|
15. Opfølgning på resultaterne fra kulturundersøgelsen
På en skole fulgte lærerne på en afdeling op på kulturundersøgelsen på følgende
måde: Resultaterne fra kulturundersøgelsen pegede på følgende indsatsområder:
Teamorganisering, lærersamarbejde om evaluering og undervisningsplanlægning og
elevansvarliggørende pædagogik.
For at fortsætte arbejdet med disse udviklingsområder blev der på et afdelingsmøde
besluttet at udarbejde foreløbige handleplaner for arbejdet. Handleplaner, som indeholdt
beskrivelse af, hvem der gør hvad, hvornår, hvordan, og hvornår der løbende skal
evalueres. Inden for hvert udviklingsområde blev der nedsat en række ad-hoc
udviklingsgrupper.
Der blev arbejdet seriøst i grupperne, og der blev afsat meget tid til samtale,
refleksion og diskussion i grupperne. Resultatet fra ad-hoc gruppernes arbejde blev lagt
frem og drøftet på en pædagogisk dag. Mange af forslagene var alt for komplicerede og
vidtrækkende, og konklusionen på den pædagogiske dag blev derfor, at forslagene skulle
forenkles og begrænses. Det lykkedes for afdelingen at få udarbejdet konkrete
handleplaner og at igangsætte forsøg på afdelingen med fælles lærerevaluering og
teamorganisering. Resultatet heraf var bl.a., at ejerskabet til projektet på skolen blev
udbredt til en stadigt stigende andel af lærere.
Vurdering: Erfaringer fra opfølgningerne på resultaterne fra kulturundersøgelserne
generelt peger på, at det er vigtigt at fastholde lærerne på projektet, og at det
derfor er vigtigt, at det er lærerne, som tager ansvaret for opfølgningen på
resultaterne. Desuden peger erfaringerne på, at lærernes ejerskab til ændringer og
forandringer på skolen/afdelingen forstærkes gennem aktiv inddragelse i hele processen i
styregrupper, udviklingsgrupper, pædagogiske dage og igennem diskussioner, samtaler og
refleksion.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |
|