12. Lærersamarbejdet og fælles planlægning af undervisningen
I forbindelse med temaet "Lærersamarbejde" er der blevet fokuseret på
spørgsmål som: Hvilke områder samarbejder lærerne på? Hvilke erfaringer har læreren
med teamorganisering? Ønsker lærerne at arbejde i team og hvordan?
På en skole kan tegnes følgende billede på baggrund af lærerens besvarelser: (se
side 56).
Tallene peger her på et markant udviklingsområde på skolen. Kun to lærere er imod,
at man i højere grad bør planlægge undervisningen sammen med kollegaer. Men hvad er
begrundelsen for det øgede samarbejde om planlægning af undervisningen? Hvorfor peger
lærerne så markant på det?
Sammenstilles disse tal med ønsket (spørgsmål 335) om at opprioritere undervisning
gennemført på en helhedsorienteret måde, kunne dette pege på, at det er en af
begrundelserne for, at lærerne ønsker at planlægge undervisningen sammen. Er det
derfor, I ønsker øget fælles planlægning?
Kobles disse svar sammen med lærernes ønske om at opprioritere den
elevansvarliggørende undervisning og med spørgsmål 338, om at indholdet i
undervisningen bør vælges på en sådan måde, at det giver eleverne ansvarsfølelse
over for samfundsmæssige problemer, kunne dette pege på, at lærerne ønsker at
eksperimentere med at planlægge undervisningen på en ny og anderledes måde. At det er i
omverdenen, eleverne, helhederne, at udgangspunktet for valg af indhold skal tages frem
for i fagene? Er det rigtigt? Er det det, I ønsker?
Lærernes svar på de to spørgsmål vedrørende team kan skrives i NEON-rør. Det her
vil lærerne altså på skolen. Og holdningen til det at arbejde i team er der: Lærerne
er parate til at tage det ansvar, der følger med. Der er kun fem til seks lærere, som
ikke vil. Det kan blive svært at være blandt disse fem til seks lærere, hvis
teamorganiseringen indføres på fremtidens skole. Skal der være plads til alle?
Vurdering: Tallene peger på, at det er et stort ønske blandt lærerne på skolen at
involvere sig i en professionel og fælles kollegial planlægning (udvikling, valg af
indhold, gennemførelse og evaluering) af undervisningen. Tolkningen af tallene peger på,
at det er et ønske hos lærerne på skolen at bryde med det hidtidige mønster på
skolen, hvor det næsten altid er fagene, der er omdrejningspunkt for planlægningen,
skemaplanlægningen og tilrettelæggelsen af undervisningen. Ønsker I en planlægning og
tilrettelæggelse af undervisningen, hvor det er omverdenen, helheden, elevernes ansvar
mv., som er omdrejningspunktet? Er det det, I vil? I opfordres til at diskutere dette
område.
Tallene peger markant på et øget lærersamarbejde. Tallene er måske så markante, at
team bør indføres meget hurtigt og med t hug på skolen. Hvorfor vente, når
holdningen til teamsamarbejde er så positiv? Er I enige i det?
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |