervisningen.

Igennem projektet har Social- og Sundhedsskolen sammen med Silkeborg Kommune inspireret og støttet praktikstederne under opstarten og i udarbejdelsen af praktikuddannelsen.

Indholdet har bl.a. været:

  • Udarbejdelse af en praktikhåndbog1) til brug for praktiksteder og elever i praktikuddannelsen, herunder inspiration til indholdet i praktikuddannelsen.
  • Udvikling af en model for praktikuddannelsens tilrettelæggelse.
  • Udvikling i brugen af elevens arbejdsbog som et arbejdsredskab for såvel elever som praktikvejledere.
  • Udvikling i brugen af studiedage i praktikperioderne.
  • Udvikling af indholdet af skolens praktikbesøg på praktikstederne.
  • Udarbejdelse af interview med udvalgte praktiksteder og elever med henblik på at få kendskab til problemfelter i samspillet mellem skole- og praktikuddannelsen.

 

Social- og Sundhedsskolen har sammen med de enkelte praktiksteder evalueret praktikuddannelsens tilrettelæggelse og indhold set i forhold til skoleuddannelsens mål og indhold.

I forhold til at opfylde formålet med projektet, har vi fra Social- og Sundhedsskolens side arbejdet på flere niveauer med at skabe helhed i uddannelsen. Opgaven har bl.a. gået ud på at udvikle et værktøj, der kan være et hjælpemiddel i samspillet mellem skoleuddannelse og praktikuddannelse. Det er dette værktøj eller disse hjælpemidler, der er stillet spørgsmål til i interviewene, ud over, hvad de interviewede selv havde på hjerte.

[Billede: børnetegning med en pige og en kat, der svæver over et hjerte]


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel