[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

15. Opfølgning på resultaterne fra kulturundersøgelsen

På en skole fulgte lærerne på en afdeling op på kulturundersøgelsen på følgende måde: Resultaterne fra kulturundersøgelsen pegede på følgende indsatsområder: Teamorganisering, lærersamarbejde om evaluering og undervisningsplanlægning og elevansvarliggørende pædagogik.

For at fortsætte arbejdet med disse udviklingsområder blev der på et afdelingsmøde besluttet at udarbejde foreløbige handleplaner for arbejdet. Handleplaner, som indeholdt beskrivelse af, hvem der gør hvad, hvornår, hvordan, og hvornår der løbende skal evalueres. Inden for hvert udviklingsområde blev der nedsat en række ad-hoc udviklingsgrupper.

Der blev arbejdet seriøst i grupperne, og der blev afsat meget tid til samtale, refleksion og diskussion i grupperne. Resultatet fra ad-hoc gruppernes arbejde blev lagt frem og drøftet på en pædagogisk dag. Mange af forslagene var alt for komplicerede og vidtrækkende, og konklusionen på den pædagogiske dag blev derfor, at forslagene skulle forenkles og begrænses. Det lykkedes for afdelingen at få udarbejdet konkrete handleplaner og at igangsætte forsøg på afdelingen med fælles lærerevaluering og teamorganisering. Resultatet heraf var bl.a., at ejerskabet til projektet på skolen blev udbredt til en stadigt stigende andel af lærere.

Vurdering: Erfaringer fra opfølgningerne på resultaterne fra kulturundersøgelserne generelt peger på, at det er vigtigt at fastholde lærerne på projektet, og at det derfor er vigtigt, at det er lærerne, som tager ansvaret for opfølgningen på resultaterne. Desuden peger erfaringerne på, at lærernes ejerskab til ændringer og forandringer på skolen/afdelingen forstærkes gennem aktiv inddragelse i hele processen i styregrupper, udviklingsgrupper, pædagogiske dage og igennem diskussioner, samtaler og refleksion.


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel