[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

14. Ledelse

I forbindelse med temaet organisation og ledelse er der blevet fokuseret på kommunikationen mellem ledelse og lærere og på lærernes syn på begrebet "pædagogisk ledelse".

På en skole kan tegnes følgende billede på baggrund af lærernes besvarelser: (se side 66).

Hvad er det for en ledelse, lærerne vil have? Tallene peger markant på, at lærerne ønsker en udfarende synlig, pædagogisk leder. En med klare pædagogiske holdninger. En som nødvendigvis også må være meget vidende i alle slags pædagogiske spørgsmål (sp. 502 og 504). Det betyder vel også en leder, som kan gå ind i alle de konflikter, som opstår.

Men er en meget markant og udfarende leder også en demokratisk leder? Er det en leder, som giver nok plads og rum til den indflydelse og det demokrati, som lærerne også ønsker?

Tallene som svar på spørgsmål 513 er tydelige. Her bør nok gøres noget meget hurtigt. Kommunikationen mellem inspektør/uddannelsesleder og lærere bør ubetinget gøres bedre.

Ledelsen bør i højere grad have føling med, hvad der sker på afdelingen, og det vil vel også sige ude i klasselokalerne? Hvordan skal dette tolkes (sp. 508)? Menes der også her skolens centrale ledelse? Det er uden tvivl meget vigtigt, at såvel central ledelse som den lokale ledelse har føling med, hvad der foregår. Men kan dette ikke nemt føre til "kontrol"? Er det det, I vil have? Hvis ikke: Hvordan bibringes ledelsen viden om, hvad der foregår ude på afdelingen og i klasselokaler, uden at det bliver til kontrol?

Tallene peger på et dilemma: på den ene side ønskes en meget udfarende, synlig, pædagogisk ledelse, som har føling med alt, og som derfor også nemt bliver kontrollerende. Det er jo også en del af ledelsesopgaven. På den anden side ønsker lærerne mere indflydelse, ansvar og demokrati.

[ Billede: Tegning af en leder som med kikkert se ind i klassen for at overvære undervisningen]

Ledelsen bør i højere grad have føling med, hvad der sker på afdelingen, og det vil vel også sige i teorilokaler?

Lærerne ønsker, der skal ske mange nye initiativer på skolen, f.eks. større helhed i undervisningen, et bedre elevrådsarbejde mv. Hvorfor skal I have ledelsen til at gøre alt for Jer? Vil den kunne overkomme det? Hvorfor gør I ikke selv noget?

Vurdering: Lærerne peger klart på, at de ønsker en mere udfarende og synlig, pædagogisk ledelse på skolen. Beskrivelsen af ovenstående dilemma peger på, at lærerne må gøre sig klart, hvad dette kan indebære, nemlig øget kontrol. Hvad er det for en ledelse, I vil have. Hvordan hjælper vi ledelsen med at blive en sådan synlig, udfarende, pædagogisk ledelse?

En udløber af dette spørgsmål må være: hvordan tilføres ledelsen viden om, hvad der foregår i undervisningen og i teorilokalerne?

Svaret på dette spørgsmål kunne være udviklingen af et internt kvalitetsudviklingssystem, hvor lærerne selv og i et samarbejde med eleverne evaluerer deres egen undervisning og formidler resultaterne fra denne selvevaluering til ledelsen. Ledelsen får pligt til at tage de nødvendige initiativer, som fremmer kvaliteten i undervisningen. Er I enige?

 

[ Billede: Graf]

 

[ Billede: Graf]

 


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel