13. Evaluering af undervisningen
I forbindelse med temaet om undervisning er der blevet fokuseret på, hvordan læreren
arbejder med især den løbende systematiske evaluering af undervisningens kvalitet, og om
lærerne arbejder med at inddrage eleverne i evalueringen af undervisningen.
På en skole kan der tegnes følgende billede på baggrund af lærernes besvarelser:
(se side 60).
Den enkelte lærer gør meget ud af at evaluere sin egen undervisning. Han evaluerer
undervisningen for sig og med sig selv, og han evaluerer den sammen med eleverne. Det er
meget positivt, og lærerne udviser stor ansvarsfuldhed her.
Det er imidlertid kun et meget lille fåtal af lærere, som inddrager kollegaer eller
samarbejder med kollegaer om evalueringen af undervisningen, selv om den af og til er en
del af et større forløb eller projekt, og selv om det er uomtvisteligt at: nogle
pædagogiske forskere mener, at eleverne oplever "undervisningen" på
skolen/afdelingen som et hele, og peger derfor på, at der må skabes sammenhæng i
planlægningen og gennemførelsen af undervisningen. Andre peger på, at mange elever
oplever en god variation ved, at der ikke er "helhed" i dagligdagen. Begge
forskergrupper er enige om, at de fleste elever foretrækker variation i
"undervisningens rytme", fordi de så kan udvikle og afprøve flere sider ved
sig selv (måden at lære på, personlig udvikling mv.).
Måske er dette baggrunden for, at lærerne i så markant grad ønsker at evaluere
undervisningen i et samarbejde med kollegaerne. Tallene taler for, at det er et stort
ønske hos lærerne at udvikle en praksis, hvor man evaluerer undervisningen sammen.
Lærerne peger på, at afdelingen bør gå ind og udvikle dette område. Opgaven drejer
sig om, at såvel lærere som elever inddrages i en "åben" evaluering af
undervisningen på afdelingen. Er det korrekt tolket? Er I enige om dette?
Den enkelte lærer gør meget ud af at evaluere sin egen undervisning
Hvad mener eleverne?
Tallene fra elevkulturundersøgelsen på de samme spørgsmål peger på, at den enkelte
lærer gør meget ud af at inddrage eleverne i evalueringen af sin egen undervisning. Men
eleverne synes ikke, at alle lærere gør dette. Eleverne ønsker, at skolen bør lægge
mere vægt på, at eleverne inddrages i evalueringen af undervisningen.
Tallene taler for, at det er et stort ønske hos eleverne at blive inddraget i
evalueringen af undervisningen. Tallene peger desuden på, at det kan blive nødvendigt at
udvikle en fælles praksis på afdelingen/skolen, så eleverne systematisk inddrages i
evalueringen af undervisningen blandt samtlige lærere på afdelingen/skolen.
Afdelingen/skolen kunne derfor gå ind og udvikle dette område. En opgave, som drejer sig
om, at såvel lærere som elever inddrages i en "åben" evaluering af
undervisningen på afdelingen. Er det korrekt tolket? Er I enige om dette?
Men eleverne ser også gerne udviklet en evalueringspraksis, hvor eleverne roses for at
tage gode initiativer og for at yde noget ud over det sædvanlige.
Vurdering: Lærerne er meget ansvarsfulde vedrørende evaluering af
egen undervisning og inddragelse af eleverne i deres undervisning. Der ønskes i markant
grad et øget lærersamarbejde om opgaven. Det er vigtigt, at lærerne tager stilling til,
om de er enige heri, og hvad dette får af konsekvenser. Hvordan informerer lærerne
hinanden om, hvad der foregår i egen klasse? Hvordan etableres et vidensgrundlag om, hvad
der foregår? Er det såvel den løbende som den afsluttende evaluering, det drejer sig
om? Er det hele undervisnings- og evalueringsprocessen dvs. udvikling, planlægning,
gennemførelse og evaluering? Hvordan kan afdelingen/skolen gå ind og befordre en
udvikling af dette vigtige område? Hvordan skabes der åbenhed og offentlighed om
evalueringen af undervisningen? Hvordan skabes der offentlighed om elevernes evaluering af
f.eks. kollegaernes undervisning?
Eleverne udviser stor ansvarsfuldhed vedrørende et øget ønske om deltagelse i
evaluering af "lærernes" undervisning. Hvilke konsekvenser får denne øgede
elevdeltagelse i evalueringen af undervisningen på forholdet mellem lærer og elev? Er
det hele undervisnings- og evalueringsprocessen - dvs. udvikling, planlægning,
gennemførelse og evalueringen - eleverne skal inddrages i eller blot dele af den? Hvordan
etableres en sådan evalueringspraksis på afdelingen/skolen?
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |