[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

9. Elevansvarlighed og elevmedbestemmelse

I forbindelse med temaet om læring er der blevet fokuseret på, om eleverne er blevet ansvarliggjort for (egen) læring? Blev eleverne inddraget i undervisnings- og læringsarbejdet? Hvordan arbejder læreren og afdelingen med at skabe de nødvendige rammer for elevernes læringsarbejde?

På en skole kan der tegnes følgende billede på baggrund af lærerens besvarelser: (Se side 43).

En grovlæsning af tallene viser tydeligt, at det er et stort ønske blandt skolens lærere at "give" eleverne øget medbestemmelse og gøre eleverne ansvarlige for egen læring. Tallene afdækker, at den enkelte lærer arbejder med sagen, men at "man" (dvs. "de andre") ikke arbejder særlig meget med dette aspekt, og at lærerne ikke arbejder sammen om at inddrage eleverne noget mere i planlægningen. Medbestemmelsen og inddragelse af eleverne i planlægningen fungerer altså ikke godt nok på afdelingerne/skolen.

En af grundene hertil kan være, at det læringssyn, som er indeholdt i den traditionelle "tankpasserpædagogik", ikke er i overensstemmelse med aktivering og ansvarliggørelse af eleverne. En afklaring af, hvad det vil sige at øge elevernes ansvarliggørelse, kan bane vejen for mere medbestemmelse og inddragelse af eleverne i planlægningen. Skal alt ansvar flyttes over på eleven? Hvad skal eleven have medbestemmelse på? På hvilke områder skal eleven inddrages i planlægningen? Hvad er lærerens ansvar? Skal læreren undervise mindre? Er I enige i det læringssyn, der er indeholdt i tesen: "Det er kun den, der arbejder (og er aktiv), som lærer" (Sten Larsen)?

Et andet spørgsmål, det ville være oplagt at tage stilling til, er, hvad mener I med, at eleverne skal have flere udfordringer (spørgsmål 215)? Hvad menes med det? Er det faglige udfordringer eller mere pædagogiske udfordringer (andre undervisningsformer og selvstændiggørende arbejdsformer)? Er det en blanding af begge dele? Er I enige om, hvilke type udfordringer og aktiviteter, det drejer sig om?

Forskellen mellem svaret på spørgsmål 219 og 220 kunne tyde på, at det er personen (den enkelte lærer), der er afgørende for, om eleverne inddrages i planlægningen, og ikke en fælles holdning i lærerkollegiet/afdelingen? Lærerne arbejder ikke sammen om at inddrage eleverne i planlægningen af undervisningen. Dette kan skyldes, at lærerne ikke arbejder i team om de enkelte klasser. Spørgsmålet om at skabe øget medbestemmelse og øget ansvar blandt eleverne er derfor også et spørgsmål om, hvordan lærerne organiserer deres samarbejde i team i fremtiden, og efter hvilke kriterier, samarbejdet bliver grundlagt. f.eks. om en enkelt klasse eller et hold på en skoleperiode.

Hvad mener eleverne?

Tallene fra den gennemførte elevkulturundersøgelse på samme skole afdækker, at eleverne i markant grad ønsker medbestemmelse og at blive inddraget aktivt i planlægningen af undervisningen. Tallene viser desuden, at eleverne langt fra får opfyldt behovet for medbestemmelse og inddragelse i planlægningen af undervisningen. Elevmedbestemmelse og inddragelse af eleverne i undervisningsplanlægningen fungerer altså ikke godt nok på skolen.

I særlig markant grad tilkendegiver eleverne, at de ønsker at blive inddraget i hele planlægningen af undervisningen, og det betyder i udvikling, gennemførelse og evaluering af undervisningen og herunder at fremkomme med forslag til, hvordan undervisningen kan gøres bedre.

Af tallene fremgår det, at lærerne er gode til at synliggøre for eleverne, at de selv har et ansvar for, om de lærer noget eller ej. Tallene afslører imidlertid også, at mange elever ikke synes, at det er en god id‚, at de pålægges et ansvar på autoritær vis: Det er jo dit eget ansvar, om du lærer noget! Hvad er elevens ansvar, og hvad er lærerens ansvar?

[ Billede: TEgning af en lærer som overlæser en elev med redskaber, og til slut giver eleven en bog om medbestemmelse ]

Det er et stort ønske blandt skolens lærere at 'give' eleverne øget medbestemmelse og gøre eleverne ansvarlige for egen læring.

Vurdering: Skolen er på vej, og lærerne har et ønske om at øge elevernes medbestemmelse og ansvarlighed. Det er problematisk, at skolen i så ringe grad inddrager eleverne i planlægningen, når skolen ønsker øget medbestemmelse og øget ansvar til eleverne. Det er problematisk, at elevmedbestemmelse og ansvarliggørelse er spørgsmål, som er overladt til tilfældige lærere, og ikke et princip, som ligger til grund for al planlægning af undervisningen på afdelingen (spørgsmål 219). Meget peger på, at arbejdet med inddragelse af eleverne i planlægningen vil kunne intensiveres gennem det tætte lærersamarbejde i et team om et hold eller en klasse. En afklaring af, hvad "ansvar" er, vil også kunne bringe lærerne på vej mod øget "ansvarliggørelse af eleverne".

Tallene fra elevkulturundersøgelsen peger på, at det vil være en god id‚ at drøfte "ansvarsforståelsen" med eleverne og evt. lave aftaler om, hvad der er lærerens ansvar, og hvad der er elevens ansvar. Måske skal eleverne lære at tage et ansvar. Hvordan lærer lærerne eleverne det? En afklaring af, hvad det vil sige at øge elevernes ansvarliggørelse, kunne bane vejen for mere medbestemmelse og inddragelse af eleverne i planlægningen. Er det en misforståelse af princippet om "ansvar for egen læring" at flytte ansvaret over på eleven?

Hvad skal eleven have medbestemmelse på? På hvilke områder skal eleven inddrages i planlægningen?

[ Billede: Graf]

 

[ Billede: Graf]

 

[ Billede: Graf]

 


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel