[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

 

 

 

3. Den enkelte lærers opgave

Begrundelserne for at arbejde med undervisningskulturen i et helhedsorienteret perspektiv skal søges i både de samfundsmæssige forhold og i hensynet til den enkelte elevs læreproces.

Det betyder, at det er nødvendigt at holde et realistisk billede af nutidens unge op over for en vision for morgendagens samfund4, når der i forbindelse med erhvervsuddannelsesreform 2000 arbejdes med at skabe en sammenhængende undervisningskultur. Det handler bl.a. om at overveje, hvilket fagligt pensum, der bedst forbereder ungdommen til denne og ikke mindst den fremtidige verden.

Det drejer sig om at sætte fokus på, hvad der kendetegner lærer- og elevrelationen. Og i den sammenhæng overveje, om der undertiden træffes valg eller er udviklet vaner og rutiner, som fungerer mod hensigten.

Arbejdet med undervisningskulturen er først og fremmest den enkelte lærers opgave. Men det handler samtidig om at inddrage og involvere eleverne i videst mulige omfang. Og selv om den enkelte lærer må betragtes som kulturskaber og -leder, vil det fremme arbejdet, hvis lærerne samarbejder om udviklingen af undervisningskulturen. Endelig spiller det en rolle, at skolen som helhed bakker op om arbejdet med undervisningskulturen.

I kapitel 4 og 5 præsenteres en række metoder, der retter sig direkte mod arbejdet med at skabe helhed i undervisningskulturen. Metoderne kan anvendes af den enkelte lærer. Men det vil gavne både arbejdet og den enkeltes lærers muligheder, hvis metoderne diskuteres og anvendes af lærergruppen i fællesskab.

4 Dalin, 1994


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel