[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

Indledning

Den pædagogiske grunduddannelse - pgu - startede rundt omkring i amterne i 1997.

Da pgu var en helt ny uddannelse, har der ikke været direkte erfaringer at trække på. Alligevel har der fra starten været bred enighed om at forsøge at begribe uddannelsen i sin helhed mht. mål, indhold og metode.

Ved uddannelsens start blev der udarbejdet et inspirationsmateriale til brug for amterne ved udarbejdelse af uddannelsesordningerne (projekt nr. 61053, - FoU-publikation Nr. 4 - 1997). I publikationen blev der fremlagt og diskuteret en række overvejelser og ideer til de elementer, der skulle indgå i uddannelsen. Hermed var forarbejdet gjort, og der blev givet et godt udgangspunkt for overvejelser over de enkelte elementer i uddannelsesordningen - og for sammenhængen mellem disse.

Pgu skulle tegne en helt ny profil i uddannelsesbilledet og blev gennemført under overskriften "Uddannelse til alle." Pgu'en skulle være attraktiv både for elever og arbejdspladser. Uddannelsen var fra starten tænkt som en vekseluddannelse mellem skoleperioder og praktikperioder. Eleven skulle på den måde opleve en tæt sammenhæng mellem teori og praksis.

Skolerne og de enkelte praktiksteder har, ifølge bekendtgørelse om den pædagogiske grunduddannelse nr. 851 af 24. september 1996, hver for sig ansvaret for gennemførelsen af uddannelsen, og for at der sikres en tæt sammenhæng mellem skoleundervisningen og praktikuddannelsen.

Elevens udbytte af undervisningen afhænger på alle måder af et godt samarbejde mellem de to uddannelsessteder, skolen og praktikstedet.

Det har derfor været nødvendigt at udvikle samarbejdet i pgu-uddannelsen mellem skole og praktiksteder med henblik på at få sammenhæng mellem skole- og praktikuddannelsen.

Social- og Sundhedsskolen i Silkeborg, nærmere betegnet Den grundlæggende pædagogiske uddannelse, har i den forbindelse gennemført et forsøgs- og udviklingsarbejde vedr. praktikuddannelsen. Udviklingsarbejdet er et af de FoU-projekter,

der administreres af Uddannelsesstyrelsen i Undervisningsministeriet. I projektet har alle parter været inddraget i værdisætningen og i vurderingen af den nuværende praktikordning, dvs. skole, elever, kommune og praktiksteder.

Dette temahæfte er udarbejdet af Jette Mikkelsen og Lars Ankersen fra Social- og Sundhedsskolen i Silkeborg med det formål at dokumentere og synliggøre de resultater, der er fremkommet gennem projektet. Hæftet er ment som inspirationskilde for uddannelsesinstitutioner, der udbyder Den grundlæggende pædagogiske uddannelse, eller andre, der arbejder med at forbedre samspillet mellem teori og praksis. Opbygningen af hæftet er todelt, således at der dels er en teoretisk del, dels en praktisk brugbar del, dvs. konkrete opgaver, der kan bruges direkte.

Det er vores håb, at de resultater, overvejelser og ideer, der fremlægges, kan inspirere andre, der arbejder med at forbedre kvaliteten af elevernes læring og læringsmuligheder. Vi har ønsket at få en tilbagemelding på de "værktøjer", der indtil nu har fungeret som bindeled mellem praktiksted og skole. Ud fra evalueringens resultater, kan der findes frem til de temaer og problemer eller indsatsområder, der fortsat skal prioriteres i den videre udvikling.

Vi har ikke tænkt uddannelse som noget, der kan planlægges Žn gang for alle. Derfor bliver evaluering og udvikling en fortløbende proces. Det er vigtigt fortsat at reflektere over processen og dernæst vurdere, hvad der kan gøres bedre. Vi vil gerne med dette hæfte bidrage til en udvikling, der er med til at forbedre mulighederne for et optimalt samspil mellem teori og praksis, og i sidste ende give eleverne så gode læringsbetingelser som overhovedet muligt.

Tilbage er kun at sige tak til de deltagende aktører, for at de ville lukke en større offentlighed ind i deres dagligdag. Denne gestus vil uden tvivl bidrage til at kvalificere diskussionen og opfattelsen af de mange udfordringer vedrørende uddannelsen.

Projektmappen samt dele af undervisningsmaterialet er lavet i samarbejde med pgu-teamet, Anette Søby, Lene Bertelsen, Vinnie Kaalund og Vibeke Nielsen. Samtidig takker vi det samlede pgu-team for inspirerende og konstruktiv kritik og sproglig bistand. Gennem udviklingsarbejdet har teamet fungeret som sparringspartner og konsulenter.

 

Jette Mikkelsen og Lars Ankersen
Social- og Sundhedsskolen i Silkeborg

[Billede: Børnetegning af en prinsesse med en buket blomster, som står på en bakke ved en sø]

 


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel