[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

2. Læsevejledning

Hæftet er opdelt i en række kapitler. I indledningen begrundes selve ideen med at gennemføre en kulturundersøgelse som afsæt til iværksættelse af udvikling på skolen.

I kapitlet "Erhvervsskolen skal udvikle" gives en mere grundlæggende begrundelse for, hvorfor erhvervsskolerne skal udvikles, og i kapitlet om "skolekultur" redegøres for, hvad skolekultur er. Derefter gennemgås metoder, redskaber og fora, som lærere og ledere kan anvende i forbindelse med gennemførelse af en kulturundersøgelse på egen skole.

Herefter beskrives en række eksempler på konkrete resultater fra de gennemførte kulturundersøgelser, opdelt i en række temaer.

I ét af de afsluttende kapitler beskrives erfaringer med, hvordan lærere og medarbejdere kan følge op på resultaterne fra en kulturundersøgelse og nogle af de problemer og konflikter, som skolerne løb ind i i forbindelse med gennemførelsen af en kulturundersøgelse.

Til slut beskrives nogle metoder og ideer til, hvorledes kulturen kan ændres på en skole.


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel