[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

1. Indledning

Dette hæfte er en indførelse i, hvordan man kan gennemføre en kulturundersøgelse på egen skole. Undersøgelsen er blevet gennemført og afprøvet på flere erhvervssskoler og har været udgangspunktet for beskrivelser og fortolkning af skolernes kultur, pædagogiske praksis og lærersamarbejde.

Et supplerende værktøjshæfte med titlen "Kulturundersøgelse: Redskaber og fremgangsmåde" indeholder eksempler på færdige spørgeskemaer og spørgsmål og en række praktiske forslag og ideer til lærere, ledere og elever, som ønsker at gennemføre en kulturundersøgelse på egen skole. (Se nederst side 4).

Hæfterne indeholder en beskrivelse af erfaringerne fra projektet med titlen "Kulturundersøgelse - intern evaluering for erhvervsskoler, lærere og elever" (FoU-projekt nr. 80073), og udgør den afsluttende projektrapport.

Hæfterne er primært tænkt som arbejds- og planlægningsredskaber og bør primært læses som sådan.

I dette hæfte inddrages desuden erfaringerne og resultaterne fra gennemførelsen af kulturundersøgelser på tre erhvervsskoler og herunder overvejelser over de problemer og konflikter, som skolerne oplevede i forbindelse med gennemførelse - og opfølgning på resultaterne - af kulturundersøgelsen.

Under hensyntagen til, at en kulturundersøgelse altid må betragtes som et internt evalueringsredskab, nævnes de tre skoler ikke ved navn i dette hæfte, men optræder anonymt.

Hæfterne er udarbejdet af lektor Albert Astrup Christensen fra DEL. Albert Astrup Christensen har desuden varetaget funktionen som konsulent på de gennemførte kulturundersøgelser. Forskningslektor Johnny Thomassen fra Danmarks Lærerhøjskole har været tilknyttet projektet i mindre omfang som ekstern konsulent.


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel