|
7. Hvad kan en kulturundersøgelse bruges til?
Resultaterne fra en kulturundersøgelse, hvor der alene er anvendt et spørgeskema, vil
ikke kunne give et fuldkomment billede af en skoles kultur. Der kan højest blive tale om
at beskrive nogle sider ved skolens kultur, som skolen kan bruge som et spejl i den
fortsatte udviklingsproces. Det er kun et øjebliksbillede, idet f.eks. "udefra
kommende konsulenter" ikke har været på skolen som observatører over længere tid
og overværet undervisningen eller møderne. Det billede, der tegnes, er derfor alene
anvendeligt til internt brug.
Mange af de problemstillinger, vanskeligheder og pædagogiske dilemmaer, som lærerne
har peget på i de kulturundersøgelser, der er blevet gennemført i forbindelse med dette
projekt, kendes i andre udformninger fra de fleste erhvervsskoler. De er lokale udtryk for
problemer, der er grundlæggende i de danske erhvervsuddannelser: Problemet med at få
lærersamarbejdet til at fungere. Hvilke barrierer forhindrer, at skolen kan udvikle og
fremme ansvarliggørende pædagogik?
Resultaterne kan medvirke til, at der kan stilles nogle kvalificerede spørgsmål til
kulturen på skolen, således at lærerne og skolen får et bedre grundlag for at arbejde
med udvikling af skolen: Hvad er det for en skole, vi mener, vi har? Hvor vil vi gerne
bevæge os hen? Hvad er de stærke og svage sider ved kulturen på skolen?
Endvidere:
- En kulturundersøgelse kan blive afsættet til igangsættelse af egentlige team på en
skole. Det kunne jo være, at man måtte gå forskelligt til værks på skolens
forskellige afdelinger, eller at der må gøres en særlig indsats for at udvikle kulturen
på hele skolen (omgangsform, værdier, holdninger, kommunikation). F.eks. vil en
kulturundersøgelse kunne afdække lærernes erfaringer med og kompetencer i at samarbejde
og evt. arbejde i team. Hvilke områder samarbejder lærerne på, og hvilke måder
samarbejder lærerne på? En kulturundersøgelse kan også afdække, om der er behov for
og interesse i at arbejde i permanente team.
- En kulturundersøgelse kan også blive et afsæt til igangsættelse af en mere
omfattende skoleudvikling på skolen. (Strategiplan, visionsprogram, værdigrundlag for
undervisningen og udviklingsplaner).
- Resultaterne af en undersøgelse kan være oplæg til en diskussion af, hvad det er for
en skole/afdeling, vi mener, vi har, og hvor vi gerne bevæger os hen.
- Der kan rejses spørgsmål ud fra undersøgelsen af hvilke værdier, holdninger og
rutiner, der fungerer på skolen, og hvilke man ønsker i en fremtidig udvikling.
Resultaterne kan blive holdepunkter (noget eksakt) i en diskussion og udvikling af
skolen/afdelingen.
I det følgende fremlægges nogle resultater fra enkelte gennemførte
kulturundersøgelser. Grovtolkningerne er foretaget af to udefra kommende konsulenter.
Tolkningen bygger alene på de tal, konsulenterne har haft til rådighed. Tolkningen er
blevet forelagt for skolernes styregruppe. Styregruppen har herefter medtolket og drøftet
resultatet.
Besvarelserne og tolkningerne er dernæst blevet diskuteret på pædagogiske dage i de
forskellige afdelinger på skolerne og i ledelsesgruppen. Sigtet med disse diskussioner og
drøftelser var:
- at give lærerne muligheder for at tilkendegive, om de kunne genkende tolkningen, og om
den var rigtig: Er I enige i konsulenternes og styregruppens tolkninger? Det er en
nødvendig afklarende drøftelse, som bør føre frem til en fælles forståelse af de
forskellige udviklingsområder, der peges på i kulturundersøgelsen, og
- at drøfte, hvilke skridt der evt. kan tages på den enkelte afdeling/skole, for at
dreje udviklingen i den ønskede retning.
I de følgende kapitler fremlægges eksempler på sådanne skriftlige besvarelser og
tolkninger, som har været forelagt for lærere på forskellige skoler. Tolkningerne og
besvarelserne bør altid anvendes til intern brug. Derfor navngives de forskellige skoler,
som har medvirket i kulturundersøgelserne, ikke i de følgende kapitler. Navnet
"Højby Håndværkerskole" er opdigtet.
Det kan være en god id at gennemføre en elevkulturundersøgelse som opfølgning
på lærerkulturundersøgelsen, for at se om lærerne er enige med eleverne og for at se,
om lærere og elever har samme syn på f.eks. opsplitningen i afdelinger, evalueringen mv.
I de tilfælde, hvor der er markante modsigelser, modsatte ønsker og interessante
sammenligninger inddrages resultater fra de gennemførte elevkulturundersøgelser i det
følgende under deloverskriften "hvad mener eleverne?".
Undersøgelserne har alene været gennemført på tekniske skoler. Hvert af disse
kapitler afsluttes med en "vurdering" foretaget af en udefra kommende
DEL-konsulent.
I de følgende kapitler er der reference til spørgeskemaet i det supplerende
værktøjshæfte. De refererede spørgsmål er illustreret i billeder.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |
|