2. Læsevejledning
Hæftet er opdelt i en række kapitler. I indledningen begrundes selve ideen med at
gennemføre en kulturundersøgelse som afsæt til iværksættelse af udvikling på skolen.
I kapitlet "Erhvervsskolen skal udvikle" gives en mere grundlæggende
begrundelse for, hvorfor erhvervsskolerne skal udvikles, og i kapitlet om
"skolekultur" redegøres for, hvad skolekultur er. Derefter gennemgås metoder,
redskaber og fora, som lærere og ledere kan anvende i forbindelse med gennemførelse af
en kulturundersøgelse på egen skole.
Herefter beskrives en række eksempler på konkrete resultater fra de gennemførte
kulturundersøgelser, opdelt i en række temaer.
I ét af de afsluttende kapitler beskrives erfaringer med, hvordan lærere og
medarbejdere kan følge op på resultaterne fra en kulturundersøgelse og nogle af de
problemer og konflikter, som skolerne løb ind i i forbindelse med gennemførelsen af en
kulturundersøgelse.
Til slut beskrives nogle metoder og ideer til, hvorledes kulturen kan ændres på en
skole.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |