9. Elevansvarlighed og elevmedbestemmelse
I forbindelse med temaet om læring er der blevet fokuseret på, om eleverne er blevet
ansvarliggjort for (egen) læring? Blev eleverne inddraget i undervisnings- og
læringsarbejdet? Hvordan arbejder læreren og afdelingen med at skabe de nødvendige
rammer for elevernes læringsarbejde?
På en skole kan der tegnes følgende billede på baggrund af lærerens besvarelser:
(Se side 43).
En grovlæsning af tallene viser tydeligt, at det er et stort ønske blandt skolens
lærere at "give" eleverne øget medbestemmelse og gøre eleverne ansvarlige for
egen læring. Tallene afdækker, at den enkelte lærer arbejder med sagen, men at
"man" (dvs. "de andre") ikke arbejder særlig meget med dette aspekt,
og at lærerne ikke arbejder sammen om at inddrage eleverne noget mere i planlægningen.
Medbestemmelsen og inddragelse af eleverne i planlægningen fungerer altså ikke godt nok
på afdelingerne/skolen.
En af grundene hertil kan være, at det læringssyn, som er indeholdt i den
traditionelle "tankpasserpædagogik", ikke er i overensstemmelse med aktivering
og ansvarliggørelse af eleverne. En afklaring af, hvad det vil sige at øge elevernes
ansvarliggørelse, kan bane vejen for mere medbestemmelse og inddragelse af eleverne i
planlægningen. Skal alt ansvar flyttes over på eleven? Hvad skal eleven have
medbestemmelse på? På hvilke områder skal eleven inddrages i planlægningen? Hvad er
lærerens ansvar? Skal læreren undervise mindre? Er I enige i det læringssyn, der er
indeholdt i tesen: "Det er kun den, der arbejder (og er aktiv), som lærer"
(Sten Larsen)?
Et andet spørgsmål, det ville være oplagt at tage stilling til, er, hvad mener I
med, at eleverne skal have flere udfordringer (spørgsmål 215)? Hvad menes med det? Er
det faglige udfordringer eller mere pædagogiske udfordringer (andre undervisningsformer
og selvstændiggørende arbejdsformer)? Er det en blanding af begge dele? Er I enige om,
hvilke type udfordringer og aktiviteter, det drejer sig om?
Forskellen mellem svaret på spørgsmål 219 og 220 kunne tyde på, at det er personen
(den enkelte lærer), der er afgørende for, om eleverne inddrages i planlægningen, og ikke en fælles holdning i
lærerkollegiet/afdelingen? Lærerne arbejder ikke sammen om at inddrage eleverne i
planlægningen af undervisningen. Dette kan skyldes, at lærerne ikke arbejder i team om
de enkelte klasser. Spørgsmålet om at skabe øget medbestemmelse og øget ansvar blandt
eleverne er derfor også et spørgsmål om, hvordan lærerne organiserer deres samarbejde
i team i fremtiden, og efter hvilke kriterier, samarbejdet bliver grundlagt. f.eks. om en
enkelt klasse eller et hold på en skoleperiode.
Hvad mener eleverne?
Tallene fra den gennemførte elevkulturundersøgelse på samme skole afdækker, at
eleverne i markant grad ønsker medbestemmelse og at blive inddraget aktivt i
planlægningen af undervisningen. Tallene viser desuden, at eleverne langt fra får
opfyldt behovet for medbestemmelse og inddragelse i planlægningen af undervisningen.
Elevmedbestemmelse og inddragelse af eleverne i undervisningsplanlægningen fungerer
altså ikke godt nok på skolen.
I særlig markant grad tilkendegiver eleverne, at de ønsker at blive inddraget i hele
planlægningen af undervisningen, og det betyder i udvikling, gennemførelse og evaluering
af undervisningen og herunder at fremkomme med forslag til, hvordan undervisningen kan
gøres bedre.
Af tallene fremgår det, at lærerne er gode til at synliggøre for eleverne, at de
selv har et ansvar for, om de lærer noget eller ej. Tallene afslører imidlertid også,
at mange elever ikke synes, at det er en god id, at de pålægges et ansvar på
autoritær vis: Det er jo dit eget ansvar, om du lærer noget! Hvad er elevens ansvar, og
hvad er lærerens ansvar?
Det er et stort ønske blandt skolens lærere at 'give' eleverne øget
medbestemmelse og gøre eleverne ansvarlige for egen læring.
Vurdering: Skolen er på vej, og lærerne har et ønske om at øge
elevernes medbestemmelse og ansvarlighed. Det er problematisk, at skolen i så ringe grad
inddrager eleverne i planlægningen, når skolen ønsker øget medbestemmelse og øget
ansvar til eleverne. Det er problematisk, at elevmedbestemmelse og ansvarliggørelse er
spørgsmål, som er overladt til tilfældige lærere, og ikke et princip, som ligger til
grund for al planlægning af undervisningen på afdelingen (spørgsmål 219). Meget peger
på, at arbejdet med inddragelse af eleverne i planlægningen vil kunne intensiveres
gennem det tætte lærersamarbejde i et team om et hold eller en klasse. En afklaring af,
hvad "ansvar" er, vil også kunne bringe lærerne på vej mod øget
"ansvarliggørelse af eleverne".
Tallene fra elevkulturundersøgelsen peger på, at det vil være en god id at
drøfte "ansvarsforståelsen" med eleverne og evt. lave aftaler om, hvad der er
lærerens ansvar, og hvad der er elevens ansvar. Måske skal eleverne lære at tage et
ansvar. Hvordan lærer lærerne eleverne det? En afklaring af, hvad det vil sige at øge
elevernes ansvarliggørelse, kunne bane vejen for mere medbestemmelse og inddragelse af
eleverne i planlægningen. Er det en misforståelse af princippet om "ansvar for egen
læring" at flytte ansvaret over på eleven?
Hvad skal eleven have medbestemmelse på? På hvilke områder skal eleven inddrages i
planlægningen?
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |