Beskrivelse af projektet
Projektet er gennemført under titlen:
Udvikling af samarbejdet i pgu'en mellem skole og praktiksteder med henblik på at få
sammenhæng mellem skole- og praktikuddannelsen.
Formålet med udviklingsarbejdet:
- At afskaffe brugen af mottoet: "ét er teori og et andet er praksis" til at
undskylde manglende relation til teori i praktikuddannelsen og manglende relation til
praksiserfaringer i skoleundervisningen.
- At arbejde aktivt med at udvikle metoder og aktiviteter, der styrker samarbejdet, og som
samtidig giver bedre muligheder for at synliggøre, informere om og dokumentere
resultaterne af arbejdet.
- At skabe størst mulig helhed i pgu'en.
- At udvikle procedurer for samspillet mellem de enkelte praktiksteder og
skoleuddannelsen, således at teori og praksis kommer til at hænge bedst mulig sammen.
- At bringe praksis ind i centrum af, hvad der foregår og arbejdes med.
- At få teoretiske refleksioner til at spille sammen med praksis og omvendt.
- At gøre uddannelsen til en fælles proces, hvor alle parter bliver aktører i elevens
læringsproces.
- At synliggøre læring gennem praksis.
- At gøre passiv viden til aktiv praksis.
- At forbedre kvaliteten af elevernes læring og læringsmuligheder.
Projektet har arbejdet på flere niveauer. Dels i forhold til Silkeborg Kommune for at
afstikke fælles retningslinier for praktikuddannelsen og dels i forhold til de enkelte
praktiksteder for at evaluere skole og praktikundervisningen.
Igennem projektet har Social- og Sundhedsskolen sammen med Silkeborg Kommune inspireret
og støttet praktikstederne under opstarten og i udarbejdelsen af praktikuddannelsen.
Indholdet har bl.a. været:
- Udarbejdelse af en praktikhåndbog1) til brug for praktiksteder og elever i
praktikuddannelsen, herunder inspiration til indholdet i praktikuddannelsen.
- Udvikling af en model for praktikuddannelsens tilrettelæggelse.
- Udvikling i brugen af elevens arbejdsbog som et arbejdsredskab for såvel elever som
praktikvejledere.
- Udvikling i brugen af studiedage i praktikperioderne.
- Udvikling af indholdet af skolens praktikbesøg på praktikstederne.
- Udarbejdelse af interview med udvalgte praktiksteder og elever med henblik på at få
kendskab til problemfelter i samspillet mellem skole- og praktikuddannelsen.
Social- og Sundhedsskolen har sammen med de enkelte praktiksteder evalueret
praktikuddannelsens tilrettelæggelse og indhold set i forhold til skoleuddannelsens mål
og indhold.
I forhold til at opfylde formålet med projektet, har vi fra Social- og Sundhedsskolens
side arbejdet på flere niveauer med at skabe helhed i uddannelsen. Opgaven har bl.a.
gået ud på at udvikle et værktøj, der kan være et hjælpemiddel i samspillet mellem
skoleuddannelse og praktikuddannelse. Det er dette værktøj eller disse hjælpemidler,
der er stillet spørgsmål til i interviewene, ud over, hvad de interviewede selv havde
på hjerte.
![[Billede: børnetegning med en pige og en kat, der svæver over et hjerte]](2.gif)
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |