4. Erhvervsskolen skal udvikles!
Erhvervsskolerne skal forandres og udvikles. Det er der ikke noget nyt i. Siden
etableringen af et egentligt erhvervsskolesystem har erhvervsskolerne ustandseligt måttet
forandre og udvikle sig. Nyt er, at "udviklingen" foregår i turbofart, og at
skolerne konstant må forny sig.
Der bliver eksempelvis kortere og kortere (leve)tid imellem de store reformer.
Laugsystemet eksisterede i over 200 år. Dagskolerne og hermed et egentligt
erhvervsskolesystem blev først etableret i 1956. Dagskolerne blev reformeret med efg i
1973. Efg eksisterede - inklusive forsøgsloven - i knap 20 år. eud-loven fra 1991 til
år 2000, dvs. ni år. I år 2000 er der en ny reform på dagsordenen. Erhvervsskoler har
kun eksisteret som rigtige skoler i godt 40 år og er blevet forandret konstant!
De problemstillinger, de forskellige reformer har skullet give et bud på, har ændret
sig meget gennem tiden. En overordnet problemstilling med erhvervsuddannelsesreform 2000
er, hvordan skolernes struktur og pædagogiske praksis kan udvikles, så elevernes
muligheder for at gennemføre en tidssvarende uddannelse bliver styrket. Det handler også
om at gøre undervisningen tiltrækkende for nye elever og om at fastholde eleverne i
uddannelserne. Det pædagogiske tema drejer sig om individualisering og demokratisering af
læreprocesserne.
Elevens læring og udvikling skal bringes i centrum i skolernes virksomhed.
Undervisningen og lærernes planlægning skal sigte mod at fremme elevens læring.
Derudover er skolerne gennem de seneste år blevet pålagt mere dybtgående
administrative og økonomiske strukturreformer. Med eud-reformen i 1991 blev således
indført et nyt økonomistyringssystem, øget decentralisering, øget brugerindflydelse,
styrkelse af skolebestyrelserne, lokal udarbejdelse af undervisningsplaner i samarbejde
med brugerne i det lokale uddannelsesudvalg, mål- og rammestyring, kvalitetsudvikling af
egen praksis m.m. En konsekvens heraf er, at den enkelte skole er nødt til at udvikle sig
som en egentlig organisation med egne målsætninger, værdier, principper, strategier og
behovsformuleringer.
Men udover de store reformer er der i 90'erne fulgt en række "minireformer",
som yderligere stiller store krav til lærerne og skolerne: Skolerne skal udvikle
iværksætterkvalifikationer, det grønne islæt, voldspakken, frafaldskampagner. Man skal
udvikle såvel faglige som personlige kvalifikationer, organisere brobygning, integration
af etniske minoriteter, voksenerhvervsuddannelse, kvalitetsudviklingssystem mv.
Karakteristisk for udviklingen i disse år er, at mange af kravene til udviklingen
initieres oppefra/udefra (Undervisningsministeriet, politikere, erhvervsliv m.fl.). Det er
man på den enkelte skole nødt til at forholde sig til, hvis man vil være med på
"vognen". Den enkelte skole bliver nødt til at have et
"implementeringsberedskab", så den konstant vil kunne integrere disse mange nye
krav i det daglige arbejde. Skolen bliver nødt til at kunne sortere, vurdere, tilpasse og
omstille sig til disse mange udefrakommende krav. Indholdet i udviklingen ændres:
udviklingens indhold er ikke længere blot pædagogisk, men også omstilling og tilpasning
til strukturelle, økonomiske og ideologiske krav.
Men skolen skal samtidig tilpasse og omstille sig til den nødvendige pædagogiske
udvikling: den tværfaglige undervisning, anvendelse af IT i undervisningen, udvikling af
den helhedsorienterede undervisning, arbejde med moderne læringsmetodik osv. Det er en
del af den nye frihed og autonomi, som skolen har fået tildelt, at den selv skal udvikle
pædagogikken og undervisningen. En frihed som af de fleste lærere og ledere betragtes
som særdeles positivt.
Skolens pædagogiske udvikling må imidlertid foregå inden for rammerne af disse
strukturelle og ideologiske processer. Udviklingen af den helhedsorienterede undervisning
må tænkes ind i forhold til de mål og værdier, skolen har, og tænkes ind i forhold
til, hvordan "viden og erfaringer med en god udviklingsmodel" vedr. planlægning
af helhedsorienteret undervisning kan spredes og nyttiggøres bredt på hele skolen. Den
pædagogiske udvikling må tænkes ind i forhold til den økonomiske nytteværdi. Skolen
satser måske på at udvikle kurser for de voksne, og udviklingsmodeller må derfor også
kunne anvendes her. Den enkelte skole må hele tiden indtænke sin pædagogiske udvikling
i de strukturelle, økonomiske og ideologiske udviklingsprocesser. Dette gør situationen
mere kompleks og uoverskuelig.
Disse ændringer betyder, at indholdet i selve udviklingsprocesserne på den enkelte
skole bevæger sig mere og mere imod at udvikle skolens kompetence til at udvikle sig
selv, blive en tænkende skole, blive en skole, som er opmærksom på brugernes og
interessenternes ønsker og behov og være i stand til at indarbejde disse i skolernes
pædagogiske praksis. Skolen skal som organisation lære at lære, blive en lærende
organisation.
Man kommer derfor ikke uden om skoleudvikling. Skolerne skal ikke alene kunne
implementere de store reformer, de skal også løbende kunne implementere de mange
"minireformer" og tilpasse organisationen til de strukturelle, økonomiske og
ideologiske krav, der stilles fra centralt hold. Skolen skal samtidig kunne forny sin
pædagogik og sine undervisningsmetoder.
I denne situation, hvor skolen skal lære at lære, få styr på sin udviklingsproces,
rettes opmærksomheden oftere og oftere imod de grundlæggende og bærende elementer for
livet i skolen. Her bliver skolens kultur en væsentlig opmærksomhedszone i
udviklingsprojekterne.
Med baggrund i denne redegørelse og med baggrund i hensigten med de seneste reformer
og erhvervsuddannelsesreform 2000 må det centrale i en skoleudviklingsproces være en
koordineret læring på mange niveauer (ledelsesniveau, lærerniveau, organisationsniveau)
med den hensigt at forbedre kvaliteten af elevernes læring, hvor det fælles og centrale
er at have fokus på læringsbegrebet. Det centrale og afgørende niveau for denne fælles
koordinering af læringen på alle niveauer i en skoleorganisation er elevniveauet. Det er
her, skolen skal hente sin begrundelse for udvikling af skolen. Enhver skoleudvikling,
eller store dele af den, må referere til elevens læring.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |