3. At lære kulturen at kende: Hvorfor?
I de senere år er opmærksomheden i stigende grad blevet rettet mod skolekulturen som
et område af selvstændig betydning for såvel elevtrivselen som lærertrivselen.
Udviklingen af skolekulturen er blevet anset som et nøgleområde for indsatsen for at
nedbringe frafaldet fra - og tiltrække nye grupper af unge til - erhvervsuddannelserne. I
stigende grad er det blevet klart, at skolekulturen ikke alene kan ses som afholdelse af
en række aktiviteter som skolefester, sociale fællesarrangementer mv., men må forstås
dybere som forhold, der relaterer sig til hele undervisningen, skolens organisation,
ledelse, læringsopfattelse, omgangsformer og myter.
Skolekulturen er en væsentlig del af hele skolens formål og handler om, hvordan hele
skolens måde at arrangere sig på og planlægge undervisningen på, bidrager til, at
eleverne kan gennemføre deres uddannelse på en tilfredsstillende måde og bevare deres
motivation til at lære noget og udvikle sig som mennesker og samfundsborgere.
Det er alt for sjældent, at erhvervsskolernes lærere og ledere giver sig tid til se
på egen daglige virksomhed og komme et spadestik dybere: Hvad er det, vi går og laver?
Hvilke forestillinger gør vi os om vores daglige arbejde? De fleste lærere gør sig
sådanne overvejelser, men det er sjældent, man drøfter dette med hinanden på
lærerværelset eller på lærermøder.
At sætte fokus på kulturen ved hjælp af en undersøgelse af kulturen i skolen har
noget at gøre med at blive klog på sig selv: Hvem er vi? Hvordan arbejder vi sammen i
dagligdagen? Hvad styrer os i de handlinger, vi foretager os? Foregår der f.eks. en mere
dynamisk læring i de små faggrupper her på skolen end i de store afdelingsgrupper?
Det er alt for sjældent, at erhvervsskolernes lærere og ledere giver sig tid til
at se på deres daglige virksomhed og komme et spadestik dybere: Hvad er det, vi går og
laver?
En kulturundersøgelse kan afdække, om der er mere grundlæggende forhold, der må
tages fat på, hvis lærersamarbejdet og teamdannelsen skal udvikles på denne skole,
eller hvis skolen skal kunne integrere nye elevmålgrupper. Faktuelle oplysninger om,
hvordan vores kultur er, mangler som oftest. Som regel har medlemmerne af en organisation
hver deres totalt forskellige opfattelse af, hvad der karakteriserer deres kultur. En
kulturundersøgelse kan fremlægge nogle data, som man konkret kan forholde sig til. En
kulturundersøgelse kan derfor være et godt udgangspunkt for at diskutere kulturen på
skolen.
Når vi ved, hvordan vi er på godt og ondt, så vil vi kunne sige, at det eller det er
godt ved vores skole - og det skal der derfor ikke røres ved - mens noget andet er mindre
godt, f.eks. samarbejdet mellem afdelingerne, - og det skal vi have gjort noget ved.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |